Dagens besök hos slaktaren
Dagens besök hos slaktaren
Vore det inte trevligare om folk köpte det som finns här i stället för att ta hit ....?
(EDIT: äh...)
/P
(EDIT: äh...)
/P
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
JA visst är det förJD-vligt. Den berömde italienaren Alessandro har varit i farten igen. Han kan ta å dra nåt gammalt över sig ( ingen av mina vespor dock) . Att sälja delar är väl en sak, men att lura, mörda, slakta, stycka och sedan sälja ut är väl ändå snudd på kriminellt?
:evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil:
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
VGL1 är tydligen inte så populära i Italien. De fanns inte där, och man känner helt enkelt inte till dem. Jag antar att det är därför de slaktas och säljs som VB-, VL-, VN-bitar.
Inga reaktioner på "mopeden" som "är i toppskick" på Blocket?
http://www.blocket.se/vi/9818194.htm?ca=11_s
/P
Inga reaktioner på "mopeden" som "är i toppskick" på Blocket?
http://www.blocket.se/vi/9818194.htm?ca=11_s
/P
Oh my god vilket ihopplock, Made in ASien får man anta. I sådana här lägen mår man alltid dåligt när man är detaljnörd..
:D Bra ide, sälja utomlands det vi har för att istället importera felihopskruvad skit
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Låtsas sälja någon Vespa åt den där Alessandro och när han kommer så slår ni honom gul och blå, tjärar honom och rullar i fjädrar och skickar honom till Vietnam där han kan fortsätta med slaktning av deras Vespor. Det skulle väl alla vinna på! 
Att en så fin Touring blivit en reservdelshög gör mig VERKLIGEN ARG!

Att en så fin Touring blivit en reservdelshög gör mig VERKLIGEN ARG!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Låtsas sälja någon Vespa åt den där Alessandro och när han kommer så slår ni honom gul och blå, tjärar honom och rullar i fjädrar och skickar honom till Vietnam där han kan fortsätta med slaktning av deras Vespor. Det skulle väl alla vinna på!
Att en så fin Touring blivit en reservdelshög gör mig VERKLIGEN ARG!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Samtidigt kanske han hjälpte 7 andra Touringägare med sista felande biten, så genom ett ta en från vägen, släppte dessa ut 7 nyrenoverade....?
<br />Låtsas sälja någon Vespa åt den där Alessandro och när han kommer så slår ni honom gul och blå, tjärar honom och rullar i fjädrar och skickar honom till Vietnam där han kan fortsätta med slaktning av deras Vespor. Det skulle väl alla vinna på!

Att en så fin Touring blivit en reservdelshög gör mig VERKLIGEN ARG!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Samtidigt kanske han hjälpte 7 andra Touringägare med sista felande biten, så genom ett ta en från vägen, släppte dessa ut 7 nyrenoverade....?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Samtidigt kanske han hjälpte 7 andra Touringägare med sista felande biten, så genom ett ta en från vägen, släppte dessa ut 7 nyrenoverade....?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nähä! Jag tror knappast att de sju andra Touringägarna kommer att skaffa/har skaffat de där delarna, de går nog till andra länder och till "fel" modeller. Och skulle det inte ha varit enklare för den förra ägaren att sälja delarna direkt, om han/hon så önskade. Är det inte de där "överpatinerade" och/eller kolliderade sakerna som man godkänner att blir reservdelar? Inte en fin och fungerande? Faktum är i vilket fall som helst att det nu finns en VGL mindre för kommande generationer. Hur många har ni kvar?
Argh! Nu steg blodtrycket igen när jag såg bilderna/tänker på saken, behöver nog litet valeriana...
Nähä! Jag tror knappast att de sju andra Touringägarna kommer att skaffa/har skaffat de där delarna, de går nog till andra länder och till "fel" modeller. Och skulle det inte ha varit enklare för den förra ägaren att sälja delarna direkt, om han/hon så önskade. Är det inte de där "överpatinerade" och/eller kolliderade sakerna som man godkänner att blir reservdelar? Inte en fin och fungerande? Faktum är i vilket fall som helst att det nu finns en VGL mindre för kommande generationer. Hur många har ni kvar?
