Vinter-plastis
Vinter-plastis
Hej!
Det börjar bli kallt och snart blir det moddigt. Jag vill inte köra min primavera i den kommande sörjan, men jag vill kunna åka tvåhjuligt ändå i vinter...
Så jag började fundera på en plastscooter för vinterkörning (>50cc, jag vill inte göra av med alla pengar på försäkring...), med vinterdäck och så. Är det en vettig idé? Jag tänkte mig något bekvämt och lättstartat som tar mig mellan A, B och C, i undantagsfall med skjuts.
Jag inser at erfarenheten av plast-automater inte är jättestor här på forumet, men hoppas på något litet tips iallafall:)
Kanske en piaggio av något billigt slag. Hur är typhoon 125? 2T och lika många hästar som en PX200 i ett litet plastskal, kan det vara något? Någon som råkar ha en sådan?
Kymco... verkar stabilare än andra asien-scootrar, men är de prisvärda och pålitliga? ...och de riktigt billiga, typ Baotian, vågar man ens tänka på en sådan?
Hur är förresten automater på vintervägar? Är det bättre att skaffa något växlat, typ en PX?
Alla, jag menar verkligen all, idéer mottages tacksamt:)
Det börjar bli kallt och snart blir det moddigt. Jag vill inte köra min primavera i den kommande sörjan, men jag vill kunna åka tvåhjuligt ändå i vinter...
Så jag började fundera på en plastscooter för vinterkörning (>50cc, jag vill inte göra av med alla pengar på försäkring...), med vinterdäck och så. Är det en vettig idé? Jag tänkte mig något bekvämt och lättstartat som tar mig mellan A, B och C, i undantagsfall med skjuts.
Jag inser at erfarenheten av plast-automater inte är jättestor här på forumet, men hoppas på något litet tips iallafall:)
Kanske en piaggio av något billigt slag. Hur är typhoon 125? 2T och lika många hästar som en PX200 i ett litet plastskal, kan det vara något? Någon som råkar ha en sådan?
Kymco... verkar stabilare än andra asien-scootrar, men är de prisvärda och pålitliga? ...och de riktigt billiga, typ Baotian, vågar man ens tänka på en sådan?
Hur är förresten automater på vintervägar? Är det bättre att skaffa något växlat, typ en PX?
Alla, jag menar verkligen all, idéer mottages tacksamt:)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Hej!
Det börjar bli kallt och snart blir det moddigt. Jag vill inte köra min primavera i den kommande sörjan, men jag vill kunna åka tvåhjuligt ändå i vinter...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Äh, skippa det snacket... Att köra Primavera på vinterväglag är bland det roligaste Du kan göra! Av diverse orsaker var jag tvungen att transportera min kropp med Primaveran hela förra vintern och det gick hur bra som helst, fastän det var en riktig vargavinter med skånska mått mätt. Snön låg halvmetertjock vissa dagar och jag lyckades sladda mig fram hyfsat säkert mellan bilar och annat onödigt. Man är väl viking!
Tsss, plastscooter... *Hmpf!*


Scooterhälsningar
/ Fredrik
<br />Hej!
Det börjar bli kallt och snart blir det moddigt. Jag vill inte köra min primavera i den kommande sörjan, men jag vill kunna åka tvåhjuligt ändå i vinter...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Äh, skippa det snacket... Att köra Primavera på vinterväglag är bland det roligaste Du kan göra! Av diverse orsaker var jag tvungen att transportera min kropp med Primaveran hela förra vintern och det gick hur bra som helst, fastän det var en riktig vargavinter med skånska mått mätt. Snön låg halvmetertjock vissa dagar och jag lyckades sladda mig fram hyfsat säkert mellan bilar och annat onödigt. Man är väl viking!

Tsss, plastscooter... *Hmpf!*


Scooterhälsningar
/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Äh, skippa det snacket... Att köra Primavera på vinterväglag är bland det roligaste Du kan göra!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nu var jag inte ute efter ett kul och image-höjande fordon, utan något super-praktiskt, billigt, jag-är-inte-rädd-om-den-fordon. Dessutom vill jag skruva med primaveran ibland och blir då tvungen att köra bil, *det* är inte kul! Kanske ska jag komplettera med en till plåtis istället (kanske en lite mer pålitlig PX eller så), men vajerbyte i snöslask låter liksom inte jätteskojigt... Jag vill ju heller inte förstöra en fin plåtscooter med en nedläggning, det känns liksom fel:)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Tsss, plastscooter... *Hmpf!*
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Förakta mig bara:)! Kalla mig gärna PlastPatrik eller något liknande:P
Hursomhelst - är det korkat på riktigt att köra plastis på vintern och finns det någon som har bra/dåliga erfarenheter av någon speciell modell? Jag vet att det finns plastscooterister här:D!
