primavera -68 (67)

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
lambrittan
Lärling
Lärling

primavera -68 (67)

Post by lambrittan »

denna hittade jag när jag skulle skrota en bil på gladö-bilskrot. den stod där och såg ledsen ut. fick den för en tusing.
ska väl fixa en fungerande scooter av den nångång.. motorn går faktiskt runt och med lite rubbing verkar det som om lacken kan återfå lite glans.

Image

Image

Image

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Tjusig! Du verkar mest gå omkring och hitta fynd, synes det. 1000 pengar? Löjligt billigt!

Jag frågar igen: när kan jag komma och handla? (Alla tre stannar i Sverige, det lovar jag) :)

Scooterhälsningar

/ Fredrik, blivande ägare...
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Tjusig! Du verkar mest gå omkring och hitta fynd, synes det. 1000 pengar? Löjligt billigt!

Jag frågar igen: när kan jag komma och handla? (Alla tre stannar i Sverige, det lovar jag) :)

Scooterhälsningar

/ Fredrik, blivande ägare...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

hehe ja jag har faktiskt fyndat en del på sistone. även gjort ofynd oxå så det jämnar ut sig.. den får stanna i min ägo ett tag till tror jag..:P

Terraplane Blues

Glömde en sak: skulle Du vilja vara så vänlig att skruva av pakethållaren innan jag kommer och hämtar? Tror inte den går in i bilen annars... :D

Vad är det för skum modell av reservhjulshållare som syns på mellersta bilden? Och skyddsbågen runt framskärmen? Har aldrig sett en sådan på smallframes... Vad kostar kostar den vid mycket snabb och diskret affär? :P Gärna fler bilder på de detaljerna!

Scooterhälsningar

/ Fredrik, som snart har ovanlig skyddsbåge på "Bettan the Primmy"...
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Glömde en sak: skulle Du vilja vara så vänlig att skruva av pakethållaren innan jag kommer och hämtar? Tror inte den går in i bilen annars... :D

Vad är det för skum modell av reservhjulshållare som syns på mellersta bilden? Och skyddsbågen runt framskärmen? Har aldrig sett en sådan på smallframes... Vad kostar kostar den vid mycket snabb och diskret affär? :P Gärna fler bilder på de detaljerna!

Scooterhälsningar

/ Fredrik, som snart har ovanlig skyddsbåge på "Bettan the Primmy"...

du är en hård förhandlare märker jag!:D
här kommer dom bilder jag hade i datorn, vespan står inte i mitt "scootergarage" så det blir lite böka att åka och fota bättre bilder.

Image

Image

Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Är det verkligen en 68?
Är den ett exempel på de där "sagorna" med järnvägsvagnar fulla med scootrar som väntade på att säljas, ibland i flera år?
/P
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Är det verkligen en 68?
Är den ett exempel på de där "sagorna" med järnvägsvagnar fulla med scootrar som väntade på att säljas, ibland i flera år?
/P

japp den är från sagornas land! nä men i bilregistret står den faktiskt som -67, vette fan var jag fått -68 ifrån (får väl skylla på att jag har många vespor).
ska kolla upp ramnumret nästa gång jag besöker den!

erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

bytte inte piaggio till nuvarande loggan 67?
har f.ö en likadan framskärmskromgrej, tror din hängt med sen scooterns födelse.

2x v50 '81, luna 50s
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Är det verkligen en 68?
/P<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">De där "sagorna" skulle jag gärna vilja höra litet mer om, så berätta gärna! Som en del av dessa "sagor" kan jag berätta att min Primmy -71 (egentligen -70, fel hos Bilregistret) är tagen i trafik första gången sent 1973. Bettan kanske stod och mognade till sig på någon rostig gammal järnvägsvagn, vad vet jag?<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i><br />bytte inte piaggio till nuvarande loggan 67?
har f.ö en likadan framskärmskromgrej, tror din hängt med sen scooterns födelse.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Jo, de bytte till hexagonen någon gång i mitten av -67 års modeller, så det finns både det nya och det gamla emblemet på -67:or. Det gamla emblemet är klart snyggast, tycker jag...<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br />japp den är från sagornas land! nä men i bilregistret står den faktiskt som -67, vette fan var jag fått -68 ifrån (får väl skylla på att jag har för många vespor)..<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det har visat sig mer än en gång att Bilregistret inte har klart för sig i sina rullor. För många Vespor, sa du? Bra, då dyker jag upp i helgen med jättesläpet "Arne". Sätt på kaffet... :D

Scooterhälsningar

/ Fredrik
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

Det har visat sig mer än en gång att Bilregistret inte har klart för sig i sina rullor. För många Vespor, sa du? Bra, då dyker jag upp i helgen med jättesläpet "Arne". Sätt på kaffet... :D

Scooterhälsningar

/ Fredrik

FÖR många skrev jag inte! bara många, läs igen!:P

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

enligt Piaggios egna böcker så är det officiella bytet av logotyp i oktober 1967.

Sedan byttes Vespa logon från "skrivstil" till "raka" gemener någon gång 1973/74.

Federico
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

vad är den runda metallcirkeln på benskölden för något?

2x v50 '81, luna 50s
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />vad är den runda metallcirkeln på benskölden för något?

