Primavera -71

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
Terraplane Blues

Primavera -71

Post by Terraplane Blues »

Jag hakar på "Primaveraligan" och bidrar med några bilder på min -71:a. Ska vi sikta på att ha en Primmy av varje årsmodell representerad i denna tråd? :P

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Jag hakar på "Primaveraligan" och bidrar med några bilder på min -71:a. Ska vi sikta på att ha en Primmy av varje årsmodell representerad i denna tråd? :P

Scooterhälsningar

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Snyggt man, riktigt snyggt....

/R
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Snyggt!
Just årsmodellerna från 68 (med VMA2M-motor) och innan de ändrade tutkåpan, är alldeles extra fina! (står det "Cars Suck! Vespa" på klistermärket?:))

Sätt ribban högt! Vi satsar på bilder av <b>alla</b> smallframes från alla år, det borde inte kunna misslyckas:D
Terraplane Blues

Tackar båda!

Jag har aldrig ens tänkt på att de ändrade tutkåpan på senare modeller - smallframenörderi in absurdum! Kul! :D. Så VMA2M-motorn kom -68? Gick de över till SHB 19/19 samtdigt?

Jo, det står "CARS SUCK!" på dekalen... :) Jag lånade idén av någon scooternisse som hade just den texten på sin scooter. Eftersom denna devis är helt sann, tänkte jag att det kunde göra sig bra med italienska flaggan som bakgrund. Lade till vespaloggon i tredje rutan (jag kommer nog att få skaka galler för varumärkesintrång nå'n gång!). Det bästa av allt: precis som ryktet säger, medför dekaltrim minst 25 % extra pulver i motorn... :wink:

Givetvis ska vi smallframenördar sätta ribban högt - det är ju ändå världens vackraste och roligaste fordon som vi är ägare till! Jag tror att årsmodellerna 1963-65 blir svåra att uppbringa här, men i övrigt borde det inte vara några problem, d v s fram till -83 (är det väl?). Japseutgåvor och jubileumsmodeller räknas väl inte? 8)

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Snyggt! och visst kan man räkna med att få se Smallframes från 1965 i Sverige, det finns ett antal V50S med liten motorlucka!

Federico
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

sjuuukt snyggt! är det du på bilden? fan man vet ju typ inte hur nån ser ut här..

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

En riktigt snygg en!
Man blir avundsjuk!

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Terraplane Blues

Tack ska ni ha alla, men bilderna ljuger en hel del. I verkligheten är Bettan inte fullt lika vacker som på bilderna.

Hur tidiga smallframes har vi i Sverige egentligen? Finns här några tidigare än -65? Kul att se herr Federico tillbaka på banan igen, förresten!

Nej Lambrittan, det är inte jag på bilden, utan en polare. Jag är inte typen som snaggar skallen och tatuerar armarna (det är både billigare och mindre permanent att sätta dekaler på scootern istället! :D). Men var och en åt sitt som det brukar heta...

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Terraplane Blues

Uppdaterar tråden med några nya bilder på Bettan och gamla bensinmackar, om det nu är fler än jag som gillar sånt?

Den första macken ligger i Margretetorp och såg tidigare ut så här:

Image

Har under 2007 fått "nya" bensinpumpar och ser nu ut så här:

Image

Image

Image

Image

Och så några bilder på den fantastiskt vackra Caltexmacken i Mörarp:

Image

Image

Image

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Men dom sista bilderna är inte från 2007?
Riktigt så långt har väl inte våren kommit ens där nere vid kontinentanslutningen?
Snygga bilder hursomhelst, vad gör det att man måste tanka stup i kvarten när det finns så fina mackar.

// Bobo
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

härligt! nu längtar man att få ut och åka!
måste bara skruva lite till först...

Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Men dom sista bilderna är inte från 2007?
Riktigt så långt har väl inte våren kommit ens där nere vid kontinentanslutningen?
Snygga bilder hursomhelst, vad gör det att man måste tanka stup i kvarten när det finns så fina mackar.

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nej, de sista bilderna är från 2005 respektive 2006. Man ser tyvärr på bilderna hur mycket Bettan har chanserat de sista åren, särskilt om man kollar golvbrädan och Poliniblåset. Det är påfrestande att transportera husse i ur och skur året runt tydligen...

