v50 krånglar efter byte av krök
v50 krånglar efter byte av krök
oj, vad mycket det här blev..
Skulle se huruvida mitt blås var kasst eller inte, då jag tappat ca 10 km/h i hastighet, och bytte således till crispins. bulten på kröken gick av, så vi bytte den med. mitt blås var det inget fel på, men när det åkte på igen så var vespan otroligt klen (orkade inte lätta uppförsbackar annat än med ettan och viss sparkhjälp), och förgasarsmällar med intervaller mellan 10 sek-2 min. (är det det det är? poff, säger det så dör motorn halvt, eller helt för den delen). har haft det problemet tidigare, om än inte i den här utsträckningen.
Kväver man motorn med ett finger för avgasröret dör den, men det pyser till i kröken. samma sak om man blåser där som man blåser en ballong, luften går genom om än med visst motstånd. det känns som jag svarar på min egen fråga, att vespan går dåligt pga taskigt komp pga otighta kopplingar i motor/krök/blås, med en kombination av aningen för fet bensin. vid förgasarsmällarna, eller poffen eller vad det kallas, blir den bättre om man chokar, dock inte vid vanlig körning. den motorbromsar över ca 25 km/h. när jag först köpte den gjorde den åtminstone 45-50, nu, innan detta, snarare 35-40. det känns som den får för lite bensin, men ingen skillnad vid choke.
frågorna:
skall det vara packningar på båda sidor kröken? (v5a2t).
behövs brickorna på krökbultarna?
skall det vara _helt_ lufttätt?
det enda "meket" jag gjort sen jag fick den är att byta växellådsolja och tändstift.
vad är rimligt att göra nu, förutom att skruva i hårdare och byta soppa? byta kolvringar och göra rent cylinder + kolv och förgasare? hur ofta bör man byta packboxar & packningar?
hur avsotar man ett blås bäst, körde högtryckstvätt in genom båda ändorna och det var nog ingen riktig hit. bara slänga in i eldningstunnan, eller är det vettigare att köpa ngt effektsystem?
Skulle se huruvida mitt blås var kasst eller inte, då jag tappat ca 10 km/h i hastighet, och bytte således till crispins. bulten på kröken gick av, så vi bytte den med. mitt blås var det inget fel på, men när det åkte på igen så var vespan otroligt klen (orkade inte lätta uppförsbackar annat än med ettan och viss sparkhjälp), och förgasarsmällar med intervaller mellan 10 sek-2 min. (är det det det är? poff, säger det så dör motorn halvt, eller helt för den delen). har haft det problemet tidigare, om än inte i den här utsträckningen.
Kväver man motorn med ett finger för avgasröret dör den, men det pyser till i kröken. samma sak om man blåser där som man blåser en ballong, luften går genom om än med visst motstånd. det känns som jag svarar på min egen fråga, att vespan går dåligt pga taskigt komp pga otighta kopplingar i motor/krök/blås, med en kombination av aningen för fet bensin. vid förgasarsmällarna, eller poffen eller vad det kallas, blir den bättre om man chokar, dock inte vid vanlig körning. den motorbromsar över ca 25 km/h. när jag först köpte den gjorde den åtminstone 45-50, nu, innan detta, snarare 35-40. det känns som den får för lite bensin, men ingen skillnad vid choke.
frågorna:
skall det vara packningar på båda sidor kröken? (v5a2t).
behövs brickorna på krökbultarna?
skall det vara _helt_ lufttätt?
det enda "meket" jag gjort sen jag fick den är att byta växellådsolja och tändstift.
vad är rimligt att göra nu, förutom att skruva i hårdare och byta soppa? byta kolvringar och göra rent cylinder + kolv och förgasare? hur ofta bör man byta packboxar & packningar?
hur avsotar man ett blås bäst, körde högtryckstvätt in genom båda ändorna och det var nog ingen riktig hit. bara slänga in i eldningstunnan, eller är det vettigare att köpa ngt effektsystem?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
skall det vara packningar på båda sidor kröken? (v5a2t).
behövs brickorna på krökbultarna?
skall det vara _helt_ lufttätt?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja!
Om du inte vill att det skall skaka loss: Ja (du kan ju använda annat som Loctite och liknande, men brickor är en enkel och billig lösning, sätt på både plan och fjäder d:o)
Ja!
Som fritte skriver är kaustiksoda användbart till rengöring av ljuddämpare, om du blandar med kokhett vatten blir det ännu bättre.
Om du lyckas få lösningen på händerna kan du stoppa processen med vanlig ättika.
Ta det försiktigt bara...
skall det vara packningar på båda sidor kröken? (v5a2t).
behövs brickorna på krökbultarna?
skall det vara _helt_ lufttätt?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja!
Om du inte vill att det skall skaka loss: Ja (du kan ju använda annat som Loctite och liknande, men brickor är en enkel och billig lösning, sätt på både plan och fjäder d:o)
Ja!
Som fritte skriver är kaustiksoda användbart till rengöring av ljuddämpare, om du blandar med kokhett vatten blir det ännu bättre.
Om du lyckas få lösningen på händerna kan du stoppa processen med vanlig ättika.
Ta det försiktigt bara...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
... körde högtryckstvätt in genom båda ändorna och det var nog ingen riktig hit...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Så går det när man spolar kröken....
... körde högtryckstvätt in genom båda ändorna och det var nog ingen riktig hit...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Så går det när man spolar kröken....

