Vad göra med en PX?
Vad göra med en PX?
Min PX200E behöver lite antibuckelarbete efter ett möte med en isfläck tidigt i våras. Det är sidokåporna och stänkskärmen fram som behöver fixas till.
Frågan är bara om man skulle ge sig på ngn form av customisering? kanske lacka dessa i annan färg? vespan är ju annars vit och det skulle kanske kunna tänkas att kåporna, stänkan och ngt mer typ tutkåpan och kanske styrlocket skulle kunna få bli svarta istället?, nja vete f..n förresten, kanske inte bli bra alls.
Tips på annat enkelt man kan göra istället för att bara lacka i samma färg som tidigare?
Mvh // Bobo
Frågan är bara om man skulle ge sig på ngn form av customisering? kanske lacka dessa i annan färg? vespan är ju annars vit och det skulle kanske kunna tänkas att kåporna, stänkan och ngt mer typ tutkåpan och kanske styrlocket skulle kunna få bli svarta istället?, nja vete f..n förresten, kanske inte bli bra alls.
Tips på annat enkelt man kan göra istället för att bara lacka i samma färg som tidigare?
Mvh // Bobo
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Fast jag tänkte inte bygga om den utan bara lacka lite.
En sänkning skulle kunna vara intressant också om det inte är för mycket jobb.
Mvh // Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det är värt jobbet!
Federico
<br />Fast jag tänkte inte bygga om den utan bara lacka lite.
En sänkning skulle kunna vara intressant också om det inte är för mycket jobb.
Mvh // Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det är värt jobbet!
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Uppslag kanske?

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
annourlunda! kul! får man se motorsidan också?
Federico
<br />Uppslag kanske?

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
annourlunda! kul! får man se motorsidan också?
Federico
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">det är värt jobbet!
Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fast hur går det till då?
Finns det möjligen kortare dämpare att köpa?
Mvh // Bobo
Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fast hur går det till då?
Finns det möjligen kortare dämpare att köpa?
Mvh // Bobo
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">det är värt jobbet!
Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fast hur går det till då?
Finns det möjligen kortare dämpare att köpa?
Mvh // Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jo, förr fanns det en bitubo fram som var kortare. bak kortar man distansen mellan kaross och dämp. hårdare fjädrar är ett måste, köregenskaperna försämras (se upp för ojämheter och gropar)
men det blir snyggt!
Federico
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">det är värt jobbet!
Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fast hur går det till då?
Finns det möjligen kortare dämpare att köpa?
Mvh // Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jo, förr fanns det en bitubo fram som var kortare. bak kortar man distansen mellan kaross och dämp. hårdare fjädrar är ett måste, köregenskaperna försämras (se upp för ojämheter och gropar)
men det blir snyggt!
Federico
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Efter att min PX höll på att ge upp fullständigt fick den en välbehövlig renovering och lite re-styling
* Ny lack, 2 skikts Orange sunburst pearl från en suzuki-4WD. Målade även bromstrummorna men inte gaffel & bromssköld fram. Bakskölden svart.
* Tunnare handtag med vikter istället för de originalräfflade
* Bytte originalsadeln mot Ancillotti
* T5 framskärm med huvkråka från Popolino
* Nya dämpare
* Kromfälgar fram & bak
* Kromstöd
* PX98 skydd för gaffeln
* SS180 baklykta som hyvlades i plasten för att sitta rakt
* Grå blinkersglas med gula glödlampor
Inga stora saker men fullt tillräckligt för att ge den lite mer sport-stuk och framför allt ta bort allta PX grejor som inte smyckar scootern - men bakstänkan behöll jag
Bild
mvh/
Henrik B
* Ny lack, 2 skikts Orange sunburst pearl från en suzuki-4WD. Målade även bromstrummorna men inte gaffel & bromssköld fram. Bakskölden svart.
* Tunnare handtag med vikter istället för de originalräfflade
* Bytte originalsadeln mot Ancillotti
* T5 framskärm med huvkråka från Popolino
* Nya dämpare
* Kromfälgar fram & bak
* Kromstöd
* PX98 skydd för gaffeln
* SS180 baklykta som hyvlades i plasten för att sitta rakt
* Grå blinkersglas med gula glödlampor
Inga stora saker men fullt tillräckligt för att ge den lite mer sport-stuk och framför allt ta bort allta PX grejor som inte smyckar scootern - men bakstänkan behöll jag

