Byte av bakhjulslager

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Hakanander
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 17
Joined: Sat 02 Dec 2006, 18:20
Location: Sweden

Byte av bakhjulslager

Post by Hakanander »

Hej,
Jag skall byta bakhjulslager, men saknar det riktiga verktyget med tandning för att demontera kransen som sitter gängad i motorblocket och som håller både lager och packbox på plats.

Är det någon som känner till var man kan köpa det riktiga verktyget eller om det finns något annat knep att ta bort kransen? Är kransen höger- eller vänstergängad?

Tacksam för tips!
Håkan
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Menar du ett sådant?

http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 67&kId=356

Tror inte du behöver det. Fungerar nog med vanlig 22mm hylsa...
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Du kan använda et dorn lite försiktigt, men akta dig för att deformera kransen.
Tänk på, den är VÄNSTERgängad!!
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Verktyget som Bustamente länkar till är det till kopplingen, vilket tyvärr inte passar till bakhjulslagerkransen som är mkt större.
Har själv letat lite efter ett verktyg som passar på kransen som Håkan frågar efter, men inte hittat nån som säljer.
Håller på att montera ihop min motor efter renovering och har svårt att få kransen på plats ända ner (vet inte om jag fått lagret att sätta sig ordentligt på plats).

Om någon vet om/var man kan köpa ett verktyg som passar bakhjulslagerkransen vore det toppen!


mvh
// Johnny, Limhamn
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Det är ganska lätt att tillverka ett sådant verktyg själv.
Hitta en rörstump som passar i omkrets och ta fram bågfilen och vinkelsipen...

@Johnny, ringen är för att hålla fast lagret, inte för att montera detsamma, ta av ringen och banka ner lagret först ordentligt, montera ringen sedan.
Ganska vanligt är att ringen är skadad och det gör att den inte går ner helt då kan det vara en idé att köpa en ny ring :)
Hakanander
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 17
Joined: Sat 02 Dec 2006, 18:20
Location: Sweden

Post by Hakanander »

Hej,

Tack för tipsen!
Det gick bra med ett dorn och en hammare, men man får vara försiktig. Det är lätt att skada ringen! (Jag såg just att Scooter Center i Köln har ett verktyg http://scooter-center.com/catalog/produ ... 9a5309f836)

/Håkan
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

calle: Jo, jag antar att jag får ta bort kransen och banka lite till. Svårt att se ordentligt från nåt håll, men jag trodde mig ha fått ner lagret på plats, men jag kan inte få två skåror att matcha varandra i kransen och godset så att jag kan få låssprinten till packboxen på plats.
Hur hårt drar man egentligen låskransen?


mvh
// Johnny, Limhamn
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej,

Om du inte får det att passa/matcha testa och spänn ännu hårdare, släpp inte.

Du kan dra den ganska hårt, vet dessv. ej hur många kilo men skulle tipsa om max 12kg...obs grov uppskattning.

VH/C
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Uppdatering av mitt bakhjulslagerkransproblem (puh!).

Jag hade ju problem med att få min nyinköpta krans att sitta så att den passade in mot en av skårorna i godset så att sprinten kan monteras och låsa som den ska.
Idag när jag var i garaget och bråkade med kransen igen tog jag fram den gamla kransen och upptäckte att den har nio skåror, medan den nya bara har åtta. Eftersom godset i motorblocket har fyra symmetriskt placerade skåror, innebär detta att den gamla kransen med sitt ojämna antal skåror har mycket större chans att få en skåra att passa in mot en skåra i godset under kransen väg runt när man skruvar den på plats. Med den nya kransen passar alltid alla fyra skårorna i godset mot varsin skåra i kransen samtidigt, eller ingen.

Den nya kransen är för övrigt köpt på Vespa Parts.
Jag ville inte använda min gamla krans, eftersom den är så pass illa demolerad, så jag fick dra åt den nya bäst jag kunde och sen fila upp en av skårorna i godset på bredden så att sprinten kunde monteras.

Krånglig beskrivning, men jag hoppas ni fattar vad jag menar?
Tyckte det passade in i denna tråd.


mvh
// Johnny, Limhamn
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

**** vad dåligt.

Meddela Gamle Ole på Vespa Parts om problemet, jag är säker på att han är intresserad av det!
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Japp, Ole är informerad.

// Johnny
Post Reply