VM2M?
VM2M?
Hejsan,
Råkade på en gammelvespa idag ute i en lada.
Det var mörkt och ingen lampa hade jag men lyckades ändå utröna att modellen på motorn var en VM2M. Via scooterhelp ser jag att det är en 125:a men vad heter den mer och vad kan det tänkas vara för årsmodell?
Den var inte i bästa skick och hastighetsmätaren var isärplockad, såg ingen tändplatta, heller inget framlyse eller ngn tuta, bara en sadel och den var trasig/isärplockad.
Vad kan den vara värd? får man tag i delar tro?
Mvh // Bobo
"Overtaking is rapid and sure"
Råkade på en gammelvespa idag ute i en lada.
Det var mörkt och ingen lampa hade jag men lyckades ändå utröna att modellen på motorn var en VM2M. Via scooterhelp ser jag att det är en 125:a men vad heter den mer och vad kan det tänkas vara för årsmodell?
Den var inte i bästa skick och hastighetsmätaren var isärplockad, såg ingen tändplatta, heller inget framlyse eller ngn tuta, bara en sadel och den var trasig/isärplockad.
Vad kan den vara värd? får man tag i delar tro?
Mvh // Bobo
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Man värdesätter en Vespa i mer än pengar. Se till att fixa iordning den så blir hela Scooter-Sverige lycklig...om du frågar mig.
/R
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo men nu står det redan 5,5 st hemma hos mej i varierande behov av uppmärksamhet vilket gör att mitt samvete känns ok på den fronten
.
I det här fallet var jag och skulle få bilen fixad och fick då reda på att meken hade en vespa ståendes i en lada i närheten.
Vi hamnade således där på provturen med bilen efteråt.
Är det möjligen så att vespor söker sig till varandra:?:
Angående värdet så har man ju inte lust att först betala för mycket och sedan lägga ner tre gånger så mycket tid och pengar som man hade tänkt sig bara för att sedan en vacker dag upptäcka att ingen är beredd att betala mer än en fjärdedel av det man lagt ner. (utom då möjligen på sydligare breddgrader men då blir man väl landsförvisad:P)
Vad är ett skäligt bud? 1000kr? 2000kr? mer eller mindre?
Får man tag på delar som behövs? framlampan?, hastighetsmätaren? motordelar?
// Bobo
<br />Man värdesätter en Vespa i mer än pengar. Se till att fixa iordning den så blir hela Scooter-Sverige lycklig...om du frågar mig.
/R
Jo men nu står det redan 5,5 st hemma hos mej i varierande behov av uppmärksamhet vilket gör att mitt samvete känns ok på den fronten
I det här fallet var jag och skulle få bilen fixad och fick då reda på att meken hade en vespa ståendes i en lada i närheten.
Vi hamnade således där på provturen med bilen efteråt.
Är det möjligen så att vespor söker sig till varandra:?:
Angående värdet så har man ju inte lust att först betala för mycket och sedan lägga ner tre gånger så mycket tid och pengar som man hade tänkt sig bara för att sedan en vacker dag upptäcka att ingen är beredd att betala mer än en fjärdedel av det man lagt ner. (utom då möjligen på sydligare breddgrader men då blir man väl landsförvisad:P)
Vad är ett skäligt bud? 1000kr? 2000kr? mer eller mindre?
Får man tag på delar som behövs? framlampan?, hastighetsmätaren? motordelar?
// Bobo
Alltså hur råkar ni alltid på dessa Vespor i lador/ skrotning/ förorter/ annan mystisk plats??? Jag hittar då minsann ingenting hur jag än kikar. Om jag skulle hitta en så skulle jag givetvis omedelbart försöka köpa den/få den som hittegods. Piffsa upp enligt behov. Och förhoppningvis göra andra gröna av avund när man kommer åkande med den. Men inte kan man överge ett fynd utan att ens försöka!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br /> Men inte kan man överge ett fynd utan att ens försöka!
Fast det är lite det som är frågan, går det att få tag på delar hyffsat lätt och till vilket vilket pris är den ett fynd?
Jag vet alldeles för lite för att bara kasta mej över ytterligare ett projekt.
// Bobo
<br /> Men inte kan man överge ett fynd utan att ens försöka!
Fast det är lite det som är frågan, går det att få tag på delar hyffsat lätt och till vilket vilket pris är den ett fynd?
Jag vet alldeles för lite för att bara kasta mej över ytterligare ett projekt.