Bild
mvh/
Henrik B
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Efter att min PX höll på att ge upp fullständigt fick den en välbehövlig renovering och lite re-styling
* Ny lack, 2 skikts Orange sunburst pearl från en suzuki-4WD. Målade även bromstrummorna men inte gaffel & bromssköld fram. Bakskölden svart.
* Tunnare handtag med vikter istället för de originalräfflade
* Bytte originalsadeln mot Ancillotti
* T5 framskärm med huvkråka från Popolino
* Nya dämpare
* Kromfälgar fram & bak
* Kromstöd
* PX98 skydd för gaffeln
* SS180 baklykta som hyvlades i plasten för att sitta rakt
* Grå blinkersglas med gula glödlampor
Inga stora saker men fullt tillräckligt för att ge den lite mer sport-stuk och framför allt ta bort allta PX grejor som inte smyckar scootern - men bakstänkan behöll jag
Bild
mvh/
Henrik B
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<font color="teal"><h1>Elegant!!</h1> </font id="teal">
<br />Efter att min PX höll på att ge upp fullständigt fick den en välbehövlig renovering och lite re-styling
* Ny lack, 2 skikts Orange sunburst pearl från en suzuki-4WD. Målade även bromstrummorna men inte gaffel & bromssköld fram. Bakskölden svart.
* Tunnare handtag med vikter istället för de originalräfflade
* Bytte originalsadeln mot Ancillotti
* T5 framskärm med huvkråka från Popolino
* Nya dämpare
* Kromfälgar fram & bak
* Kromstöd
* PX98 skydd för gaffeln
* SS180 baklykta som hyvlades i plasten för att sitta rakt
* Grå blinkersglas med gula glödlampor
Inga stora saker men fullt tillräckligt för att ge den lite mer sport-stuk och framför allt ta bort allta PX grejor som inte smyckar scootern - men bakstänkan behöll jag

Bild
mvh/
Henrik B
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<font color="teal"><h1>Elegant!!</h1> </font id="teal">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Efter att min PX höll på att ge upp fullständigt fick den en välbehövlig renovering och lite re-styling
* Ny lack, 2 skikts Orange sunburst pearl från en suzuki-4WD. Målade även bromstrummorna men inte gaffel & bromssköld fram. Bakskölden svart.
* Tunnare handtag med vikter istället för de originalräfflade
* Bytte originalsadeln mot Ancillotti
* T5 framskärm med huvkråka från Popolino
* Nya dämpare
* Kromfälgar fram & bak
* Kromstöd
* PX98 skydd för gaffeln
* SS180 baklykta som hyvlades i plasten för att sitta rakt
* Grå blinkersglas med gula glödlampor
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Juste!
Är det samma PX som tidigare hade rosa sadel?
Isåfall helt ofattbar förbättring...
/Calle
<br />Efter att min PX höll på att ge upp fullständigt fick den en välbehövlig renovering och lite re-styling
* Ny lack, 2 skikts Orange sunburst pearl från en suzuki-4WD. Målade även bromstrummorna men inte gaffel & bromssköld fram. Bakskölden svart.
* Tunnare handtag med vikter istället för de originalräfflade
* Bytte originalsadeln mot Ancillotti
* T5 framskärm med huvkråka från Popolino
* Nya dämpare
* Kromfälgar fram & bak
* Kromstöd
* PX98 skydd för gaffeln
* SS180 baklykta som hyvlades i plasten för att sitta rakt
* Grå blinkersglas med gula glödlampor
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Juste!
Är det samma PX som tidigare hade rosa sadel?
Isåfall helt ofattbar förbättring...
/Calle
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Efter att min PX höll på att ge upp fullständigt fick den en välbehövlig renovering och lite re-styling
* Ny lack, 2 skikts Orange sunburst pearl från en suzuki-4WD. Målade även bromstrummorna men inte gaffel & bromssköld fram. Bakskölden svart.
* Tunnare handtag med vikter istället för de originalräfflade
* Bytte originalsadeln mot Ancillotti
* T5 framskärm med huvkråka från Popolino
* Nya dämpare
* Kromfälgar fram & bak
* Kromstöd
* PX98 skydd för gaffeln
* SS180 baklykta som hyvlades i plasten för att sitta rakt
* Grå blinkersglas med gula glödlampor
Inga stora saker men fullt tillräckligt för att ge den lite mer sport-stuk och framför allt ta bort allta PX grejor som inte smyckar scootern - men bakstänkan behöll jag
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det där hade du gjort bra, snyggt!
Min PX får nog tyvärr nöja sig med lite sprayburkslack som plåster på sina blessyrer nu när halva hans släkt flyttat in i garaget och pockar på uppmärksamhet dock får han, öh.. nä.. hon är det nog isåfall, fortfarande nöjet att bli gränslad nästan varje dag.
Mvh // Bobo
* Ny lack, 2 skikts Orange sunburst pearl från en suzuki-4WD. Målade även bromstrummorna men inte gaffel & bromssköld fram. Bakskölden svart.
* Tunnare handtag med vikter istället för de originalräfflade
* Bytte originalsadeln mot Ancillotti
* T5 framskärm med huvkråka från Popolino
* Nya dämpare
* Kromfälgar fram & bak
* Kromstöd
* PX98 skydd för gaffeln
* SS180 baklykta som hyvlades i plasten för att sitta rakt
* Grå blinkersglas med gula glödlampor
Inga stora saker men fullt tillräckligt för att ge den lite mer sport-stuk och framför allt ta bort allta PX grejor som inte smyckar scootern - men bakstänkan behöll jag
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det där hade du gjort bra, snyggt!
Min PX får nog tyvärr nöja sig med lite sprayburkslack som plåster på sina blessyrer nu när halva hans släkt flyttat in i garaget och pockar på uppmärksamhet dock får han, öh.. nä.. hon är det nog isåfall, fortfarande nöjet att bli gränslad nästan varje dag.