Äh, skippa det snacket... Att köra Primavera på vinterväglag är bland det roligaste Du kan göra!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nu var jag inte ute efter ett kul och image-höjande fordon, utan något super-praktiskt, billigt, jag-är-inte-rädd-om-den-fordon. Dessutom vill jag skruva med primaveran ibland och blir då tvungen att köra bil, *det* är inte kul! Kanske ska jag komplettera med en till plåtis istället (kanske en lite mer pålitlig PX eller så), men vajerbyte i snöslask låter liksom inte jätteskojigt... Jag vill ju heller inte förstöra en fin plåtscooter med en nedläggning, det känns liksom fel:)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Tsss, plastscooter... *Hmpf!*
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Förakta mig bara:)! Kalla mig gärna PlastPatrik eller något liknande:P
Hursomhelst - är det korkat på riktigt att köra plastis på vintern och finns det någon som har bra/dåliga erfarenheter av någon speciell modell? Jag vet att det finns plastscooterister här:D!
psst. säg inget men har även kört lite modern plastscooter i snö men mest gammal fullframe och gammal som ny smallframe.
Helt klart vinner smallframe i snön, PK kanske bättre än PV.
På många av dom moderna plastscootrarna sitter man dåligt till för att sladda runt i snön högt och med kroppen på fel plats för att påverka bakhjulet, tycker att man får en bättre sladdställning på PK el. PV.
Gammal fullframe känns mer osäker att köra snabbt i snön p.g.a. sin sneda vikfördelning, när man får för mycket sladd så är det aldeles för lätt att lägga scootern.
Lambretta Li är också ett utmärkt snöfordon.
Gammelvespa med 8" är lite klurigt, har varit med om en gång i tjock snö att jag hade problem att få ner bakhjulet då fotbrädan höll uppe scootern för mkt.
VH/Calle
p.s. bästa tipset: flytta till en varmare plats, där kan du både köra plastscooter eller vad du vill även i bittraste vinterkyla*.
* = http://scoot.netfirms.com/rideouthkfeb/ ... 020277.htm
p.s. 2 Juste snöbilder Fredrik (man skanar allt Malme litta när man tittar på dom), men testa SC30 istället så kan du köra ännu snabbare i snön!
Helt klart vinner smallframe i snön, PK kanske bättre än PV.
På många av dom moderna plastscootrarna sitter man dåligt till för att sladda runt i snön högt och med kroppen på fel plats för att påverka bakhjulet, tycker att man får en bättre sladdställning på PK el. PV.
Gammal fullframe känns mer osäker att köra snabbt i snön p.g.a. sin sneda vikfördelning, när man får för mycket sladd så är det aldeles för lätt att lägga scootern.
Lambretta Li är också ett utmärkt snöfordon.
Gammelvespa med 8" är lite klurigt, har varit med om en gång i tjock snö att jag hade problem att få ner bakhjulet då fotbrädan höll uppe scootern för mkt.
VH/Calle
p.s. bästa tipset: flytta till en varmare plats, där kan du både köra plastscooter eller vad du vill även i bittraste vinterkyla*.
* = http://scoot.netfirms.com/rideouthkfeb/ ... 020277.htm
p.s. 2 Juste snöbilder Fredrik (man skanar allt Malme litta när man tittar på dom), men testa SC30 istället så kan du köra ännu snabbare i snön!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Helt klart vinner smallframe i snön, PK kanske bättre än PV.
På många av dom moderna plastscootrarna sitter man dåligt till för att sladda runt i snön högt och med kroppen på fel plats för att påverka bakhjulet, tycker att man får en bättre sladdställning på PK el. PV.
Juste snöbilder Fredrik (man skanar allt Malme litta när man tittar på dom), men testa SC30 istället så kan du köra ännu snabbare i snön!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag tycker f ö att smallframe (Primavera i synnerhet) är en vinnare på alla underlag (som sagt, det borde vara lag på att alla människor skulle få äga en). Då var jag inte helt ute och turnerade? Jag är uppriktigt sagt förvånad vilket fantastiskt bra snöfordon Primaveran är, så där hör Du Bufflig, ut och gasa satan med Primaveran i vinter!
