konvertera v50 till etanoldrift
konvertera v50 till etanoldrift
Hej, någon som har testat att konvertera vespan för etanoldrift? Jag tänkte testa någon gång framöver om inte någon har bittra erfarenheter av detta.
http://www.etanol.nu/
Crispin
http://www.etanol.nu/
Crispin
Du gör väl inte det av ekonomiska skäl? Etanolkonverterade motorer drar ju bra mycket mer per mil (har hört en siffra på mellan 30-40 % extra). Men å andra sidan borde väl Vespan bli något raskare, då Etanol är högoktanigt? Luktar gott gör det också, i synnerhet tillsammans med ricinolja! 
Mycket klämkäck sida, förresten! Gillade deras något torra avslutningsfras: "Väl mött på vägarna, med spriten där den hör hemma!". Jösses...
EDIT: Hade inte en tanke på det där med rattonykterhet när jag skrev ovanstående. Givetvis ska man inte dricka och köra. Lät bara som någon gammal slogan från IOGT-NTO, eller nå't... Sorry!
/ Fredrik

Mycket klämkäck sida, förresten! Gillade deras något torra avslutningsfras: "Väl mött på vägarna, med spriten där den hör hemma!". Jösses...

EDIT: Hade inte en tanke på det där med rattonykterhet när jag skrev ovanstående. Givetvis ska man inte dricka och köra. Lät bara som någon gammal slogan från IOGT-NTO, eller nå't... Sorry!
/ Fredrik
Tydligen måste man använda ricinbaserade tvåtaktsoljor, t ex av fabrikatet "Redline", för att oljan ska lösas i etanol. Ren ricin lär också funka som tillsats i "vanlig" tvåtaktsolja, sägs det. Shell säljer bl a Redlines tvåtaktsoljor (eller har gjort åtminstone) - det var ett tag sedan jag såg den på Shell-macken där jag handlar. Jag har för mig att även Castrol TTS är ricinbaserad.
/ Fredrik
/ Fredrik
Hade en bekant som i experimentsyfte körde sin hårt trimmade Sachs treväxlade 60cc på nitrometanol. Gick rätt bra tills förgasaren sprängdes loss...
Dessutom tror jag att man får -svåra- kallstartsproblem om man försöker köra på ren etanol, det är ju en av dom grejor som ligger etanolen i fatet, förutom det sämre energiinnehållet och brandfaran.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><font color="purple"><b>Har hört att 2t-olja inte löses i etanol</b></font id="purple">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Dessutom tror jag att man får -svåra- kallstartsproblem om man försöker köra på ren etanol, det är ju en av dom grejor som ligger etanolen i fatet, förutom det sämre energiinnehållet och brandfaran.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><font color="purple"><b>Har hört att 2t-olja inte löses i etanol</b></font id="purple">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><font color="green"><b>Du måste ställa om förgasaren, troligtsvis även tändningen.
vad vill du uppnå?
-bättre miljö?
-billigare drift?
-endast se om det funkar?</b></font id="green">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bättre miljö är väl en bonus antar jag men om ingen annan har gjort det så vore det kul att vara den första. Dessutom så är det ju kul att se om det fungerar. Det verkar ju inte vara så svårt.
C
<br /><font color="green"><b>Du måste ställa om förgasaren, troligtsvis även tändningen.
vad vill du uppnå?
-bättre miljö?
-billigare drift?
-endast se om det funkar?</b></font id="green">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bättre miljö är väl en bonus antar jag men om ingen annan har gjort det så vore det kul att vara den första. Dessutom så är det ju kul att se om det fungerar. Det verkar ju inte vara så svårt.
C
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><font color="green"><b>Du måste ställa om förgasaren, troligtsvis även tändningen.
vad vill du uppnå?
-bättre miljö?
-billigare drift?
-endast se om det funkar?</b></font id="green">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bättre miljö är väl en bonus antar jag men om ingen annan har gjort det så vore det kul att vara den första. Dessutom så är det ju kul att se om det fungerar. Det verkar ju inte vara så svårt.
C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<b><font color="teal">Visst vore det kul om nå'n provade med lyckat resultat!</font id="teal"></b>:):)
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><font color="green"><b>Du måste ställa om förgasaren, troligtsvis även tändningen.
vad vill du uppnå?
