Vespa 50 -68

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Terraplane Blues

Vespa 50 -68

Post by Terraplane Blues »

Det är tunt med Vespa 50 i tråden. Råder bot på detta genom några bilder på min Vespa 50 N från 1968:

Image
<i>Extremt dålig kaross som krävde mycket svetsning och spackling.</i>

Image
<i>Snart redo för lackering.</i>

Image
<i>Alldeles nylackerad, i väntan på hemtransport.</i>

Image
<i>Gaffel, framskärm och stödet på plats.</i>

Image
<i>Även nyklädd sadel på plats - det börjar likna något!</i>

Image
<i>Den helrenoverade motorn kommer på sin plats.</i>

Image
<i>Sista skruven åtdragen och redo för premiärturen. Fyllde tanken med soppa och den startade på första kicken!</i>

Scooterhälsningar

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Snyggt!!:):)
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

härliga bilder, ser mkt fräscht ut!
trim?

du verkar ha ett mkt rymligt garage..på bild 3 :D

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Terraplane Blues

Tackar! Det var tyvärr ett alltför dåligt objekt från början. La ner alldeles för mycket tid på att banka, svetsa och slipa plåt. Men fin blev den faktiskt till slut.

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Tackar! Det var tyvärr ett alltför dåligt objekt från början. La ner alldeles för mycket tid på att banka, svetsa och slipa plåt. Men fin blev den faktiskt till slut.

Scooterhälsningar

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jättefin! snyggt jobbat!

Federico
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Svinafin! Är det någon orginalkulör, eller vad är det?

/Ray
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Svinafin! Är det någon orginalkulör, eller vad är det?

/Ray<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Både ja och nej. Kulören heter "Vespa Blue" från Standox och är originalkulör från tidigt 80-tal. Har dock aldrig suttit på en Vespa 50, vilka alla var klara icke-metallic kulörer av vit, blå och röd i Sverige.

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Just ja, det har du rätt i. Det är iaf en valdigt fin kulör du hittat. Passar svinbra på din "verra". Hur många V50 äger du egentligen?

/Ray
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Just ja, det har du rätt i. Det är iaf en valdigt fin kulör du hittat. Passar svinbra på din "verra". Hur många V50 äger du egentligen?

/Ray<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tackar! Jo, jag är riktigt nöjd med kulören. I skrivande stund har jag tre och en halv Vespa 50 (-66, -68, -69, -72), varav en är under renovering (-66). Sålde två stycken förra året (-69 och -76) och har ibland tankar om att endast hålla mig med en enda. Problemet är att jag varken vill eller kan skiljas från de kvarvarande, så de lär nog vara kvar ett tag till... :)

Scooterhälsningar

/ Fredrik
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Borde i så fall lätt kvala in som forumets absolute vespa 50 ägare m.a.o.

Fin är den, jag önskar jag vore minst lika händig/hade lika stor garageplats som du :)

Vi innerstadsbor i sthlm får hålla oss till öppna innegårdar :)

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Riktigt elegant!
Grundade du själv på bild 2 eller är det sprutspackel?
Du får gärna tipsa om vem som lackat den - ser riktigt bra ut.

/HB
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Riktigt elegant!
Grundade du själv på bild 2 eller är det sprutspackel?
Du får gärna tipsa om vem som lackat den - ser riktigt bra ut.

/HB<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tack! Jepp, på bild 2 är det grundlack som jag själv lagt på och sedermera våtslipat. Lämnade först in till blästring hos Knitab i Kvarnby (kalasbra och billiga) och de grundlackade den med grön grund, vilken skymtar här och var på bild 1. Spacklade och slipade sedan hemma, varpå jag grundade över med grå grund.

Jo, lacken blev riktigt bra och är lagd av en firma som egentligen sysslar med industrilackering. Priset var löjligt låga 500 kr inklusive färg och klarlack, detta tack vare en svågers goda kontakter med firmaägaren. Vet att denna firma har mycket att göra och egentligen inte vill åta sig dylika lackeringsjobb, varför jag inte vill sprida ut namnet här. Har mailat dig namn och telefonnummer så att du själv kan höra efter litet försiktigt.

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Silferstjerna
Nybörjare
Nybörjare

Post by Silferstjerna »

Terraplane Blues
Otrolig puts du fått till, snyggt jobbat!

Du skrev att alla Svenska Vespa 50 var solida, min V50-81 är under ett badkarvitt yttre stålgråmetallic.

