Hej
Någon som vet hur/om det är möjligt att importera och registrera en indisk GP från England? Tex ifrån MBDevelopment eller Resurrection-Scooters.
/Ronny
Importera Lambretta GP
Det går, men du måste vara noga, noga, noga med att få med kvitton och verkligen ALLA intyg (typintyg etc etc) från deras myndigheter.
Saknas något intyg så vägrar bilbesiktningen att godta hojen, och då måste du ta omvägen via ursprungsbesiktning + registreringsbesiktning.
Läs mer här:
http://www.vv.se/templates/page3____989.aspx
Mvh
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by SoulBoy</i>
<br />Hej
Någon som vet hur/om det är möjligt att importera och registrera en indisk GP från England? Tex ifrån MBDevelopment eller Resurrection-Scooters.
/Ronny
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Saknas något intyg så vägrar bilbesiktningen att godta hojen, och då måste du ta omvägen via ursprungsbesiktning + registreringsbesiktning.
Läs mer här:
http://www.vv.se/templates/page3____989.aspx
Mvh
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by SoulBoy</i>
<br />Hej
/Ronny
Det verkar vara lite olika krav, jag antar man ska bevisa att man ska använda den för eget bruk. Den blir väl inte veteranklassad heller om den inte råkar vara äldre än 76? Hur blir det då med krav på blinkers och sånt? En annan sak, om man köper en orenoverad så är det väl inte så troligt att den varit registrerad i England?
/Ronny
/Ronny
Om du skall köpa en av dessa billiga orenoverade så är de oftast ej reggade i England och oftast helt befriade från allt vad dokumentation heter och gör det mkt svårt att få in dom i Sverige, om du däremot har en engelsk registrering går det lättare men inte jättelätt då engelska registreringsbevis saknar en massa uppgifter som svenska myndigheterna behöver.
ett annat alternativ är om du har en dansk polare och regga den i danmark först då dom godtar fordon utan papper och sen är det enkelt.
ett annat alternativ är om du har en dansk polare och regga den i danmark först då dom godtar fordon utan papper och sen är det enkelt.
-
- Lärling
tjena!
jag tog hem en för ett par månader sen från motoitaliascooters.com
det var en indisk gp med 200 motor, renoverad i indien.
allt gick hyffsat smidigt med motoitalia, dock fick jag inte alla papper som behövdes för reggningen.
bland annat krävde bilprovningen ett bevis för att scootern var tullad i england (där jag köpte den ifrån) eftersom den kom från indien och inte varit reggad i england.
Detta papper kallas tydligen för "landing certificate".
Dock har jag andra bevis från säljaren att den blev tullad på rätt sätt, men det var inte formelt rätt papper enligt sbp.
Så jag har mailat säljaren om landnings certifikatet, kan inte han plocka fram det så kan man kontakta engelska tullverket..
så om du importerar från england så se till att du får med landnings certifikatet, och kolla så att hojen blev tullad när den kom till england. annars åker du på tullen här hemma eftersom den ursprungligen kom från ett icke eu-land... vad jag förstår.
MB har mer eller mindre slutat att sälja orenoverade gp's det var vad dom sa till mig iaf.
Ressurection expoterar inte alls sa dom när jag mejlade dom.
men kolla med motoitalia..
en annan variant är ju att gå till sbp och säga att du köpt en låda skrot som du renoverat men då måste du göra en ursprungsbesiktning genom mhrf. och det verkar inte vara så lätt som det låter i och med att det faktiskt är en indisk lambretta som alldrig såldes som ny i sverige. men det ska vara fullt genomförbart. för min del känns det enklast just nu att försöka få tag på det rätta pappret.

jag tog hem en för ett par månader sen från motoitaliascooters.com
det var en indisk gp med 200 motor, renoverad i indien.
allt gick hyffsat smidigt med motoitalia, dock fick jag inte alla papper som behövdes för reggningen.
bland annat krävde bilprovningen ett bevis för att scootern var tullad i england (där jag köpte den ifrån) eftersom den kom från indien och inte varit reggad i england.
Detta papper kallas tydligen för "landing certificate".
Dock har jag andra bevis från säljaren att den blev tullad på rätt sätt, men det var inte formelt rätt papper enligt sbp.
Så jag har mailat säljaren om landnings certifikatet, kan inte han plocka fram det så kan man kontakta engelska tullverket..
så om du importerar från england så se till att du får med landnings certifikatet, och kolla så att hojen blev tullad när den kom till england. annars åker du på tullen här hemma eftersom den ursprungligen kom från ett icke eu-land... vad jag förstår.
MB har mer eller mindre slutat att sälja orenoverade gp's det var vad dom sa till mig iaf.
Ressurection expoterar inte alls sa dom när jag mejlade dom.
men kolla med motoitalia..
en annan variant är ju att gå till sbp och säga att du köpt en låda skrot som du renoverat men då måste du göra en ursprungsbesiktning genom mhrf. och det verkar inte vara så lätt som det låter i och med att det faktiskt är en indisk lambretta som alldrig såldes som ny i sverige. men det ska vara fullt genomförbart. för min del känns det enklast just nu att försöka få tag på det rätta pappret.

-
- Lärling
<br />Hej
Säljer Motoitaliascooters bara renoverade scooters?
/Ronny
jag tror det ja..
annars kolla med scooter emporium, lr fanatic scooters.
<br />Hej
Säljer Motoitaliascooters bara renoverade scooters?
/Ronny
jag tror det ja..
annars kolla med scooter emporium, lr fanatic scooters.
ngn som har kläm på hur det funkar om man vart bosatt utomlands längre tid(calle?)? står ditten o datten på vv men får ingen riktig koll. vilka utvecklingsländer räknas för att få kostnadslättnad (står bara hastigast om det)?
för en vietnamesisk scooter, exakt vad för papper behöver man?
är det någon begränsning typ en per hushåll / person / etc (en per person antar jag, för eget bruk)?
för en vietnamesisk scooter, exakt vad för papper behöver man?
är det någon begränsning typ en per hushåll / person / etc (en per person antar jag, för eget bruk)?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">ngn som har kläm på hur det funkar om man vart bosatt utomlands längre tid(calle?)? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vet inte, har inte bott utamlands så länge (ännu).
Men det är väl mest att du slipper intullningsutgifterna om det rör sig om en scooter, på en bil har man fler fördelar.
Undrar dock om jag kan ta "hem" min Lammy avgiftsfritt när/om jag flyttar hem...
<font color="brown">"Dessutom ska transportmedlet prövas så att det inte överstiger de behov som ägaren och ägarens hushåll har."</font id="brown">
Kan bli svårt att övertyga myndigheterna om ens behov när man redan har 11 scootrar i Sverige...
Vet inte, har inte bott utamlands så länge (ännu).
Men det är väl mest att du slipper intullningsutgifterna om det rör sig om en scooter, på en bil har man fler fördelar.
Undrar dock om jag kan ta "hem" min Lammy avgiftsfritt när/om jag flyttar hem...
<font color="brown">"Dessutom ska transportmedlet prövas så att det inte överstiger de behov som ägaren och ägarens hushåll har."</font id="brown">
Kan bli svårt att övertyga myndigheterna om ens behov när man redan har 11 scootrar i Sverige...