Har problem med min Lambretta Li150 -58
Om jag kör fortare än 60-65km/h i en halvtimme,eller om jag kör fullrulle i ca 20minuter låser sig bahkjulet och börjar frirulla igen om jag håller in kopplingen. Nyper varar inte länge efter ca 10-20 sekunder är kolven loss igen och man kan köra vidare men väldigt försiktigt.
Jag inser att detta inte är bra för motorn i längden.
Ett annat symptom som säkert är relaterat är att motorn tjuv-rusar vid växlignar eller om gasen först bottnas, sedan släpps, och man sedan öppnar kopplingen. Detta händer bara när motorn är varm. När motorn är kall beter den sig som den ska.
Jag har en teori att motorn börjar dra tjuvluft när den är varm och har därför strippat den på alla fläktkåpor och sprutat med start-gas runt motorn när den är varm för att lokalisera var den drar in luft (motorn ska varva upp om tjuvluften drar med sig start-gasen in i motorn), men hittade ingen läcka.
Är jag helt ute och cyklar ??
Hjälp mig !
M.v.H
Ola
Värme-nypande Li150 -58
Hej!
Det låter som om den börjar dra tjuvluft men kan också vara tändningsrelaterat.
Det är svårt att säga om det är kolven eller ngt ramlager som sätter sig men eftersom att det läcker luft skulle man kunna tro att det har med ramlagret bakom svänghjulet att göra, om inre packboxen är kass där så kan fettet ha spolats ur och om inre packboxen är kass och yttre bara lite kass kan du få sådana problem.
Dessutom så kan då luft/bräbsleblandning komma ut och smutsa ner brytarna och försärka effekten lite mer.
Du kan ta av ljuddämparen för att kika in i cylindern genom avgasporten och se om det är spår efter nypningar där.
Om du tar av fläktkåpan så kan du rucka på svänghjulet och se om det är glapp i upp/ned led, det skall inte vara ngt glapp alls där.
Ta sedan av skyddskåpan i svänghjulet och lys in med ficklampa in mot mitten, om det är lite oljigt där vet du att packboxarna är gångna.
Om du inte redan gjort det skulle jag rekomendera dig att byta ramlager och packboxar samt brytar och kondensator, grejorna är ganska billiga och du klarar dig med relativt få specialverktyg.
( http://soulscooter.com/tech/lammybea.pdf )
VH/Calle
Det låter som om den börjar dra tjuvluft men kan också vara tändningsrelaterat.
Det är svårt att säga om det är kolven eller ngt ramlager som sätter sig men eftersom att det läcker luft skulle man kunna tro att det har med ramlagret bakom svänghjulet att göra, om inre packboxen är kass där så kan fettet ha spolats ur och om inre packboxen är kass och yttre bara lite kass kan du få sådana problem.
Dessutom så kan då luft/bräbsleblandning komma ut och smutsa ner brytarna och försärka effekten lite mer.
Du kan ta av ljuddämparen för att kika in i cylindern genom avgasporten och se om det är spår efter nypningar där.
Om du tar av fläktkåpan så kan du rucka på svänghjulet och se om det är glapp i upp/ned led, det skall inte vara ngt glapp alls där.
Ta sedan av skyddskåpan i svänghjulet och lys in med ficklampa in mot mitten, om det är lite oljigt där vet du att packboxarna är gångna.
Om du inte redan gjort det skulle jag rekomendera dig att byta ramlager och packboxar samt brytar och kondensator, grejorna är ganska billiga och du klarar dig med relativt få specialverktyg.
( http://soulscooter.com/tech/lammybea.pdf )
VH/Calle
Tackar för tipsen Calle !
Vid min en av mina undersökningar i somras körde jag motorn utan fläktkåpor och utan centrum kåpan i svänhjulet.
Jag kände ryckte och drog i på svänhjulet,det kändes glappfritt.
Monterade även av svänhjulet (fläkt-ringen hade börjat krypa av svänhjulet) brytarna såg också torra ut.
Diskvalifiserar detta packbox teorin eller kan det vara dessa ändå ?Jag ska försöka kolla kolven genom avgasporten.
Kan problemet möjligtvis vara knutet till förgasaren ?
M.v.H
Ola N
Vid min en av mina undersökningar i somras körde jag motorn utan fläktkåpor och utan centrum kåpan i svänhjulet.
Jag kände ryckte och drog i på svänhjulet,det kändes glappfritt.
Monterade även av svänhjulet (fläkt-ringen hade börjat krypa av svänhjulet) brytarna såg också torra ut.
Diskvalifiserar detta packbox teorin eller kan det vara dessa ändå ?Jag ska försöka kolla kolven genom avgasporten.
Kan problemet möjligtvis vara knutet till förgasaren ?
M.v.H
Ola N
Hej!
Visst kan problemet ligga i gasaren, titta på tändstiftet hur det ser ut efter nyt, om "tappen" är chokladbrun så ligger det nog inte i gasare och tändning.
Det kan också vara packboxen till höger om veven, då brukar också växellådsoljan försvinna, så om det är för lite växellådsolja så är troligen den gången.
Det kan vara så klurigt med skurna lager att dom känns extra tajta, så det kan ändå vara ngt ramlager och faktiskt också vevens lager i storändan.
VH/C
Visst kan problemet ligga i gasaren, titta på tändstiftet hur det ser ut efter nyt, om "tappen" är chokladbrun så ligger det nog inte i gasare och tändning.
Det kan också vara packboxen till höger om veven, då brukar också växellådsoljan försvinna, så om det är för lite växellådsolja så är troligen den gången.
Det kan vara så klurigt med skurna lager att dom känns extra tajta, så det kan ändå vara ngt ramlager och faktiskt också vevens lager i storändan.
VH/C