Har en blå Vespa 50 R-
hade en gång i tiden en 125 cylinder
numera en 75:a. Den går rätt bra. Startar lätt. drsr runt lätt, men har ett missljud som inte existerat tidigare. Svårt att beskriva mer än att det skramlar lite... Något att oroa sig för?
Felsökningsmetod?
tacksam för svar eftersom jag ska sälja och gärna vil att den ska fungera bra för kommande ägare.
mvh
Johannes
/ Johannes
har bytt från 125 till 75 missljud...
-
- Nybörjare
- Posts: 12
- Joined: Wed 26 Apr 2006, 00:00
- Location: Sweden
Slamrar, och du är säker på att det är relaterat till cylindern?
-> Kolvspel (kan vara större i 75'an, då låter det mer)
-> Kolvringar (slitna, eller av annan sort, kan låta mer)
-> För litet squish, vilket antingen gör att kolven tar i toppen eller att motorn knackar (glödtänder).
-> Tystare gång. Om den nya cylindern har lägre komp, så kommer du oundvikligen att höra mer -mekaniskt- ljud från cylindern än du gör på en med högre komp. Avgasljudet dränker det.
Sen finns det ju tusentals andra orsaker till skrammel, men om det gäller från en cylinder till en annan så borde ovanstående täcka in fältet.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johannes Sköldeberg</i>
<br />Har en blå Vespa 50 R-
hade en gång i tiden en 125 cylinder
numera en 75:a. Den går rätt bra. Startar lätt. drsr runt lätt, men har ett missljud som inte existerat tidigare. Svårt att beskriva mer än att det skramlar lite... Något att oroa sig för?
Felsökningsmetod?
tacksam för svar eftersom jag ska sälja och gärna vil att den ska fungera bra för kommande ägare.
mvh
Johannes
/ Johannes
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
-> Kolvspel (kan vara större i 75'an, då låter det mer)
-> Kolvringar (slitna, eller av annan sort, kan låta mer)
-> För litet squish, vilket antingen gör att kolven tar i toppen eller att motorn knackar (glödtänder).
-> Tystare gång. Om den nya cylindern har lägre komp, så kommer du oundvikligen att höra mer -mekaniskt- ljud från cylindern än du gör på en med högre komp. Avgasljudet dränker det.
Sen finns det ju tusentals andra orsaker till skrammel, men om det gäller från en cylinder till en annan så borde ovanstående täcka in fältet.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johannes Sköldeberg</i>
<br />Har en blå Vespa 50 R-
hade en gång i tiden en 125 cylinder
numera en 75:a. Den går rätt bra. Startar lätt. drsr runt lätt, men har ett missljud som inte existerat tidigare. Svårt att beskriva mer än att det skramlar lite... Något att oroa sig för?
Felsökningsmetod?
tacksam för svar eftersom jag ska sälja och gärna vil att den ska fungera bra för kommande ägare.
mvh
Johannes
/ Johannes
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************