En liten omröstning.
En liten omröstning.
Skulle det inte vara roligt med en liten omröstning av coolaste modellen av vespa i detta forum, eller snyggaste renoveringen....
Ferrari röd Vespa 50s -74
Jo, jätteskoj!
Coolaste modellen av Vespa, den är svår, personligen gillar jag en massa av Piaggios medeller;
Sprint Veloce för hur coolt den ser ut när du sitter på den
T5 för den scooterboylooken den har från början
Super Sport för dess maffiga intryck
Super Sprint för dess sportiga utseende och slimmade kaross
Grand Sport 160 för dom coolt rundade formerna som känns så otroligt väldesignade, snyggaste formen på GS160 är garanterat den där skjölden går över i golv.
---eller måste man välja en?
Coolaste modellen av Vespa, den är svår, personligen gillar jag en massa av Piaggios medeller;
Sprint Veloce för hur coolt den ser ut när du sitter på den
T5 för den scooterboylooken den har från början
Super Sport för dess maffiga intryck
Super Sprint för dess sportiga utseende och slimmade kaross
Grand Sport 160 för dom coolt rundade formerna som känns så otroligt väldesignade, snyggaste formen på GS160 är garanterat den där skjölden går över i golv.
---eller måste man välja en?
Snyggaste vespamodellen? ja, man kanske kan vända på det och räkna upp de fula, det är lättare eftersom nästan alla modeller är snyggast (på sitt sätt).
Snyggaste renoveringen är också svår, en renovering som är exakt som vespan såg ut då den var ny är ju alltid snygg, men kanske tråkig. sedan är frågan var gränsen mellan renovering och custombygge går. Jag föredrar scootrar med en personlig touch, det är roligare än en 100% perfekt lack eller just de där ultrarara krombågarna från 1964. eller så är den snyggaste renoveringen då man endast renoverar mekaniskt och låter vespan vara kvar med sin patina efter alla år (för vi pratar väl gamla plåtisar?)
Federico
Snyggaste renoveringen är också svår, en renovering som är exakt som vespan såg ut då den var ny är ju alltid snygg, men kanske tråkig. sedan är frågan var gränsen mellan renovering och custombygge går. Jag föredrar scootrar med en personlig touch, det är roligare än en 100% perfekt lack eller just de där ultrarara krombågarna från 1964. eller så är den snyggaste renoveringen då man endast renoverar mekaniskt och låter vespan vara kvar med sin patina efter alla år (för vi pratar väl gamla plåtisar?)
Federico
Javisst pratar vi gammla plåtisar, det är ju dom som är snyggast, efter -85 så blir dom ju bara plastiga och moderna. Nej jag skall fundera ut något klurigt hur vi skall gå till väga i denna omröstning. Vi kanske skall ha en "Snyggast modell" och en "snyggast renovering" och man skall sätta in bilder eller länkar annars så tar det så stor plats. Hmmmm... jag återkommer inom kort med regler och tillväga gång sätt på tävlingen ååååå...
vad har jag nu tagit åt mej:x
Nej, men detta kan bli kul.... Hörs inom kort.

Nej, men detta kan bli kul.... Hörs inom kort.
Låter som en trevlig omröstning!
Jag kanske är jävig då jag är smallframe-skadad, men utan tvekan är just dessa de mest estetiska i mina ögon. I synnerhet de tidiga Primaverorna går jag igång på, men även tidiga Vespa 50. Bakdelen på en smallframe är lika linjeskön och tilltalande som rumpan på en kvinna, anser jag...
På tredje till nionde plats kommer ingen (omöjligt då ovan nämnda smallframes innehar första och andra plats).
På tionde plats hamnar - med lätthet - den brutalcoola Vespa Rally 200 (jag önskar mig en orange i julklapp, för övrigt...).
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
Jag kanske är jävig då jag är smallframe-skadad, men utan tvekan är just dessa de mest estetiska i mina ögon. I synnerhet de tidiga Primaverorna går jag igång på, men även tidiga Vespa 50. Bakdelen på en smallframe är lika linjeskön och tilltalande som rumpan på en kvinna, anser jag...

