The Who in Finland 1967

Här handlar det mest om scooterrelaterad musik, film m m.
Post Reply
Nina
Nybörjare
Nybörjare

The Who in Finland 1967

Post by Nina »

Hej!
Det här är lite roligt! Så många stora band spelade inte i Finland.
Också det finns inte heller så mycket bevis. T.ex. Finska YLE värderade inte alls popular musik, man hittade några år sen arkiv material där man ser slutet av Jim Hendrix konsert, efter en jättetråkig studiodiskussion som man hade bandat på Hendrix!

http://www.youtube.com/watch?v=gv14uHvJ ... ed&search=
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nina</i>
<br />Hej!
Det här är lite roligt! Så många stora band spelade inte i Finland.
Också det finns inte heller så mycket bevis. T.ex. Finska YLE värderade inte alls popular musik, man hittade några år sen arkiv material där man ser slutet av Jim Hendrix konsert, efter en jättetråkig studiodiskussion som man hade bandat på Hendrix!

http://www.youtube.com/watch?v=gv14uHvJ ... ed&search=
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Mycket intressant, Nina!

Hendrix besökte Finland endast denna gång (22 maj -67) och jag har läst att de vägrades inträde på en finare restaurang - Kalastajatorppa - efter konserten p g a deras stökiga scenframträdande, om det nu kan vara sant. Av någon anledning var Hendrix en mer frekvent besökare i Sverige med hela 20 spelningar (32 shower). Klantigt av YLE att spela över Hendrix, men om det är till någon tröst gjorde Sveriges Radio en liknande tabbe någon gång under sent sjuttiotal då de slängde (!) unika intervjuer med Hendrix. Högst klantigt...

Kul att se The Who på filmsnutten! Gillade Townsends filosofi som han berättade för den finske reportern: "Often a bad sound is more exiting and more audience provoking than a good sound"...

"Kiitos" för att du postade filmsnutten!

/ Fredrik, a k a Terraplane Blues
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Av någon anledning var Hendrix en mer frekvent besökare i Sverige med hela 20 spelningar (32 shower). <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Inte så konstigt. Han hade ju tjej och barn i Sverige.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

hur är det med youtube.com, är det en helt laglig site? jag menar med tanke på vad som ligger ute med rättigheter och så. blir den lika långlivad som napster? ska man skynda sig att kopiera det man vill ha innan det försvinner?

Federico
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

det är, vad säger man, "lagligt under ansvar". de tar bort upphovsrättsskyddat material så fort de får en anmärkning eller upptäcker det, som jag förstått det- ganska ofta man blir länkad till sånt som redan är borttaget. är det nåt du vill ha gör du väl hyfsat rätt i att dra det. sånt som gammal lambrettareklam finns det kanske inte något utbrett marknadsintresse för att skydda, men t.ex var det härom veckan en piaggioreklamfilm jag ville se som var borttagen (varför man väljer att ta bort reklamfilmer förstår jag dock inte) och då och då ligger ju hela simpsons / southpark etc uppe en stund direkt efter att de visats. jag antar att folket bakom youtube är lite ambivalenta i den här frågan, de har ju ett intresse av att ge intryck av att göra rätt för sig och undvika stämningar etc samtidigt som hemvideos kanske inte ger så många reklamvisningar.

ang. dess livslängd tror jag den står sig på ett eller annat sätt, såvida den inte blir uppköpt av google, som spekulationerna går, då blir den nog del av google videos.

2x v50 '81, luna 50s
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />
det är, vad säger man, "lagligt under ansvar". de tar bort upphovsrättsskyddat material så fort de får en anmärkning eller upptäcker det, som jag förstått det- ganska ofta man blir länkad till sånt som redan är borttaget. är det nåt du vill ha gör du väl hyfsat rätt i att dra det. sånt som gammal lambrettareklam finns det kanske inte något utbrett marknadsintresse för att skydda, men t.ex var det härom veckan en piaggioreklamfilm jag ville se som var borttagen (varför man väljer att ta bort reklamfilmer förstår jag dock inte) och då och då ligger ju hela simpsons / southpark etc uppe en stund direkt efter att de visats. jag antar att folket bakom youtube är lite ambivalenta i den här frågan, de har ju ett intresse av att ge intryck av att göra rätt för sig och undvika stämningar etc samtidigt som hemvideos kanske inte ger så många reklamvisningar.

ang. dess livslängd tror jag den står sig på ett eller annat sätt, såvida den inte blir uppköpt av google, som spekulationerna går, då blir den nog del av google videos.

2x v50 '81, luna 50s
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ok, tack erik

Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Av någon anledning var Hendrix en mer frekvent besökare i Sverige med hela 20 spelningar (32 shower). <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Inte så konstigt. Han hade ju tjej och barn i Sverige.

/Jörgen<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det var knappast anledningen till hans sverigebesök. Han hade inget förhållande med Eva Sundquist, bara ett one-night-stand som det så populärt heter. Han frågade henne efter vägen till Konserthuset i Stockholm i maj -67, men hon hajade inte vem det var förrän hon såg Jimi på en Lp samma höst. Hon träffade Jimi som hastigast två ggr efter detta, varpå James Daniel Sundquist föddes den 5 okt -69. Tyvärr har Jimi Jr aldrig blivit erkänd som Jimis son trots juridisk prövning, men det är inget att ta miste på - han är sin pappa upp i dagen...

/ Fredrik, a k a Terraplane Blues
Post Reply