Morgonpigg vespa 50s

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Morgonpigg vespa 50s

Post by Ferrari »

:?:
Kan någon förklara detta för mig, det låter hur konstigt som hälst, men vespa (nyrenoverad) går perfekt på morgonen på vägen till jobbet, sedan när jag skall åka hem senare under dagen/kvällen så går den mycket sämre. Det känns som att den bluddrar/ varvar utan effekt. Kan det bero på att jag det lutar uppåt ganska mjukt hela vägen till jobbet och nerför på hemvägen ?? Det är ungefär 4km-5km till jobbet. Tacksam för svar på denna märkliga fråga. Och vad finns det för lösning på problemet.:?:

Ferrari röd Vespa 50s -74
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Gå upp en timme tidigare, så hinner du köra till-från-till jobbet. Då lär du se om det är "tid på dagen" eller vägen som är problemet..:):)
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

har väl att göra med luftfuktigheten, kanske du skulle gå ner lite i bestyckning om den går dåligt på dagsluft..:wink:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Kanske går din vespa lite fett, dör den helt om du drar ut choken lite på vägen till jobbet?
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Ferrari »

Nja, den dör på tomgång, och går aningen sämre på lite lätt gas. Men det kan ju ha med luftfuktigheten att göra.
:?: Vad är bestyckning :?:

calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Kanske är lågfartsmunstycket för stort?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Om man förutsätter att det är kallare/torrare luft på morgonen och varmare/fuktigare luft senare på dagen/kvällen, så har det med lufttemperatur och luftfuktighet att göra.

När motorn går i svalare luft så magras blandningen ut (högre densitet på luften = mer syre), och när det är varmt så blir blandningen rikare (lägre densitet på luften = mindre syre).

Den relativa luftfuktigheten spelar också in. Mindre luftfuktighet = magrare blandning, mer luftfuktighet = fetare blandning.

Höjd över havet är en annan faktor, fast den lär nog inte spela in i just det här fallet. Men: Låg höjd = magrare blandning, hög höjd = fetare blandning. (Fixat till detta, stod fel.)

Så av detta kan man utläsa följande: En hoj som justeras att gå perfekt på toppen av Mt Everest en varm fuktig eftermiddag, kommer att gå som skit nere på rivieran en kall torr morgon.

Det gäller alltså att hitta en bestyckning som bäst passar den miljö där man -oftast- kör. Så din bestyckning är förmodligen för fet för att den ska gå bra under dagtid. Prova att gå ner lite i huvudmunstycke och se om det hjälper.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ferrari</i>
<br />:?:
Kan någon förklara detta för mig, det låter hur konstigt som hälst, men vespa (nyrenoverad) går perfekt på morgonen på vägen till jobbet, sedan när jag skall åka hem senare under dagen/kvällen så går den mycket sämre. Det känns som att den bluddrar/ varvar utan effekt. Kan det bero på att jag det lutar uppåt ganska mjukt hela vägen till jobbet och nerför på hemvägen ?? Det är ungefär 4km-5km till jobbet. Tacksam för svar på denna märkliga fråga. Och vad finns det för lösning på problemet.:?:

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Tror på för fet blandning, + att den drar bättre i uppförslut & 4-taktar i nedförslut. Visst har luftfuktighet, höjd över havet betydelse, men i det här fallet kan varken det eller tid på dagen kan ha nämnvärd betydelse. I så fall skulle vi alla ha liknande problem.:):):D:cry:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />
Höjd över havet är en annan faktor, fast den lär nog inte spela in i just det här fallet. Men: Hög höjd = magrare blandning, låg höjd = fetare blandning.

Guran

Blir det inte tvärtom?

Om man med oförändrad förgasarinställning går till en:

-Högre nivå = lägre lufttryck = lägre densitet = mindre syre = blir blandningen fetare

-Lägre nivå = högre lufttryck = högre densitet = mer syre = blir blandningen magrare

:?::):):):?:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Liten korrigering: Det ryms mindre vatten i kall luft och då stiger luftfuktigheten, procenten stiger. Och då det blir varmt på dagen så blir luften torrare, procenten sjunker. Tänk på morgondagg, det är vattnet i luften som inte mera rymts då det blivit kallt på morgonnatten. Och likaledes om man hänger ut tvätten på dagen där den blir torr, men lämnar den torra tvätten kvar till kvällen så blir den fuktig av den svalnande luften.

Och så var det en gång en som frågade hur hög luftfuktigheten var när det är minusgrader. Svaret är hundra procent, d.v.s. luften tar inte emot mera vatten... Vi tänkte logiskt fel, d.v.s. hur mycket vatten det finns i luften. Det är väl närmare noll det. :-)

Bäst är nog att kolla både på morgon och kväll med en liten tur av och an till jobbet. Då har man kollat båda lägena i det här fallet. Jag misstänker nog mera det att i uppförsbacken gasar man hela tiden och åker på liten gas i nerförsbacke. Fast en Ferrari-inspirerad åker kanske hela tiden med gasen i botten? :-)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Och då det blir varmt på dagen så blir luften torrare, procenten sjunker.
<font size="3"><b>Fast luften innehåller lika många gram vattenånga/kilogram luft</b></font id="size3">

Och så var det en gång en som frågade hur hög luftfuktigheten var när det är minusgrader. Svaret är hundra procent, d.v.s. luften tar inte emot mera vatten... Vi tänkte logiskt fel, d.v.s. hur mycket vatten det finns i luften. Det är väl närmare noll det. :-)
<font size="3"><b>Vid noll grader innehåller luften 4,84 gram vattenånga/kubikmeter luft vid 100 %
Instumentluft i industrin (tryckluft för pneumatiska instrument) brukar torkas till en fuktighetshalt motsvarande 100% vid - 60 C</b></font id="size3"><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

:):)
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Just precis. Fast man ju mumla litet försiktigt att när det blir varmare på dagen så förångas mera vatten i naturen som upptas i luften, trots att procenten fortfarande kan vara lägre än på morgonen... Och det är den fukten som morgonnatten puttar ut till morgondagg.

