SS180 -68

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

SS180 -68

Post by Bobo »

Den här hoppas jag ska bli klar till våren,

Image

Image

Image

// Bobo

"Overtaking is rapid and sure"
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

fan va fin! vet du om sadeln på ss satt på andra modeller oxå?
min sadel är det inte mkt kvar av så tänkte jag skulle leta upp en annan.

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br />fan va fin! vet du om sadeln på ss satt på andra modeller oxå?
min sadel är det inte mkt kvar av så tänkte jag skulle leta upp en annan.

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nja, det finns nog andra som bättre kan svara på det men nog påminner den rätt mycket om GS.

Fjädern på mitten gör att sittkomforten kanske inte är den bästa så om du inte absolut måste bygga orirginal och dessutom kommer använda den mycket så skulle jag nog satsa på ngn annan sadel.

// Bobo

"Overtaking is rapid and sure"
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br />fan va fin! vet du om sadeln på ss satt på andra modeller oxå?
min sadel är det inte mkt kvar av så tänkte jag skulle leta upp en annan.

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nja, det finns nog andra som bättre kan svara på det men nog påminner den rätt mycket om GS.

Fjädern på mitten gör att sittkomforten kanske inte är den bästa så om du inte absolut måste bygga orirginal och dessutom kommer använda den mycket så skulle jag nog satsa på ngn annan sadel.

// Bobo

"Overtaking is rapid and sure"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

njae tycker att ss:n är fin med originalsadel.
sadeln på din, vet du om den är original? din ss är väl en -68? kanske hade dom den tryckta piaggio loggan bakpå då?
fantastiskt skick på den iaf!


---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Billy The Kid
Drömmare
Drömmare
Posts: 6
Joined: Tue 21 Jun 2005, 17:36
Location: Sweden

Post by Billy The Kid »

Sadeln till Sprint ser tydligen likadan ut. En balk undertill måste dock tas bort. Denna sitter annars i vägen för tanklocket.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Underbart härligt objekt! En motorrenovering och en montering och du är ute på gatan igen!

En nyrenoverad SS180-motor är garanterat den (enligt mig) härligaste vespamotorn att köra!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Har fått reda på i våra museiutredningar, att det finns tre olika versioner sadlar till SS 180. Den första var ganska lika GS. Den sista versionen, som vår SS (-67) givetvis skall ha, är mycket jobbig att få. Alla försöker tvinga den där sprintsadeln på en. Vi fick en rätt bra överdrag från Pascoli. De är inte listade men han har sådana.

Ramen är värd att försöka hålla i skick. Dåliga fjädrar kan du ju byta ut. "Bolstret" kan också vara slut.

Och om det är orginal som du har, så släng inte bort det utan behåll som referens/bevis.
TSPS
Drömmare
Drömmare
Posts: 9
Joined: Fri 16 Feb 2007, 03:12
Location: Norway
Contact:

Post by TSPS »

Pascoli har komplett SS sadel også, men det koster.
GS160 sadelen er ca 3 cm lågere i fronten.
Tom
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 38
Joined: Fri 16 Feb 2007, 08:28
Location: Sweden

Post by Tom »

På min SS från -66 sitter en närmast identisk sadel men såvitt jag kan minnas sitter det en liten välvd plåtskylt baktill med texten "Aquila Continentale".

Vet någon här om reservhjulsskyddet är i plast eller plåt i originalutförande till SS -66? Mitt är i plast och sprucket så detta vill jag byta (eftersom lagning inte verkar aktuellt). Har sett att det finns nytillverkade i både plåt och plast.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Reservhjulsskyddet har alltid varit i metall. Och, om jag kommer rätt ihåg, så var de målade med PIA 983. Plastgrejorna har kommit senare.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Reservhjulsskyddet har alltid varit i metall. Och, om jag kommer rätt ihåg, så var de målade med PIA 983. Plastgrejorna har kommit senare.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

frågan är när plastskydden kom? de ser identiska ut med de gamla i plåt men är inte lackade utan gjutna i silverplast precis som Vespa 50specialtutkåporna.

Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Kom i samband med Rally 200 om jag inte minns helt fel. dvs fr o m 1972.

Rally 180 hade plåt.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Reservhjulsskyddet har alltid varit i metall. Och, om jag kommer rätt ihåg, så var de målade med PIA 983. Plastgrejorna har kommit senare.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

frågan är när plastskydden kom? de ser identiska ut med de gamla i plåt men är inte lackade utan gjutna i silverplast precis som Vespa 50specialtutkåporna.

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Mjää, vår Rally 200 -73 har plåt. Kanske från och med någon modern modell...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Iiinte min.

Den hade plast, både nu och när den inhandlades. Kollade med första ägaren, och han var bestämd. Plast.