Argh! Nu steg blodtrycket igen när jag såg bilderna/tänker på saken, behöver nog litet valeriana...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Samtidigt kanske han hjälpte 7 andra Touringägare med sista felande biten, så genom ett ta en från vägen, släppte dessa ut 7 nyrenoverade....?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nähä! Jag tror knappast att de sju andra Touringägarna kommer att skaffa/har skaffat de där delarna, de går nog till andra länder och till "fel" modeller. Och skulle det inte ha varit enklare för den förra ägaren att sälja delarna direkt, om han/hon så önskade. Är det inte de där "överpatinerade" och/eller kolliderade sakerna som man godkänner att blir reservdelar? Inte en fin och fungerande? Faktum är i vilket fall som helst att det nu finns en VGL mindre för kommande generationer. Hur många har ni kvar?
Argh! Nu steg blodtrycket igen när jag såg bilderna/tänker på saken, behöver nog litet valeriana...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">(Här i Hong kong har verkligen alla Vespa oldies en P/PX200motor under höger kåpa, även 8" 200c och utbytta kickaxlar, jag berättar inte var en P/PX200motor kostar här för då blir ni ledsna...)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo kan du inte göra det Calle? jag antar att dom är billiga, är det nytillverkade eller begagnade renoverade?
Vore det inte ide att fylla en låda och skicka hem? eller är jag helt fel ute?
Mvh // Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nån som ser likheter, eller?:):D
Kanske moraltanterna hade sovmorron den dan?
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Samtidigt kanske han hjälpte 7 andra Touringägare med sista felande biten, så genom ett ta en från vägen, släppte dessa ut 7 nyrenoverade....?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nähä! Jag tror knappast att de sju andra Touringägarna kommer att skaffa/har skaffat de där delarna, de går nog till andra länder och till "fel" modeller. Och skulle det inte ha varit enklare för den förra ägaren att sälja delarna direkt, om han/hon så önskade. Är det inte de där "överpatinerade" och/eller kolliderade sakerna som man godkänner att blir reservdelar? Inte en fin och fungerande? Faktum är i vilket fall som helst att det nu finns en VGL mindre för kommande generationer. Hur många har ni kvar?
Argh! Nu steg blodtrycket igen när jag såg bilderna/tänker på saken, behöver nog litet valeriana...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">(Här i Hong kong har verkligen alla Vespa oldies en P/PX200motor under höger kåpa, även 8" 200c och utbytta kickaxlar, jag berättar inte var en P/PX200motor kostar här för då blir ni ledsna...)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo kan du inte göra det Calle? jag antar att dom är billiga, är det nytillverkade eller begagnade renoverade?
Vore det inte ide att fylla en låda och skicka hem? eller är jag helt fel ute?
Mvh // Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nån som ser likheter, eller?:):D
Kanske moraltanterna hade sovmorron den dan?
Det är verkligen trist att denne man får fortsätta att mjölka en del av den svenska kulturhistorian. Han ringde mig när jag sålde min Touring och presenterade sig på engelska som "Alex" och berättade att han drev ett företag i kakelbranschen här i Malmö. Jag begärde 4500 kr för min helt kompletta Touring, men ändå skulle han förhandla ner priset till 2000 kr via telefon, med argument som att det inte var en åtråvärd modell samt att den var obesiktigad. Givetvis sålde jag inte till detta as, utan Vespan gick istället till en annan, helt reko, italienare (paradoxalt nog) bosatt i samma stad.
Har för mig om att det var utfärdat en varning för detta as på SSK:s hemsida för ett tag sedan? Det kanske är läge att permanentera den varningen på hemsidan? Det är nästan så att man borde organisera någon form av annonsbevakning vad det gäller scooterannonser. Att helt enkelt kategoriskt ringa upp alla annonsörer och påtala risken med att sälja till denne "Alex". Skulle man inte kunna upprätta en fond för täckning av samtalskostnader, där någon inom SSK tar på sig ansvaret för att ringa upp scooterannonsörer från t ex Blocket och Tradera? Något måste ske...
/ Fredrik
Har för mig om att det var utfärdat en varning för detta as på SSK:s hemsida för ett tag sedan? Det kanske är läge att permanentera den varningen på hemsidan? Det är nästan så att man borde organisera någon form av annonsbevakning vad det gäller scooterannonser. Att helt enkelt kategoriskt ringa upp alla annonsörer och påtala risken med att sälja till denne "Alex". Skulle man inte kunna upprätta en fond för täckning av samtalskostnader, där någon inom SSK tar på sig ansvaret för att ringa upp scooterannonsörer från t ex Blocket och Tradera? Något måste ske...

/ Fredrik
En liten koll i registren visade att denna man (för någon månad sedan) hade 48 scootrar registredade på sig i Bilregistret. Om man lägger på några veckors handlande och alla orgistreade scootrar kan man gissa att det är nästan 100 scootrar som har lämnat Sverige sen början av 2005 då handeln verkat börja ..... 