-bättre miljö?
-billigare drift?
-endast se om det funkar?</b></font id="green">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bättre miljö är väl en bonus antar jag men om ingen annan har gjort det så vore det kul att vara den första. Dessutom så är det ju kul att se om det fungerar. Det verkar ju inte vara så svårt.
C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<b><font color="teal">Visst vore det kul om nå'n provade med lyckat resultat!</font id="teal"></b>:):)
Hittade denna gamla tråd när jag sökte på Redline. Kör med E85 i en V50 och snart även Lambrettan. E85 ger något mera effekt men framförallt bättre vrid och ett betydligt bättre bottendrag.
Redline's vanliga 2T oljor funkar inte med E85 men det finns nu en special Redline olja för ethanol som heter "Redline Alcohol Fuel Two-Cycle Premix" http://www.redlineoil.se/two-cycle_premix.html http://www.redlineoil.com/whitePaper/22.pdf Redline oljan klarar även upp till 25% Nitro för den som vill expirmentera med det..
Lite dyr är den (ca 200 kr) och finns bara i dunkar om en gallon.
Med E85 som det behövs 40% mera av motsvarar 1,5% olja 2% olja i bensin, jag vet inte om man skulle kunna gå ner med denna olja till 1%.
Hittills har jag använd Castrol R40 med E85 som är ricinbaserad, det lukar gott och är tydligen en riktig bra racing/dragrace olja men dessa oljor sägs kleta en del och rycker ganska mkt.
Därför tänkte jag nu prova Klotz Kl-200 Techniplate http://www.Gesonoil.biz/ som kostar 75-100 kr / liter och lär vara en riktig bra syntetolja som varken rycker/sotar eller kletar ner motor/avgasröret.
/Aryan
PS om man vill räkna ut hur stort munstycket ska vara med E85 finns en bra räkne sida här: http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php
Redline's vanliga 2T oljor funkar inte med E85 men det finns nu en special Redline olja för ethanol som heter "Redline Alcohol Fuel Two-Cycle Premix" http://www.redlineoil.se/two-cycle_premix.html http://www.redlineoil.com/whitePaper/22.pdf Redline oljan klarar även upp till 25% Nitro för den som vill expirmentera med det..
Lite dyr är den (ca 200 kr) och finns bara i dunkar om en gallon.
Med E85 som det behövs 40% mera av motsvarar 1,5% olja 2% olja i bensin, jag vet inte om man skulle kunna gå ner med denna olja till 1%.
Hittills har jag använd Castrol R40 med E85 som är ricinbaserad, det lukar gott och är tydligen en riktig bra racing/dragrace olja men dessa oljor sägs kleta en del och rycker ganska mkt.
Därför tänkte jag nu prova Klotz Kl-200 Techniplate http://www.Gesonoil.biz/ som kostar 75-100 kr / liter och lär vara en riktig bra syntetolja som varken rycker/sotar eller kletar ner motor/avgasröret.
/Aryan
PS om man vill räkna ut hur stort munstycket ska vara med E85 finns en bra räkne sida här: http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php
Håller på att köra in en ny cylinder (Pollini) med vanlig "tysk" vev och 16/10 förgasaren samt primärutväxling 18/67.
Från början hade jag borrad huvudmunstycket till 70 (0,7) mm och borrat lågfart och choke munstycket så att de fick 40% större yta enl beräkningssidan ovan.
Det var lite fö mkt motorn fyrtaktade, nu har jag lödd igen munstycket och borrat den ,65 (=65 munstycke). Nu går den riktigt bra, men fullgas finns det ett litet mellan varvområde där den fyrtaktar men sedan går den bra igen. När cylindern har blivit inkörd ska jag prova 60 munstycke.
Hur som helst går den nu bra som aldrig förr och kommer upp i (efter en lång startsträcka) +60 på hastighetsmätaren vilket med GPS visar sig vara knappt 50 och motorn känns väldigt smidig, lagom snabb och stark.
/Aryan
Från början hade jag borrad huvudmunstycket till 70 (0,7) mm och borrat lågfart och choke munstycket så att de fick 40% större yta enl beräkningssidan ovan.
