Knasiga fel?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
topps
Lärling
Lärling

Knasiga fel?

Post by topps »

Har ni åkt på konstiga fel - följande hände i helgen:

Någon vecka tidigare hade jag hjälpt en benkant att få fart på en Rally 200a som varit trasig i flera år, den gick helt enkelt inte och det mesta var bytt för att försöka få igång den. Bytte kabeln till CDI, rengjorde förgasaren och hällde i ny soppa - brruuuum så startade den :)

På söndag ringer hon och säger att den dör hela tiden, paniken börjar tillta då besiktningen är på måndag. Vi rullar ner den till garaget för en koll, kollar tändningen och gnistan är fin fin. River förgasaren, gör rent och sätter tillbaka - den startar på första kicken. Kanon det var bara skit i förgasaren trodde vi. Men när hon ska ta ner den från stödet och åka iväg så dör den . aj aj aj vad är nu felet :(

Jag börjar ana nått eftersom den dog just när vi tog ner den från stödet - ställer upp den på stödet igen, den kickas igång och spinner som en katt. Trycke man ner scootern bak på sadeln så dör den - va fals är det någon som har kopplat dödarknappen till fjädringen bak?

Av med motorkåpan och kollar kabeln till CDIn - kan det var så att den glappar? Hur man än rycker och drar i den så dör inte motorn men trycker man ner scooterns så den fjädrar dör den! Då kommer garagekompisen Ronny och kollar och pekar bort mot tändstiftet.

Det visar sig att plasten på höljet till gasvajern är avskavt så metallen tittar fram. Tändstiftshatten är av "gaffel typ" och har inget skyddande hölje på sig. När motorn rör på sig, dvs scootern fjädrar, så kommer gasvajerhöljet i kontakt med tändstiftet och jordar detta = motorn dör. Vi sätter snor ett gumihölje till tändstiftshatten från en av mina scootrar och på måndagsmorgonen går Rallyn genom besiktningen med blankt papper - hurra! :D

Vore roligt att höra andra historier om knasiga och otroliga fel på era scootrar!

/Henrik
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Den var fin!

Har en liknande från min race-primavera: hade dragit dödarkablen upp till ljusomkopplaren, och när man gasade över ett visst läge, så jordades dödarkablen med gasröret pga bortsliten isolering. Tog ett bra tag innan jag insåg att det INTE var förgasaren eller tändspolen. X-[

En ganska bra strypning för besiktning dock, det gick absolut inte att varva ur den på full gas...

/Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by topps</i>
<br />Har ni åkt på konstiga fel - följande hände i helgen:

Någon vecka tidigare hade jag hjälpt en benkant att få fart på en Rally 200a som varit trasig i flera år, den gick helt enkelt inte och det mesta var bytt för att försöka få igång den. Bytte kabeln till CDI, rengjorde förgasaren och hällde i ny soppa - brruuuum så startade den :)

På söndag ringer hon och säger att den dör hela tiden, paniken börjar tillta då besiktningen är på måndag. Vi rullar ner den till garaget för en koll, kollar tändningen och gnistan är fin fin. River förgasaren, gör rent och sätter tillbaka - den startar på första kicken. Kanon det var bara skit i förgasaren trodde vi. Men när hon ska ta ner den från stödet och åka iväg så dör den . aj aj aj vad är nu felet :(

Jag börjar ana nått eftersom den dog just när vi tog ner den från stödet - ställer upp den på stödet igen, den kickas igång och spinner som en katt. Trycke man ner scootern bak på sadeln så dör den - va fals är det någon som har kopplat dödarknappen till fjädringen bak?

Av med motorkåpan och kollar kabeln till CDIn - kan det var så att den glappar? Hur man än rycker och drar i den så dör inte motorn men trycker man ner scooterns så den fjädrar dör den! Då kommer garagekompisen Ronny och kollar och pekar bort mot tändstiftet.

Det visar sig att plasten på höljet till gasvajern är avskavt så metallen tittar fram. Tändstiftshatten är av "gaffel typ" och har inget skyddande hölje på sig. När motorn rör på sig, dvs scootern fjädrar, så kommer gasvajerhöljet i kontakt med tändstiftet och jordar detta = motorn dör. Vi sätter snor ett gumihölje till tändstiftshatten från en av mina scootrar och på måndagsmorgonen går Rallyn genom besiktningen med blankt papper - hurra! :D

Vore roligt att höra andra historier om knasiga och otroliga fel på era scootrar!

/Henrik

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Alla konstiga fel är elfel per default :wink: Rallyn är speciellt känslig eftersom tändspolen sitter på chassiet och kablarna bockas fram och tillbaka vid varje fjädring.

Min PX började hacka vid ett speciellt varvtal oberoende av växel. Det var på pickupen som ena spolhalvan gett upp så nu triggade den på samtliga magneter i svänghjulet. När varvet kom upp till sisådär 4000 rpm gav CDI-boxen upp eftersom den hann inte återhämta sig sedan förra tändpulsen. Krävdes oscilloskop för att hitta felet, DC-mätning på pick-upen visade OK.

Sen har vi ju klassikern med Vespan som dör när man fotbromsar eftersom bromsljuset är trasigt....

Värsta felet: När kicken inte greppar efter en motorrenovering och man ser ett bekant drev på golvet vid arbetsbänken :oops:

/HB

/HB
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

En V50 här bråkade genom att vara lite svårstartad, ha ett krisvarv runt 3000 men sedan gå bra om man fått upp ångan. Brytaravståndet var OK, spolen likaså och tändkabel/hatt/stift just. På med gradskiva och fram med stroboskop. Vid tomgång 19 graders förtändning, krisvarvet ger växlande tändpunkt och i det högre registret ÖKAR förtändningen till 23 grader! Berätta det inte för någon men jag lyfte av svänghjulet för att förvissa mig om att inte någon på djävulskap satt in flygvikter. Helt original... Nu blev jag lite orolig - har Piaggio ett nederlag i Area 51? Av med brytarna och dela dem. Här låg felet - axelhålet var ovalslitet så, att lagringspunkten flyttade sig beroende på varvtal och därigenom gav olika brytaravstånd = tändpunkt.

Dag
Post Reply