Min känns väldigt Svensksåld med minimal vevöppning och schyssta 9"

Är min ett undantag??

Mvh Håkan
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Silferstjerna</i>
<br />Terraplane Blues
Otrolig puts du fått till, snyggt jobbat!

Du skrev att alla Svenska Vespa 50 var solida, min V50-81 är under ett badkarvitt yttre stålgråmetallic.

Min känns väldigt Svensksåld med minimal vevöppning och schyssta 9"

Är min ett undantag??

Mvh Håkan

nädå, den silvergrå är svensksåld, men det var nog bara de sista (1981-82) som hade den färgen, tror att det är samma fär som primaveran under 80-talet. snygg "färg", påminner om de gamla matta 50-60-tals kulörerna.

Federico
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />nädå, den silvergrå är svensksåld, men det var nog bara de sista (1981-82) som hade den färgen, tror att det är samma fär som primaveran under 80-talet. snygg "färg", påminner om de gamla matta 50-60-tals kulörerna.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Vet du om generalagenten tog in -82:or och -83:or, förresten? Har bara stött på upp till -81 här i Sverige. Det känns som om Vespa 50 var litet "omodern" i jämförelse med andra mopeder in på 80-talet, kan man kanske tycka. Jag såg aldrig några Vespa 50 när jag var 15. Då var det bl a Honda MB 5 och MT 5 som gällde.

Polaren hade f ö en Piaggio Ciao - och ja jäklar vad man kunde få dem att gå! Det var på den jag lärde mig wheela: det räckte att man ryckte i styret och lutade sig bakåt, så gick den upp. Jag kom ihåg att vi hade tävling om vem som kunde wheela flest lyktstolpslängder på gatan, satan vad kul vi hade... :D. Ursäkta off-topic, men jag blir rent nostalgisk! :P. Måste köpa en Ciao någon dag...

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vet du om generalagenten tog in -82:or och -83:or, förresten? Har bara stött på upp till -81 här i Sverige.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tror att en av mina är 1982, har inte ramnumret här framför mig men jag tror att jag kollat upp det då jag köpte den

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Måste köpa en Ciao någon dag...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Självklart! jag också, men det ska vara den gamla 70-tals modellen.

Image

Federico
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Måste köpa en Ciao någon dag...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Självklart! jag också, men det ska vara den gamla 70-tals modellen.

http://www.a-c-d.dk/brochurer/MC/vespa_ciao.jpg

Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Cool annons! Har för mig att min kompis Mattias Ciao var en -81:a. Röd var den iallafall. Fast den på bilden ser ut att ha überstora hjul - så stora hjul kan inte jag minnas på "Wheelie-Ciaon". Är det någon skillnad på 70- och 80-talare? Tycker dom ser ut att vara likadana i övrigt. Jo, en Ciao får det allt bli... :wink:

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Terraplane Blues

<br />...men det ska vara den gamla 70-tals modellen.

Image<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Verkar den här inte vara prcis vad du söker? Ser iallafall exakt ut som den på bilden, med annan baklampa än de nyare och allt!

http://www.blocket.se/vi/10461526.htm?ca=23_11_s

Scooterhälsningar

/ Fredrik
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag åkte Ciao i början av 70-talet, tror det var en 69-a jag hade. Jag bodde under några år en bit utanför Göteborg, hade Ciao-en för att pendla till och från järnvägsstationen.

Det var nog precis den här modellen. Orange lack, liten baklampa, annorlunda platt grå strålkastare än på senare modeller. Hjulstorleken minns jag inte men den gick som bara tusan i och med att den var så lätt, jag körde om de lokala mopedbusarna på sina tunga Zündapp :D

