En liten omröstning.

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
Post Reply
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 51
Joined: Wed 24 May 2006, 01:53
Location: Sweden

En liten omröstning.

Post by Ferrari »

Skulle det inte vara roligt med en liten omröstning av coolaste modellen av vespa i detta forum, eller snyggaste renoveringen....

Ferrari röd Vespa 50s -74
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Jo, jätteskoj!
Coolaste modellen av Vespa, den är svår, personligen gillar jag en massa av Piaggios medeller;
Sprint Veloce för hur coolt den ser ut när du sitter på den
T5 för den scooterboylooken den har från början
Super Sport för dess maffiga intryck
Super Sprint för dess sportiga utseende och slimmade kaross
Grand Sport 160 för dom coolt rundade formerna som känns så otroligt väldesignade, snyggaste formen på GS160 är garanterat den där skjölden går över i golv.
---eller måste man välja en?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Snyggaste vespamodellen? ja, man kanske kan vända på det och räkna upp de fula, det är lättare eftersom nästan alla modeller är snyggast (på sitt sätt).

Snyggaste renoveringen är också svår, en renovering som är exakt som vespan såg ut då den var ny är ju alltid snygg, men kanske tråkig. sedan är frågan var gränsen mellan renovering och custombygge går. Jag föredrar scootrar med en personlig touch, det är roligare än en 100% perfekt lack eller just de där ultrarara krombågarna från 1964. eller så är den snyggaste renoveringen då man endast renoverar mekaniskt och låter vespan vara kvar med sin patina efter alla år (för vi pratar väl gamla plåtisar?)

Federico
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 51
Joined: Wed 24 May 2006, 01:53
Location: Sweden

Post by Ferrari »

Javisst pratar vi gammla plåtisar, det är ju dom som är snyggast, efter -85 så blir dom ju bara plastiga och moderna. Nej jag skall fundera ut något klurigt hur vi skall gå till väga i denna omröstning. Vi kanske skall ha en "Snyggast modell" och en "snyggast renovering" och man skall sätta in bilder eller länkar annars så tar det så stor plats. Hmmmm... jag återkommer inom kort med regler och tillväga gång sätt på tävlingen ååååå...:x vad har jag nu tagit åt mej:x
Nej, men detta kan bli kul.... Hörs inom kort.

Ferrari röd Vespa 50s -74
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Låter som en trevlig omröstning!

Jag kanske är jävig då jag är smallframe-skadad, men utan tvekan är just dessa de mest estetiska i mina ögon. I synnerhet de tidiga Primaverorna går jag igång på, men även tidiga Vespa 50. Bakdelen på en smallframe är lika linjeskön och tilltalande som rumpan på en kvinna, anser jag... :oops:

På tredje till nionde plats kommer ingen (omöjligt då ovan nämnda smallframes innehar första och andra plats).

På tionde plats hamnar - med lätthet - den brutalcoola Vespa Rally 200 (jag önskar mig en orange i julklapp, för övrigt...).

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues

------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Image

<font color="teal"><b><h1>Yes!!</h1></b></font id="teal">
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

hur lång tid dröjer det innan du beställer en Fritte?

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<font color="teal">det beror lite på när jag säljer Indianen, och om jag fortfarande är intresserad av den, då... vi får se...</font id="teal">:D:D
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">det beror lite på när jag säljer Indianen, och om jag fortfarande är intresserad av den, då... vi får se...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- kanske skall du ha kvar din indian så kan han köra kompressormatade scootern och så slipper du skämmas? :D

p.s. Fritte; tack för boktipset, ankom häromdagen!
Nina
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 15
Joined: Fri 13 Jan 2006, 21:59
Location: Sweden
Contact:

Post by Nina »

Jag vill rösta på Fixare-Eriks Lowrider Vespa, den är coolast och den snyggaste jag har sett på länge!

Nina
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nina</i>
<br />Jag vill rösta på Fixare-Eriks Lowrider Vespa, den är coolast och snyggast jag har sett för länge!

Nina
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Lowrider är det som gäller!

Federico
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

How low can you go ?
:twisted:

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Kan ni hiva in lite bilder på modellerna ni tjatar om? Jag är helt lost på plåtisar och behöver skolas in..
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br />Kan ni hiva in lite bilder på modellerna ni tjatar om? Jag är helt lost på plåtisar och behöver skolas in..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
http://vintagescooters.free.fr/english/vespa.htm
fula bilder men ändå en översikt

Federico
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Aah men den där sidan är ju helt förvirrande. Där finns det ju både samma modellbeteckningar på olika karosser och tvärtom. Här hittade jag en sida med lite modellbeteckningar så man kan skilja dom olika karosserna från varandra. http://www.classic-vespas.com/models.htm Bara sextitalare iofs.

Jag känner ett sug efter en VLB :D

Image
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br />Aah men den där sidan är ju helt förvirrande. Där finns det ju både samma modellbeteckningar på olika karosser och tvärtom. Här hittade jag en sida med lite modellbeteckningar så man kan skilja dom olika karosserna från varandra. http://www.classic-vespas.com/models.htm Bara sextitalare iofs.

Jag känner ett sug efter en VLB :D

Image
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

du vill alltså ha en vespa sprint! :wink:
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Det där är väl en massa vietcong-hojar? Ihopsatta av olika modeller och kastrullock.
/P
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Det där är väl en massa vietcong-hojar? Ihopsatta av olika modeller och kastrullock.
/P

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

lr hur?

nice nice, bare metal frame..
http://www.classic-vespas.com/images/ba ... rneath.jpg
ser ju ut som ett lapptäcke..
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Skönt att de håller sig till bara-att-stoppa-in-en-PX-motor-modellerna.
Smaltunnel är inget för mig, helt klart.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br />Aah men den där sidan är ju helt förvirrande. Där finns det ju både samma modellbeteckningar på olika karosser och tvärtom. Här hittade jag en sida med lite modellbeteckningar så man kan skilja dom olika karosserna från varandra. http://www.classic-vespas.com/models.htm Bara sextitalare iofs.

Jag känner ett sug efter en VLB :D

Image
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

du vill alltså ha en vespa sprint! :wink:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

konstigt, stora kåpor

Federico
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Den här lektionen i plåtvespor går ju riktigt väl. :) Att den där sidan är ute efter att tjäna pengar på dom som inte kan kunde jag ana men jag tyckte det var bra med att varje utseende eller får man säga kaross hade olika benämningar. Vad är "smaltunnel" och "stora kåpor"?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br />Den här lektionen i plåtvespor går ju riktigt väl. :) Att den där sidan är ute efter att tjäna pengar på dom som inte kan kunde jag ana men jag tyckte det var bra med att varje utseende eller får man säga kaross hade olika benämningar. Vad är "smaltunnel" och "stora kåpor"?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Stora kåpor är de som sitter på supersport och rally, de är högre för att reservhjulet ska få plats (och för att det ser ballare ut). Sprint har lite mindre bakkåpor.

smaltunnel är nog de vesparamar som kom 1959 med undantag för GS150. om du kollar på en gammal femtiotalare så har den mycket bredare "tunnel/ramdel" mellan fotlisterna. de är bredare i motorinfästningen också.

BRED tunnel här: Image

SMAL tunnel här: Image

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />
SMAL tunnel här: Image

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Konstigt, såg inte Vespan först...:D:D
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Konstigt, såg inte Vespan först...:D:D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

klart och tydligt hur smal tunneln är, eller hur?

Federico
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Kåporna förändras också 59. Från geting till... nyckelpiga?
Image
Image
Post Reply