Sagt och gjort ur med bensinen och riva förgasaren. Konstigt, vad är det här som har hänt här? Jo i huvudmystnycket (storlek 48) hade någon prydligt och fint satt in en tun tun flätad koppartråd!!! oj oj oj här anade man ugglor i mossen

Ur med koppartråden och ihop med förgasaren för provkörning, jo den startade och gick, dock slött och ville nästan dö, men gick bra på mellangas. Buss-Kalle kom förbi och skulle provköra och jag gick ner för att plocka ihop på arbetsbänken - men vad är det här? Jo där ligger tomgångsmuntycket kvar!!!


Min gissning är att förgasaren får för <b>lite</b> luft, därför har någon tidigare ägare minskat huvudmunstycket med koppartrådsflätan och därigenom fått bättre balans mellan luft-bränsle. När tomgångsmunstycket var ut fick den också mera luft (???) och blandningen blev bättre. Finns det någon annan logisk förklaring?
/Henkan