Märkligt elfel på Touring -61

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
hld1214
Drömmare
Drömmare

Märkligt elfel på Touring -61

Post by hld1214 »

Har mätt upp alla spolarna (utan att elhärvan är inkopplad)och de levererar c:a 5-8 v på tomgång och uppåt.Inga kablar är kortslutna eller av i orginal härvan.Härvan inkopplad enligt elschema. Motorn startar och går bra.

Problemet: När alla kablar är inkopplade fungerar bromsljus, bakljus lyser väldigt svagt.Tutan fungerar men låter ynkligt strålkastaren fram fungerar inte. Parkeringslampan lyser väldigt svagt.Mätar jag på spolarna när härvan är inkopplad får jag 1-3 volt på samtliga.

Kopplar jag dock ur den svart-gula kabel vid kopplingsdosan (motor) fungerar allt som det ska (Bromsljus funkar, baklampa lyser normalt, parkeringslampa lyser normalt, tutan låter starkt och bra, strålkastaren lyser på både hel och halv dock en aning svagt (troligen beroende på att det saknas en spole))
Alla kablar är inkopplade som de skall enligt schema uppe vid kontakten på styret.

Är det någon som har en idé?

PS
Tack Calle för svar angående vilka växellådor som passar, jag plockade i en Sprint gran, schimsade och filade lite på axlarna sen funkade det.
DS
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hmmm. skumt fel men man börjar ju misstänka att den gul-svarta lastar ner systemet. Hade du spänning på den gul-svarta när du mätte på den utan kabelhärva. Vad får du om du mäter mellan den gula och den gul-svarta? Ska vara 0V om de ligger rätt i fas.

I Touring är gul och gul-svart spolarna sammankopplade i omkopplaren när halv/helljus är på och om gul-svart är bortkopplad orkar gul inte driva ljuset fullt ut.

Vilken spole är det som du saknar och vilket elschema har du använt?

mvh/Henrik B
Post Reply