Köpa stötdämpare som passar

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Hhson99
Drömmare
Drömmare
Posts: 7
Joined: Wed 01 Nov 2006, 20:59
Location: Sweden

Köpa stötdämpare som passar

Post by Hhson99 »

HEJ!

Jag skulle passa på att renovera min touring -61 lite i vinter. Har kollat runt på sip scootershop men har lite problem att förstå vilka stötdämpare (fram och bak) som passar, och vilken fjäder. Vill gärna ha förstärkt och hård fjäder. Någon som vet och kan hjälpa så man inte beställer fel?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hhson99</i>
<br />HEJ!

Jag skulle passa på att renovera min touring -61 lite i vinter. Har kollat runt på sip scootershop men har lite problem att förstå vilka stötdämpare (fram och bak) som passar, och vilken fjäder. Vill gärna ha förstärkt och hård fjäder. Någon som vet och kan hjälpa så man inte beställer fel?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

fram är det samma som till Sprint/Rally mfl. det finns ett antal olika fabrikat med varierande originallikhet (alltså rent utseendemässigt). Har själv dålig erfarenhet av Sebac (det är de som ingår i piaggios vintage sortiment). Kommer ihåg att Bergfors köpte en hos SIP som han var nöjd med (står någonstans på forumet).

http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

ovanstående verkar vara mest lik originalet

bak finns det inte vad jag vet nytillverkade originalstötdämpare (kanske hos Pascoli?). Hur som helst är det PX/Smallframedämpare som man ersätter originalet med. Piaggios originaldämpare är likadana till PX och Smallframe (PK, Vespa 50 mfl), skillnaden är att PX har en distansmutter mellan dämparen och vibrationsgummit som håller dämparen upptill. Problemet man stöter på är att dämparen blir för kort utan distansen och för lång med distansen (ca 2,5 cm högre). Men det ska finnas kortare distanser än de som sitter på PX, så man får kolla runt lite. Kolla bara så att du inte får en PX bakdämpare tillverkad i Indien, de har PX längd utan distans, man har inte Smallframe i Indien och därför har man inte heller tillverkat dämpare som ska vara kompatibla för båda modellerna.

Federico
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 79
Joined: Sun 27 Aug 2006, 21:22
Location: Norrstrand

Post by P Plutt »

Passar väl på när ändå frågan kommit upp:

90 kg på en P200 är tydligen för mycket! Polaren Totte väger 105 och har det ännu värre! Vad ska man köpa för att förbättra trafiksäkerheten på kurviga värmländska potthålsvägar? Fram eller bak - Samma svamp överallt!

/PP

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
Hhson99
Drömmare
Drömmare
Posts: 7
Joined: Wed 01 Nov 2006, 20:59
Location: Sweden

Post by Hhson99 »

Ok, den ser bra ut. Finns det olika "hårdhet" på stötdämparen eller styrs det av fjädern? Fjädern är det svåraste att hitta, finns ju massor att välja av och jag förstår inte vilken som passar touring -61, VGLBIT finns ju aldrig med på deras kompatibelitets-lista. Det finns väl olika längder? Vill ha en så hård som möjligt tror jag. Kör med 177cc cylindern så jag vill ha så bra väghållning som möjligt. Bakdämparen är jag också osäker på...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hhson99</i>
<br />Ok, den ser bra ut. Finns det olika "hårdhet" på stötdämparen eller styrs det av fjädern? Fjädern är det svåraste att hitta, finns ju massor att välja av och jag förstår inte vilken som passar touring -61, VGLBIT finns ju aldrig med på deras kompatibelitets-lista. Det finns väl olika längder? Vill ha en så hård som möjligt tror jag. Kör med 177cc cylindern så jag vill ha så bra väghållning som möjligt. Bakdämparen är jag också osäker på...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

OK. den främre fjädern kan man byta till en STO-spring (stoffis). Den är hårdare. Du ska ha samma länd som GS 150 190mm http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

Bak finns del flera olika alternativ. Dämparen kan man köpa utan fjäder. De förstärkta fjädrar som jag har testat är SIP och Worb 5, båda fungerar bra. http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

Jag pratade en gång med en av killarna på Scootercenter Köln, han sa att den enda dämparen han rekommenderade ihop med förstärkt fjäder var Carbone eftersom den har grövre dämparpinne (axeln som håller ihop dämpen). Ok, du kan köra med standard om du är lätt sa han, sjäv vägde han 100kg + .