SC30? Pirelli? Ett av däcken (Metzler) jag har på nu är ett riktigt skräpdäck (t o m en klar underdrift) och jag tänkte därför köpa två nya däck. Har goda erfarenheter av Continental, men ska givetvis kolla Pirelli SC30. Greppet bör ju inte vara <i>för </i>bra - man vill ju känna sig litet som Tony Richardsson när man sladdar omkring i trafiken...
Scooterhälsningar
/ Fredrik
PS. Du saknar nog inte Malme när det kryper ner under nollan och ändå regnar (så som det bara kan göra i Malme), sittandes på en scooter utan handskar och med igenimmat visir...brr! DS.
<br />Helt klart vinner smallframe i snön, PK kanske bättre än PV.
På många av dom moderna plastscootrarna sitter man dåligt till för att sladda runt i snön högt och med kroppen på fel plats för att påverka bakhjulet, tycker att man får en bättre sladdställning på PK el. PV.
Juste snöbilder Fredrik (man skanar allt Malme litta när man tittar på dom), men testa SC30 istället så kan du köra ännu snabbare i snön!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag tycker f ö att smallframe (Primavera i synnerhet) är en vinnare på alla underlag (som sagt, det borde vara lag på att alla människor skulle få äga en). Då var jag inte helt ute och turnerade? Jag är uppriktigt sagt förvånad vilket fantastiskt bra snöfordon Primaveran är, så där hör Du Bufflig, ut och gasa satan med Primaveran i vinter!

SC30? Pirelli? Ett av däcken (Metzler) jag har på nu är ett riktigt skräpdäck (t o m en klar underdrift) och jag tänkte därför köpa två nya däck. Har goda erfarenheter av Continental, men ska givetvis kolla Pirelli SC30. Greppet bör ju inte vara <i>för </i>bra - man vill ju känna sig litet som Tony Richardsson när man sladdar omkring i trafiken...
Scooterhälsningar
/ Fredrik
PS. Du saknar nog inte Malme när det kryper ner under nollan och ändå regnar (så som det bara kan göra i Malme), sittandes på en scooter utan handskar och med igenimmat visir...brr! DS.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />psst. säg inget men har även kört lite modern plastscooter i snö men mest gammal fullframe och gammal som ny smallframe.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
OK, jag lovar at inte avslöja det för någon:D
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Gammal fullframe känns mer osäker att köra snabbt i snön p.g.a. sin sneda vikfördelning, när man får för mycket sladd så är det aldeles för lätt att lägga scootern.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hur är PX då? Har den också rutten vinter-balans? Jag vill ha något som jag inte behöver underhålla så mycket, alltså en bekymmersfri bruks-pendlar-scooter...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
p.s. bästa tipset: flytta till en varmare plats, där kan du både köra plastscooter eller vad du vill även i bittraste vinterkyla*.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tro mig, tanken har slagit mig mer än en gång:)
<br />psst. säg inget men har även kört lite modern plastscooter i snö men mest gammal fullframe och gammal som ny smallframe.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
OK, jag lovar at inte avslöja det för någon:D
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Gammal fullframe känns mer osäker att köra snabbt i snön p.g.a. sin sneda vikfördelning, när man får för mycket sladd så är det aldeles för lätt att lägga scootern.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hur är PX då? Har den också rutten vinter-balans? Jag vill ha något som jag inte behöver underhålla så mycket, alltså en bekymmersfri bruks-pendlar-scooter...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
p.s. bästa tipset: flytta till en varmare plats, där kan du både köra plastscooter eller vad du vill även i bittraste vinterkyla*.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tro mig, tanken har slagit mig mer än en gång:)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Kan man massa en Vespa så den inte börjar rosta (som bilar)?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Självklart! Då jag köpte en av mina kära Vespa 50 visade det sig att denna hade blivit underredsbehandlad en gång i tiden. Precis hela scootern i övrigt var full av vackert mogen ytrost på det mest underbara patinerade vis, men undertill var den i mint condition när underredsmassan avlägsnades...