2x v50 '81, luna 50s

kromat täcklock för ett hål.

lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

beställde lite delar från sip precis, kunde inte hålla mig när man ser alla andra fina smallframes här på forumet.

vart mest delar till motorn, tänkte låta ramen vara som den är.
blev lite lager och andra slitdelar, bla. en racing-vev. så det lutar lite åt polini 133 hållet..men det är inte bestämt ännu. detta ska ju helst inte kosta skjortan.

som synes på bilden så saknar jag kåpan till kopplingen bla.
men jag pratade med den tidigare ägaren som sa att han hade den tillsammans med lite andra delar som jag skulle få komma och hämta om jag ville.

tyvär så har motorns innre fått sig ett fint patinerat rostlager (har stått öppen så sen 1984 tydligen), hur får man enklast bort det?
kanske man kan doppa delarna i ngn bra vätska?

Image

förgasaren:
Image

verktygslådan finns kvar:
Image

men motorlyckan saknas som vanligt, tidigare ägarens mamma hade kastat den..:x
Image

Terraplane Blues

Kul att det händer något, Lambrittan! :) Åren på Gladö bilskrot har trotsallt varit snälla mot Primaveran, ser det ut som. Kanske litet rostlösare gör susen på primärdrevet? Jag vet inte om man t o m kan blästra motordelarna efter att man fått loss dem? Köp Polini-kit också! (Det kostar att ligga på topp!).

Scooterhälsningar

/ Fredrik
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<br />Kul att det händer något, Lambrittan! :) Åren på Gladö bilskrot har trotsallt varit snälla mot Primaveran, ser det ut som. Kanske litet rostlösare gör susen på primärdrevet? Jag vet inte om man t o m kan blästra motordelarna efter att man fått loss dem? Köp Polini-kit också! (Det kostar att ligga på topp!).

Scooterhälsningar

/ Fredrik

ja förhoppningsvis till sommaren, men så har man sagt förr och imte lyckats. så vi får se.
dock har den bara stått på skroten i ett år, dessförinnan hos förra ägaren. mkt möjligt att den stått inomhus där. som du säger så skulle den nog set värre ut om den stått ute i 20 år.

ja polini är väl lika bra, är ju inte direkt dyra grejor ändå.
men då tillkommer ju ett blås och antagligen en förgasare, sitter väl en 16/16 på nu..

Smallframer
Nybörjare
Nybörjare

Post by Smallframer »

Beklager å gjenopplive en gammel tråd, men jeg ser at denne Vespaen har et 90SS-sete (sadel). Var det vanlig på svenske V50'er også?

Min 1965 Vespa 50S har det samme setet, og jeg har sett flere andre V50 i Norge med det.
De må åpenbart ha hatt et overskudd av disse setene, det var jo ellers kun 50SS og 90SS som hadde det som standard.

Edit: Ooops! Jeg så ikke at dette var en Primavera.
Hadde bare primavera dette setet?

«And on the eighth day, God created Vespa»
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Smallframer</i>
<br />Beklager å gjenopplive en gammel tråd, men jeg ser at denne Vespaen har et 90SS-sete (sadel). Var det vanlig på svenske V50'er også?

Min 1965 Vespa 50S har det samme setet, og jeg har sett flere andre V50 i Norge med det.
De må åpenbart ha hatt et overskudd av disse setene, det var jo ellers kun 50SS og 90SS som hadde det som standard.

bara trevligt att liva upp gamla trådar (speciellt om det är om min vespa) vad jag vet så satt det 90ss sadel på svenska tidiga primaveror, kan inte svara mer exakt än så, för jag vet inte. finns andra här på forumet som säkert har koll på årtal osv.
v50 hade inte 90ss sadel i sverige.

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Smallframer</i>
<br />Beklager å gjenopplive en gammel tråd, men jeg ser at denne Vespaen har et 90SS-sete (sadel). Var det vanlig på svenske V50'er også?

bara trevligt att liva upp gamla trådar (speciellt om det är om min vespa) vad jag vet så satt det 90ss sadel på svenska tidiga primaveror, kan inte svara mer exakt än så, för jag vet inte. finns andra här på forumet som säkert har koll på årtal osv.
v50 hade inte 90ss sadel i sverige.

det finns en teori om vaför man hade SS90 sadel på Primavera. troligvis är det för att de är reggade för 0(noll)passagerare. det är alltså inte lagligt att skjutsa på dessa primaveror. de senare är väl reggade för 1 passagerare, men jag är inte helt säker på om de får en större sadel då?

Federico
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />det finns en teori om vaför man hade SS90 sadel på Primavera. troligvis är det för att de är reggade för 0(noll)passagerare. det är alltså inte lagligt att skjutsa på dessa primaveror. de senare är väl reggade för 1 passagerare, men jag är inte helt säker på om de får en större sadel då?

Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Låter som en högst trolig hypotes. Min Primavera (egentligen en -70:a, felaktigt en -71:a i Vägverkets register) har en sadel lång som ett ösregn och är godkänd för passagerare. Se sadel i denna tråd:

http://www.scooterklubben.com/forum/top ... IC_ID=1415

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Post Reply