Federico
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 79
Joined: Sun 27 Aug 2006, 21:22
Location: Norrstrand

Post by P Plutt »

Hejsan igen!
Nån måste väl ha bytt dämpare till nånting hårdare på en P200? Måste man köpa prylar för 2000:- eller vad har ni för erfarenheter?

/PP

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
Hhson99
Drömmare
Drömmare
Posts: 7
Joined: Wed 01 Nov 2006, 20:59
Location: Sweden

Post by Hhson99 »

Ska framfjädern vara 190? Här står det 180 till touring http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 9&kId=1070
Så det finns inga "färdiga" bra bakdämpare? Man får köpa dämpare och fjäder för sig? En hel vetenskap det där.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i>
<br />Hejsan igen!
Nån måste väl ha bytt dämpare till nånting hårdare på en P200? Måste man köpa prylar för 2000:- eller vad har ni för erfarenheter?

/PP

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

beror på vad man menar med dämpare. dämparen är ju bara till för att just dämpa. sedan är det fjädern som bestämmer hårdheten. alltså kan du få hårdre bakfjädring genom att sätta en hårdare fjäder på din gamla originaldämpare 3-400 kr. dyra bitubo och fournales är ju framtagna för bättre komfort och måste också uppgraderas med hårdare fjäder (i alla fall bitubo) om det just hårdhet är det man vill ha.

Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hhson99</i>
<br />Ska framfjädern vara 190? Här står det 180 till touring http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 9&kId=1070
Så det finns inga "färdiga" bra bakdämpare? Man får köpa dämpare och fjäder för sig? En hel vetenskap det där.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

skruva bort din originalfjäder och mät!

Federico
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Bitubo, (Kromad förstås!) fram och Federicos Recept, carbonara med Verstärkte fjädur från farbror Worbel bak funkade ypperligt för oss 2 fetton ( Jag +95 å Blåbert +85) när vi kammade in 3:e Cannonballsegern på rad, detta med en hyfsat överlastad PX-87 då vi hade 17,5 l Bensin extra plus batteridrivet komressorhorn å andra tunga (vinnande) argument. Väghållningen blev i världsklass, vi låg ordentligt ned i kurvorna, mina marteens blev rekordeligt näbbslitna.



"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 79
Joined: Sun 27 Aug 2006, 21:22
Location: Norrstrand

Post by P Plutt »

Är stoffis både fram och bak...

http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

...med originaldämpare ett gott alternativ på P200:an? Eller är det snålheten som bedrar visheten?
/PP

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Touringen har visst GS-gaffel så det betyder att fjädern är densamma som till GS:n, alltså 190 mm. Federico varnade oss förra vintern om samma sak och vi rusade iväg och mätte: 190 mm:s fjäder. Härligt att få rätt fjäder första gången och slippa en massa returneringar. Varför EM reklamför 180 mm till Touringen förstår jag inte, de känner ju Touringarna?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Touringen har visst GS-gaffel så det betyder att fjädern är densamma som till GS:n, alltså 190 mm. Federico varnade oss förra vintern om samma sak och vi rusade iväg och mätte: 190 mm:s fjäder. Härligt att få rätt fjäder första gången och slippa en massa returneringar. Varför EM reklamför 180 mm till Touringen förstår jag inte, de känner ju Touringarna?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

det är inga problem att köra med 180 på en touring.

jag trodde att det var en GS gaffel som satt på Touring, men det ska tydligen vara vissa skillnader (men samma längd på fjädern), samma sak gäller framskärmen, vid ett snabb titt så ser de likadana ut, men GS framskärmen går något längre ner framtill, alltså ska man kunna mäta olika avstånd mellan framskärmens främre punkt och gaffeln. man kan säga att GS skärmen kapslar in framhjulet mer, sportigt och snyggt!

Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Vi försökte med en sprintfjäder till min GL när vi pusslade ihop framdelen efter dess ommålning. Det vill säga en 165 mm mot 180 mm. Slutresultatet blev en fruktansvärt slapp framdel. Det skiljde sig visserligen 1,5 cm mot 1 cm i det här fallet. Men jag skulle inte rekommendera kortare fjädrar efter mitt försök. Det var verkligen skillnad som mellan dag och natt.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Vi försökte med en sprintfjäder till min GL när vi pusslade ihop framdelen efter dess ommålning. Det vill säga en 165 mm mot 180 mm. Slutresultatet blev en fruktansvärt slapp framdel. Det skiljde sig visserligen 1,5 cm mot 1 cm i det här fallet. Men jag skulle inte rekommendera kortare fjädrar efter mitt försök. Det var verkligen skillnad som mellan dag och natt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

jo, det blir så när svingen vinklas för mycket. själv monterade jag en kortare på frugans lowridertouring, men det är en STO (hårdare) och det fungerar perfekt. men den får inte bli för kort då svingen rör sig mer i sidled än upp och ner. Det är just detta fenomen man har på GS160/SS där vinkeln redan är åt fel håll från början (därför är GS/SS mjukare i framfjädringen)