/G

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Mjää, vår Rally 200 -73 har plåt. Kanske från och med någon modern modell...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Kanske en billig variant... :wink:
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Jag har också för mig att det kom i Rallyeran....dock har ju alltid Piaggio varit inkoncekvent vid införandet av detaljer, särskilt på oviktiga marknader som Sverige, det kan säkert glidit lite fram och tillbaka tidsmässigt vad som gäller detta skyddet.

VH/C
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

On topic: Efter att ha provkört Calle L's SS180 (är i nyskick, ingen överdrift) så blev jag som många andra kär i motorgången på SS180. Vad är det som skiljer den från senare motorer, dvs vad är det som gör att den går så mjukt och fint?

OT:
Jag är övertygad om att Piaggio använde både plast och plåt, helt beroende av vad som fanns på hyllorna när hojen skeppades iväg.

Dessutom: Det skyddet är, om man bortser från plattorna under styret, den del som oftast saknas på Rallyn. Och eftersom GS, SS180, Rally180-kåporna passar (i plåt), är det ju inte omöjligt att någon hittat en sådan och satt dit den.

Men det känns en smula märkligt att man Rally 200 skulle ha en reservhjulsbalja i plåt, när man inte ens kunde kosta på sig detta till ostbiten som sitter över baklyset...




<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Jag har också för mig att det kom i Rallyeran....dock har ju alltid Piaggio varit inkoncekvent vid införandet av detaljer, särskilt på oviktiga marknader som Sverige, det kan säkert glidit lite fram och tillbaka tidsmässigt vad som gäller detta skyddet.

VH/C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
Vad är det som skiljer den från senare motorer, dvs vad är det som gör att den går så mjukt och fint?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

SS180 var väl den sista Vespan som hade förgasaren på cyllen och därför krävde 5% oljeblandning? Kanske mer olja i bensinen gör att den går mjukare?

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
Vad är det som skiljer den från senare motorer, dvs vad är det som gör att den går så mjukt och fint?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vevens balansering, och tyngre vev & svänghjul?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Var inte SS 180 den sista som var kolvdriven? Gör det gången mjuk? Men kom ihåg att den mjuka gången kan lätt skära sig om man driver maskinen för hårt.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">On topic: Efter att ha provkört Calle L's SS180 (är i nyskick, ingen överdrift) så blev jag som många andra kär i motorgången på SS180. Vad är det som skiljer den från senare motorer, dvs vad är det som gör att den går så mjukt och fint?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag håller med, de SS180-motor man renoverat har alla gått otroligt bra och motorn är av en otroligt fin kvalité innuti.

SS180 är ju en av få Vespamotorer med riktigt bra högre ramlager (GS160 och T5 har också samma), dessutom är nedre vevstakslagret stort och så är veven hel samt stort kolbultslager också (vilket GS ej har).

Gasaren är ju en av dom största som funnits på Vespa (i alla fall den största på cyllesidan) sen är den ju kolvstyrd precis som en Lammy :D

Calle K
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Ja, det kanske helt enkelt är så att SS180-motorn har snävare toleranser på veven/ramlagren. För skillnaden mellan den motorn och t ex Rally/PX 200 är enorm. elmotor vs. traktor, typ.'

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">On topic: Efter att ha provkört Calle L's SS180 (är i nyskick, ingen överdrift) så blev jag som många andra kär i motorgången på SS180. Vad är det som skiljer den från senare motorer, dvs vad är det som gör att den går så mjukt och fint?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag håller med, de SS180-motor man renoverat har alla gått otroligt bra och motorn är av en otroligt fin kvalité innuti.

SS180 är ju en av få Vespamotorer med riktigt bra högre ramlager (GS160 och T5 har också samma), dessutom är nedre vevstakslagret stort och så är veven hel samt stort kolbultslager också (vilket GS ej har).

Gasaren är ju en av dom största som funnits på Vespa (i alla fall den största på cyllesidan) sen är den ju kolvstyrd precis som en Lammy :D

Calle K
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">On topic: Efter att ha provkört Calle L's SS180 (är i nyskick, ingen överdrift) så blev jag som många andra kär i motorgången på SS180. Vad är det som skiljer den från senare motorer, dvs vad är det som gör att den går så mjukt och fint?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag håller med, de SS180-motor man renoverat har alla gått otroligt bra och motorn är av en otroligt fin kvalité innuti.

SS180 är ju en av få Vespamotorer med riktigt bra högre ramlager (GS160 och T5 har också samma), dessutom är nedre vevstakslagret stort och så är veven hel samt stort kolbultslager också (vilket GS ej har).

Gasaren är ju en av dom största som funnits på Vespa (i alla fall den största på cyllesidan) sen är den ju kolvstyrd precis som en Lammy :D

Calle K
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kom just hem till kylan efter ett par veckor på en kanarieholme med perfekt scooterklimat.
Tusan vad sugen man blir på att plocka ihop SS'en nu när ni skriver så mycket bra om modellen.... tvivlar dock på att jag hinner i år.

// Bobo
Post Reply