Trasig kondensator?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Trasig kondensator?

Post by henrikborjeson »

Hej

Har någon råkat ut för att en sprillans ny kondensator är defekt?

Bytte konding och brytare på tidigare nämnda Touring eftersom originalprylarna kändes slitna (47 år gamla!). Efter det var Vespan helt omöjlig att starta eftersom ~varannan gnista kom i stiftet och varannan i brytargapet. Vill egentligen leta fel någon annanstans - en ny konding ska ju vara OK, men alla kontakter är rena & fina och vespan har ju trots allt startat för ett par dagar sedan

Återigen "If it ain't broke, don't fix it" :(

Jag skaffar nog en ny i vilket fall hos Börje i helgen men man kan ju inte släpa med mätinstrument till Stockholm för att kolla.

/HB
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tjena!

Nästan två gånger. Ena gången nu för ett par månader sedan, då bytte jag en fungerande original SIL-konding till en ny från ScootRS, den höll knappt 10 mil.

Andra gången var det också på Lambretta och också denna gången kondensator av tveksamt märke.

Alla de hundratals EFFE-kondensatorer jag bytt på Vespor har aldrig felat!

/Calle
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Felet hittat

Eftersom det var en EFFE-kondensator jag satt dit då började jag att mäta igenom systemet och hittade en glappkontakt på tändspolens sekundärsida. När det inte slog gnista i stiftet laddades aldrig drivspolen ur och på så sätt steg spänningen och man fick brytargnista istället. Detsamma händer ju om man kickar utan att ha tändkabeln ansluten till stiftet

tack för hjälp & tips/
HB
Post Reply