Mvh // Bobo
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Bobo: Sätt motorn fram, sänk den rejält, prima allt grått, på med lustgas och lev livet!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Eller kanske en AWD? tvåhjulsdrift med dubbla lustgastuber, det vore väl en utmaning Ola? 60hk+ på skottkärrehjul, fast då kanske det inte blir så LÅNGT liv att leva (eller är det kanske just det det blir?):D
Mvh // Björn
Eller kanske en AWD? tvåhjulsdrift med dubbla lustgastuber, det vore väl en utmaning Ola? 60hk+ på skottkärrehjul, fast då kanske det inte blir så LÅNGT liv att leva (eller är det kanske just det det blir?):D
Mvh // Björn
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Visst är det den gamla vita PX:en med rosa sadeln som vann växelkorset med motiveringen "störst renoveringspotential" a. k. a. fulaste scooter på Scooterns dag förra året.
Sadeln finns på en hylla i garaget ....sugen ?
/Henrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Juste!
Är det samma PX som tidigare hade rosa sadel?
Isåfall helt ofattbar förbättring...
/Calle
[/quote]
Sadeln finns på en hylla i garaget ....sugen ?

/Henrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Juste!
Är det samma PX som tidigare hade rosa sadel?
Isåfall helt ofattbar förbättring...
/Calle
[/quote]
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Tack för alla glada tilrop.
Vill man göra en mer ekonomisk renovering är det nog ändå sadel + framskärmen som ger mest "bang-for-the-buck" om man målar själv. Om framskärmen krockats och kanske även har den karakteristiska rostranden i svetsskarven är T5 framskärm ett gott alternativ.
Man får flytta fästöglan på framgaffeln men det är hyfsat enkelt med en vinkelslip & ett par svetspunkter.
Att ta loss golvlisterna och polera upp dem är också ett enkelt sätt att snygga till scootern. Ett våtslip 600 följt av en polertrissa med autosol eller rubbing gör underverk. Sedan lite vinyl-cleaner på listerna tar bort grådaskigheten.
Sämst valuta för pengarna? Måste vara engelsk gravyr på kicken
/HB
Vill man göra en mer ekonomisk renovering är det nog ändå sadel + framskärmen som ger mest "bang-for-the-buck" om man målar själv. Om framskärmen krockats och kanske även har den karakteristiska rostranden i svetsskarven är T5 framskärm ett gott alternativ.
Man får flytta fästöglan på framgaffeln men det är hyfsat enkelt med en vinkelslip & ett par svetspunkter.
Att ta loss golvlisterna och polera upp dem är också ett enkelt sätt att snygga till scootern. Ett våtslip 600 följt av en polertrissa med autosol eller rubbing gör underverk. Sedan lite vinyl-cleaner på listerna tar bort grådaskigheten.
Sämst valuta för pengarna? Måste vara engelsk gravyr på kicken

/HB