Kuriosum 1: Den såldes som "Moped till tusen", nypriset när den introducerades var 1000 kr.
Kuriosum 2: Jag vann mopedklassen i gymkhanan på Grännaträffen typ 1973 på min Ciao. Visserligen var jag ende deltagare i denna klass men hade jag fått tävla bland de "riktiga" scootrarna hade jag kommit typ trea. (Jfr Cannonball 2003 och min förkärlek för att tävla på konstiga fordon)
/jens
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Kuriosum 2: Jag vann mopedklassen i gymkhanan på Grännaträffen typ 1973 på min Ciao. Visserligen var jag ende deltagare i denna klass men hade jag fått tävla bland de "riktiga" scootrarna hade jag kommit typ trea.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Coolt! Det är litet viking över det där att ställa upp med ett "anti-fordon" i sådana tävlingar. Påminner mig osökt om när jag och några polare ställde upp i ett veteranbilsrally i början av nittiotalet med min gamla folkabubbla (en trimmad, skitig skrothög och absolut en katt bland hermelinerna i dylika sammanhang). Vi fick ett ryck och anmälde oss i sista minuten, som sista startande bland 130 ekipage. "Vi har inte en chans med frågor kring veteranbilsnörderi", tänkte vi något moloket. "Vi ska iallafall se till att komma först i mål", kom vi överens om och stampade gasen i botten. Veteranbilsrallyt bestod mycket riktigt av veteranbilsnördfrågor blandat med praktiska moment. Med fullt järn runt den fem mil långa rundan kom vi faktiskt i mål allra först. Inte nog med det - vi vann hela rallyt p g a en stor portion tur (och, nåja, litet fusk också i de praktiska övningarna...hrmmm...). Kul minne! :D

Scooterhälsningar

/ Fredrik
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

hej,snyggt jobb!Håller på med ett exakt likadant projekt!jag e helt ny på vespa,fick en gammal,vet ej vad det e för årsmodell,men har hittat ramnummret,kan man få fram årsmodell på den?Som sagt,jag fick den,men gjorde rent förgasaren å den starta sen på första kicken!jag håller på att demontera min,och jag undrar om du har nåt bra tips på det?t.e.x på växelvajrarna,hur tar man lättast bort dom,då jag tänkte ta ner motorn när jag ska lacka den.projektbilder kommer!
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by blizzy</i>
<br />hej,snyggt jobb!Håller på med ett exakt likadant projekt!jag e helt ny på vespa,fick en gammal,vet ej vad det e för årsmodell,men har hittat ramnummret,kan man få fram årsmodell på den?Som sagt,jag fick den,men gjorde rent förgasaren å den starta sen på första kicken!jag håller på att demontera min,och jag undrar om du har nåt bra tips på det?t.e.x på växelvajrarna,hur tar man lättast bort dom,då jag tänkte ta ner motorn när jag ska lacka den.projektbilder kommer!
Hej blizzy - välkommen till forumet och grattis till din första vespa:)!

http://www.scooterhelp.com/ finns en sökmotor där man matar in motornumret/ramnumret och får tillverkningsår. Där finns också mektips. En annan bra sida är http://www.smallframes.com/, där du kan hitta lite fler tips och bilder från en motorklyvning. ...och så kan du fråga om allt du vill veta om din v50 i avdelningen "Smallframe rules!" här på forumet förstås:wink::)
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by blizzy</i>
<br />hej,snyggt jobb!Håller på med ett exakt likadant projekt!jag e helt ny på vespa,fick en gammal,vet ej vad det e för årsmodell,men har hittat ramnummret,kan man få fram årsmodell på den?Som sagt,jag fick den,men gjorde rent förgasaren å den starta sen på första kicken!jag håller på att demontera min,och jag undrar om du har nåt bra tips på det?t.e.x på växelvajrarna,hur tar man lättast bort dom,då jag tänkte ta ner motorn när jag ska lacka den.projektbilder kommer!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Kul att du har blivit med Vespa! Precis som Bufflig nämnde är scooterhelp.com och smallframes.com riktigt bra sidor. Där hittar du det mesta du behöver veta, eller så kan du ju slänga ut en fråga här på forumet om du inte hittar där. På http://www.vespa.org/vespasn.htm hittar du vilken årsmodell du äger om du har ramnumret.

Lycka till med renoveringen!

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Terraplane Blues

Efter en lång tids väntan kunde jag i början av veckan hämta sadelplatta, pakethållare och tank hos lackeraren. Vespan lackades på hösten 2003 och har haft långsadel sedan dess, men längtan efter enkelsadel blev för stor. Passade även på att lämna in en ny tank på lackering, eftersom den gamla hade fått sig några repor. Jag blev förvånad att detaljerna blev identiska i kulören med lacken från 2003. Det brukar i princip aldrig bli samma nyans på metalliclack om man gör en ny blandning, dessutom flera år senare. Bra blev det iallafall och här följer några före- och efterbilder:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

/ Fredrik
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Så nu är din hemmaomklädda långsadel till salu för en billig penning? Hint, Hint:wink:

Djäkligt snygg är den iallafall, din metallicblåa! Är det rostfritt blås eller har du lackat det med något glänsande och värmebeständigt?
Post Reply