Någon vecka tidigare hade jag hjälpt en benkant att få fart på en Rally 200a som varit trasig i flera år, den gick helt enkelt inte och det mesta var bytt för att försöka få igång den. Bytte kabeln till CDI, rengjorde förgasaren och hällde i ny soppa - brruuuum så startade den

På söndag ringer hon och säger att den dör hela tiden, paniken börjar tillta då besiktningen är på måndag. Vi rullar ner den till garaget för en koll, kollar tändningen och gnistan är fin fin. River förgasaren, gör rent och sätter tillbaka - den startar på första kicken. Kanon det var bara skit i förgasaren trodde vi. Men när hon ska ta ner den från stödet och åka iväg så dör den . aj aj aj vad är nu felet

Jag börjar ana nått eftersom den dog just när vi tog ner den från stödet - ställer upp den på stödet igen, den kickas igång och spinner som en katt. Trycke man ner scootern bak på sadeln så dör den - va fals är det någon som har kopplat dödarknappen till fjädringen bak?
Av med motorkåpan och kollar kabeln till CDIn - kan det var så att den glappar? Hur man än rycker och drar i den så dör inte motorn men trycker man ner scooterns så den fjädrar dör den! Då kommer garagekompisen Ronny och kollar och pekar bort mot tändstiftet.
Det visar sig att plasten på höljet till gasvajern är avskavt så metallen tittar fram. Tändstiftshatten är av "gaffel typ" och har inget skyddande hölje på sig. När motorn rör på sig, dvs scootern fjädrar, så kommer gasvajerhöljet i kontakt med tändstiftet och jordar detta = motorn dör. Vi sätter snor ett gumihölje till tändstiftshatten från en av mina scootrar och på måndagsmorgonen går Rallyn genom besiktningen med blankt papper - hurra!

Vore roligt att höra andra historier om knasiga och otroliga fel på era scootrar!
/Henrik