vem kan

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
erikh
Lärling
Lärling

vem kan

Post by erikh »

erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

från en vanlig gaffel that is. har varken svets eller kunskapen, men tycker det vore liiiitet kul, även fast chopperscootrar egentligen är lite overkill..

gaffeln i fråga är "sheet metal", med formen I_I . jag antar att man behöver nån sorts "tvärbalk" för att det inte ska vika sig, men kan en plåtslagare göra sånt?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<font size="3"><b>Bilden funkar inte!</b></font id="size3">:(
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

lustigt, funkar här. bilden har inte så stor betydelse iofs, bara en förlängd lambrettagaffel..
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Image

visas
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tjena!

Skall du choppa din luna??

Den gaffeln är nog bra mkt svårare än att choppa en GP d:o...

Du borde nog kontakta ngn bågebyggare som förstår sig på dom krafterna som bildas...

Fritte borde vara den bästa på att svara på detta :wink:

/C
p.s. bildlänken funkade inte heller hos mig men det gick att klicka vidare från http://lambretta.bravehost.com
p.s. 2, kolla Beas Lammychopper här: http://lc.mille.nu/medlemmar/medlemmar.htm kanske vet byggherren av den vem som är bra på att choppa gafflar där du bor?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />fixa en sån här till mig?

http://lambretta.bravehost.com/Chop%20f ... ks%202.jpg
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Image

För tillverkning, fråga någon av de chopperramtillverkare som finns annonserade i MCM.

Tvärstaget gör gaffeln vridstyvare.

Var kommer "sheet metal",(plåt) in i bilden??
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

fritte, gaffeln på lunan ser ut som extruerad eller bockad plåt, 4-5 mm tjock, men är väl gjuten i flera delar. har tyckt det ser väldigt klent ut, åtminstone. tänk en 12 cm bred platta, bocka 90' 4 cm in från varje sida, lite där av min undran. det ser rätt klent ut redan nu, men håller ju uppenbarligen.

calle, det tror jag inte. min fråga är väl snarare på ett teoretiskt plan, heh. jag har svängt om och tycker att lunan är ful igen, och när den är i delar är det lätt att pseudoskulptera om. exempelvis passar tanken som handen i hansken mellan sin nuvarande plats och styrhuvudet, ala ss90. höjer man litet får man plats med reservhjul också..
men, alltså, jag är mer intresserad av just vilka krafter det blir, och hur de förändras över storleken på vinkeln.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Troligen en plåtprofil, men hur är den infäst i styrstolpen? Det blir där den största påkänningen blir när du förlänger den.:)
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

http://erik.hiortafornas.com/img/PICT0099.JPG

http://erik.hiortafornas.com/img/PICT0104.JPG

http://erik.hiortafornas.com/img/PICT0105.JPG

skalade inte om dem så de är rätt stora.. 0104 visar ungefär hur jag hade tänkt mig, men skulle nog kräva att man gjorde den stum där bak, vilket kanske inte är så komfortabelt. sätet skulle göras nytt också.. och headsetet ska inte sitta där hehe.

förlänga styrstången istället då? enklare?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

En bra smidesverkstad kan knäcka upp en likadan profil, kapa gaffeln & svetsa in två nya bitar av valfri längd. Som förstärkning "boxa in",dvs svetsa på en bakre sida, så "U-et" bildar ett rör. Kontrollera & rikta efteråt. :):)
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

det var ungefär så jag tänkte, och man sprider belastningen genom "insidesröret". ska jag bara bestämma mig om det ser mera skitdumt ut eller inte.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Du kan få problem om du tar bort bakfjädringen, eftersom motorns stötdämparfäste då får ta upp hela stöten vid ett gupp.:(
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

jo jag vet.. däremot borde det väl vara ok att "spänna" fjädern rätt hårt med sån låtsassäkningssats från biltema? eller dyl?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Eller låta en stötdämparverkstad bygga om den, så länge det inte är helt stumt borde det funka.:)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Kom igen och choppa din luna <u>nu</u>!
Ser konstigt nog ut att passa ganska bra för att bli en chopper, Linjerna hänger ihop fint (om du inte har ngn pakethållare).
Kanske kan du hitta en färdig stötdämpare som passar från ngt annat fordon, fästena är ju ganska universella.

/C
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

Image

vet inte riktigt. det blir väl till att byta headset isf, ser lite konstigt ut va? reservhjulsiden var nog lite dum, men ser ju dumt ut med ett stort tomrum där. man kan ju ha kvar tanken på sitt ord. ställe men det ser ju dumt ut det med..
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Bertoni rullar i sin grav...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Ehm... - Bertone -, om jag får be.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />Bertoni rullar i sin grav...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Tycker den blir ball, men min vana trogen, kan jag inte låta bli att komma med några förslag..

-Placera framskärmen närmare hjulet, och placera ett tvärstag där.
-Sätt en strålkastare mellan gaffelbenen under styrhuvudet.
-Fixa till ett sånt här styre
Image[/URL]
Bara förslag, du gör som du vill..

<font size="3"><b>och det tråkiga..</b></font id="size3">

-Om du svetsar in tanken som visats, kommer den med 95% sannolighet att spricka. Böj ett kraftigt rör som följer tankens kontur och svetsa fast, och på det svetsa tankfästen, där du sedan skruvar fast tanken. Då utgör tanken ingen bärande del av ramen, och är helt obelastad.
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Ehm... - Bertone -, om jag får be.

Mvh

Guran

potatis, potäter... :)
Post Reply