Kablar från tändplattan Touring 150 -61.

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Samot
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Wed 18 Oct 2006, 18:22
Location: Sweden

Kablar från tändplattan Touring 150 -61.

Post by Samot »

Har följt forumet när det gäller elkablar på Touring, det är mycket lärorikt för en novis men jag har inte lyckats lösa mitt el problem.

1. Sartar motorn och tar lös alla kablar (utom röd) där de kommer ut från tändplattan. Får dåligt värde med mätaren. Tar en 6 V lampa och "kollar" kablarna mot svart jordkabel.
Blå kabel lampan glöder
Grön kabel lampan lyser svagt
Gul kabel lampan lyser starkt
Gul/svart lampan lyser inte.

2. Det verkar som tidigare ägare har varit inne i tändplatten och "grejat" blå kabeln skarvad med en lödning den gul/svarta verkar bränd om man tittar på höljet.

3. Skall det vara endast en hård tråd i den gula, två hårda trådar från den gröna och en hård tråd från GUL/svart. När jag "kolla" strömen enligt punkt 1. så var det bara på yttersta spetsen på dessa hårda trådar som jag fick detta utslag. Inget på sidan av tråden fast jag skrapa på den. Givetvis så kan jag inte skicka strömmen vidare med att klämma dit ex. vis kabelsko då tråden ej ger utlag på sidan.

4. Har "kollat efter ny tändplatta men det visar sig vara lite svårare. Köpa en tändplatta till Sprint komplett med sväng hjul och sedan bygga om denna. Det käns inte bra.

Kanske någon som har en fungerande tändplatta till salu eller som har spolarna till Blå kabel och Grön svart/gul kabel.

5. Kan man slipa lite på svänghjulsmagneten så man vet att det är riktigt rent där.

En som tror att han kommer att få åka vespa 2006.
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Mycket elfrågor på forumet - kul! :wink:

Kolla helst lampornas funktion mot chassiejord, dvs motorblocket istället för mot svart kabel. Svart kabel kan vara ärgad och ha för stort motstånd.

Blå kabel ska klara en 6v/10W lampa OK - inte bara glöda
Detsamma för grön.
Gul och gulsvart kopplas samman för att driva strålkastaren och ska vardera klara 10-15W. när de sedan sammankopplas driver de strålkastaren på 25W samt bakljuset på 5W

Spetsen räcker gott, man får skrapa mer än man tror på lackad tråd för att få den ren och har du kontakt i en koppardel så fungerar det OK

Jag skulle kolla resistansen mellan gulsvart & motorblock samt mellan svart och motorblock. mätaren ska visa max några tiondels ohm eftersom du mäter DC genom spolens lindningar. Gå annars över alla kontaktpunkter och se till att de är rena och fina och inte oxiderade.

Att man skarvat med lödningar är inget ovanligt, sladdarna kommer lätt i kläm och går av när det skakar eftersom det är solid koppartråd.

Du ska inte behöva köpa en ny tändplatta i första taget, ej heller slipa på svänghjulsmagneterna. De behöver inte vara speciellt rena eftersom järnoxid inte är magnetiskt (precis som luft). Du kan däremot torka bort ev. järnfilspån som sitter på dem men problemet ligger inte där.
Samot
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Wed 18 Oct 2006, 18:22
Location: Sweden

Post by Samot »

Tackar Henrik B. Det är guld värt att det finns sådana som Du.

Ju mer jag "kollar" tändplattan ju mer misshandlad se den ut med skarvar och knepiga lödningar. Har i dag lämnat in den för att få nya kablar fastlödda av ett "profs". Tyvärr skulle detta ta ca: 2 veckor då han hade så mycket annat som skulle gå före.

Jag kommer att återkomma på denna stängen när jag fått tändplattan tillbaka och berättar vad som har hänt eller som jag tror med nya frågor. För lätt skall det tydligen inte vara.

Under tiden jag väntar på tändplattan kommer jag att göra en ny fråga på forumet ang. växlarna på Touring.

Ha en bra dag
Tomas H.
Post Reply