I övrigt verkar det som om gamla scootrar (åtminstone mina) underredsbehandlar sig själva genom diverse oljeläckage. Överflödet från förgasaren rinner ju ner undertill. Sedan tillkommer ju spill med tvåtaktsolja vid tankning. (Är det bara jag som alltid lyckas överfylla tanken samt kladda ner hela Vespan med tvåtaktsolja? Givetvis har de heller aldrig papper att torka med där jag tankar...).
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<br />Kan man massa en Vespa så den inte börjar rosta (som bilar)?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Självklart! Då jag köpte en av mina kära Vespa 50 visade det sig att denna hade blivit underredsbehandlad en gång i tiden. Precis hela scootern i övrigt var full av vackert mogen ytrost på det mest underbara patinerade vis, men undertill var den i mint condition när underredsmassan avlägsnades...

I övrigt verkar det som om gamla scootrar (åtminstone mina) underredsbehandlar sig själva genom diverse oljeläckage. Överflödet från förgasaren rinner ju ner undertill. Sedan tillkommer ju spill med tvåtaktsolja vid tankning. (Är det bara jag som alltid lyckas överfylla tanken samt kladda ner hela Vespan med tvåtaktsolja? Givetvis har de heller aldrig papper att torka med där jag tankar...).
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />[ (Är det bara jag som alltid lyckas överfylla tanken samt kladda ner hela Vespan med tvåtaktsolja? Givetvis har de heller aldrig papper att torka med där jag tankar...).
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja..
Papper finns på macken, på Shell i alla fall. Pressa ner lite papper i oljemåttet också efter tankning, så droppar inte oljan ur det.
:)
<br />[ (Är det bara jag som alltid lyckas överfylla tanken samt kladda ner hela Vespan med tvåtaktsolja? Givetvis har de heller aldrig papper att torka med där jag tankar...).
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja..
Papper finns på macken, på Shell i alla fall. Pressa ner lite papper i oljemåttet också efter tankning, så droppar inte oljan ur det.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />(Är det bara jag som alltid lyckas överfylla tanken samt kladda ner hela Vespan med tvåtaktsolja? Givetvis har de heller aldrig papper att torka med där jag tankar...).
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja..
Papper finns på macken, på Shell i alla fall. Pressa ner lite papper i oljemåttet också efter tankning, så droppar inte oljan ur det.
:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Oljemåttet? Jag har en litersflaska som visar femlitersgraderingar (2 %) med tvåtaktsolja under sadeln. Det har hänt att jag helt enkelt har suttit sönder denna flaska, varpå underredsbehandlingen byggts på ytterligare
JET har aldrig papper. Snåljåpar...
Scooterhälsningar
/ Fredrik
PS. Bufflig, förlåt att vi skriver sönder Din tråd med totalt ovidkommande nonsens! Sorry! (Men jag tycker likväl Du ska köra Primavera i vinter...) DS.
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />(Är det bara jag som alltid lyckas överfylla tanken samt kladda ner hela Vespan med tvåtaktsolja? Givetvis har de heller aldrig papper att torka med där jag tankar...).
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja..
Papper finns på macken, på Shell i alla fall. Pressa ner lite papper i oljemåttet också efter tankning, så droppar inte oljan ur det.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Oljemåttet? Jag har en litersflaska som visar femlitersgraderingar (2 %) med tvåtaktsolja under sadeln. Det har hänt att jag helt enkelt har suttit sönder denna flaska, varpå underredsbehandlingen byggts på ytterligare

Scooterhälsningar
/ Fredrik
PS. Bufflig, förlåt att vi skriver sönder Din tråd med totalt ovidkommande nonsens! Sorry! (Men jag tycker likväl Du ska köra Primavera i vinter...) DS.
Kanske man kan sammandra förslagen så att Bufflig rekommenderas köpa en skamfilen men väl fungerande primavera som han massar så mycket som han bara täcks, oljar in resten (mer eller mindre ofrivilligt) och använder den som vinterfordon (medan hans nuvarande hålls som sommarfordon) för att primaveran anses ha bättre köregenskaper i vinterföre än plastisar? På blocket hittas säkert någon lämplig kandidat för lämplig summa. Förslaget får dessutom stöd av att Bufflig är väl kunnig i att reparera primor jämfört med plastisar.
Ni kommer väl ihåg att kalla motorer slits mera än varma när maskinen startas, så en motorvärmare rekommenderas säkert också...
