Glapp i styrstången V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Henko
Drömmare
Drömmare

Glapp i styrstången V50

Post by Henko »

Som nybliven Vespa 50-ägare är jag helt grön på att skruva med såna här fordon. När jag dragit om gasvajern och haft loss skruven som håller fast styret, upptäckte jag att hela styrstången glappar i moppens färdriktning. Även om pressat styret mot styrstången och skruvat fast. "Klonk" säger det när man kör över asfaltsskarvar :cry: och så vidare stadigt känns det inte heller.

Är det nån som vet vad som kan vara felet? Måste man plocka isär hela framänden på moppen för att kolla?

Tips mottages tacksamt
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Henko</i>
<br />Som nybliven Vespa 50-ägare är jag helt grön på att skruva med såna här fordon. När jag dragit om gasvajern och haft loss skruven som håller fast styret, upptäckte jag att hela styrstången glappar i moppens färdriktning. Även om pressat styret mot styrstången och skruvat fast. "Klonk" säger det när man kör över asfaltsskarvar :cry: och så vidare stadigt känns det inte heller.

Är det nån som vet vad som kan vara felet? Måste man plocka isär hela framänden på moppen för att kolla?

Tips mottages tacksamt
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej!

Troligen bara styrlagret som behöver spännas.
Det sitter två muttrar precis under styret, om du inte vill plocka av styret brukar man kunna nå dessa med ett dorn och en hammare.

Om du inte kommer ut kan du ta ur bulten som håller styret och lirka upp styret en bit tills lagrets muttrar blottas.

Spänn den nedre muttern tills det sitter fast men det forfarande är lätt att röra styret, lås sedan fast med den övre muttern.

VH,
Calle

--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Henko
Drömmare
Drömmare

Post by Henko »

Stort tack för tipset. Ska genast kolla detta.
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Dra i lite extra fett när du är och mekar. Brukar vara rätt dåligt med sådant. Dra inte för hårt, ska vara precis så att det 'snurrar' lätt och inte glappar.

Har du orginalverktygen kvar så finns det ett kanonverktyg för att meka styrlagret med däri.
Henko
Drömmare
Drömmare

Post by Henko »

Jag lyckades få ordning på glappet. Tack för hjälpen!

/Henrik
Post Reply