God morgon!
Har en allmän och rent hypotetisk fråga:
Låt säga att man - för enkelhetsskull - har en helt original slidmatad motor, med original cylinder, vevsläng, förgasare, munstycken m m. Hyponera att man sedan endast bytar ut vevslängen till en betydligt mer öppen, men låter allt annat vara som förut. Borde detta inte innebära att motorn kommer att gå alltför fett med original förgasarmunstycken, då den öppna veven medför att cylindern tillåts suga in bränsle under en längre tid varje varv? Borde man inte t o m gå <i>ner </i>i munstyckenas storlek i detta exempel för att motorn inte skall gå för fett efteråt, eller tänker jag galet?
Tack på förhand!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
Munstycken och öppning på vev...
Öppnar du veven, förlänger du insugets öppettid, inte arean på insuget. Det enda som händer är att du på ett slag hinner få in mer färskgas ner i vevhuset än med en orginalvev. Blandningsförhållandet ändras ju inte. Men: Eftersom allt annat är orginal, t ex avgasaporten/spolportarna, så kan motorn komma att få problem att få in, respektive ut, den större mängden färskgas/avgas. Det leder till att du får kvar gas i vevhuset, som sedan drygas ut med en ny laddning färskgas... Motorn kommer förmodligen att bluddra, dra mer bensin och koksa mer än orginal. Möjligen kommer den varva lite högre då dom flesta Vespor är ganska strypta i just insuget.
Idealet är att: Insug, spolportar och avgasport är avstämda för ungefär samma varvtalsregister, samt att insugsarean och arean på portarna i cylindern är avstämda till den förgasardiameter som man har. Sen tillkommer också att blåset skall stämma med cylinderns portning, och så vidare. Det finns massor med roliga program som räknar ut allt det där åt en, om man bidrar med lite mått och sånt.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />God morgon!
Har en allmän och rent hypotetisk fråga:
Låt säga att man - för enkelhetsskull - har en helt original slidmatad motor, med original cylinder, vevsläng, förgasare, munstycken m m. Hyponera att man sedan endast bytar ut vevslängen till en betydligt mer öppen, men låter allt annat vara som förut. Borde detta inte innebära att motorn kommer att gå alltför fett med original förgasarmunstycken, då den öppna veven medför att cylindern tillåts suga in bränsle under en längre tid varje varv? Borde man inte t o m gå <i>ner </i>i munstyckenas storlek i detta exempel för att motorn inte skall gå för fett efteråt, eller tänker jag galet?
Tack på förhand!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Idealet är att: Insug, spolportar och avgasport är avstämda för ungefär samma varvtalsregister, samt att insugsarean och arean på portarna i cylindern är avstämda till den förgasardiameter som man har. Sen tillkommer också att blåset skall stämma med cylinderns portning, och så vidare. Det finns massor med roliga program som räknar ut allt det där åt en, om man bidrar med lite mått och sånt.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />God morgon!
Har en allmän och rent hypotetisk fråga:
Låt säga att man - för enkelhetsskull - har en helt original slidmatad motor, med original cylinder, vevsläng, förgasare, munstycken m m. Hyponera att man sedan endast bytar ut vevslängen till en betydligt mer öppen, men låter allt annat vara som förut. Borde detta inte innebära att motorn kommer att gå alltför fett med original förgasarmunstycken, då den öppna veven medför att cylindern tillåts suga in bränsle under en längre tid varje varv? Borde man inte t o m gå <i>ner </i>i munstyckenas storlek i detta exempel för att motorn inte skall gå för fett efteråt, eller tänker jag galet?
Tack på förhand!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />
Öppnar du veven, förlänger du insugets öppettid, inte arean på insuget. Det enda som händer är att du på ett slag hinner få in mer färskgas ner i vevhuset än med en orginalvev. Blandningsförhållandet ändras ju inte. Men: Eftersom allt annat är orginal, t ex avgasaporten/spolportarna, så kan motorn komma att få problem att få in, respektive ut, den större mängden färskgas/avgas. Det leder till att du får kvar gas i vevhuset, som sedan drygas ut med en ny laddning färskgas... Motorn kommer förmodligen att bluddra, dra mer bensin och koksa mer än orginal. Möjligen kommer den varva lite högre då dom flesta Vespor är ganska strypta i just insuget.
Idealet är att: Insug, spolportar och avgasport är avstämda för ungefär samma varvtalsregister, samt att insugsarean och arean på portarna i cylindern är avstämda till den förgasardiameter som man har. Sen tillkommer också att blåset skall stämma med cylinderns portning, och så vidare. Det finns massor med roliga program som räknar ut allt det där åt en, om man bidrar med lite mått och sånt.
Mvh
Guran
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Sorry, har glömt att tacka för ett - som vanligt - glasklart svar! Alltså: tack! I get it...
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<br />
Öppnar du veven, förlänger du insugets öppettid, inte arean på insuget. Det enda som händer är att du på ett slag hinner få in mer färskgas ner i vevhuset än med en orginalvev. Blandningsförhållandet ändras ju inte. Men: Eftersom allt annat är orginal, t ex avgasaporten/spolportarna, så kan motorn komma att få problem att få in, respektive ut, den större mängden färskgas/avgas. Det leder till att du får kvar gas i vevhuset, som sedan drygas ut med en ny laddning färskgas... Motorn kommer förmodligen att bluddra, dra mer bensin och koksa mer än orginal. Möjligen kommer den varva lite högre då dom flesta Vespor är ganska strypta i just insuget.
Idealet är att: Insug, spolportar och avgasport är avstämda för ungefär samma varvtalsregister, samt att insugsarean och arean på portarna i cylindern är avstämda till den förgasardiameter som man har. Sen tillkommer också att blåset skall stämma med cylinderns portning, och så vidare. Det finns massor med roliga program som räknar ut allt det där åt en, om man bidrar med lite mått och sånt.
Mvh
Guran
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Sorry, har glömt att tacka för ett - som vanligt - glasklart svar! Alltså: tack! I get it...

Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------