Ja och så tydde jag också att en ordentlig hjälm med icke immande visir och varma körhandskar rekommenderas för att förbättra köregenskaperna. Mitt tillägg är att se till att hela körklädseln skall vara varm, tåla regn och vara försedd med reflexer och färg för att synas i mörkret.
Ingen rekommenderade någon speciell plastis, finns det inga sådana på forumet, med eller utan vintererfarenhet?
Här i Finland låter det just nu exotiskt med snö. Vi har bara regn och mörker här. Så det har börjat synas mera skoteråkare igen på vägarna. Alltså inte motorkälkar utan plåtskyddsmotortvåhjulingar (äh, hur skrev du det, TerraFredrik?)...
Ni kommer väl ihåg att kalla motorer slits mera än varma när maskinen startas, så en motorvärmare rekommenderas säkert också...

Ja och så tydde jag också att en ordentlig hjälm med icke immande visir och varma körhandskar rekommenderas för att förbättra köregenskaperna. Mitt tillägg är att se till att hela körklädseln skall vara varm, tåla regn och vara försedd med reflexer och färg för att synas i mörkret.
Ingen rekommenderade någon speciell plastis, finns det inga sådana på forumet, med eller utan vintererfarenhet?
Här i Finland låter det just nu exotiskt med snö. Vi har bara regn och mörker här. Så det har börjat synas mera skoteråkare igen på vägarna. Alltså inte motorkälkar utan plåtskyddsmotortvåhjulingar (äh, hur skrev du det, TerraFredrik?)...

Jag har kört en hel del PX på vintern, och som fordon på snö och is är det tveksamt om det finns något sämre, nu hade jag iofs S1-däck, men ändå. PX är hög som ett hus - tar tid att få ner fötterna om man inte är två meter lång. Det stora snedfördelningen av vikten som motorn innebär gör att man omedelbart går på tvären när bakhjulets hastighet inte överenstämmer med 1:1 kontakt med vägen.
Min rekommendation (som jag dessutom praktiserat mycket) är kombinationen Vespa Touring/PX 200-motor/sidvagn. Det är en knallgo känsla att åka med powerslide genom böjarna:D Dessutom håller man alltid balansen utan att snöa ner sulorna!
Jonas
Min rekommendation (som jag dessutom praktiserat mycket) är kombinationen Vespa Touring/PX 200-motor/sidvagn. Det är en knallgo känsla att åka med powerslide genom böjarna:D Dessutom håller man alltid balansen utan att snöa ner sulorna!
Jonas
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dartman</i>
<br />Jag har kört en hel del PX på vintern, och som fordon på snö och is är det tveksamt om det finns något sämre, nu hade jag iofs S1-däck, men ändå. PX är hög som ett hus - tar tid att få ner fötterna om man inte är två meter lång. Det stora snedfördelningen av vikten som motorn innebär gör att man omedelbart går på tvären när bakhjulets hastighet inte överenstämmer med 1:1 kontakt med vägen.
Min rekommendation (som jag dessutom praktiserat mycket) är kombinationen Vespa Touring/PX 200-motor/sidvagn. Det är en knallgo känsla att åka med powerslide genom böjarna:D Dessutom håller man alltid balansen utan att snöa ner sulorna!
Jonas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Cool8), men sidovagn motverkar en del av vitsen med scooter i innerstaden, tyvärr...
Ett klargörande kanske... Jag hade inte tänkt pressa mig genom meterhöga snövallar med scootern, utan vill klara av moddig, slaskig, obehagligt-kallt-om-fingrarna sen höst/tidig vår. Gärna då med vinterdäck. Jag vill helt enkelt *inte sladda*:) Jag hade hoppats lite på PX-spåret, det känns mera hemtamt än automatscooter. Smallframe i all ära, men PK har jag personligen svårt för (ur estetisk synvinkel) och PV är sällan bekymmersfria. De är snygga, men de är knappast funkar-alltid-pendla-bekymmerslöst-maskiner, iallafall inte min:oops: Om jag ska slå PX ur hågen också, då får jag svårt... Jag tänker iallafall minsann lyda Christel (vespaco) och låta min primmy stå över vintern, sådetså:D!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Bufflig, förlåt att vi skriver sönder Din tråd med totalt ovidkommande nonsens! Sorry!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är lugnt:D
<br />Jag har kört en hel del PX på vintern, och som fordon på snö och is är det tveksamt om det finns något sämre, nu hade jag iofs S1-däck, men ändå. PX är hög som ett hus - tar tid att få ner fötterna om man inte är två meter lång. Det stora snedfördelningen av vikten som motorn innebär gör att man omedelbart går på tvären när bakhjulets hastighet inte överenstämmer med 1:1 kontakt med vägen.
