Vad göra med en PX?

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
Post Reply
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Vad göra med en PX?

Post by Bobo »

Min PX200E behöver lite antibuckelarbete efter ett möte med en isfläck tidigt i våras. Det är sidokåporna och stänkskärmen fram som behöver fixas till.
Frågan är bara om man skulle ge sig på ngn form av customisering? kanske lacka dessa i annan färg? vespan är ju annars vit och det skulle kanske kunna tänkas att kåporna, stänkan och ngt mer typ tutkåpan och kanske styrlocket skulle kunna få bli svarta istället?, nja vete f..n förresten, kanske inte bli bra alls.

Tips på annat enkelt man kan göra istället för att bara lacka i samma färg som tidigare?

Mvh // Bobo
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Rolf Almqvist på EM lackade för länge sedan om sidkåpor, framstänka och kanske något mer på sin från början helvita PX i ljusgult.

Ett enkelt sätt att få en annorlunda och snyggare Vespa, tycker i alla fall jag. Och kontrastkulören är givetvis ditt eget val.
/jens
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

lacka bromstrummorna svarta och sänk den till normal vespa höjd.
kanske inte det svaret du ville ha men det blir schysst..
är ite så förtjust i tvåfärgat, iaf inte på px.
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Det ena behöver inte utesluta det andra, hur sänker man den då?

Mvh // Bobo
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Uppslag kanske?

Image

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Fast jag tänkte inte bygga om den utan bara lacka lite.
En sänkning skulle kunna vara intressant också om det inte är för mycket jobb.

Mvh // Bobo
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Fast jag tänkte inte bygga om den utan bara lacka lite.
En sänkning skulle kunna vara intressant också om det inte är för mycket jobb.

Mvh // Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

det är värt jobbet!

Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Uppslag kanske?

Image

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

annourlunda! kul! får man se motorsidan också?

Federico
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Image

Ägaren har en del kvar att göra på den, tyvärr har han haft lite bråttom i sommar så det kommer en del förändringar i vinter, vespan var ett ruttet rostvrak då vi började men nu börjar vi hitta formerna.

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

ser trevligt ut, är den körbar? alltså ihopskruvad så långt att man kan köra

Federico
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">det är värt jobbet!

Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Fast hur går det till då?
Finns det möjligen kortare dämpare att köpa?

Mvh // Bobo
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">det är värt jobbet!

Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Fast hur går det till då?
Finns det möjligen kortare dämpare att köpa?

Mvh // Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

jo, förr fanns det en bitubo fram som var kortare. bak kortar man distansen mellan kaross och dämp. hårdare fjädrar är ett måste, köregenskaperna försämras (se upp för ojämheter och gropar)
men det blir snyggt!

Federico
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Jodå, den rullar på vägen, men det är en hel del jobb kvar innan den är helt klar.

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Efter att min PX höll på att ge upp fullständigt fick den en välbehövlig renovering och lite re-styling
* Ny lack, 2 skikts Orange sunburst pearl från en suzuki-4WD. Målade även bromstrummorna men inte gaffel & bromssköld fram. Bakskölden svart.
* Tunnare handtag med vikter istället för de originalräfflade
* Bytte originalsadeln mot Ancillotti
* T5 framskärm med huvkråka från Popolino
* Nya dämpare
* Kromfälgar fram & bak
* Kromstöd
* PX98 skydd för gaffeln
* SS180 baklykta som hyvlades i plasten för att sitta rakt
* Grå blinkersglas med gula glödlampor

Inga stora saker men fullt tillräckligt för att ge den lite mer sport-stuk och framför allt ta bort allta PX grejor som inte smyckar scootern - men bakstänkan behöll jag :)

Bild

mvh/
Henrik B
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Efter att min PX höll på att ge upp fullständigt fick den en välbehövlig renovering och lite re-styling
* Ny lack, 2 skikts Orange sunburst pearl från en suzuki-4WD. Målade även bromstrummorna men inte gaffel & bromssköld fram. Bakskölden svart.
* Tunnare handtag med vikter istället för de originalräfflade
* Bytte originalsadeln mot Ancillotti
* T5 framskärm med huvkråka från Popolino
* Nya dämpare
* Kromfälgar fram & bak
* Kromstöd
* PX98 skydd för gaffeln
* SS180 baklykta som hyvlades i plasten för att sitta rakt
* Grå blinkersglas med gula glödlampor