Men nu väntar vi säkert alla med stor iver på att höra hur testkörningarna går i ur och skur och sol och i med och motvind. Med fin statistik över bludderfrekvens. :)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Jo, naturligtvis är det så. Fel av mig.

Hög höjd = fetare blandning, låg höjd = magrare blandning.

Såklart.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />
Höjd över havet är en annan faktor, fast den lär nog inte spela in i just det här fallet. Men: Hög höjd = magrare blandning, låg höjd = fetare blandning.

Guran

Blir det inte tvärtom?

Om man med oförändrad förgasarinställning går till en:

-Högre nivå = lägre lufttryck = lägre densitet = mindre syre = blir blandningen fetare

-Lägre nivå = högre lufttryck = högre densitet = mer syre = blir blandningen magrare

:?::):):):?:
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Ferrari »

Känns som att ni pratar om luften, den skiter jag i :D Jag bryr mig bara om min vespa.
Så hur blir det nu, vad är lösningen på mitt problem. :?:

Eller det kanske har nämnts i allt snack om luften......

vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Ja, luftdiskussionen var faktiskt inte bara bluff. 8) Folk säger att deras vespor går bättre i kyligare/fuktigare tillfällen än torra varma. Har visst med göra att fukten kommer in i förbränningssystemet via luften. Och givetvis är gasandet olika i upp och nerförsbacke. Så därför väntar vi på att få höra hur din bluddrare reagerar på testkörning tur-retur-tur på morgonen och motsvarande dagen/kvällen. Alltså: bluddrar den alltid i nerförsbacke också på morgonen? Och bluddrar den värre på eftermiddagen/kvällen än på morgonen?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ferrari</i>
<br />Känns som att ni pratar om luften, den skiter jag i :D Jag bryr mig bara om min vespa.
Så hur blir det nu, vad är lösningen på mitt problem. :?:

Eller det kanske har nämnts i allt snack om luften......

<font color="red"><font size="6">Tre svar nämner att gasblandningen kan vara för fet, läste du inte dessa?</font id="size6"></font id="red">
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

:)
Skoj att lära sig lite på forumet!
/Calle som bor i en region där luftfuktigheten oftast är runt 90%...och dessutom tropisk hetta...här är det grymt svårt att få scootsen att gå rent.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />:)
Skoj att lära sig lite på forumet!
/Calle som bor i en region där luftfuktigheten oftast är runt 90%...och dessutom tropisk hetta...här är det grymt svårt att få scootsen att gå rent.
I en bok om 2-T står det att:
Ett högt innehåll av vattenmolekyler i gasblandningen gör att flamfrontens hastighet reduceras då förbränningen från bränslemolekyl till bränslemolekyl fördröjs då istället en vattenmolekyl träffas av flamfronten. Detta kan motverkas genom att öka förtändningen.
:):)
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Ferrari »

:D
Alltså sa kan man med fördel skruva lite på ventilen på förgasaren, och få en bättre motor, probemet är ju bara att dden sitter under sadeln på v50. Kan det även ha med att göra hur mycket procent olja man blandar i bensinen....
Nej det kan det ju inte. Det har ju bara med smörjningen att göra, eller :?:

Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Ferrari »

Förresten Calle, bor du i Hong Kong ??
Jag skall dit i i nyår, mellanlanda på vägen till Thailand. Sist vi gjorde det så stannade vi i HK två nätter. Finns det mycket roliga reservdelar där ?? Och extra krom ??
Annars var jag i Thailand förra året när det var typ vespa träff i Bangkok, har aldrig sett så många skönheter på en och samma plats samtidigt...Oj, Oj Oj... det var vespor överallt.

Patrik_
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Patrik_ »

Kan det även ha med att göra hur mycket procent olja man blandar i bensinen....

Mixtra inte med oljeinblandningen utan använd det som det ska vara. Extremt annorlunda inblandning kan inverka (det blir s a s mindre bensin kvar för luften att interagera med) men greja inte med det för det kan skada din maskin (+ att du får ännu en parameter som gör det ännu svårare att hamna rätt).

Mina 2¢

/Patrik

Menade naturligtvis att skriva "luften"
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Förresten Calle, bor du i Hong Kong ??
Jag skall dit i i nyår, mellanlanda på vägen till Thailand. Sist vi gjorde det så stannade vi i HK två nätter. Finns det mycket roliga reservdelar där ?? Och extra krom ??
Japp, bor i Hong Kong men ibland i Furulund...dock mer sällan än ofta.
Här kan du se en massa scooterbilder härifrån (ridout mek etc):
http://soulscooter.com/bilder (det är jag på den vita GP'n)
Inga roliga reservdelar finns här och inga skojiga butiker f.u. för hjälmar, det finns det otroligt många tuffa av!
Hör av dig om du vill ha HK tips till calle@soulscooter.com
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Om motorn har gått bra, men nu uppvisar tecken på att gå en smula fett, så skulle mina första åtgärder vara att rengöra förgasaren och luftfiltret ordentligt. En koll av avgassystemet och avgasporten kan också vara på sin plats, så att det inte är igensotat.

Mvh

Guran

<br />:D
Alltså sa kan man med fördel skruva lite på ventilen på förgasaren, och få en bättre motor, probemet är ju bara att dden sitter under sadeln på v50. Kan det även ha med att göra hur mycket procent olja man blandar i bensinen....

Cruciform Coalition
Post Reply