Läste någonstans att man får ett styvare chassi om man lägger en svetssöm på punktsvetsningen längs med mittunneln på sin gammelvespa. Tänkte bara att om man vill matcha sina styvare dämpare och sin px200 motor hela vägen ut när det ändå ska målas. Någon som har synpunkter på eller erfarenheter av detta?
-Niklas-
Svetsa svetsen?
Hej!
Två sätt som jag styvat upp vesparamar på:
1. I böjen på karossen bakom framskärmen, ta en bit stålrör ca 60cm långt med en ca 120° på mitten och dela röret på mitten så att det blir en u-form och anpassa u-formen så att den passar precis vid böjen och helsvetsa fast den där.
2. Ta en 2mm plåt ca 18cm lång, ca 12cm??? bred och banka till den så att den passar in perfekt i fördjupningen bakom samma böj som i 1.
Svetsa fast den.
Ett 80-tals sätt:
3. Ta en rörbit och svetsa mellan styre och framför sadeln...sätt sedan på en diamant choppertank på rörbiten...
1. och 2. syns knappt från utsidan och fungerar riktigt bra!
VH/Calle
Två sätt som jag styvat upp vesparamar på:
1. I böjen på karossen bakom framskärmen, ta en bit stålrör ca 60cm långt med en ca 120° på mitten och dela röret på mitten så att det blir en u-form och anpassa u-formen så att den passar precis vid böjen och helsvetsa fast den där.
2. Ta en 2mm plåt ca 18cm lång, ca 12cm??? bred och banka till den så att den passar in perfekt i fördjupningen bakom samma böj som i 1.
Svetsa fast den.
Ett 80-tals sätt:
3. Ta en rörbit och svetsa mellan styre och framför sadeln...sätt sedan på en diamant choppertank på rörbiten...
1. och 2. syns knappt från utsidan och fungerar riktigt bra!
VH/Calle
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by nikmik</i>
<br />Läste någonstans att man får ett styvare chassi om man lägger en svetssöm på punktsvetsningen längs med mittunneln på sin gammelvespa. Tänkte bara att om man vill matcha sina styvare dämpare och sin px200 motor hela vägen ut när det ändå ska målas. Någon som har synpunkter på eller erfarenheter av detta?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Och nu svar på frågan:
Javisst borde det bli lite styvare men troligen bara marginellt.
<br />Läste någonstans att man får ett styvare chassi om man lägger en svetssöm på punktsvetsningen längs med mittunneln på sin gammelvespa. Tänkte bara att om man vill matcha sina styvare dämpare och sin px200 motor hela vägen ut när det ändå ska målas. Någon som har synpunkter på eller erfarenheter av detta?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Och nu svar på frågan:
Javisst borde det bli lite styvare men troligen bara marginellt.
Vissa engelska scooterrejsare jag mötte runt 1970 hade gjort precis som nikmik skriver, helsvetsat skarven på båda sidor längs mittunneln och hela vägen upp bakom skölden. Den skarven är ju normalt bara punktsvetsad. De påstod att deras 90SS (upptagna till 125 cc) blev styvare i ramen på det sättet.
/jens
/jens