-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Jag sotar avgassystem antingen i en eldningstunna eller med en STOR blåslampa, fotogendriven. Låter det elda på ganska länge så det verkligen sotar ur smutsen. Tänk på att dra på lite värmetålig färg efteråt.
Jag har tyvärr ingen bra erfarenhet av kaustiksoda, tyckte inte det gjorde nån större skillnad.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Jag har tyvärr ingen bra erfarenhet av kaustiksoda, tyckte inte det gjorde nån större skillnad.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Jag sotar avgassystem antingen i en eldningstunna eller med en STOR blåslampa, fotogendriven. Låter det elda på ganska länge så det verkligen sotar ur smutsen. Tänk på att dra på lite värmetålig färg efteråt.
Jag har tyvärr ingen bra erfarenhet av kaustiksoda, tyckte inte det gjorde nån större skillnad.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
i min ungdom brukade jag hjälpa kompisar & sota. Tog svetsen & värmde sotet tills det började brinna, sen stängde jag av acetylenen & körde bara ren syrgas. Det förpestade atmosfären och jag minns att en ljudämpare blev glödande och sjönk ihop..
:D
<br />Jag sotar avgassystem antingen i en eldningstunna eller med en STOR blåslampa, fotogendriven. Låter det elda på ganska länge så det verkligen sotar ur smutsen. Tänk på att dra på lite värmetålig färg efteråt.
Jag har tyvärr ingen bra erfarenhet av kaustiksoda, tyckte inte det gjorde nån större skillnad.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
i min ungdom brukade jag hjälpa kompisar & sota. Tog svetsen & värmde sotet tills det började brinna, sen stängde jag av acetylenen & körde bara ren syrgas. Det förpestade atmosfären och jag minns att en ljudämpare blev glödande och sjönk ihop..

ok, känns som jag dominerar forumet med min risiga v50 och mina risiga kunskaper, men here we go:
efter att nu 3-4 ggr kört kaustiksoda så fick jag rent blåset, lackade om det väldigt fint och skulle montera det. tänkte dubbelkolla allt igen för att undvika luftläckan jag hade senast, så jag drog åt kröken mot motorsidan. självklart gick bulten / gängade stången av. inte drog jag speciellt hårt heller.
a) är det netto eller lidl som byggt vespa 50?
b) vad tar jag mig till nu? scooterns dag om en vecka..
sitter den fast (gjuten / svetsad / etc) eller går det att vrida ur den? om inte, vad är rimligast? att byta hela skiten eller borra ur och göra någon nödlösning med ex. loctite och clas ohlssons gängade stänger?
c) om jag nu skulle byta hela skiten mot ex. 85cc-kittet de faktist har inne hos ehr, måste jag naturligtvis byta förgasarbestyckning (och ställa tändningen va?), men i övrigt? har upptagen vev men utväxlingen kanske är för låg? 16.10-gasare ska väl räcka, right?
har varit rätt sugen på nåt trimkit, så det känns lite som ett omen.
för övrigt kan jag bara konstatera att jag slutligen tar uttrycket "if it aint broken, don't fix it" på allvar...
efter att nu 3-4 ggr kört kaustiksoda så fick jag rent blåset, lackade om det väldigt fint och skulle montera det. tänkte dubbelkolla allt igen för att undvika luftläckan jag hade senast, så jag drog åt kröken mot motorsidan. självklart gick bulten / gängade stången av. inte drog jag speciellt hårt heller.
a) är det netto eller lidl som byggt vespa 50?
b) vad tar jag mig till nu? scooterns dag om en vecka..
sitter den fast (gjuten / svetsad / etc) eller går det att vrida ur den? om inte, vad är rimligast? att byta hela skiten eller borra ur och göra någon nödlösning med ex. loctite och clas ohlssons gängade stänger?
c) om jag nu skulle byta hela skiten mot ex. 85cc-kittet de faktist har inne hos ehr, måste jag naturligtvis byta förgasarbestyckning (och ställa tändningen va?), men i övrigt? har upptagen vev men utväxlingen kanske är för låg? 16.10-gasare ska väl räcka, right?
har varit rätt sugen på nåt trimkit, så det känns lite som ett omen.
för övrigt kan jag bara konstatera att jag slutligen tar uttrycket "if it aint broken, don't fix it" på allvar...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">är det netto eller lidl som byggt vespa 50? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Ja du, det kan man tvisto om länge, men vesporna är otroligt billigt gjorda och under tiden görs delarna billigare och billigare hela tiden. Redan på tidigt 60-tal kom dom första uppenbara dolda kostnadsbesparingarna...
Lidl röstar jag på! Billiga oliver och olivolja känns mer vespa än billig dansk saltvattenssmakande öl...
- Ja du, det kan man tvisto om länge, men vesporna är otroligt billigt gjorda och under tiden görs delarna billigare och billigare hela tiden. Redan på tidigt 60-tal kom dom första uppenbara dolda kostnadsbesparingarna...
Lidl röstar jag på! Billiga oliver och olivolja känns mer vespa än billig dansk saltvattenssmakande öl...
fortsätter mina frågor här..
1. Hur i h-e får man på plastkåpan över cylindern? (samt, hur stor betydelse har den? klarar jag mig på scooterns dag utan?
) Förstår att den ska leda luften, men.. Är det OK att kapa den t.ex runt insugsröret?
2. Veven, har ngn bilder / mått på original och upptagen? Har intrycket att min är upptagen men det är ju skönt att veta säkert, om inte annat ur trimsynpunkt.
3. Jag hade intrycket att motorn skulle droppa ner om man lossade på stötdämparen. kanske 2-3 cm bara, vad är det som tar emot?
1. Hur i h-e får man på plastkåpan över cylindern? (samt, hur stor betydelse har den? klarar jag mig på scooterns dag utan?

