Julklappstips för smallframenördar...

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
Terraplane Blues

Julklappstips för smallframenördar...

Post by Terraplane Blues »

Blev som ägare till en styck röd Primavera -71 IRL, extremt lycklig när jag upptäckte denna dito byggsats från Italeri. Att de sedan har ritat fel baklampa på kartongen och fullständigt misslyckats med fälgarna är en annan sak. Att jag av principskäl inte bygger modeller är en tredje...men fin är den! :wink:

Image

Image

Image

Image

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

Smallframenördar???
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

man kanske lär sig meka med den där!

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Smallframenördar???
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Smallframenörd = en som förblindat vurmar för Vespor av modellerna ur samma familj: Vespa 50, Vespa 50SS, Vespa 90SS, Primavera 125 samt ET3. Samtliga uppräknade modeller är s k smallframes. Det är jättekul att vara smallframenörd för övrigt! :P

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

pust! Trodde det var ett skällsord, ha ha ha... Är ju numer smallframeägare, samt troligtvis nörd.
klubbo
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Fri 15 Sep 2006, 18:57
Location: Karlstad

Post by klubbo »

Jag var nörd redan INNAN jag blev smallframeägare. Slå det den som kan!

För övrigt iskallt med den där byggsatsen. Nå´n som har nå´t bra tips på hur jag löser blinkers i styrändarna samt rektangulär lykta - verkar inte vara det på denna byggsats. Å sen ä ju min 1980:a penselmålad i babyblått - har en skvätt metallfärg kvar i garaget - tror ni det fäster på Italeris plast?
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

vad var det för skala? ser ganska liten ut, men fin.

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Bill Hicks
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Sweden

Post by Bill Hicks »

Terraplane: Du glömde 50 Sport. Den motorsvagaste lätta mc som finns i Svedala.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br />vad var det för skala? ser ganska liten ut, men fin.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det är skala 1:9 och den blir 200 mm lång enligt uppgift. Den är jättefin och väldetaljerad, men det måste vara någon knarkpåverkad praoelev - eller nå't - som har gjort fälgarna...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bill Hicks</i>
<br />Terraplane: Du glömde 50 Sport. Den motorsvagaste lätta mc som finns i Svedala.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Visst har du rätt i det, men den kan väl räknas in till de övriga Vespa 50? Hade gärna haft en sådan...

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Bill Hicks
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Sweden

Post by Bill Hicks »

lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br />vad var det för skala? ser ganska liten ut, men fin.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det är skala 1:9 och den blir 200 mm lång enligt uppgift. Den är jättefin och väldetaljerad, men det måste vara någon knarkpåverkad praoelev - eller nå't - som har gjort fälgarna...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bill Hicks</i>
<br />Terraplane: Du glömde 50 Sport. Den motorsvagaste lätta mc som finns i Svedala.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Visst har du rätt i det, men den kan väl räknas in till de övriga Vespa 50? Hade gärna haft en sådan...


Scooterhälsningar

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

var köpte du den?

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by klubbo</i>
<br />Jag var nörd redan INNAN jag blev smallframeägare. Slå det den som kan!

För övrigt iskallt med den där byggsatsen. Nå´n som har nå´t bra tips på hur jag löser blinkers i styrändarna samt rektangulär lykta - verkar inte vara det på denna byggsats. Å sen ä ju min 1980:a penselmålad i babyblått - har en skvätt metallfärg kvar i garaget - tror ni det fäster på Italeris plast?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nördar av alla de slag brukar normalt vara de mest sympatiska människorna, så datanörd eller smallframenörd - det kvittar! Har ingen susning om plasten, då jag definitivt inte är byggsatsnörd... F ö äckligt glad att jag slipper ha sådana fruktansvärda blinkers på min Primavera. Beklagar! :P<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bill Hicks</i>
<br />http://website.lineone.net/~smallframes/50s/50s.gif <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Sentida ihopplockade Vespa 50 S avsedda för de alltid lika perversa japsarna räknas inte! Den liknar f-n inte någonting annat... :cry:<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br />var köpte du den?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hobbex i Malmö, men den finns säkert överallt (ja, inte på Konsum kanske). Kostade runt 150 pengar har jag för mig.

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Som sagt, fälgarna ser inget vidare ut. I övrigt verkar allt skalaenligt och tjusigt. Satte ihop en som Ni kan bedöma innan Ni sticker och köper. Här bredvid en normalstor svensk tändsticksask som jämförelse (visst var tändsticksaskarna coolare på 20-talet!).

Image

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

Jag vill se bilder på den...snälla!!!!!!!!!
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Jag vill se bilder på den...snälla!!!!!!!!!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Utöver de ovanstående, menar du? Alltså, jag har inte byggt och kommer inte heller att bygga den. Men visst, vill du se något specifikt kan jag fota det.

Scooterhälsningar

/ Fredrik
klubbo
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Fri 15 Sep 2006, 18:57
Location: Karlstad

Post by klubbo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
F ö äckligt glad att jag slipper ha sådana fruktansvärda blinkers på min Primavera. Beklagar!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Men... menar du att du kör helt utan blinkers?! Är inte det... trafikfarligt och förenat med onödigt risktagande?

Var vore världen utan körriktningsvisare idag?

Det enda negativa jag kan säga om mina för övrigt mycket estetiskt tilltalande styrändsklenoder är väl att bara höger fungerar - har ett helvete att ta mig till och från jobbet då jag således bara kan köra rakt alt. till höger. Men, trafiksäkerheten måste alltid vara i första rummet, så det är bara att bita ihop.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Blinkers? Vad har man dem till? Man viftar ju med handen när man skall svänga.

