Har börjat titta lite på vår GS 160 - 63. Jag har kommit fram till att den är av första serien, handskfack bak, och av "round tail"-modell MEN den har svart limpa. Ska inte limpan vara ljusgrå? Den har dessutom batterihylla i reservhjulet, men verkar inte har något kablage dit, nå´n som vet? Hur ända in i h-e:twisted: får man bort bensinkranen? Piaggios vanliga verktyg är inte i närheten av att nå.
Det står att den ska ha 5% oljeinblandning, måste väl ändå räcka med 3% om man kör TTS, borde vara bättre egenskaper hos oljan nu jämfört med för 40 år sedan.
Jonas
GS 160
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dartman</i>
<br />Har börjat titta lite på vår GS 160 - 63. Jag har kommit fram till att den är av första serien, handskfack bak, och av "round tail"-modell MEN den har svart limpa. Ska inte limpan vara ljusgrå? Den har dessutom batterihylla i reservhjulet, men verkar inte har något kablage dit, nå´n som vet? Hur ända in i h-e:twisted: får man bort bensinkranen? Piaggios vanliga verktyg är inte i närheten av att nå.
Det står att den ska ha 5% oljeinblandning, måste väl ändå räcka med 3% om man kör TTS, borde vara bättre egenskaper hos oljan nu jämfört med för 40 år sedan.
Jonas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Härligt! GRAN-sport!
min 63:a har också luckan bak och är egentligen av 1962 års modell men de kom troligtvis in sent till sverige och reggades som 63:or. riktiga 63:or ska ha handskfacket innanför skölden.
de svenska hade aldrig batteri vad jag vet, men hållaren finns där och hålet för kabeln är pluggat men en gummiplugg. styret saknar också "strömbrytarnyckel" som de flesta har i andra länder. Det ljusgåra är nog bara ett sadelöverdrag som man fick med eller kunde köpa, jag fick med det till min, lite rutigt präglat på sidorna.
piaggios bensinkransverktyg är som en stålfjäder (böjbart)
Federico
<br />Har börjat titta lite på vår GS 160 - 63. Jag har kommit fram till att den är av första serien, handskfack bak, och av "round tail"-modell MEN den har svart limpa. Ska inte limpan vara ljusgrå? Den har dessutom batterihylla i reservhjulet, men verkar inte har något kablage dit, nå´n som vet? Hur ända in i h-e:twisted: får man bort bensinkranen? Piaggios vanliga verktyg är inte i närheten av att nå.
Det står att den ska ha 5% oljeinblandning, måste väl ändå räcka med 3% om man kör TTS, borde vara bättre egenskaper hos oljan nu jämfört med för 40 år sedan.
Jonas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Härligt! GRAN-sport!
min 63:a har också luckan bak och är egentligen av 1962 års modell men de kom troligtvis in sent till sverige och reggades som 63:or. riktiga 63:or ska ha handskfacket innanför skölden.
de svenska hade aldrig batteri vad jag vet, men hållaren finns där och hålet för kabeln är pluggat men en gummiplugg. styret saknar också "strömbrytarnyckel" som de flesta har i andra länder. Det ljusgåra är nog bara ett sadelöverdrag som man fick med eller kunde köpa, jag fick med det till min, lite rutigt präglat på sidorna.
piaggios bensinkransverktyg är som en stålfjäder (böjbart)
Federico
Gå inte under 3%, tänk på att vevens konstruktion fortfarande håller 60-tals standard, och att den är kolvstyrd. Jag kör min Lambretta på delsyntet 3% och det har inte varit några problem alls. Men 5% gäller nog 100% halvmuggig mineralolja, så nog kan du ta ner det till 3%.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dartman</i>
<br />Har börjat titta lite på vår GS 160 - 63. Jag har kommit fram till att den är av första serien, handskfack bak, och av "round tail"-modell MEN den har svart limpa. Ska inte limpan vara ljusgrå? Den har dessutom batterihylla i reservhjulet, men verkar inte har något kablage dit, nå´n som vet? Hur ända in i h-e:twisted: får man bort bensinkranen? Piaggios vanliga verktyg är inte i närheten av att nå.
Det står att den ska ha 5% oljeinblandning, måste väl ändå räcka med 3% om man kör TTS, borde vara bättre egenskaper hos oljan nu jämfört med för 40 år sedan.
Jonas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dartman</i>
<br />Har börjat titta lite på vår GS 160 - 63. Jag har kommit fram till att den är av första serien, handskfack bak, och av "round tail"-modell MEN den har svart limpa. Ska inte limpan vara ljusgrå? Den har dessutom batterihylla i reservhjulet, men verkar inte har något kablage dit, nå´n som vet? Hur ända in i h-e:twisted: får man bort bensinkranen? Piaggios vanliga verktyg är inte i närheten av att nå.
Det står att den ska ha 5% oljeinblandning, måste väl ändå räcka med 3% om man kör TTS, borde vara bättre egenskaper hos oljan nu jämfört med för 40 år sedan.
Jonas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Hej Jonas
Jag skulle inte chansa på att gå ner i oljemängd. Tydligen är det kolvmatningen som gör att de kräver mer olja och detta inte för kolvens skull utan för ramlagren. Däremot kör jag min GS150 på vanlig minera/delsyntet eftersom 6% TTS kostar lika mycket som bensinen per tank
och det funkar bra.
Batterihållaren kan vara kvar för andra marknader, tror t. ex att USA kräver parkeringsljus med motorn avstängd och då är det ju struligt att ha olika karossmodeller.
Jag skulle inte chansa på att gå ner i oljemängd. Tydligen är det kolvmatningen som gör att de kräver mer olja och detta inte för kolvens skull utan för ramlagren. Däremot kör jag min GS150 på vanlig minera/delsyntet eftersom 6% TTS kostar lika mycket som bensinen per tank

Batterihållaren kan vara kvar för andra marknader, tror t. ex att USA kräver parkeringsljus med motorn avstängd och då är det ju struligt att ha olika karossmodeller.