// Bobo
Efter våra egna införskaffningar skulle jag säga att ju mindre man vet destu bättre. Man kan ju bli deppad och dra sig ur om man vet för mycket... Men ju mera trasigt och saknade delar, destu lägre pris. Och ju bättre jobb du vill göra betyder givetvis mera kostnader för dig. Jag är tyvärr inte medveten om era pris i fråga om projekt. Om alla delar är med brukar priset ligga här i Finland ca hälften av vad en fungerande Vespa kostar. Och då talar jag inte om någon minutiöst restaurerad och museiregistrerad Vespa. Saknas svåra delar så borde priset falla. Om den måste ommålas sjunker priset. Är "moppen" sällsynt stiger priset.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Om det nu inte finns papper på den vilket det med 99,9% säkerhet inte gör, hur bökigt är det då att få den inregistrerad igen? och är det förknippat med en massa utgifter som bör tas hänsyn till?
// Bobo
Kolla denna forumtråd och därifrån länkade trådar:
http://www.scooterklubben.com/forum/top ... IC_ID=1006.
I det här fallet är det väl en ursprungskontroll hos MHRF som gäller. Antagligen förenat med en och annan utgift...
<br />Om det nu inte finns papper på den vilket det med 99,9% säkerhet inte gör, hur bökigt är det då att få den inregistrerad igen? och är det förknippat med en massa utgifter som bör tas hänsyn till?
// Bobo
I det här fallet är det väl en ursprungskontroll hos MHRF som gäller. Antagligen förenat med en och annan utgift...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
// Bobo
Tack för tipset där bufflig, det verkar ju inte allt för avskräckande när man läst igenom papprena lite grann.
Får man bara ihop den till originalskick så verkar ju resten kunna lösa sig relativt smidigt (i teorin åtminstone).
// Bobo
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
// Bobo
Tack för tipset där bufflig, det verkar ju inte allt för avskräckande när man läst igenom papprena lite grann.
Får man bara ihop den till originalskick så verkar ju resten kunna lösa sig relativt smidigt (i teorin åtminstone).
// Bobo
Inga papper, motorn går ej runt, tändplatta saknas, trasig hastighetsmätare, framlampa saknas......
Om jag fattat saken rätt så kommer den gå att regga in om den går att få fungerande i orinalskick.
Har ngn lite motordelar över till en VM2M?, jag tänker då närmast på tändplattan som enligt uppgift ska vara svår.
// Bobo
Om jag fattat saken rätt så kommer den gå att regga in om den går att få fungerande i orinalskick.
Har ngn lite motordelar över till en VM2M?, jag tänker då närmast på tändplattan som enligt uppgift ska vara svår.
// Bobo
En Elite i hyfsad komplett skick "nu pratar vi om din mod med lyse på framskärmen, med bägge sidokåpor o förgasare kvar "dessa är dem svåraste delarna" är värd mellan 5-10 tusen i befintlige skick...
ren. skulle jag tippa i Sverige, om ren, utförts 100% korrekt helst med NOS delar eller fina repro delar ligger på 20-30 tusen kanske mer. utomlands på en tex auktion upp till 50-60 "hos tex Barris i USA.."
skulle du ha en sidovagn till den är det ung dubbla priset..
jag har en -50 Elite "cambio bacchetta" som jag håller på att ren..
delar finns men mkt dyra.
ren. skulle jag tippa i Sverige, om ren, utförts 100% korrekt helst med NOS delar eller fina repro delar ligger på 20-30 tusen kanske mer. utomlands på en tex auktion upp till 50-60 "hos tex Barris i USA.."
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Roberto</i>
<br />En Elite i hyfsad komplett skick "nu pratar vi om din mod med lyse på framskärmen, med bägge sidokåpor o förgasare kvar "dessa är dem svåraste delarna" är värd mellan 5-10 tusen i befintlige skick...
Okey, det låter ju bra, men hur får man tag på delarna? ta tändplattan som exempel, vet du var den finns och vad den kostar?
// Bobo
<br />En Elite i hyfsad komplett skick "nu pratar vi om din mod med lyse på framskärmen, med bägge sidokåpor o förgasare kvar "dessa är dem svåraste delarna" är värd mellan 5-10 tusen i befintlige skick...
Okey, det låter ju bra, men hur får man tag på delarna? ta tändplattan som exempel, vet du var den finns och vad den kostar?
// Bobo