Svetsa svetsen?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
nikmik
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Wed 25 Oct 2006, 20:57
Location: Finland

Svetsa svetsen?

Post by nikmik »

Läste någonstans att man får ett styvare chassi om man lägger en svetssöm på punktsvetsningen längs med mittunneln på sin gammelvespa. Tänkte bara att om man vill matcha sina styvare dämpare och sin px200 motor hela vägen ut när det ändå ska målas. Någon som har synpunkter på eller erfarenheter av detta?

-Niklas-
klubbo
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Fri 15 Sep 2006, 18:57
Location: Karlstad

Post by klubbo »

Extra svets om man nu har tillgång till den lär ju inte skada.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Två sätt som jag styvat upp vesparamar på:
1. I böjen på karossen bakom framskärmen, ta en bit stålrör ca 60cm långt med en ca 120° på mitten och dela röret på mitten så att det blir en u-form och anpassa u-formen så att den passar precis vid böjen och helsvetsa fast den där.

2. Ta en 2mm plåt ca 18cm lång, ca 12cm??? bred och banka till den så att den passar in perfekt i fördjupningen bakom samma böj som i 1.
Svetsa fast den.

Ett 80-tals sätt:
3. Ta en rörbit och svetsa mellan styre och framför sadeln...sätt sedan på en diamant choppertank på rörbiten...

1. och 2. syns knappt från utsidan och fungerar riktigt bra!

VH/Calle
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by nikmik</i>
<br />Läste någonstans att man får ett styvare chassi om man lägger en svetssöm på punktsvetsningen längs med mittunneln på sin gammelvespa. Tänkte bara att om man vill matcha sina styvare dämpare och sin px200 motor hela vägen ut när det ändå ska målas. Någon som har synpunkter på eller erfarenheter av detta?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Och nu svar på frågan:
Javisst borde det bli lite styvare men troligen bara marginellt.
User avatar
nikmik
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Wed 25 Oct 2006, 20:57
Location: Finland

Post by nikmik »

Tack så mycket för tips! Vill inte börja lägga på nytt material i detta skede, men sen när det blir dags att bygga rejser, så...:twisted:
Prövar kanske på att lägga på lite svets i böjen och längs med golvet bara så får vi se!

-N-
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Vissa engelska scooterrejsare jag mötte runt 1970 hade gjort precis som nikmik skriver, helsvetsat skarven på båda sidor längs mittunneln och hela vägen upp bakom skölden. Den skarven är ju normalt bara punktsvetsad. De påstod att deras 90SS (upptagna till 125 cc) blev styvare i ramen på det sättet.
/jens
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Visst blir det stadigare & mindre flex helsvetsat, belastningen fördelas över svetsen istället för att belasta endast punkterna. En jämförelse är en jacka med knappar mot en med dragkedja
User avatar
nikmik
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Wed 25 Oct 2006, 20:57
Location: Finland

Post by nikmik »

Ja! En lite lagom löst hållen racereplika är det ju som är mitt koncept, så kanske det blir helsvets då i alla fall. En helknäpp dragkedja, liksom.:)
Post Reply