Min rekommendation (som jag dessutom praktiserat mycket) är kombinationen Vespa Touring/PX 200-motor/sidvagn. Det är en knallgo känsla att åka med powerslide genom böjarna:D Dessutom håller man alltid balansen utan att snöa ner sulorna!
Jonas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Cool8), men sidovagn motverkar en del av vitsen med scooter i innerstaden, tyvärr...
Ett klargörande kanske... Jag hade inte tänkt pressa mig genom meterhöga snövallar med scootern, utan vill klara av moddig, slaskig, obehagligt-kallt-om-fingrarna sen höst/tidig vår. Gärna då med vinterdäck. Jag vill helt enkelt *inte sladda*:) Jag hade hoppats lite på PX-spåret, det känns mera hemtamt än automatscooter. Smallframe i all ära, men PK har jag personligen svårt för (ur estetisk synvinkel) och PV är sällan bekymmersfria. De är snygga, men de är knappast funkar-alltid-pendla-bekymmerslöst-maskiner, iallafall inte min:oops: Om jag ska slå PX ur hågen också, då får jag svårt... Jag tänker iallafall minsann lyda Christel (vespaco) och låta min primmy stå över vintern, sådetså:D!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Bufflig, förlåt att vi skriver sönder Din tråd med totalt ovidkommande nonsens! Sorry!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är lugnt:D
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
Kanske man kan sammandra förslagen så att Bufflig rekommenderas köpa en skamfilen men väl fungerande primavera..<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Men... Måste jag? Jag vill ju inte ha en primmy till:D!<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Ingen rekommenderade någon speciell plastis, finns det inga sådana på forumet, med eller utan vintererfarenhet?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nä, det verkar ju som om ingen här kör plast på vintern, kanske av de anledningar som Calle angav?
Mina önskemål verkar oförenliga... Kanske dags att ge upp planerna och köpa busskort istället:(
Kanske man kan sammandra förslagen så att Bufflig rekommenderas köpa en skamfilen men väl fungerande primavera..<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Men... Måste jag? Jag vill ju inte ha en primmy till:D!<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Ingen rekommenderade någon speciell plastis, finns det inga sådana på forumet, med eller utan vintererfarenhet?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nä, det verkar ju som om ingen här kör plast på vintern, kanske av de anledningar som Calle angav?
Mina önskemål verkar oförenliga... Kanske dags att ge upp planerna och köpa busskort istället:(
Här är lösningen, Bufflig! (Notera prefixet i rubriken
):
http://www.tradera.com/auction/Mopeder/aid_36155647
Den transporterar Dig garanterat osnabbt och säkert. Det enda sättet att få sladd i snön är om kjolen fastnar i bakhjulet. Handväskan kan med fördel hängas på styret. (Ursäkta mig, kunde inte låta bli - hoppas Du har humor!
).
Scooterhälsningar
/ Fredrik

http://www.tradera.com/auction/Mopeder/aid_36155647
Den transporterar Dig garanterat osnabbt och säkert. Det enda sättet att få sladd i snön är om kjolen fastnar i bakhjulet. Handväskan kan med fördel hängas på styret. (Ursäkta mig, kunde inte låta bli - hoppas Du har humor!

Scooterhälsningar
/ Fredrik
-
- Nybörjare
- Posts: 28
- Joined: Mon 13 Feb 2006, 15:53
- Location: Sweden
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Den transporterar Dig garanterat osnabbt och säkert. Det enda sättet att få sladd i snön är om kjolen fastnar i bakhjulet. Handväskan kan med fördel hängas på styret. (Ursäkta mig, kunde inte låta bli - hoppas Du har humor!
).
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fin! Synd med det kjol-ovänliga bakhjulet bara, en riktigt snitsig aftonklänning borde annars vara som gjuten eftersom de glittrande paljetterna fungerar som reflexer i vintermörkret
Puss och Kram:)
Den transporterar Dig garanterat osnabbt och säkert. Det enda sättet att få sladd i snön är om kjolen fastnar i bakhjulet. Handväskan kan med fördel hängas på styret. (Ursäkta mig, kunde inte låta bli - hoppas Du har humor!

