Beg delar Italjet Velocifero

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
ka
Drömmare
Drömmare

Beg delar Italjet Velocifero

Post by ka »

I och med att Italjet har gått i konkurs och vi ännu inte vet om/när indierna (Kinetic) kommer igång med sin försäljning till Europa undrar jag om någon vet var man kan köpa beg delar till en Italjet Velocifero.

Har en som har stått i ett par år nu men jag skulle väldigt gärna vilja få igång den igen. Har lyckats få tag på den kuggkrans som jag behöver för att få igång den, men det kan tänkas att jag behöver fler grejor.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Har du kollat:
http://www.sip-scootershop.com/
?:):)
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Aah dom är ju svinkoola. Kolla här på malossis sida där det står vilka andra scootrar som har den motorn så kan du beställa från deras återförsäljare ist. http://www.malossi.com/Catalogo/MarcheM ... =MO/ITVE50

Tröttnar du på den är jag intresserad. :D

Lycka till!
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Jag tar upp denna tråd igen ifall vi har nya Italjet fantaster.
Kuggkransen finns, variatorkit införskaffat.
Det som saknas ny är bland annat ett tanklock (gamla verkar satt igen sig så att man varken kan låsa eller låsa upp)
Tändningslås (nyckeln snurrar bara runt runt)

Någon idé?

p.s. Mavio, vi kanske kan låna din expertis!

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Velociferon är nu startad!
http://www.mobilblogg.nu/scooter/2008/0 ... :59/-.html

Trasiga kuggkransen är bytt. Vi hade tur och hittade en verkstad med en trasig Formula. Samma motor. Förgasaren och bensinkranen är rengjorda, luftslang är bytt. Bensin och olje tank är tömda och nu fyllda med fräsch olja och bensin. Samt ordnat ihop elkontakterna igen så att indikatorn på bensin (efter mycket rengöring) och olja fungerar.

Nu är det bara inställningen av förgasaren kvar. Verkar väldigt svårinställd och känslig som det är nu kan den gå ett tag för att vi längre tomgång till slut dö ihop. Hittar en enda skruv att skruva på och det verkar vara tomgångsskruv.

Någon som vet ifall en skruv motsvarande v50 luftskruv existerar?

Kvar att införskaffa är ett tanklock.

Senare, om vi orkar, byta avgasrör och om förgasaren inte skärper sig en ny sådan.
Bara det är gjord av plåt så....
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Om den är dryg på tomgång är det med största sannolikhet automatchoken som strular. Det brukar vara en gas- eller bimetallstyrd anordning som värms upp av motorn (eller elen under en viss tid), och dom är kända för att kunna krångla. Testa att koppla ur automatchoken under gång och se om tomgången förbättras.

Mvh

Guran
kejj wrote:Velociferon är nu startad!
http://www.mobilblogg.nu/scooter/2008/0 ... :59/-.html

Trasiga kuggkransen är bytt. Vi hade tur och hittade en verkstad med en trasig Formula. Samma motor. Förgasaren och bensinkranen är rengjorda, luftslang är bytt. Bensin och olje tank är tömda och nu fyllda med fräsch olja och bensin. Samt ordnat ihop elkontakterna igen så att indikatorn på bensin (efter mycket rengöring) och olja fungerar.

Nu är det bara inställningen av förgasaren kvar. Verkar väldigt svårinställd och känslig som det är nu kan den gå ett tag för att vi längre tomgång till slut dö ihop. Hittar en enda skruv att skruva på och det verkar vara tomgångsskruv.

Någon som vet ifall en skruv motsvarande v50 luftskruv existerar?

Kvar att införskaffa är ett tanklock.

Senare, om vi orkar, byta avgasrör och om förgasaren inte skärper sig en ny sådan.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Tack för tipset G. Vill try it så fort jag är i garaget igen.

Någon som vet hur det ser ut och hur det stängs av på Velons förgasare?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det brukar man kunna se på förgasaren var den sitter. Går det en elsladd till fuggen, så är det garanterat den, om inte, så är den förmodligen gasstyrd. Kan också sitta en stor svart anordning på fg, det är isåfall chokmekanismen.

Bra är också att kontrollera bensinkranen. Vet inte hur den funkar på Velon, men på min Derbi så var det en vakuumstyrd kran. Om den står torr länge, så kan membranen torka och leda till alla möjliga problem med bränsletillförseln. Är den elektrisk (och dessutom italiensk) så är det nog läge att kontrollera att allt är ok.

Edit: Här är sprängskissen på Velons förgasare PHVA 12DS:

http://www.dellorto.fr/mod_turbolead/mo ... ime_29.jpg

Som du ser på bilderna så finns den med ett antal olika choke-konfigurationer: kabel, flip och automatchoke (den varianten med en stor grunka på fuggen enligt ovan.) Har du den elektriska, så bör du definitivt kontrollera att den funkar som den ska.