/H

/H
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by vespaco
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Samtidigt kanske han hjälpte 7 andra Touringägare med sista felande biten, så genom ett ta en från vägen, släppte dessa ut 7 nyrenoverade....?
--------------------------------------------------------------------------------
Nähä! Jag tror knappast att de sju andra Touringägarna kommer att skaffa/har skaffat de där delarna, de går nog till andra länder och till "fel" modeller. Och skulle det inte ha varit enklare för den förra ägaren att sälja delarna direkt, om han/hon så önskade. Är det inte de där "överpatinerade" och/eller kolliderade sakerna som man godkänner att blir reservdelar? Inte en fin och fungerande? Faktum är i vilket fall som helst att det nu finns en VGL mindre för kommande generationer. Hur många har ni kvar?
Argh! Nu steg blodtrycket igen när jag såg bilderna/tänker på saken, behöver nog litet valeriana...
--------------------------------------------------------------------------------
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Bobo
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
(Här i Hong kong har verkligen alla Vespa oldies en P/PX200motor under höger kåpa, även 8" 200c och utbytta kickaxlar, jag berättar inte var en P/PX200motor kostar här för då blir ni ledsna...)
--------------------------------------------------------------------------------
Jo kan du inte göra det Calle? jag antar att dom är billiga, är det nytillverkade eller begagnade renoverade?
Vore det inte ide att fylla en låda och skicka hem? eller är jag helt fel ute?
Mvh // Bobo
--------------------------------------------------------------------------------
Nån som ser likheter, eller?
Kanske moraltanterna hade sovmorron den dan? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Handen på hjärtat, hur många skulle ens få en LITEN klump i halsen om jag styckade och sålde min PX i delar?
Inte riktigt samma sak eller hur fritte?
// Bobo
"Overtaking is rapid and sure"
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by vespaco
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Samtidigt kanske han hjälpte 7 andra Touringägare med sista felande biten, så genom ett ta en från vägen, släppte dessa ut 7 nyrenoverade....?
--------------------------------------------------------------------------------
Nähä! Jag tror knappast att de sju andra Touringägarna kommer att skaffa/har skaffat de där delarna, de går nog till andra länder och till "fel" modeller. Och skulle det inte ha varit enklare för den förra ägaren att sälja delarna direkt, om han/hon så önskade. Är det inte de där "överpatinerade" och/eller kolliderade sakerna som man godkänner att blir reservdelar? Inte en fin och fungerande? Faktum är i vilket fall som helst att det nu finns en VGL mindre för kommande generationer. Hur många har ni kvar?
Argh! Nu steg blodtrycket igen när jag såg bilderna/tänker på saken, behöver nog litet valeriana...
--------------------------------------------------------------------------------
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Bobo
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
(Här i Hong kong har verkligen alla Vespa oldies en P/PX200motor under höger kåpa, även 8" 200c och utbytta kickaxlar, jag berättar inte var en P/PX200motor kostar här för då blir ni ledsna...)
--------------------------------------------------------------------------------
Jo kan du inte göra det Calle? jag antar att dom är billiga, är det nytillverkade eller begagnade renoverade?
Vore det inte ide att fylla en låda och skicka hem? eller är jag helt fel ute?
Mvh // Bobo
--------------------------------------------------------------------------------
Nån som ser likheter, eller?
Kanske moraltanterna hade sovmorron den dan? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Handen på hjärtat, hur många skulle ens få en LITEN klump i halsen om jag styckade och sålde min PX i delar?
Inte riktigt samma sak eller hur fritte?
// Bobo
"Overtaking is rapid and sure"
Enligt uppgift ska "alex" ha köpt en icke namngiven skånings scooter häromsistens, dock så hade han med sig en tjejbekant som fick signera ägarbytet och stå som ägare, då han hade trubbel med skattmasen som tydligen var honom på spåren...
han har ju onekligen en hel del fuffens för sig med tanke på att han har så här många mobiltelefoner på sig!
http://www.hitta.se/ViewDetailsWhite.as ... d=43930342
men som ni alla vet, han siter säkert och tjyvläser detta forum, det är ju inget hemligt.
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
han har ju onekligen en hel del fuffens för sig med tanke på att han har så här många mobiltelefoner på sig!
http://www.hitta.se/ViewDetailsWhite.as ... d=43930342
men som ni alla vet, han siter säkert och tjyvläser detta forum, det är ju inget hemligt.