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fin! Synd med det kjol-ovänliga bakhjulet bara, en riktigt snitsig aftonklänning borde annars vara som gjuten eftersom de glittrande paljetterna fungerar som reflexer i vintermörkret
Puss och Kram:)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
Nä, det verkar ju som om ingen här kör plast på vintern, kanske av de anledningar som Calle angav?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag hade ett kort tag en Volvo 343 med Variomatic. När det var riktigt halt var det svårt att veta om man slirade eller inte, tack vare att motorvarvtalet så att säga inte hade något fast förhållande till hastigheten. Samma sak lär väl drabba automatscootrar.
Jag minns en gång, då jag skulle vända och gasade till, för att sladda mig runt. Det var glansis och min blipp på gaspedalen gjorde att bilen växlade upp okontrollerat och sladden blev flera varv, i stället för ett halvt som var planerat.
För att återgå till scooters: den perfekta scootern när det är halt borde väl Piaggios nya MP3 vara?
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Nä, det verkar ju som om ingen här kör plast på vintern, kanske av de anledningar som Calle angav?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag hade ett kort tag en Volvo 343 med Variomatic. När det var riktigt halt var det svårt att veta om man slirade eller inte, tack vare att motorvarvtalet så att säga inte hade något fast förhållande till hastigheten. Samma sak lär väl drabba automatscootrar.
Jag minns en gång, då jag skulle vända och gasade till, för att sladda mig runt. Det var glansis och min blipp på gaspedalen gjorde att bilen växlade upp okontrollerat och sladden blev flera varv, i stället för ett halvt som var planerat.
För att återgå till scooters: den perfekta scootern när det är halt borde väl Piaggios nya MP3 vara?
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
Jag hade ett kort tag en Volvo 343 med Variomatic. När det var riktigt halt var det svårt att veta om man slirade eller inte, tack vare att motorvarvtalet så att säga inte hade något fast förhållande till hastigheten. Samma sak lär väl drabba automatscootrar.
Jag minns en gång, då jag skulle vända och gasade till, för att sladda mig runt. Det var glansis och min blipp på gaspedalen gjorde att bilen växlade upp okontrollerat och sladden blev flera varv, i stället för ett halvt som var planerat.
För att återgå till scooters: den perfekta scootern när det är halt borde väl Piaggios nya MP3 vara?
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo, det där har oroat mig också, även jag en gång ägare till en 343 variomat... Rejäla vinterdäck är nog en förutsättning för automatscooter på vintern, man har ju dessutom ingen koppling att trycka in, om man skulle vilja det..
MP3 är ju en tanke, om inte annat för den totalt unika konstruktionen, som ändå tilltalar en tekniker som mig:) Tyvärr är den långt utanför mina ekonomiska ramar:(
Jag hade ett kort tag en Volvo 343 med Variomatic. När det var riktigt halt var det svårt att veta om man slirade eller inte, tack vare att motorvarvtalet så att säga inte hade något fast förhållande till hastigheten. Samma sak lär väl drabba automatscootrar.
Jag minns en gång, då jag skulle vända och gasade till, för att sladda mig runt. Det var glansis och min blipp på gaspedalen gjorde att bilen växlade upp okontrollerat och sladden blev flera varv, i stället för ett halvt som var planerat.
För att återgå till scooters: den perfekta scootern när det är halt borde väl Piaggios nya MP3 vara?
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo, det där har oroat mig också, även jag en gång ägare till en 343 variomat... Rejäla vinterdäck är nog en förutsättning för automatscooter på vintern, man har ju dessutom ingen koppling att trycka in, om man skulle vilja det..
MP3 är ju en tanke, om inte annat för den totalt unika konstruktionen, som ändå tilltalar en tekniker som mig:) Tyvärr är den långt utanför mina ekonomiska ramar:(
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Bygga en egen MP3? Av diverse skotervrak?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja! Jag kan ju utgå en hederlig flak-moppe och sedan lägga till lämpliga scooterdelar:D
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Busskort och iPod med inbandat tvåtaktsljud?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kanske, men jag är inte beredd att ge upp riktigt än:)
<br />Bygga en egen MP3? Av diverse skotervrak?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja! Jag kan ju utgå en hederlig flak-moppe och sedan lägga till lämpliga scooterdelar:D
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Busskort och iPod med inbandat tvåtaktsljud?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kanske, men jag är inte beredd att ge upp riktigt än:)
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
ape!