Det var lite fö mkt motorn fyrtaktade, nu har jag lödd igen munstycket och borrat den ,65 (=65 munstycke). Nu går den riktigt bra, men fullgas finns det ett litet mellan varvområde där den fyrtaktar men sedan går den bra igen. När cylindern har blivit inkörd ska jag prova 60 munstycke.
Hur som helst går den nu bra som aldrig förr och kommer upp i (efter en lång startsträcka) +60 på hastighetsmätaren vilket med GPS visar sig vara knappt 50 och motorn känns väldigt smidig, lagom snabb och stark.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Lite uppdatering i snöryran, efter att ha kört ett år med 65 i huvudmunstycke så har jag augusti åter provat 70 eftersom tyckte jag att det var lite jobbigt att jag ganska ofta behövde lite chokehjälp eller pumpa med gasen för att få bättre acceleration ur låga varv eller bättre segdragning uppförsbacken.
Ökningen visade sig vara en tydlig förbättring, nu är lila tvekan borta och svarar den altid direkt på gasen och accelererar når snabbare toppfarten som gjort den skönare att köra.
Fyrtaktande på mellan-högre varv som jag märkte redan första gången när jag provade 70 återkom men endast vid fullgas under tiden när motorn håller på att bli varm. Då vill den inte varva ur, men när man gaser försiktigare till fullgas vid kall motor (den första 500-1000m) eller efter motorn är varm så är det borta och varvar den ut som innan. Egentligen hade jag ungefär samma sak vid 65 munstycke men då skyllde jag fyrtaktande på att jag fick använda choken.
Jag vet ine riktigt vad fyraktandet beror på när motorn är kall, jag mistänker på att etanolen då inte förågas tillräkligt bra och då inte blir antändbart, nästa "slag" finns det då tillräkligt antändningsbar bränsle "kvar" och då blir det fyrtaktande. Vid mindre gas så har man lite minde bränsle att förånga, dvs mindre nedkylling.
E85 kräver ca 4 ggr mera värme än bensin att förångas, kanske jag skulle prova att byta packningen mellan vevhuset och insuget mot en aluminium eller kopparpackning så att insuget blir snabbare uppvärmd av vevhuset men så länge inte vevhuset är varm hjälper det naturligtvis inte heller så mycket.
/Aryan
Ökningen visade sig vara en tydlig förbättring, nu är lila tvekan borta och svarar den altid direkt på gasen och accelererar når snabbare toppfarten som gjort den skönare att köra.
Fyrtaktande på mellan-högre varv som jag märkte redan första gången när jag provade 70 återkom men endast vid fullgas under tiden när motorn håller på att bli varm. Då vill den inte varva ur, men när man gaser försiktigare till fullgas vid kall motor (den första 500-1000m) eller efter motorn är varm så är det borta och varvar den ut som innan. Egentligen hade jag ungefär samma sak vid 65 munstycke men då skyllde jag fyrtaktande på att jag fick använda choken.
Jag vet ine riktigt vad fyraktandet beror på när motorn är kall, jag mistänker på att etanolen då inte förågas tillräkligt bra och då inte blir antändbart, nästa "slag" finns det då tillräkligt antändningsbar bränsle "kvar" och då blir det fyrtaktande. Vid mindre gas så har man lite minde bränsle att förånga, dvs mindre nedkylling.
E85 kräver ca 4 ggr mera värme än bensin att förångas, kanske jag skulle prova att byta packningen mellan vevhuset och insuget mot en aluminium eller kopparpackning så att insuget blir snabbare uppvärmd av vevhuset men så länge inte vevhuset är varm hjälper det naturligtvis inte heller så mycket.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Gamla Follan hade väl metallisk förbindning av avgasrör o insugsrör för att förvärma gasen efter förgasaren. Lite knepigt att genomföra på en V50 kanse, men inte omöjligt...aryan wrote:E85 kräver ca 4 ggr mera värme än bensin att förångas, kanske jag skulle prova att byta packningen mellan vevhuset och insuget mot en aluminium eller kopparpackning så att insuget blir snabbare uppvärmd av vevhuset men så länge inte vevhuset är varm hjälper det naturligtvis inte heller så mycket.
/Aryan
Vrider man cyllen 180 så blir avståndet inget problem..

