Ljuddämparen ser jädrigt fet ut. Är den till en GS150 - VS1 tro?
/P
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />ca 8 öl senare... 061208
Ingen aning. Den är mycket finare nu i alla fall. Slipade den plåtblank och målade. Motorn är en gl så blåset borde vara antingen vl3t eller gl, om det inte slängts på komponenter från en tredje modell också... Fanns en märkning under rosten. Får titta vad det står nästa gång jag tar mej ner i garaget...
Ser ut exakt som den som jag har. Hmm. Hade inte en tanke på att kolla att det var rätt blås på...Hur gör man nu då? Köpa en ny eller köra med den jag har? Kommer den gå sämre?
Hej! Kul att det fanns intresse. Inte mycket har hänt. Jag håller på att skruva ihop motorn efter totalrenovering. Väntar på att lackeraren ska ringa, han sa att den skulle vara färdig denna vecka men jag har lärt mig att aldrig lita på lackerare (det finns säkert trevliga och ärliga lackerare som jag inte mött) Men jag siktar på att köra den till rally scandinavia... Postar bilder när det finns något intressant att fota...
Det ser ju riktigt lyckat ut! Får meka lite imorgon jag med, får ju dåligt samvete annars.
Hoppas nu bara den röda fina lacken på trehjulingen håller bra i sandlådan...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Det ser ljusare ut på bilden än vad det är. Det är ljusgrå men nästintill vitt...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tips från en som fick äran att knacka fotlistsnitar häromdagen: Knacka in nitarna till listar utan motor, du kommer massor bättre åt då! Dessutom minskar rasrisken: Vi hade Rallyn lutande i vädret och höll på att bulta då Vespan mitt i allt började kana ner i lyften! Bultandet hade fått balansen att rubbas och greppet gav vika. Gissa om det blev fart på oss... Blev ingen skada på varken oss eller Rallyn men vi placerade för säkerhetsskull stöd under motorn efter det här för att inte samma skulle hända igen.
Jag använde målartejp som skydd. Vi hade en flyttbar målartejpsplatta (flera lager tejp i kors och tvärs) med ett hål i mitten där niten stack ut. Tejpens limsida gjorde att plattan hölls på plats. Allt efter bultandet framskred tillades nya lager tejp runt plattans nithål eftersom bultandet brevid niten fick tejpplattan att tunnas ut där. Och hålet trimmades med sax vid behov. Fungerade verkligt bra.
Jag som trodde man poppnitade fast dem bara... Har inte fått dem än men beställt... Kopplingen är fixad nu. Enorm skildnad. Förut kunde jag trycka ihop kopplingskorgen i botten med bara händerna utan problem. Nu kan jag inte rubba den en millimeter. Återstår att montera tillbaka igen och testa...
Tror ändå jag monterar motorn innan jag får hem fotlisterna. Tänkte faktiskt besikta den innan också. Grejen är att det hände en olycka som jag skäms att berätta. Hade satt den på en mc-lyft, och eftersom scootrar har annan tyngdfördelning så surrade jag fast den med spännband. Dålig idé. När jag lossade den upptäckte jag att spännbanden hade deformerat den tunna golvplåten längst ut i kanterna. Tänkte köra den till jobbet efter besiktning och rikta rätt det igen innan jag monterar listerna. Pinsamt, men sant...
arghhh, kämpa på Bustamente! Det är av egna och andras misstag man lär sig! Även med mina mekarerfarenheter kommer lärdomarna ofta den hårda vägen.
Men det ska bli spännande att se ditt slut resultatet!
/Marcus
du kan nog få ut det där med lite tur och icke repande verktyg. eftersom lacken fortfarande är mjuk bör det inte spricka så lätt som den gör efter total genomhärdning. (tar väl flera månader?).
när listen sedan är på syns det inte.
ps. kör popnit, extrajobb med originalnitar under en gummilist, vem ser det? möjligtvis att det syns på utsidan längst fram