Dessutom verkar den ha en luftskruv precis som 'normala' förgasare, och enligt skissen ska den sitta på vänster sida tillsammans med tomgångsskruven. Skruva in den fullt och sedan ut 1.5 varv, så bör du hamna någorlunda rätt.

Edit IGEN: Vad jag kan se på bilder på nätet, så är det helt klart en motor med elektrisk choke och vakuumstyrd bränslekran. Läge att kolla dessa m.a.o.

/G
kejj wrote:Tack för tipset G. Vill try it så fort jag är i garaget igen.

Någon som vet hur det ser ut och hur det stängs av på Velons förgasare?
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

G! Du är en klippa! Tack!

En kort korkad fråga. Hur desinficerar jag den där sprängskissen?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Hur menar du nu? Hur du tyder skissen eller?

Mvh

G
kejj wrote:G! Du är en klippa! Tack!

En kort korkad fråga. Hur desinficerar jag den där sprängskissen?
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Ja, vilka delar är det som finns på phva ds som vellon har?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det beror på vilken modellkod som din förgasare har. Modellkoderna står på bilden. Modellkoden står förmodligen gjuten i förgasaren.

Mvh

guran

kejj wrote:Ja, vilka delar är det som finns på phva ds som vellon har?
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Ah, trodde modelkoden var phva 12DS
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det är det, men det finns varianter på den. Typ vilken choketyp den har, vilken typ av tomgångsskruv och luftskruv etc. Men det ser du ju om du jämför din med bilderna vilken du har.

Mvh

Guran
kejj wrote:Ah, trodde modelkoden var phva 12DS
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Sådär ja!
Förgasaren isärplockad och rengjord igen. Denna gång med både bensin och tryckluft.
Ställde skruven på 1.5 varv ut och monterade ihop den.
Startade så fort motorn fått bensin i sig (ett par kick för att få ner bensin genom hela flödet)
Nu har denna scooter ståt länge och då bilr vevhuset fyllt med olja av oljepumpen. Så vi körde ett par varv innan röken lagt sig och den började gå rent igen.

En fundering dock, är om nått inte gick som det borde vid montering av Malossi Variator kittet. Den känns inte alls starkare i acc överhuvudtaget. Mer som den alltid brukade vara eventuellt lite svagare. Kittet bestod av variator + vikter samt fjäder till kopplingskorgen. Någon med erfarenhet av sådana? Tips?

Förgasaren visade sig vara mindre än alla specar skriver om Velon. En PHVA 10 GS är monterat och jag misstänker att det är väldigt litet. Funderar på att leta upp en 12 ds som det ska vara från början. Antingen det eller en trimförgasare av polini eller malossi.

Segheten kan ju väl också vara förgasarinställningarna. Tror inte det men vem vet. Internationellt verkar Velon ha varit strypt i avgasröret, men här i sverige verkar det ha varit förgasaren/gamla variatorn. Om inte i kombination med avgasstryp.

Men såhär kul såg det i varje fall ut ikväll!

Image
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

kejj in da house:
Nu har denna scooter ståt länge och då bilr vevhuset fyllt med olja av oljepumpen.

Ett vanligt problem med Morini motorer, oljan läcker förbi "kuggarna" i oljepumpen och sakta men säkert fyller vevhuset med olja, om man inte använder den dagligen tycker jag att man helt sonika plockar ur oljepumpen (sitter bekvämt ovanpå motorn) och gör ett litet lock som täcker hålet, sen blandar man i tanken. Komihåg BARA 98 octan om du ska blanda i olja i bensinen, etanolen i 95 vill inte blanda sig med annat än mineraloljor....

kejj in da house:
Antingen det eller en trimförgasare av polini eller malossi.

Italjet har lite speciella insug så det kan nog vara svårt att hitta något som passar, "trimmförgasarna" från Malossi & Polini kommer som kompletta kit med insug och allt men om jag kommer ihåg rätt finns dom bara i 21mm, kan bli stort på orginalcylinder. Kolla på tex. Scooter-Attack.com eller scootercenter.de efter motordelar till Italjet Formula, samma motor och som oftast mer delar då Velon inte direkt väder sig till "trimmträskmonster".....

För ogrinaldelar som i princip är omöjliga att få tag i till Italjet, kolla med min polare Robert Rau www.moto-rau.de en av dom som sålde mest Italjet i Europa och fortfarande har en hel del bitar till Velon, även till Dragster & Formula i lager, dra ett mail till honom.....

DP says: När jag ser din Velo så ser jag framför mig affischen som Italjet hade, samma scoot, samma färg men med naken Italienska på....
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

DP, vad tror du om att variatorbytet inte verkar ha gjort nått alls? Kan det vara så att den lilla förgasaren inte ger motorn tillräckligt med styrka att dra nya malossi multivar'en med dess nya gula fjäder?
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

kejj in da house:
vad tror du om att variatorbytet inte verkar ha gjort nått alls? Kan det vara så att den lilla förgasaren inte ger motorn tillräckligt med styrka att dra nya malossi multivar'en med dess nya gula fjäder?