Månne det finns av den där modellen här i Finland också? Måste kolla. Själv drömmer jag om att bygga en Vespa med hjälp av legobitar. Har någon prövat på det?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Blinkers? Vad har man dem till? Man viftar ju med handen när man skall svänga.

Månne det finns av den där modellen här i Finland också? Måste kolla. Själv drömmer jag om att bygga en Vespa med hjälp av legobitar. Har någon prövat på det?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kul ide!:):)
Bill Hicks
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Sweden

Post by Bill Hicks »

Terra: Du är bara avundsjuk Eusebio klassar ditt gamla mög när som helst. Han har varit med på båda Skåne-CB.
klubbo
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Fri 15 Sep 2006, 18:57
Location: Karlstad

Post by klubbo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Blinkers? Vad har man dem till? Man viftar ju med handen när man skall svänga.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ärrunte klok?! Då tappar man ju balansen!?

Är det bara jag som har fått problem med blodcirkulationen i händerna pga Vespan? Nej, inte pga vibrationer, utan pga ihärdigt, krampaktigt ihållande av styret så att knogarna vitnar och blodet därmed inte når ut i extremiteterna?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by klubbo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Blinkers? Vad har man dem till? Man viftar ju med handen när man skall svänga.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ärrunte klok?! Då tappar man ju balansen!?

Är det bara jag som har fått problem med blodcirkulationen i händerna pga Vespan? Nej, inte pga vibrationer, utan pga ihärdigt, krampaktigt ihållande av styret så att knogarna vitnar och blodet därmed inte når ut i extremiteterna?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

e ru ovan?:D
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Vifta med näven är det absolut mest trafiksäkra alternativet. Tro mig.

Jag monterade faktiskt ett relä och satte dit lamporna i styrändan och hela kitet för att klara besiktningen lite smidigare nu när våran man i Mölndal gett upp gått vidare till andra äventyr. Döm om min förvåning, de jäkla blinkers-asen var sämre än alla rykten förespeglat.

Förutom att de överhuvudtaget inte syns bakifrån om föraren inte är gravt anorektiktisk så tog det ungefär en halv minut för reläet att värma upp och producera ström till lampan! Då var ju kurvan redan passerad och man hade parkerat, låst och beställt kaffe...

Nix, pix. Några trafiksäkerhetsargument biter inte på mig i den här frågan. Den enda grundregeln som gäller för övrigt när man sitter på smallframen är <b>Akta dig för alla bilar, de är onda</b>

Gör så här:
1. Lägg dig i rätt del av filen, dvs visa med din placering vart du är på väg
2. Räck ut handen. Måste du hålla i styret, växla eller dylikt: Sträck ut benet istället.
3. Skit i blinkersen, det är falsk trygghet
4. Sväng <b>inte</b> om du tvekar det minsta på farbro Volvos uppmärksamhet

/JM
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Då tappar man ju balansen! ...ihärdigt, krampaktigt ihållande av styret så att knogarna vitnar...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Klubbo, klubbo... Det dags att träna balansen på din Vespa! Jag har bakom mig min första sommar på Vespa och tycker inte att det är så svårt att vifta. Man skall luta sig aningen bakåt så att man inte lutar mot styret bara håller i det. Krampar man så vrider man styret. Sedan släpper man försiktigt taget på viftsidan och för handen åt sidan. Viftningen är alltså att hålla handen rakt utsträckt. Gärna en färgglad handske så att farbror Volvo och tant Mercedes ser ännu bättre. Och efter ett dussin blixtsnabba kontroller bakåt så *hups* iväg till den nya attraktiva filen. Träna på säker väg först.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by primavera133</i>
<br />Vifta med näven är det absolut mest trafiksäkra alternativet. Tro mig.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tyckte jag också för 30 år sen... Men nu när flertalet 2-hjuliga motorfordon har blinkers förväntas det att ljussignaler indikerar när man skall svänga. Jämför med om man kör en hoj utan bromsljus, hur många bilister känner igen & förstår handsignalen?

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by primavera133</i>
<br />
Jag monterade faktiskt ett relä och satte dit lamporna i styrändan och hela kitet för att klara besiktningen lite smidigare nu när våran man i Mölndal gett upp gått vidare till andra äventyr.
Förutom att de överhuvudtaget inte syns bakifrån om föraren inte är gravt anorektiktisk
Nix, pix. Några trafiksäkerhetsargument biter inte på mig i den här frågan. Den enda grundregeln som gäller för övrigt när man sitter på smallframen är <b>Akta dig för alla bilar, de är onda</b>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Blinkers på styret är en halvmesyr, eftersom de inte syns tydligt bakifrån.
klubbo
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Fri 15 Sep 2006, 18:57
Location: Karlstad

Post by klubbo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Klubbo, klubbo... Det dags att träna balansen på din Vespa!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är inget fel på Vespans balans, det är min egen som jag inte litar på.

Kanske ska tillägga att jag även sover iklädd min Davida-potta. Jag läste om nå´n som trillade ur sängen en gång, och det vill man ju inte vara med om.

Näe, som sagt, säkerheten måste alltid finnas i det främsta rummet.

Förresten, är det fler än jag som tycker det är besvärligt med ryggskyddsplattan när man sitter på dass? Den är liksom i vägen, och åker antingen upp i nacken så man blir stel och orörlig(are), eller så åker den söderut så att det lixom blir krångligt att... ja ni vet, torka sig.
Post Reply