Inga stora saker men fullt tillräckligt för att ge den lite mer sport-stuk och framför allt ta bort allta PX grejor som inte smyckar scootern - men bakstänkan behöll jag :)

Bild

mvh/
Henrik B

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<font color="teal"><h1>Elegant!!</h1> </font id="teal">
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Efter att min PX höll på att ge upp fullständigt fick den en välbehövlig renovering och lite re-styling
* Ny lack, 2 skikts Orange sunburst pearl från en suzuki-4WD. Målade även bromstrummorna men inte gaffel & bromssköld fram. Bakskölden svart.
* Tunnare handtag med vikter istället för de originalräfflade
* Bytte originalsadeln mot Ancillotti
* T5 framskärm med huvkråka från Popolino
* Nya dämpare
* Kromfälgar fram & bak
* Kromstöd
* PX98 skydd för gaffeln
* SS180 baklykta som hyvlades i plasten för att sitta rakt
* Grå blinkersglas med gula glödlampor
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Juste!
Är det samma PX som tidigare hade rosa sadel?
Isåfall helt ofattbar förbättring...

/Calle
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Efter att min PX höll på att ge upp fullständigt fick den en välbehövlig renovering och lite re-styling
* Ny lack, 2 skikts Orange sunburst pearl från en suzuki-4WD. Målade även bromstrummorna men inte gaffel & bromssköld fram. Bakskölden svart.
* Tunnare handtag med vikter istället för de originalräfflade
* Bytte originalsadeln mot Ancillotti
* T5 framskärm med huvkråka från Popolino
* Nya dämpare
* Kromfälgar fram & bak
* Kromstöd
* PX98 skydd för gaffeln
* SS180 baklykta som hyvlades i plasten för att sitta rakt
* Grå blinkersglas med gula glödlampor

Inga stora saker men fullt tillräckligt för att ge den lite mer sport-stuk och framför allt ta bort allta PX grejor som inte smyckar scootern - men bakstänkan behöll jag
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det där hade du gjort bra, snyggt!
Min PX får nog tyvärr nöja sig med lite sprayburkslack som plåster på sina blessyrer nu när halva hans släkt flyttat in i garaget och pockar på uppmärksamhet dock får han, öh.. nä.. hon är det nog isåfall, fortfarande nöjet att bli gränslad nästan varje dag.:)

Mvh // Bobo
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Snyggt jobbat Henrik!

Bobo: Sätt motorn fram, sänk den rejält, prima allt grått, på med lustgas och lev livet!

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Bobo: Sätt motorn fram, sänk den rejält, prima allt grått, på med lustgas och lev livet!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Eller kanske en AWD? tvåhjulsdrift med dubbla lustgastuber, det vore väl en utmaning Ola? 60hk+ på skottkärrehjul, fast då kanske det inte blir så LÅNGT liv att leva (eller är det kanske just det det blir?):D

Mvh // Björn
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Visst är det den gamla vita PX:en med rosa sadeln som vann växelkorset med motiveringen "störst renoveringspotential" a. k. a. fulaste scooter på Scooterns dag förra året.

Sadeln finns på en hylla i garaget ....sugen ? :D

/Henrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Juste!
Är det samma PX som tidigare hade rosa sadel?
Isåfall helt ofattbar förbättring...

/Calle
[/quote]
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Tack för alla glada tilrop.

Vill man göra en mer ekonomisk renovering är det nog ändå sadel + framskärmen som ger mest "bang-for-the-buck" om man målar själv. Om framskärmen krockats och kanske även har den karakteristiska rostranden i svetsskarven är T5 framskärm ett gott alternativ.
Man får flytta fästöglan på framgaffeln men det är hyfsat enkelt med en vinkelslip & ett par svetspunkter.

Att ta loss golvlisterna och polera upp dem är också ett enkelt sätt att snygga till scootern. Ett våtslip 600 följt av en polertrissa med autosol eller rubbing gör underverk. Sedan lite vinyl-cleaner på listerna tar bort grådaskigheten.

Sämst valuta för pengarna? Måste vara engelsk gravyr på kicken :wink:


/HB
Post Reply