På tredje till nionde plats kommer ingen (omöjligt då ovan nämnda smallframes innehar första och andra plats).
På tionde plats hamnar - med lätthet - den brutalcoola Vespa Rally 200 (jag önskar mig en orange i julklapp, för övrigt...).
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">det beror lite på när jag säljer Indianen, och om jag fortfarande är intresserad av den, då... vi får se...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- kanske skall du ha kvar din indian så kan han köra kompressormatade scootern och så slipper du skämmas?
p.s. Fritte; tack för boktipset, ankom häromdagen!
- kanske skall du ha kvar din indian så kan han köra kompressormatade scootern och så slipper du skämmas?

p.s. Fritte; tack för boktipset, ankom häromdagen!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nina</i>
<br />Jag vill rösta på Fixare-Eriks Lowrider Vespa, den är coolast och snyggast jag har sett för länge!
Nina
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Lowrider är det som gäller!
Federico
<br />Jag vill rösta på Fixare-Eriks Lowrider Vespa, den är coolast och snyggast jag har sett för länge!
Nina
Lowrider är det som gäller!
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br />Kan ni hiva in lite bilder på modellerna ni tjatar om? Jag är helt lost på plåtisar och behöver skolas in..
http://vintagescooters.free.fr/english/vespa.htm
fula bilder men ändå en översikt
Federico
<br />Kan ni hiva in lite bilder på modellerna ni tjatar om? Jag är helt lost på plåtisar och behöver skolas in..
http://vintagescooters.free.fr/english/vespa.htm
fula bilder men ändå en översikt
Federico
Aah men den där sidan är ju helt förvirrande. Där finns det ju både samma modellbeteckningar på olika karosser och tvärtom. Här hittade jag en sida med lite modellbeteckningar så man kan skilja dom olika karosserna från varandra. http://www.classic-vespas.com/models.htm Bara sextitalare iofs.
Jag känner ett sug efter en VLB

-
- Lärling
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br />Aah men den där sidan är ju helt förvirrande. Där finns det ju både samma modellbeteckningar på olika karosser och tvärtom. Här hittade jag en sida med lite modellbeteckningar så man kan skilja dom olika karosserna från varandra. http://www.classic-vespas.com/models.htm Bara sextitalare iofs.

du vill alltså ha en vespa sprint!
<br />Aah men den där sidan är ju helt förvirrande. Där finns det ju både samma modellbeteckningar på olika karosser och tvärtom. Här hittade jag en sida med lite modellbeteckningar så man kan skilja dom olika karosserna från varandra. http://www.classic-vespas.com/models.htm Bara sextitalare iofs.

-
- Lärling
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Det där är väl en massa vietcong-hojar? Ihopsatta av olika modeller och kastrullock.
/P
lr hur?
nice nice, bare metal frame..
http://www.classic-vespas.com/images/ba ... rneath.jpg
ser ju ut som ett lapptäcke..
<br />Det där är väl en massa vietcong-hojar? Ihopsatta av olika modeller och kastrullock.
/P
lr hur?
nice nice, bare metal frame..
http://www.classic-vespas.com/images/ba ... rneath.jpg
ser ju ut som ett lapptäcke..
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>

konstigt, stora kåpor
Federico
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>

konstigt, stora kåpor
Federico
<br />Den här lektionen i plåtvespor går ju riktigt väl.
Att den där sidan är ute efter att tjäna pengar på dom som inte kan kunde jag ana men jag tyckte det var bra med att varje utseende eller får man säga kaross hade olika benämningar. Vad är "smaltunnel" och "stora kåpor"?
Stora kåpor är de som sitter på supersport och rally, de är högre för att reservhjulet ska få plats (och för att det ser ballare ut). Sprint har lite mindre bakkåpor.
smaltunnel är nog de vesparamar som kom 1959 med undantag för GS150. om du kollar på en gammal femtiotalare så har den mycket bredare "tunnel/ramdel" mellan fotlisterna. de är bredare i motorinfästningen också.
BRED tunnel här:
SMAL tunnel här:
Federico
<br />Den här lektionen i plåtvespor går ju riktigt väl.

Stora kåpor är de som sitter på supersport och rally, de är högre för att reservhjulet ska få plats (och för att det ser ballare ut). Sprint har lite mindre bakkåpor.
smaltunnel är nog de vesparamar som kom 1959 med undantag för GS150. om du kollar på en gammal femtiotalare så har den mycket bredare "tunnel/ramdel" mellan fotlisterna. de är bredare i motorinfästningen också.
BRED tunnel här:

SMAL tunnel här:

Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />
SMAL tunnel här:
Federico
Konstigt, såg inte Vespan först...
:D
<br />
SMAL tunnel här:

Federico
Konstigt, såg inte Vespan först...