Touring Kablarna

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Touring Kablarna

Post by Bustamente »

Jag har bytt elsystem och skulle behöva identifiera elkablarna som kommer ut från från chassit. Speciellt vilken som är dödaren. Det är ju 6 kablar blå, grå, gul, röd, grön, gul/svart... Har kollat runt elsheman och om jag förstått rätt är blå bromsljuset, grå framlyset och gul tutan. Stämmer det? Vad är de andra, och vilken är dödaren?
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Du hittar hela elschemat på Touring 59-62
http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... _VGLB1.pdf

Dödaren är röd, grå är jord, gult driver tuta + lampor, gulsvart hjälper till med framljuset, blå till bromsljus. De kopplas samman lite kors & tvärs i ljusomkopplaren så det går inte riktigt att säga att en specifik färg går till en specifik lampa/tuta

mvh/
Henrik B
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Tack för svaret. Har det elshemat men det visar inte vad som händer vid omkopplaren. Men nu ska jag nog lyckas få ihop det...
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

På schemat står det siffror vid "handlebar switch" och de finns instansade på omkopplaren, oftast på baksidan.

Dödarknapp och tutknapp ser man via locket på omkopplaren. hel halvljus styrs av omkopplaren på undersidan.

För den näbbformade omkopplaren gäller
i läge 0 (mittläget) är vaken 3 8 eller 2 kopplade till någon lampa, tutan funkar dock alltid
i läge 1 (höger) ska 8,3,9,d,6 eller 7 samt 1 alla vara sammankopplade
i läge 2 (vänster) ska 8,3 kopplas samman separat och 2,5,1 samman i en grupp

mvh/Henrik B
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Tack för svaren. Ska den gråa kabeln jordas i chassit eller motorblocket då? Och resten ska ha +ström?
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Det kommer en svart kabel från tändplattan som den gråa kopplas till ute på tändspolen, sedan fortsätter den gråa upp via kopplingsboxen.

Problemet med detta förfarande är att jorden/kablar inte alltid så bra på tändplattan och om man tänder strålkastaren får man spänningsfall mellan tändspolens minuspol och jord och motorn stannar. En extra 1mm kabel till motorblocket från kontaktboxens skruv där grå möter grå är nog inte fel.

mvh/
Henrik B

PS Det finns även omkopplare med off-1-2 på undersidan och hel/halvljus på en svart "rocker-knapp" på framsidan av omkopplaren. Denna har oftast kromad kåpa medan näbb-omkopplarens kåpa brukar vara målad
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Hmmm... Så den gråa ska till tändspolen? Det är 12v PX system, Ducati. Är väl bara en svart kabel från tändplattan och den skulle till regulatorn har jag fått instruktioner om...
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

OJ, är det en PX motor inklusive 12V elsystem du har stoppat i Touringen? Då kan du strunta i allt jag skrivit tidigare - det gällde bara original-elsystemet

Det borde vara så här (inga garantier!! - andra som gjort operationen i verkligheten vet nog bättre). Touringkablarna är i fetstil

Du jordar den svarta PX kabeln i motorblocket och i samma punkt jordar du den svarta kabeln till regulatorn.
Dit kopplas även den <b>grå</b> kabeln som innan gick till tändspolen via kopplingsboxen. Detta är elsystemets jord.

Från PX motorn kommer en blå kabel, den ska till regulatorn. Från regulatorn drar man sedan en kabel till en kontaktpunkt (sockerbit?)dit <b>blå, gul, grön & gulsvart </b> från Touringens kabelstam kopplas. Man skulle kunna kalla detta för plus (+) i elsystemet

