Kopplingsavdragare i Växjö? (till V50 - Mod.)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Ryden
Nybörjare
Nybörjare

Kopplingsavdragare i Växjö? (till V50 - Mod.)

Post by Ryden »

Hej.
Har precis fått igång min gamla V50 efter 15 år stående utomhus i delar.
Efter rengöring av kolv, förgasare samt ett nytt stift startade den på första kicken :)
Tyvärr slirar kopplingen något hemskt, den har väl torkat ut.
Jag undrar om det finns någon i Växjö som skulle kunna låna ut en kopplingsavdragare någon kväll, alternativt om någon vet hur man får ur kopplingen utan.

mvh /Anders
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ryden</i>
<br />Hej.
Har precis fått igång min gamla V50 efter 15 år stående utomhus i delar.
Efter rengöring av kolv, förgasare samt ett nytt stift startade den på första kicken :)
Tyvärr slirar kopplingen något hemskt, den har väl torkat ut.
Jag undrar om det finns någon i Växjö som skulle kunna låna ut en kopplingsavdragare någon kväll, alternativt om någon vet hur man får ur kopplingen utan.

mvh /Anders
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej!

Trevligt att du fick igång den igen efter 15 år! Det går utmärkt att plocka ur kopplingen med hjälp av en ca 10 cm gängad stång. Jag citerar mig själv från en tidigare tråd:

"Det är mycket enkelt att både komprimera och dekomprimera med en gängad stång, två muttrar samt en bricka: A) Lossa centrummuttern på kopplingskorgen. B) Gänga på en passande mutter till HÄLFTEN på gängorna i centrum av kopplingskorgen. C) Gänga ned en 10-15 cm gängad stång i resten av muttern. D) På med en bricka (smalare än kopplingspaketets öppning, bredare än kopplingskorgens "hål") och en mutter. E) Komprimera fjädern och ta loss lamellerna"

Hela tråden här (t o m med några taffliga bilder och allt):

http://www.scooterklubben.com/forum/top ... savdragare

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Ryden
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ryden »

Kalas! Tack Fredrik
Vet du vad det skall vara för dimension på grejorna kan jag köpa på vägen hem.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ryden</i>
<br />Kalas! Tack Fredrik
Vet du vad det skall vara för dimension på grejorna kan jag köpa på vägen hem.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej igen!

Det är M10-gänga du skall ha. En meter gängad stång kostar runt tian beroende på inköpsställe. Och som sagt räcker det med ca 10 cm. En lämplig bricka bör vara strax under 40 mm i diameter, d v s någonstans runt 38-39 mm. Glöm ej köpa två M10-muttrar. Har använt mig av detta knep ett tiotal gånger och det funkar hur smidigt som helst (åtminstone ljusår bättre och smidigare än med specialverktyget jag köpte på SIP Scootershop - vilket skräp!)

Lycka till!

PS. Du vet kanske redan, men ändå: låt kopplingslamellerna ligga i ojlebad (SAE 30, eller s k "gräsklipparolja") och dra i ett dygn innan du sätter i dem. Tydligen några som missar detta emellanåt, med dallrande underläpp som följd DS.

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Ryden
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ryden »

Funkade jättebra!
Nya lameller är på väg
Post Reply