Federico
Hhson99
Drömmare
Drömmare
Posts: 7
Joined: Wed 01 Nov 2006, 20:59
Location: Sweden

Post by Hhson99 »

Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
Kommer ihåg att Bergfors köpte en hos SIP som han var nöjd med<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, den funkar fortfarande utmärkt.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hhson99</i>
<br />Vad är det egentligen för skildnad på dessa bakfjädrar?

http://ww3.sip-scootershop.com/pages/de ... 9f66a02061

http://ww3.sip-scootershop.com/pages/de ... 9f66a02061

http://ww3.sip-scootershop.com/pages/de ... 9f66a02061

http://ww3.sip-scootershop.com/pages/de ... 9f66a02061

Vilken är bäst/hårdast?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

jag har nummer två i din lista, den är lagom hård, kör också worb5(förstärkt) på en annan vespa, den känns ungefär lika. läste ett test som worb gjort där taffspeeds fjäder var hårdast av alla.
anledningen till att man tillverkar så hårda bakfjädrar är för att man ska kunna köra med stor förgasare under kåpan och samtidigt skjutsa. med originalfjäder så slår förgasaren i chassiet om man har t.ex en 30mm dellorto.
för att förbättra väghållningen så behöver man inte den hårdaste fjädern på marknaden.

de andra i listan är ju en PK fjäder som troligvis är lite kortare, nummer tre verkar vara en originalfjäder och nummer fyra Stoffis hårda bakfjäder.

Federico
Hhson99
Drömmare
Drömmare
Posts: 7
Joined: Wed 01 Nov 2006, 20:59
Location: Sweden

Post by Hhson99 »

nummer 2 verkar vara slutsåld hos sip. nummer 4 som var stoffis är den ett alternativ då?
Hhson99
Drömmare
Drömmare
Posts: 7
Joined: Wed 01 Nov 2006, 20:59
Location: Sweden

Post by Hhson99 »

STO Fjädern bak glappade massor. Inte alls samma passform som orginalet. Verkar vara för tjock/bred. Kan det ställa till problem?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hhson99</i>
<br />STO Fjädern bak glappade massor. Inte alls samma passform som orginalet. Verkar vara för tjock/bred. Kan det ställa till problem?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

mm. så var det med worb och SIP också. upptill sitter ju en plasthylsa som håller fjädern så där är det inget problem. nere tryckte jag på en bit rak armerad kylarslang till bil (samma som jag har till insuget), då sitter fjärdern perfekt rakt på plats. jag tror inte att det är någon fara om den skulle sitta lite snett, men jag gillar inte sånt....
slangen satte jag alltså på själva dämparen för att öka diametern och på så sätt centrera fjädern som sitter utanpå slangbiten
Federico
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Som jag har tolkat det hela så fungerar det att sätta en PX-dämpare bak på en touring men med en distans, har jag förstått rätt? Någon som vet hur lång distans som behövs för att få orginalhöjd?

//Anders


www.trimaran.nu
User avatar
SoulBoy
Lärling
Lärling
Posts: 313
Joined: Mon 01 Nov 2004, 22:58
Location: Stockholm

Post by SoulBoy »

Hej,

Ni som har satt i 190 mm fjäder fram (på en touring) har ni något knep (förutom att demontera hela gaffeln eller börja käka anabola och gå på gym)? Jag har hållt på hela kvällen med att försöka få fjädern att passa. Tillslut gav jag upp och satte tillbaka den gamla.

/Ronny
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Hmm, då gubben stoppade in fjädern tycker jag det varken var svordomar eller annat i luften. Mera peta in och skruva fast. Vilken touring har du? Gubben har en VGLB (190 mm) och min VLA skall ha en 180 mm.
User avatar
SoulBoy
Lärling
Lärling
Posts: 313
Joined: Mon 01 Nov 2004, 22:58
Location: Stockholm

Post by SoulBoy »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Hmm, då gubben stoppade in fjädern tycker jag det varken var svordomar eller annat i luften. Mera peta in och skruva fast. Vilken touring har du? Gubben har en VGLB (190 mm) och min VLA skall ha en 180 mm.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

VGLA1T. Är det samma som VLA?

/Ronny
Post Reply