<b>Röd</b> kabel från Touringens kopplingsbox (dödaren) skarvas till den gröna terminalen i tändspolen, den som är ledig när alla kablarna från motorn (röd, vit, grön) monterats i tändspolen. kan vara lämpligt att grönmärka den i ändan så man inte förväxlar de röda kablarna. Kolla <b>NOGA</b> att du har bra jord från ljusomkopplarens chassie till motorn. Annars får du 50-70V AC-stöt när du trycker på dödaren och samtidigt nuddar ljusomkopplarchassiet
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Tack för ett grymt bra och hjälpsamt svar. Guld värt... Motorn är en Rally 200, men med 12v px elsystem... "sockerbiten" kan jag väl använda den reguljära svarta elkopplingsboxen som va?
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Ja det ska inte vara några problem att använda rallymotorns kopplingsbox, då ser det ju dessutom snyggt ut för kabelstammen som kommer uppifrån motorn. Det kommer att gå rejält med ström i kontaktdosan eftersom du kopplar allt mot den blå kablen från regulatorn så se till att kontakterna är rena och fina.

Vespa Touring med Rallymotor och PX elsystem - onekligen en specialare men det borde vara en optimal kombination av utseende och prestanda :wink:
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Hej Igen. Har kopplat ihop allt precis som beskrivits (tog sin tid att få igång motorn) men det vill sig inte riktigt. Tutan verkar fungera, framljuset bara småglöder knappt synbart. Baklykta & bromsljus är kolsvart...
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Kolla att du inte har oxid/dålig kontakt i ljusomkopplaren. Mät att du har spänning ut från regulatorn, ska vara åtminstone 8-10V på tomgåg och gå upp till 12-13V när motorn varvas lite. Mät sedan vidare med voltmetern och se att du har spänning hela vägen fram till lamporna.

mvh/
HB
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Kabelstammen har blivit ganska misshandlad precis där den går in i chassit av cylindern när jag har dragit loss och på den ett flertal gånger. När man tittar på elshemat så ser det ju ut som om mitt problem skulle kunna uppstått av att den blå har gått av och den gråa jorden har blivit skadad. Den blå verkar ju försörja precis de lampor som är svarta med ström (bromsljus, bakljus & hastighetsmätaren). Eller är man ute och cyklar helt? Är osäker om jag har tillgång till strömmätare men har jag det så kan jag ju mäta om jag förstår mej på den...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Skitskumt. Kablarna var nästan mosade, fixade till det men det hjälpte inte. Förstod mig inte på mätaren + att grannarna skulle klaga om jag hade motorn igång för länge. Tog batteriladdaren och satte på 12v och testade en sladd efter en. Bara den gula gav kasst framljus som tidigare, samma med bara den gulsvarta. De 2 tillsammans likadant. Den blåa också ingen skildnad. La jag till den gröna slog säkringen ifrån på laddaren direkt vid varje försök. Tänkte jag skulle dra en egen kabel utanpå till bakljuset sålänge så jag kan köra tills det löser sig. Men det funkade inte att köra med bakljusets egna jord. Jag fick isolera en egen kabel från själva glödlampan till motorblockets jord, då funkade bakljus också. Men det såg ut som att det också var för klent, åtminstone vid tomgång...
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Post by Thomas T »

inte säkert att detta är felet men jag höll själv på bli tokig när jag inte fick elen att funka på min touring. Allt såg schysst men bara tuta & döda knapp funkade. Till slut visade det sig att det var isoleringen till instrumentlampan som inte var helt Ok och därmed låg den och kortslöt/störde allt annat. kan vara värt att kolla.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Ok, men jag upptäkte när jag körde i mörkret till jobbet idag att hastighetsmätarlampan lös också. Det borde den väl inte göra i så fall?
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Det visade sig att den gröna sladden hade kommit i kläm bakom reglagen på styret. Höljet hade klämts sönder och tråden låg blottad och klämd mot locket/chassit. Ordnade till det. Nu slår inte säkringen ifrån på batteriladdaren när jag lägger till den gröna, kan ha ström till alla samtidigt, men fortfarande är bakljus och bromsljus heldött. Men jag tror framljuset lyser som det ska. Är halvkasst sken, men det var det ju med orginalsystemet också... Vad är den gröna sladden till för föresten?
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Ljuset ska vara bra om du satt i en välfungerande PX motor med 12V system och rätt storlek på lamporna. Däremot är Touringsystemet inte så skarpt.
Om varken bak eller bromslampa lyser så kolla så jordningen i baklyktan är OK, den jordas genom att mässingsskruvarna rör chassiet och har det rostat blir det inget ljus.