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Den här moraltanten antog att det var frågan om nytillverkade eller sönderkörda vraks maskiner. Det stod inte att man högg första förbiåkande gammelVespa och rev ut dess motor typ kinesisk organdonator. En viss skillnad.
Men ett sätt att få slut på slaktandet kunde ju vara att göra Touringarna internationellt kända. Kanske man borde ha reklam om våra vgl*-vespor på utländska och berätta hur extrafina de är och sällsynta för att åtminstone få de exporterade att hålla ihop. Ute i världen suktar man efter 150:an (vba/b), men suckar över deras 8 tums hjul. Här är ju lösningen åt dem i ett originalnötskal! Det som behövs är uppgifter hur de skiljer sig från vba/b så att folk inte skall bli nervösa över hur man får reservdelar (som finns som nytillverkade!!). Kanske rentavt få sprängskisserna av Touringarna till scooterhelp:s sidor. Eller??? Vad säger ni om den här tanken?

Men ett sätt att få slut på slaktandet kunde ju vara att göra Touringarna internationellt kända. Kanske man borde ha reklam om våra vgl*-vespor på utländska och berätta hur extrafina de är och sällsynta för att åtminstone få de exporterade att hålla ihop. Ute i världen suktar man efter 150:an (vba/b), men suckar över deras 8 tums hjul. Här är ju lösningen åt dem i ett originalnötskal! Det som behövs är uppgifter hur de skiljer sig från vba/b så att folk inte skall bli nervösa över hur man får reservdelar (som finns som nytillverkade!!). Kanske rentavt få sprängskisserna av Touringarna till scooterhelp:s sidor. Eller??? Vad säger ni om den här tanken?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by vespaco
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Samtidigt kanske han hjälpte 7 andra Touringägare med sista felande biten, så genom ett ta en från vägen, släppte dessa ut 7 nyrenoverade....?
--------------------------------------------------------------------------------
Nähä! Jag tror knappast att de sju andra Touringägarna kommer att skaffa/har skaffat de där delarna, de går nog till andra länder och till "fel" modeller. Och skulle det inte ha varit enklare för den förra ägaren att sälja delarna direkt, om han/hon så önskade. Är det inte de där "överpatinerade" och/eller kolliderade sakerna som man godkänner att blir reservdelar? Inte en fin och fungerande? Faktum är i vilket fall som helst att det nu finns en VGL mindre för kommande generationer. Hur många har ni kvar?
Argh! Nu steg blodtrycket igen när jag såg bilderna/tänker på saken, behöver nog litet valeriana...
--------------------------------------------------------------------------------
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Bobo
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
(Här i Hong kong har verkligen alla Vespa oldies en P/PX200motor under höger kåpa, även 8" 200c och utbytta kickaxlar, jag berättar inte var en P/PX200motor kostar här för då blir ni ledsna...)
--------------------------------------------------------------------------------
Jo kan du inte göra det Calle? jag antar att dom är billiga, är det nytillverkade eller begagnade renoverade?
Vore det inte ide att fylla en låda och skicka hem? eller är jag helt fel ute?
Mvh // Bobo
--------------------------------------------------------------------------------
Nån som ser likheter, eller?
Kanske moraltanterna hade sovmorron den dan? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Handen på hjärtat, hur många skulle ens få en LITEN klump i halsen om jag styckade och sålde min PX i delar?
Inte riktigt samma sak eller hur fritte?
// Bobo
"Overtaking is rapid and sure"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
har inte sett den, så kan inte svara på frågan
<font color="red"><font size="3"><b>min poäng var importera begagnat och på det spara eller tjäna en slant är helt i sin ordning, men när någon köper här & gör affär på hojen i ett annat land, så är det genast fråga om busar.</b></font id="size3"></font id="red">
e de bara jag som ser en viss dubbelmoral???
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by vespaco
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Samtidigt kanske han hjälpte 7 andra Touringägare med sista felande biten, så genom ett ta en från vägen, släppte dessa ut 7 nyrenoverade....?
--------------------------------------------------------------------------------
Nähä! Jag tror knappast att de sju andra Touringägarna kommer att skaffa/har skaffat de där delarna, de går nog till andra länder och till "fel" modeller. Och skulle det inte ha varit enklare för den förra ägaren att sälja delarna direkt, om han/hon så önskade. Är det inte de där "överpatinerade" och/eller kolliderade sakerna som man godkänner att blir reservdelar? Inte en fin och fungerande? Faktum är i vilket fall som helst att det nu finns en VGL mindre för kommande generationer. Hur många har ni kvar?
