Låsa vespan

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Jörgen
Nybörjare
Nybörjare

Låsa vespan

Post by Jörgen »

Jag har en Vespa Touring 1959.
Hur låser ni era vespor?
Känns lite klent med bara styrlåset.
Skulle gärna vilja använda en kätting men var ska man fästa den?
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jörgen</i>
<br />Jag har en Vespa Touring 1959.
Hur låser ni era vespor?
Känns lite klent med bara styrlåset.
Skulle gärna vilja använda en kätting men var ska man fästa den?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">God morgon, Jörgen!

Billigaste och säkraste alternativet: köp en ABUS-kätting (140 cm) och ett löst ABUS-bygellås på K-Rauta. Både lås och kätting är klass 3 (högsta säkerhetsklassen) och just K-Rauta har visat sig vara överlägset billigast på denna kedja (299:-). Låset kosatr ca 450 kr, så kalaset går loss på ca 750 pengar. Som en jämförelse kan nämnas att MC-Huset i Malmö tar 2300 pengar för motsvarande ABUS-konstellation.

Kedjan dras runt "midjan" (golvbrädan) på Vespan och runt t ex en lyktstolpe i lämplig storlek. 140 cm kedja funkade bra på min Touring -61. Det finns 120 cm också, men denna är alldeles för kort.

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Ferrari »

Jag har en annan idé vad det gäller låsning, man köper ett bygellås och en kedja. Sedan sätter man bygellåset runt framgaffeln. Hur enkelt som hällst, nackdelen med att låsa som Fredrik berättar är att man får väldigt fula märken runt hela ramen efter ett tag. Ett annat sätt för låsning är att man borrar ett 2 hål i fälgen så att bygellås går in i de 2 hålen sedan fäster man en kjedja i låset och i exempelvis en stolpe.

Ferrari röd Vespa 50s -74
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ferrari</i>
<br />...//...nackdelen med att låsa som Fredrik berättar är att man får väldigt fula märken runt hela ramen efter ett tag...//...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nej då, inte alls! ABUS-kättingen är klädd med mjukt tyg. Har inte sett att jag har fått någon som helst skavank på någon av mina vespor.

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Post Reply