2. Veven, har ngn bilder / mått på original och upptagen? Har intrycket att min är upptagen men det är ju skönt att veta säkert, om inte annat ur trimsynpunkt.
3. Jag hade intrycket att motorn skulle droppa ner om man lossade på stötdämparen. kanske 2-3 cm bara, vad är det som tar emot?
1. har stor betydelse...vespan är fläktkyld. Svinga ut motorn, ta av alla skruvar som håller den och demontera. Dock brukar man kunna krångla ut den (om det är en standard V50, 80 eller 125 går ej) genom milt våld utan att svinga ut motorn. att demontera t-stiftet kan hjälpa vid detta våldsmeck. Dock inget att rekomendera.
3. kanske gasaren som tar emot eller kanske ljuddämparen. båda måste av för att svinga ner motorpaketet. Vissa typer av effektljudd kan vara monterade när du svingar ut motorn
3. kanske gasaren som tar emot eller kanske ljuddämparen. båda måste av för att svinga ner motorpaketet. Vissa typer av effektljudd kan vara monterade när du svingar ut motorn
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />
2. Veven, har ngn bilder / mått på original och upptagen? Har intrycket att min är upptagen men det är ju skönt att veta säkert, om inte annat ur trimsynpunkt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
här är bild på en "racingvev"

<br />
2. Veven, har ngn bilder / mått på original och upptagen? Har intrycket att min är upptagen men det är ju skönt att veta säkert, om inte annat ur trimsynpunkt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
här är bild på en "racingvev"

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />vems är magen i bakgrunden?:D:D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
fattade inte först... det är mitt gamla köksbord!
<br />vems är magen i bakgrunden?:D:D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />svarar på min egen fråga..
plocka av insugsröret på motorsidan, så lossnar hela paketet. sen är det bara att sätta dit det.
nu blir det scooterns dag iallafall.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
(e de bara jag som inte kan anvanda svenska bokstaver?)
egentligen battre att lossa pa forgasaren som calle foreslar sa minskar man risken att det kommer in grus i maskineriet eller att packningen slits.
vi syns i morgon, leta efter killen med en rostig luna med piaggio-sadel... ser du mig forresten inte sa lyssna.
<br />svarar på min egen fråga..

plocka av insugsröret på motorsidan, så lossnar hela paketet. sen är det bara att sätta dit det.
nu blir det scooterns dag iallafall.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
(e de bara jag som inte kan anvanda svenska bokstaver?)

vi syns i morgon, leta efter killen med en rostig luna med piaggio-sadel... ser du mig forresten inte sa lyssna.
ja jo, det är mycket möjligt. jag tycker det är så svåråtkomligt runt förgasaren. för övrigt var jag en idiot idag igen och slet och drog iom tändkabelbyte.. funkade inte, bytte ca 25 ggr, lödde, slet och hade mig tills jag insåg att den faktist måste sitta på motorn för att öht fungera, att den jordar genom skruvarna.
aja, man lär sig iaf lite mer varje dag. tror allt skall funka nu men förmodligen hittar jag nåt nytt fel imorgon.. det börjar med en silversked, eller vad är det man säger?
aja, man lär sig iaf lite mer varje dag. tror allt skall funka nu men förmodligen hittar jag nåt nytt fel imorgon.. det börjar med en silversked, eller vad är det man säger?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">killen med en rostig luna med piaggio-sadel... ser du mig forresten inte sa lyssna.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-Ser fram emot att se bilder från din luna
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-Ser fram emot att se bilder från din luna
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">jag tycker det är så svåråtkomligt runt förgasaren.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det lönar sig i princip alltid att ta av de få skruvarna som håller tanken och lyfta ut densamma. 5 minuter längre jobb och förgasaren är lika åtkomlig som på en gammal amazon
Det lönar sig i princip alltid att ta av de få skruvarna som håller tanken och lyfta ut densamma. 5 minuter längre jobb och förgasaren är lika åtkomlig som på en gammal amazon