Argh! Nu steg blodtrycket igen när jag såg bilderna/tänker på saken, behöver nog litet valeriana...
--------------------------------------------------------------------------------
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Bobo
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
(Här i Hong kong har verkligen alla Vespa oldies en P/PX200motor under höger kåpa, även 8" 200c och utbytta kickaxlar, jag berättar inte var en P/PX200motor kostar här för då blir ni ledsna...)
--------------------------------------------------------------------------------
Jo kan du inte göra det Calle? jag antar att dom är billiga, är det nytillverkade eller begagnade renoverade?
Vore det inte ide att fylla en låda och skicka hem? eller är jag helt fel ute?
Mvh // Bobo
--------------------------------------------------------------------------------
Nån som ser likheter, eller?
Kanske moraltanterna hade sovmorron den dan? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Handen på hjärtat, hur många skulle ens få en LITEN klump i halsen om jag styckade och sålde min PX i delar?
Inte riktigt samma sak eller hur fritte?
// Bobo
"Overtaking is rapid and sure"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
har inte sett den, så kan inte svara på frågan
<font color="red"><font size="3"><b>min poäng var importera begagnat och på det spara eller tjäna en slant är helt i sin ordning, men när någon köper här & gör affär på hojen i ett annat land, så är det genast fråga om busar.</b></font id="size3"></font id="red">
e de bara jag som ser en viss dubbelmoral???
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Den här moraltanten antog att det var frågan om nytillverkade eller sönderkörda vraks maskiner. Det stod inte att man högg första förbiåkande gammelVespa och rev ut dess motor typ kinesisk organdonator. En viss skillnad.
Men ett sätt att få slut på slaktandet kunde ju vara att göra Touringarna internationellt kända. Kanske man borde ha reklam om våra vgl*-vespor på utländska och berätta hur extrafina de är och sällsynta för att åtminstone få de exporterade att hålla ihop. Ute i världen suktar man efter 150:an (vba/b), men suckar över deras 8 tums hjul. Här är ju lösningen åt dem i ett originalnötskal! Det som behövs är uppgifter hur de skiljer sig från vba/b så att folk inte skall bli nervösa över hur man får reservdelar (som finns som nytillverkade!!). Kanske rentavt få sprängskisserna av Touringarna till scooterhelp:s sidor. Eller??? Vad säger ni om den här tanken?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Varför inte bilda en organisation som lånar pengar på banken eller lägger samman sina ekonomiska tillgångar, för att bjuda över på varje utannonserad Vespa?
Givetvis skulle alla Vespa-affärer med Finland också upphöra.
<br />Den här moraltanten antog att det var frågan om nytillverkade eller sönderkörda vraks maskiner. Det stod inte att man högg första förbiåkande gammelVespa och rev ut dess motor typ kinesisk organdonator. En viss skillnad.

Men ett sätt att få slut på slaktandet kunde ju vara att göra Touringarna internationellt kända. Kanske man borde ha reklam om våra vgl*-vespor på utländska och berätta hur extrafina de är och sällsynta för att åtminstone få de exporterade att hålla ihop. Ute i världen suktar man efter 150:an (vba/b), men suckar över deras 8 tums hjul. Här är ju lösningen åt dem i ett originalnötskal! Det som behövs är uppgifter hur de skiljer sig från vba/b så att folk inte skall bli nervösa över hur man får reservdelar (som finns som nytillverkade!!). Kanske rentavt få sprängskisserna av Touringarna till scooterhelp:s sidor. Eller??? Vad säger ni om den här tanken?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Varför inte bilda en organisation som lånar pengar på banken eller lägger samman sina ekonomiska tillgångar, för att bjuda över på varje utannonserad Vespa?
Givetvis skulle alla Vespa-affärer med Finland också upphöra.
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Den här moraltanten antog att det var frågan om nytillverkade eller sönderkörda vraks maskiner. Det stod inte att man högg första förbiåkande gammelVespa och rev ut dess motor typ kinesisk organdonator. En viss skillnad.
Men ett sätt att få slut på slaktandet kunde ju vara att göra Touringarna internationellt kända. Kanske man borde ha reklam om våra vgl*-vespor på utländska och berätta hur extrafina de är och sällsynta för att åtminstone få de exporterade att hålla ihop. Ute i världen suktar man efter 150:an (vba/b), men suckar över deras 8 tums hjul. Här är ju lösningen åt dem i ett originalnötskal! Det som behövs är uppgifter hur de skiljer sig från vba/b så att folk inte skall bli nervösa över hur man får reservdelar (som finns som nytillverkade!!). Kanske rentavt få sprängskisserna av Touringarna till scooterhelp:s sidor. Eller??? Vad säger ni om den här tanken?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Varför inte bilda en organisation som lånar pengar på banken eller lägger samman sina ekonomiska tillgångar, för att bjuda över på varje utannonserad Vespa?
Givetvis skulle alla Vespa-affärer med Finland också upphöra.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
mm.. sen verkar det ju faktiskt som att våran kille betalar vad säljaren vill ha, hur många här hade gett 10.000 för den där ommålade blåa touringen? inte jag.
sen kan man fråga sig om den dan du säljer din vespa, är du beredd att prutapå priset för att den ska vara kvar i landet? skulle inte jag göra, säljer jag den så säljer jag den. det är väl så här marknaden ser ut nu? sälj din ss180 för 15 lax här, du får 30 i italien.
tycker att det här hatet mot den här liraren är lite överdrivet.
bara min mening..
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Den här moraltanten antog att det var frågan om nytillverkade eller sönderkörda vraks maskiner. Det stod inte att man högg första förbiåkande gammelVespa och rev ut dess motor typ kinesisk organdonator. En viss skillnad.

Men ett sätt att få slut på slaktandet kunde ju vara att göra Touringarna internationellt kända. Kanske man borde ha reklam om våra vgl*-vespor på utländska och berätta hur extrafina de är och sällsynta för att åtminstone få de exporterade att hålla ihop. Ute i världen suktar man efter 150:an (vba/b), men suckar över deras 8 tums hjul. Här är ju lösningen åt dem i ett originalnötskal! Det som behövs är uppgifter hur de skiljer sig från vba/b så att folk inte skall bli nervösa över hur man får reservdelar (som finns som nytillverkade!!). Kanske rentavt få sprängskisserna av Touringarna till scooterhelp:s sidor. Eller??? Vad säger ni om den här tanken?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Varför inte bilda en organisation som lånar pengar på banken eller lägger samman sina ekonomiska tillgångar, för att bjuda över på varje utannonserad Vespa?
Givetvis skulle alla Vespa-affärer med Finland också upphöra.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
mm.. sen verkar det ju faktiskt som att våran kille betalar vad säljaren vill ha, hur många här hade gett 10.000 för den där ommålade blåa touringen? inte jag.
sen kan man fråga sig om den dan du säljer din vespa, är du beredd att prutapå priset för att den ska vara kvar i landet? skulle inte jag göra, säljer jag den så säljer jag den. det är väl så här marknaden ser ut nu? sälj din ss180 för 15 lax här, du får 30 i italien.
tycker att det här hatet mot den här liraren är lite överdrivet.
bara min mening..
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Varför inte bilda en organisation som lånar pengar på banken eller lägger samman sina ekonomiska tillgångar, för att bjuda över på varje utannonserad Vespa?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är nog en utopisk idé, min kära Fritte, även om barnet i oss säkert tycker att det är bra idé. Men man kan givetvis ju göra en kalkyl över förslaget. Men först behöver man veta hur många touringar det finns, hur många av dem säljs varje år. Och se till att alla säljs till organisationen som sedan övervakar vem som köper av den. Suspekta personer med styckning i tankarna får omedelbart i passet en stämpel. De touringar som körs sönder och inte mera kan lappas säljs också till organisationen som sköter om styckandet och säljer delarna enligt registrerade reservdelsönskelistor. Mjaa... Det börjar bli en ganska tung organisation, så jag tror inte det kommer att lyckas...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Givetvis skulle alla Vespa-affärer med Finland också upphöra.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hjälp! Dags att be om förskott och sälja allt löst och komma på en sista panikshoppning till Sverige innan det är försent!!
Men tycker ni då att min idé var dålig? Den alltså om att göra touringarna kända? Vilket antagligen skulle förhindra styckandet även om exporteringen inte förhindras. Bättre en touring i italien/usa/tyskland/... än ingen touring alls. Därifrån kan den kanske någongång köpas tillbaka, om så önskas.
Det är nog en utopisk idé, min kära Fritte, även om barnet i oss säkert tycker att det är bra idé. Men man kan givetvis ju göra en kalkyl över förslaget. Men först behöver man veta hur många touringar det finns, hur många av dem säljs varje år. Och se till att alla säljs till organisationen som sedan övervakar vem som köper av den. Suspekta personer med styckning i tankarna får omedelbart i passet en stämpel. De touringar som körs sönder och inte mera kan lappas säljs också till organisationen som sköter om styckandet och säljer delarna enligt registrerade reservdelsönskelistor. Mjaa... Det börjar bli en ganska tung organisation, så jag tror inte det kommer att lyckas...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Givetvis skulle alla Vespa-affärer med Finland också upphöra.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hjälp! Dags att be om förskott och sälja allt löst och komma på en sista panikshoppning till Sverige innan det är försent!!

Men tycker ni då att min idé var dålig? Den alltså om att göra touringarna kända? Vilket antagligen skulle förhindra styckandet även om exporteringen inte förhindras. Bättre en touring i italien/usa/tyskland/... än ingen touring alls. Därifrån kan den kanske någongång köpas tillbaka, om så önskas.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />[quote]
Handen på hjärtat, hur många skulle ens få en LITEN klump i halsen om jag styckade och sålde min PX i delar?
Inte riktigt samma sak eller hur fritte?
// Bobo
"Overtaking is rapid and sure"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<font size="4"><b><font color="blue">Din Vespa gör du som du vill med. Du kanske behöver pengar till havande sambo, hyran, bygga om köket eller bara ha kul med. Hur skulle jag kunna ha några moraliska synpunkter hur du prioriterar i ditt liv?</font id="blue"></b></font id="size4">
<br />[quote]
Handen på hjärtat, hur många skulle ens få en LITEN klump i halsen om jag styckade och sålde min PX i delar?
Inte riktigt samma sak eller hur fritte?
// Bobo
"Overtaking is rapid and sure"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<font size="4"><b><font color="blue">Din Vespa gör du som du vill med. Du kanske behöver pengar till havande sambo, hyran, bygga om köket eller bara ha kul med. Hur skulle jag kunna ha några moraliska synpunkter hur du prioriterar i ditt liv?</font id="blue"></b></font id="size4">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Varför inte bilda en organisation som lånar pengar på banken eller lägger samman sina ekonomiska tillgångar, för att bjuda över på varje utannonserad Vespa?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är nog en utopisk idé, min kära Fritte, även om barnet i oss säkert tycker att det är bra idé. Men man kan givetvis ju göra en kalkyl över förslaget. Men först behöver man veta hur många touringar det finns, hur många av dem säljs varje år. Och se till att alla säljs till organisationen som sedan övervakar vem som köper av den. Suspekta personer med styckning i tankarna får omedelbart i passet en stämpel. De touringar som körs sönder och inte mera kan lappas säljs också till organisationen som sköter om styckandet och säljer delarna enligt registrerade reservdelsönskelistor. Mjaa... Det börjar bli en ganska tung organisation, så jag tror inte det kommer att lyckas...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Givetvis skulle alla Vespa-affärer med Finland också upphöra.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hjälp! Dags att be om förskott och sälja allt löst och komma på en sista panikshoppning till Sverige innan det är försent!!
Men tycker ni då att min idé var dålig? Den alltså om att göra touringarna kända? Vilket antagligen skulle förhindra styckandet även om exporteringen inte förhindras. Bättre en touring i italien/usa/tyskland/... än ingen touring alls. Därifrån kan den kanske någongång köpas tillbaka, om så önskas.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tror nästan att antalet människor som avgudar touring här i Sverige & Finland som är berädda att betala, är avsevärt mindre än antalet touring, där ligger problemet.
<font size="3"><b><font color="blue">Det är ju bara att bjuda över.</font id="blue"></b></font id="size3">
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Varför inte bilda en organisation som lånar pengar på banken eller lägger samman sina ekonomiska tillgångar, för att bjuda över på varje utannonserad Vespa?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är nog en utopisk idé, min kära Fritte, även om barnet i oss säkert tycker att det är bra idé. Men man kan givetvis ju göra en kalkyl över förslaget. Men först behöver man veta hur många touringar det finns, hur många av dem säljs varje år. Och se till att alla säljs till organisationen som sedan övervakar vem som köper av den. Suspekta personer med styckning i tankarna får omedelbart i passet en stämpel. De touringar som körs sönder och inte mera kan lappas säljs också till organisationen som sköter om styckandet och säljer delarna enligt registrerade reservdelsönskelistor. Mjaa... Det börjar bli en ganska tung organisation, så jag tror inte det kommer att lyckas...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Givetvis skulle alla Vespa-affärer med Finland också upphöra.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hjälp! Dags att be om förskott och sälja allt löst och komma på en sista panikshoppning till Sverige innan det är försent!!