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">PV är sällan bekymmersfria. De är snygga, men de är knappast funkar-alltid-pendla-bekymmerslöst-maskiner, iallafall inte min<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Men en PV med PK motor är ju annars ett alternativ...
http://www.vespe.at/shop/index.html?d_1 ... m_h881.htm
(dock verkar denna firma inte alltid verkligen seriös..men ändå)
- Men en PV med PK motor är ju annars ett alternativ...
http://www.vespe.at/shop/index.html?d_1 ... m_h881.htm
(dock verkar denna firma inte alltid verkligen seriös..men ändå)
Ingen reklam men jag kör runt på en Baotian plastmoppe och det är fan i mig superstabilt och lagom.
Det är ej trimmad men klarar 70-80km/h i gynnsamma förhållanden (45 max i uppförsbacke)
Körde med den under snöstormen i Stockholm för några veckor sen och det var inga problem alls.
avsaknaden av koppling vägs upp av att man lita på bromsarna på riktigt.
Nu hoppas jag att jag slipper försöka häva en sladd då jag är ny på motorcyklar och har kanske inte fullt 'panik' kontroll.
Det svåra med min v50 vid höst/vinterunderlag tycker jag är just växlandet. 1:an skjuter iväg en om man får till den, 2 an har ett jäkla varvregister men 3:an kan endast användas i nedförsbacke(så uppför västerbron så åker jag i 30 med ett varvtal som påminner om rymdskepp).
Så även allt det andra med att växlar, kan hoppa ur, vajrar kan gå av o.s.v. gör att jag aldrig skulle våga mig ut med den när det inte är soligt och varmt
Summa är att jag varmt rekommenderar kinesen som en ’bryr mig mindre om och kör på vintern’ moppe.
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Det är ej trimmad men klarar 70-80km/h i gynnsamma förhållanden (45 max i uppförsbacke)
Körde med den under snöstormen i Stockholm för några veckor sen och det var inga problem alls.
avsaknaden av koppling vägs upp av att man lita på bromsarna på riktigt.
Nu hoppas jag att jag slipper försöka häva en sladd då jag är ny på motorcyklar och har kanske inte fullt 'panik' kontroll.
Det svåra med min v50 vid höst/vinterunderlag tycker jag är just växlandet. 1:an skjuter iväg en om man får till den, 2 an har ett jäkla varvregister men 3:an kan endast användas i nedförsbacke(så uppför västerbron så åker jag i 30 med ett varvtal som påminner om rymdskepp).
Så även allt det andra med att växlar, kan hoppa ur, vajrar kan gå av o.s.v. gör att jag aldrig skulle våga mig ut med den när det inte är soligt och varmt

Summa är att jag varmt rekommenderar kinesen som en ’bryr mig mindre om och kör på vintern’ moppe.
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">PV är sällan bekymmersfria. De är snygga, men de är knappast funkar-alltid-pendla-bekymmerslöst-maskiner, iallafall inte min<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Men en PV med PK motor är ju annars ett alternativ...
http://www.vespe.at/shop/index.html?d_1 ... m_h881.htm
(dock verkar denna firma inte alltid verkligen seriös..men ändå)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hmmm, den där motorn skulle man kunna vara intresserad av helt oavsett vinter... Antagligen är en vinterbonad smallframe det bästa alternativet, men det får i så fall bli till nästa eller nästnästa vinter. Uthusen är fulla av projekt och barnen fyller 15 på löpande band:D
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">PV är sällan bekymmersfria. De är snygga, men de är knappast funkar-alltid-pendla-bekymmerslöst-maskiner, iallafall inte min<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Men en PV med PK motor är ju annars ett alternativ...
http://www.vespe.at/shop/index.html?d_1 ... m_h881.htm
(dock verkar denna firma inte alltid verkligen seriös..men ändå)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hmmm, den där motorn skulle man kunna vara intresserad av helt oavsett vinter... Antagligen är en vinterbonad smallframe det bästa alternativet, men det får i så fall bli till nästa eller nästnästa vinter. Uthusen är fulla av projekt och barnen fyller 15 på löpande band:D