Tyvärr är ingen av mackarna i funktion. Jag brukar alltid hoppas på att det ska springa ut en farbror i keps och göra honnör, varpå han frågar hur mycket bensin jag vill ha i tanken. Men det händer aldrig... Det var bättre förr!<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br />härligt! nu längtar man att få ut och åka!
måste bara skruva lite till först...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, hur går det för din -68 från Gladö bilskrot, förresten? Blir det något åka av detta året? Skulle du helrenovera och trimma den, eller bara fixa den maskinellt och ha den som den är?

/ Fredrik
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Ja, hur går det för din -68 från Gladö bilskrot, förresten? Blir det något åka av detta året? Skulle du helrenovera och trimma den, eller bara fixa den maskinellt och ha den som den är?

/ Fredrik

nja den får vänta ett tag till, har köpt lite delar till den, vev bla. blir nog polini när det blir. och nej det blir ingen helrenovering. bara puts och maskinell uppfräschning.

nej i sommar blir det den silvriga sprinten som får en stroker 200 :)

Terraplane Blues

<center>Image</center>

<center>Image</center>

<center>Image</center>

/ Fredrik
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Hej Terra!
Din långsadel verkar inte vara orginal, den ser ut att vara i längsta laget för en Primavera är det så eller?
/Janne
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Hej Terra!
Din långsadel verkar inte vara orginal, den ser ut att vara i längsta laget för en Primavera är det så eller?
/Janne<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Har ingen egentlig aning, men förra ägaren påstod att den satt på sedan ny eftersom han känner de två tidigare ägarna (har även varit två handlare som ägare utöver det). Kan det ha att göra med att min Primavera är registrerad för passagerare, vilket väl alla Primaveror inte är? (Eller har jag fel?). Sadeln är helt klart skum och ovanlig, har inte sett en exakt likadan på någon annan scooter överhuvudtaget. Den är inte särskilt komfortabel, men iallafall estetiskt tilltalande tycker jag - alltid något... Kanske någon av expertisen på forumet kan svara på frågan?

/ Fredrik
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Den är väldigt snygg tycker jag ,skulle själv vilja ha en sådan för min är i kortaste laget när frun åker med.
Det kan säkert vara som du tror att den är reggad för två,min var bara reggad för en,men har numera också den blivit reggad för två.
/Janne
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Den är väldigt snygg tycker jag ,skulle själv vilja ha en sådan för min är i kortaste laget när frun åker med.
Det kan säkert vara som du tror att den är reggad för två,min var bara reggad för en,men har numera också den blivit reggad för två.
/Janne<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Där ser man, ännu en nackdel med att ha fru... :wink: Ja, du har väl en sadel modell 90 SS? Jag skulle också vilja veta vad det är för sadel jag har och om den går att få tag på. Den har nämligen spruckit litet grand på sistone, något som syns litet på de sista bilderna i denna tråd (t o m värre på andra sidan):

http://www.scooterklubben.com/forum/top ... hichpage=5

/ Fredrik
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<br />Den är väldigt snygg tycker jag ,skulle själv vilja ha en sådan för min är i kortaste laget när frun åker med.
/Janne
Hur gjorde du rent praktiskt för att få den reggad för två? Krävs det en omregistrering eller något sådant, eller ringer man bara och säger att sadeln är lång nog för två (önsketänkande:))?
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Jag fick göra en registreringsbesiktning för den hade inte varit i trafik sedan 60-talet och i samband med det bad jag att få reggat den för två och det gick utmärkt.
Ring bilbesiktningen och fråga hur du skall gå tillväga,att reg-besiktiga den kostar ca:2000:- och det blir ju lite väl mycket för att få ha passagerare.
/Janne
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Hej Fredrik!Jag saknar den där mattan i mitten med två lister på varje sida på min primmavera,går den å få tag på?/blizzy
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Terraplane Blues

blizzy wrote:Hej Fredrik!Jag saknar den där mattan i mitten med två lister på varje sida på min primmavera,går den å få tag på?/blizzy
Hej!

Jodå, går att få tag på. Finns bl a hos SIP och Scooter Center, säkert hos EM Scooters och EHR/Vespa Service också.

Matta
http://www.sip-scootershop.com/pages/index.php?ID=11692

Lister
http://www.sip-scootershop.com/pages/index.php?ID=11821
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by diktendo »

funkar den centralmattan från SIP på v50 med?
V50/N, 1967
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

diktendo wrote:funkar den centralmattan från SIP på v50 med?
JA!
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by diktendo »

gött mos!
V50/N, 1967
Post Reply