Men tycker ni då att min idé var dålig? Den alltså om att göra touringarna kända? Vilket antagligen skulle förhindra styckandet även om exporteringen inte förhindras. Bättre en touring i italien/usa/tyskland/... än ingen touring alls. Därifrån kan den kanske någongång köpas tillbaka, om så önskas.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tror nästan att antalet människor som avgudar touring här i Sverige & Finland som är berädda att betala, är avsevärt mindre än antalet touring, där ligger problemet.
<font size="3"><b><font color="blue">Det är ju bara att bjuda över.</font id="blue"></b></font id="size3">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">har inte sett den, så kan inte svara på frågan<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ser ut som nästan alla andra PX, ingen direkt skönhet men förbannat praktisk.
Menade bara att din jämförelse var lite som att jämföra älgjakt med att skjuta en gorilla eller nåt annat utrotningshotat typ...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
min poäng var importera begagnat och på det spara eller tjäna en slant är helt i sin ordning, men när någon köper här & gör affär på hojen i ett annat land, så är det genast fråga om busar.
e de bara jag som ser en viss dubbelmoral???<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om nu marknaden är sådan att dom betalar mycket mer i Italien så är det väl ok att sälja dom dit, till slut möts tillgång och efterfrågan prismässigt och då kanske tåget börjar gå åt andra hållet igen. Det tråkigaste är väl när hela vespor säljs bitvis, den vespan lär ju knappast bli ihopplockad igen. Dom andra 7 hypotetiska du nämnde skulle säkert hittat sina delar ändå från donatorer i sämre skick.
Dubbelmoral eller inte men att slakta en komplett veteran... usch... inte okej!!
// Bobo
"Overtaking is rapid and sure"
Ser ut som nästan alla andra PX, ingen direkt skönhet men förbannat praktisk.
Menade bara att din jämförelse var lite som att jämföra älgjakt med att skjuta en gorilla eller nåt annat utrotningshotat typ...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
min poäng var importera begagnat och på det spara eller tjäna en slant är helt i sin ordning, men när någon köper här & gör affär på hojen i ett annat land, så är det genast fråga om busar.
e de bara jag som ser en viss dubbelmoral???<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om nu marknaden är sådan att dom betalar mycket mer i Italien så är det väl ok att sälja dom dit, till slut möts tillgång och efterfrågan prismässigt och då kanske tåget börjar gå åt andra hållet igen. Det tråkigaste är väl när hela vespor säljs bitvis, den vespan lär ju knappast bli ihopplockad igen. Dom andra 7 hypotetiska du nämnde skulle säkert hittat sina delar ändå från donatorer i sämre skick.
Dubbelmoral eller inte men att slakta en komplett veteran... usch... inte okej!!
// Bobo
"Overtaking is rapid and sure"
I Finland har prisklassen stigit redan bra över eran. 10.000 kr är faktiskt billigt. Om målningen var bra gjord så var den så billig att man inte fattar. Och jag skulle gärna köpa in alla era fina vespor, men vi har ju inte plats för dem. Inte ens för dem vi redan har. Så den fina idén att bjuda över fungerar inte i praktiken. Jag har ingen lada eller annat förråd och inte nog med pengar. Tyvärr. Och det finns säkert inte många som har möjlighet till det. Så vi kan väl konstatera att exporten kommer att fortsätta om det inte blir någon oväntad boom i efterfrågan i Sverige (någon kunglighet på en Vespa kanske noggrannt dokumenterat i blaskan SDT?
). Så då är frågan om man kan hjälpa de exporterade Vesporna, men ingen tycks vilja säga sin kommentar om den saken.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Vi lever i ett "slit- o slängsamhälle", där allt går ut på att förbruka prylar så att nya kan konsumeras. Nu rör det sig och massproducerade instrument som under sextiotalet var av ett ringa värde.
Beträffande "hantverkarens" (läs löpande-band-fabrikens) omsorg och arbete, har detta redan betalats (med råge dessutom) genom köpet.
Vad den rättmätige ägaren till sedan gör med det måste väl ändå vara upp till honom eller henne att bestämma?
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Inlägg i liknande tidigare debatt.......
<br />Vi lever i ett "slit- o slängsamhälle", där allt går ut på att förbruka prylar så att nya kan konsumeras. Nu rör det sig och massproducerade instrument som under sextiotalet var av ett ringa värde.
Beträffande "hantverkarens" (läs löpande-band-fabrikens) omsorg och arbete, har detta redan betalats (med råge dessutom) genom köpet.
Vad den rättmätige ägaren till sedan gör med det måste väl ändå vara upp till honom eller henne att bestämma?
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Inlägg i liknande tidigare debatt.......