Ja, Citroen 2CV och GS luftkylda motorer också. Smart ide att vända cylindern 
En lösning skulle kanske vara att jobba med EGR som vissa 2t motorer numera har. Då får oförbrända avgaser en "andra" chans, samtidigt som de värmer insuget. Tyvärr ganska komplicerad att genomföra om det inte finns något "färdigt" att utgå ifrån.
/Aryan

En lösning skulle kanske vara att jobba med EGR som vissa 2t motorer numera har. Då får oförbrända avgaser en "andra" chans, samtidigt som de värmer insuget. Tyvärr ganska komplicerad att genomföra om det inte finns något "färdigt" att utgå ifrån.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Hej!
Konstaterar just nu att E85 inte är ett vettigt alternativ för mej.
I morse när jag åkte till jobbet (V50-77) så var termometern nere på -22 grader.
Tror att det hade blivit en lååång språngmarch innan den hade startat.
Med vanlig handelsbensin (95 okt) så behöver jag köra c:a 2 km på choke innan den går bra. Men den startar i alla fall utan problem.
Viken min temp är det som gäller för E85?
Konstaterar just nu att E85 inte är ett vettigt alternativ för mej.
I morse när jag åkte till jobbet (V50-77) så var termometern nere på -22 grader.
Tror att det hade blivit en lååång språngmarch innan den hade startat.
Med vanlig handelsbensin (95 okt) så behöver jag köra c:a 2 km på choke innan den går bra. Men den startar i alla fall utan problem.
Viken min temp är det som gäller för E85?
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Hej!
Jag glömde skriva att jag envisas med att så länge som möjligt köra på min sommar ethanol (med 85% etanol) som jag hamstrade ett litet lager av. Men sedan 1 nov har mackarna s.k. vinteretanol med ca 77% etanol och altså 23% bensin isf 15% för att öka tändvilligheten ner till -30°C ska det gå att starta då.
Fast det skadar nog inte att ta med en flaska startgas om man ska starta -22°C efter en kall natt då slipper man bli så svettig.
För att slippa köra med choke i 2 km har jag på vintern stängt för halva fläktöppningen, då kan jag stänga av den efter kanske 500 meter.
När de varit riktigt kallt så kan jag ha stängt öpnningen för fläkten helt, det verkar som att insugsluften, förångningen av etanolen och värmeförlusterna som motorn har ändå räcker då fast jag har inte gjort några temperaturmätningarna på cylinder eller avgaser.
Förresten råkade jag ut för att (bromsvajern?) bakbromsen hade frusit fast efter den hade stått parkerad, varning för att testa den innan man kör iväg när det är kallt!
/Aryan
Jag glömde skriva att jag envisas med att så länge som möjligt köra på min sommar ethanol (med 85% etanol) som jag hamstrade ett litet lager av. Men sedan 1 nov har mackarna s.k. vinteretanol med ca 77% etanol och altså 23% bensin isf 15% för att öka tändvilligheten ner till -30°C ska det gå att starta då.
Fast det skadar nog inte att ta med en flaska startgas om man ska starta -22°C efter en kall natt då slipper man bli så svettig.
För att slippa köra med choke i 2 km har jag på vintern stängt för halva fläktöppningen, då kan jag stänga av den efter kanske 500 meter.
När de varit riktigt kallt så kan jag ha stängt öpnningen för fläkten helt, det verkar som att insugsluften, förångningen av etanolen och värmeförlusterna som motorn har ändå räcker då fast jag har inte gjort några temperaturmätningarna på cylinder eller avgaser.
Förresten råkade jag ut för att (bromsvajern?) bakbromsen hade frusit fast efter den hade stått parkerad, varning för att testa den innan man kör iväg när det är kallt!
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Re: konvertera v50 till etanoldrift
Jag har förra helgen poppat fast en liten plåtbit på insidan av cylinderkåpan av V50:an så att (varm) utblåsluft mera styrs till insugsröret och nu märkt en stor förbättring i hur snabb motorn känns varm och den går nu minst lika bra/fort som när det var riktig sommarvärme ute. Det optimala vore om denna plåtbit i stället var av bimetall som ändrar / stryper luftsrömmen beroende på hur varm den är, det hade även varit bättre när man kör på bensin.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier