Jag bytte nål och flottör på min V50 nu i veckan, efter det så tokvarvar den på tomgång.
Den börjar sakta att öka tills motorn bara tjuter.
jag har försökt att ställa ner tomgången till den dör, men när man stannar nästa gång så varvar den upp igen, och då menar jag UPP!
Jag har kollat att vajern inte blivit kortare, att blandskruven står som vanligt, att choken är inne, mm etc osv.
Vad kan detta bero på, det börjar bli jobbigt att hålla nere varvtalet med dödaren vid rödljusen?
V50R -80 Silver
Vespan tokvarvar vid tomgång
Min gissning är att du inte riktigt monterad flottör och nål på rätt sätt, vilket gör att motorn inte får tillräckligt med soppa, och därför tokrusar. Men det kan också vara en luftläcka.
Man kan göra på en massa olika sätt för att ta reda på var det kommer in luft:
1) Man tillverkar en gummiplugg med luftnippel som man sätter i insuget, och trycksätter sedan vevhus + cylinder. Såpalösning runt alla skarvar skvallrar om var det läcker.
2) Man startar motorn, och sprutar försiktigt startgas på samtliga skarvar. Dör eller rusar motorn ännu värre vid någon skarv, så är det där som den är otät.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i>
<br />Fortfarande väldigt konfunderad över hur och var man märker om det läcker in luft eller är det alltid det som är problemet med tokvarvandet? Kan det vara nånting annat än packningarna?
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Man kan göra på en massa olika sätt för att ta reda på var det kommer in luft:
1) Man tillverkar en gummiplugg med luftnippel som man sätter i insuget, och trycksätter sedan vevhus + cylinder. Såpalösning runt alla skarvar skvallrar om var det läcker.
2) Man startar motorn, och sprutar försiktigt startgas på samtliga skarvar. Dör eller rusar motorn ännu värre vid någon skarv, så är det där som den är otät.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i>
<br />Fortfarande väldigt konfunderad över hur och var man märker om det läcker in luft eller är det alltid det som är problemet med tokvarvandet? Kan det vara nånting annat än packningarna?
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************