Den gröna sladden är matning till baklampa och parkeringsljus i P-läget men har ingen funktion i halv/helljusläget

/Henrik B
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Du e grym henrikborjeson, tack som fan för hjälpen. Det var där felet låg. Mässingsskruvarna gick av båda 2 när jag försökte skruva på dom och det var rostigt som f*n. Slipade bort rosten och körde i 2 vanliga skruvar, nu lyser det bak också. Skumt är det för det funkade perfekt hela tiden med orginalmotorn och jag har inte rört baklyktan alls, bara bytt glödlampa. Struntade i att koppla in den gröna sladden, för något parkeringsljus har jag inte. Finns inget hål i reflektorn för lampan... Men bromsljuset är fortfarande heldött. Har för mej jag läste någonstans någon gång att man skulle byta till någon annan bromsljuskontakt när man konverterar till 12v, kan det stämma? Borde väl inte bli någon skildnad?!?...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

...och hur gör man med tutan? Min gamla är paj. Köpte en biltuta på biltema att testa lite med men den vill inte orka tuta med strömmen från regulatorn. Ska man slänga in en px tuta? Eller klarar en touringtuta 12v? Vill få ut så högt ljud som möjligt...
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Hej
Tror nog att 6V tutan pallar med 12V matning - Strömmen ligger ju inte kontinuerligt på i lindningen eftersom den är gjord för 6V DC. Man kan fixa en touringtutan genom att borra loss nitarna, öppna och fila på kontakterna inuti. Oftast är det även här rost och oxid som är boven.

Bromljuskontakten på touring är slutande precis som den ska vara till skillnad från den brytande som sitter på t. ex sprint. Täremot kan det vara dålig kontakt. Mät med en ohm-meter mellan +-polen och frikopplad blå sladd i kopplingsboxen. Tryck på bromspedalen och kolla att kontakten öppnar och sluter. Annars blir det isärtagning och rengöring.
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Hallå där Doktor B.Örjesson!
Bromsljuskontakten är slutande på Touring VGLA (1959-61). Men på VGLB ( 1961-1964?) är den brytande.
Nu kom jag direkt ifrån krogen och kan ju inte 103% garantera att jag skriver rätt här, men det torde vara så.

Glada fröjdiga hälsningar Ola

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Det skulle även kunna förklara att ljuset är svagt om man har en kortis genom bromsljuskontakten som ligger och drar hela tiden. Resistans i tråd och kontakt kan förhindra att ljuset slocknar helt men det borde ryka/lukta en del när man eldar 20-30W i kablarna.

Om det är så ska bromsljuskontakten bytas till en slutande modell.

Bustamente: Kolla om ditt framljus blir bättre när du kopplar bort blåa sladden (den till bromsljuset) från kopplingsboxen. I så fall har du fel bromsljuskontakt.

På Calles sida http://soulscooter.com/tech/oldiepx.pdf ser du hur kontakten ska se ut.

mvh/
Dr Börjeson
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Ok, ska kolla det. Är ganska säker att jag har den lilla (slutande) kontakten, men ska kolla upp det. Köpte en px tuta, den lät som om man trampar på en ankunge när man tutar, kanppast någon bilist som lär uppfatta att man tutar...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Nu funkar bromsljuset. Det var något glapp i kontakten (hade den lilla). Någon tidigare ägare hade stoppat in sån där folie man har i köket. Plockade loss allt och satte ihop igen och nu funkar allt. Tack för hjälpen.
Post Reply