Jepp!!! Den gula fjädern är tänkt till 70cc så montera tillbaka orginal så ska du se att den funkar lite bättre, men den får ju fortfarande andas genom ett sugrör så vänta inga större farter....

DP says: En sån med Malossi Sport 70cc, variator, förgasare & rem gåg ganska bra....
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

aha, vi följde instruktionerna på multivar'en om att vi måste byta fjäder samtidigt som vi bytt variator. Det går alltså att kombinera malossi variator med originalfjäder?

Vår tanke var att ge den lite mera styrka. den är en ganska slö maskin. En större förgasare bör väl införskaffas. Skulle vilja hitta en phva12ds som ju är spec standard. 10gs verkar ha vart en svensk uppfinning.

Avgasrör har jag haft svårare att hitta rätt på. Skulle vilja ha et som ändå håller estetiken och där maninte behöver större modifikationer för att få på plats.

Kanske lika bra med 70cc.

Btw. har kvar oroginal rem, är det en idé att byta?
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Som dp säger, dumpa mottrycksfjädern. Med största säkerhet kommer scootern inte att gå bättre med dom vikter som följde med variatorn heller så du får prova dig fram. Det går att blanda olika vikter för att få mellanvikten. Använd ett variatorhållarverktyg och inte en mutterdragare när du pillar med variatorn.
/David
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

mavio wrote:variatorhållarverktyg och inte en mutterdragare
Hur menar du nu? Multivar var en ytterst enkel variator. öppen och bara att montera isär utan nått verktyg. Till skillnad mot original som var spärrad med en påskruvad metallkrans som hindra den från att åka ut hela vägen.

http://www.adrenalin-pedstop.com/p/MALO ... R-889.aspx

Var just texten
AN EXCELLENT KIT THAT IS DESIGNED TO BE USED WITH THE ORIGINAL STANDARD COMPONENTS
som gjorde att vi föll för den, vi ville ha lite mera acc än originalt inte byta cylinder.

Vet ni vart man kan hitta en phva12ds och i så fall vad för modifieringar det kan krävas för att få på?
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Har inte en susning om hur en morinimotor ser ut men variatorn sitter väl med en mutter direkt på veven? Hur som helst kul att du småtrimmar den lite. Nu går det inte att sluta.. :P

DP wrote:BARA 98 octan om du ska blanda i olja i bensinen, etanolen i 95 vill inte blanda sig med annat än mineraloljor....

95 funkar fint. TTS är gjort för att lira med metanol och funkar faktiskt med etanol åxå.

http://www.iit.edu/~ipro317/s01/Documents/Oil.pdf
/David
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

kejj in da house:
Avgasrör Skulle vilja ha et som ändå håller estetiken och där maninte behöver större modifikationer för att få på plats.

Sito har ett rör för Italjet Formula som borde passa ganska bra, kanske man får göra hålen lite ovala i bakre fästet, det ser ut som en standardpipa men helt utan strypningar, det finns hos Max MC http://www.maxmc.se/ under e-kataloger kan du kolla i Scooter katalogen på sidan 115 artikelnummer 589 och det kostar 1000-lappen, vill du så kan jag eller någon handlare i din närhet beställa hem det åt dig då Max MC inte säljer till slutkund.....

DP says: En go pipa är alltid en bra början, rastafaaari.....

mavio in da house:
95 funkar fint. TTS är gjort för att lira med metanol och funkar faktiskt med etanol åxå.

Ja men etanolen i 95 oktan gör att små motorer inte går så där jättebra, svårstartade, går orent och annat så vi (och i princip alla leverantörer) rekommenderar att man bara åker på 98 octan i mopeder, motorsågar, gräsklippare, etc.

DP says: Sprit dricker man, bensin har man i tanken och dom båda ska inte blandas....
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

DP wrote:

mavio in da house:

Ja men etanolen i 95 oktan gör att små motorer inte går så där jättebra, svårstartade, går orent och annat så vi (och i princip alla leverantörer) rekommenderar att man bara åker på 98 octan i mopeder, motorsågar, gräsklippare, etc.

DP says: Sprit dricker man, bensin har man i tanken och dom båda ska inte blandas....

Hmm ja tycker våra dragsters går ganska bra med 95 :lol:
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Mitt mål är att den gör 50km/h, behöver inte gå snabbare eller starkare utan bara kunna hänga med på 50vägar i innerstaden.

Jag misstänker ett nytt blås av typen som DP föreslår.
En uppgradering av förgasaren till minst, samt helst, en pvha 12 ds om en sådan går att hitta numera.
Samt att jag byter nya malossi fjädringen till original.

Vad tror ni automatmekare om detta?
Post Reply