Rideout 10/9

Annonsera och diskutera svenska träffar här.
Post Reply
mavio
Lärling
Lärling

Rideout 10/9

Post by mavio »

Scootertur nu på söndag. Enligt plan är vi tre scooterister hittils som tar en söndagstur med start mitt i huvudstaden.

Vi åker småvägar i nordlig riktning för att sedan vika av mot sydöst vid arninge. Siktar på vaxholm och sedan färja till rindö. Genom rindö till nästa färja och sedan över värmdö tillbaka mot stan. Naturligtvis blir det stopp för fika, glass, mat eller alltihop. Skulle gissa på att det blir en tur på runt nio mil totalt.

Vore kul om flera följer med. Vi undviker stora vägar där det går och kör uppsamlingsstopp då och då så att även 50 cc scootrar ska kunna följa med.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

trevligt initiativ! kommer om jag har tid

Federico
Bill Hicks
Lärling
Lärling

Post by Bill Hicks »

Vilken tid?
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Vi åker från bysis torg vid elva.
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br />Vi åker från bysis torg vid elva.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

hinner jag komma på vart bysis torg ligger innan kl.11 på söndag så kommer jag
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br />Vi åker från bysis torg vid elva.

hinner jag komma på vart bysis torg ligger innan kl.11 på söndag så kommer jag

mellan zinkensdamm och mariatorget (hornsgatan), tror jag?

Federico
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

och då kommer man väl dit lite tidigare så man kan ta en god kaffe på grymma KAFFEBAREN!

/H
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

men inte orkar ni med större maskiner med oss som tokvarvar i förti?

2x v50 '81, luna 50s
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />men inte orkar ni med större maskiner med oss som tokvarvar i förti?

2x v50 '81, luna 50s

beror väl mest på vägvalet. vore kul om alla kunde hänga på. ska bli bra väder va?

Federico
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />men inte orkar ni med större maskiner med oss som tokvarvar i förti?

2x v50 '81, luna 50s

lätt att vi gör! då blir det bara fler fikapauser när vi väntar på er:P
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Aah bysis är torget i hörnan torkel knutsson och hornsgatan. Följ doften av kaffe, nybakade croissanter och bullar till kaffebar. Vädret verkar bli bra. 8) Oavsett vilken väg vi väljer finns det ett par ställen där vi måste välja mellan större väg eller cykelbana så där får vi eventuellt dela på moppe och mc scooters en stund. Bron mellan bergshamra och danderyd tex. Eller så snirklar vi oss runt tillsammans på frestavägen och får ngn extra mil på köpet. :D

Image
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br />Oavsett vilken väg vi väljer finns det ett par ställen där vi måste välja mellan större väg eller cykelbana så där får vi eventuellt dela på moppe och mc scooters en stund. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Men hallå... är det tillåtet numera att köra moppe på cykelbanor över huvud taget? Det var det i alla fall inte när jag var i moppeåldern.

/Jörgen - som gärna hade åkt med, men är i Gävle i morgon.
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br />Oavsett vilken väg vi väljer finns det ett par ställen där vi måste välja mellan större väg eller cykelbana så där får vi eventuellt dela på moppe och mc scooters en stund. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Men hallå... är det tillåtet numera att köra moppe på cykelbanor över huvud taget? Det var det i alla fall inte när jag var i moppeåldern.

/Jörgen - som gärna hade åkt med, men är i Gävle i morgon.

vad jag vet får man köra 30-moppe på cykelbana, inte eu-moppe.
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

inte bara tillåtet, obligatoriskt om cykelbana finns. gäller dock bara oregistrerade, dvs inte eu-moppar som öht inte får köra på cykelväg. lite dum regel ibland tycker jag, sthlms cyklister verkar inte cykla för att de tycker det är soft och skönt utan för att de totalt saknar trafikvett..

http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... endocument

2x v50 '81, luna 50s
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Vänta nu här... är man tvungen att använda cykelbana om det råkar finnas?
Jag trodde det var tillåtet att cykla eller köra moppe överallt utom på motorväg och motortrafikled.

/Jörgen
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

ja, jag vet inte vad straffet blir men det är en av reglerna runt klass 1-mopeder, som jag förstått det. brukar inte köra så stenhårt efter den regeln (eller den om 25 kmh)så stenhårt dock. undantag finns väl då vissa cykelbanor är skyltade med "ej moped"(om det, som det oftast gör, bara sitter en skylt i ena riktningen, vad ska man tro om den motsatta?). dum regel med tanke på sthlms cykelbanor, dels pga sthlms cyklister, dels på planeringen av cykelvägar (ex. hornsgatan, där parkeringen ligger mellan parkering och körfält, man kan alltid ge sig fan på att någon öppnar dörr utan att titta bakåt).
de enda gångerna jag verkligen trott jag ska dö på vespa är på cykelbanor (det är inte så jävla hett att svänga 90 grader genom att sladda, särskilt om man har ipod i örat och inte tittar bakåt).

2x v50 '81, luna 50s
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Hehe jag skulle aldrig nämnt dom där cykelbanorna.. :D Vi kör frestavägen norrut och slipper både motorväg, cykelbanor och att dela på oss. Blir nog inget vidare att köra över danderyd och innan arninge verkar det ju bara vara motorvägen som gäller. Nu endast vackra vägar!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

rapport...

Federico
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />rapport...

Federico

det var jättenajs, solen sken, fina vägar. 2 färjeturer vart det och en fikapaus. alla hojar höll faktiskt! Tack för en trevlig tur!

Image

Image

Image

Image
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

lite bilder från fikat på bysis torg:

Image

Image

Image

Image

Image
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Snyggt! Ja det var himla trevligt. Ältar gärna vädret igen.. Det var ju strålande! En väldigt bra dag helt enkelt. 8)

Fast inte riktigt alla scootrar höll ju egentligen. Jens aprilia skar ju på vägen till söder. Jag ska hälsa på den ikväll och se om det räcker att muta den med en ny kolv. Nikasilcylindrar brukar ju vara lite svåra att rädda när dom skurit.

Började ana anledningen till att min scooter drog så mycket olja när jag kom hem och upptäckte en oljefläck där den brukar stå parkerad. Får nog ge den lite kärlek idag.
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Väldigt trevlig åktur. Jag är glad att jag inte bara nöjde mig med att fika.
/Ronny
Image
Post Reply