Hej, när jag kör med min Vespa 150 T (3 vxl) så funkar det oftast bra både att av äxla upp och ner. Men när motorn blir bli lite varm blir det lite svårare att växla ned. Ungefär var tredje gång så får jag , ta i, lirka, eller strunta i att växla ned just då för handtaget går knappt att rubba.
växellägena ligger bra mot markeringarna på styret och oljan är fräsch. Det är inga problem att lägga ur växlarna när motorn är avstängd. Motorn/vxllådan är sannolikt orörd sen -61.
Är det något som är slitet eller blir det inte bättre än så här? Eller handlar det om körteknik (försöker alltid gå till friläge eller ettan när jag rullar)? Några tips?
Thomas
Växlar på en 150 T
spände upp kopplingen lite igår och det gjorde STOR skillnad. hade för mig sedan tidigare att jag hade spänt den till en punkt där det inte blev bättre men så var det tydligen inte.
Nu växlar den mycket mjukare och jag kan nästan stå still och lägga i vilken växel jag vill!
Skönt med enkla fix ibland
Nu växlar den mycket mjukare och jag kan nästan stå still och lägga i vilken växel jag vill!
Skönt med enkla fix ibland