Har med lite tur fått tag på en fult fungerande och besiktigad Vespa 125 -54. Alltså den modellen med strålkastaren på skärmen i ett härligt använt lagomt slitet skick. Precis så som jag vill ha den, ett användbart oputsat skick.
Nu till frågan: Vad kan en sådan pjäs vara värd? Har försökt att jämnföra på blocket vad annat fålk vill ha men jag hittar ingen av de äldre modellerna. Den som var närmast var en 60:a tror jag det var.
Är 54:an värd något mer eller är det ungefär samma prisklass på den?
Ny = 1954
Värd och värd. Trivs du? Ska du sälja? Generellt kan man säga att äldre Vespor inte är helt populära bland scooterister. Det handlar om toppfart och acc. Du anger att det är en 54:a Elit, antagligen börjar chassinumret på VM2, det gjordes bra många, själv har jag en 53:a VM1 och av den gjordes det strax över 100 000 ex. Alltså ingen sällsynt eller snabb maskin. Min är helrenoverad och skulle jag sälja vill jag ha 25 000 men jag räknar kallt med att få max 17 000, kanske mimdre ändå. En del föredrar renoverat skick andra orört. Svenskt marknadspris på din torde vara 8 000 - 15 000. För en över 50 år gammal maskin borde det vara minst 20 000. Det kanske går att få mer internationellt, vilket innebär att ytterligare en maskin lämnar landet. Du jämför med priser för en 60:a på Blocket. Frågan är om det är en Touring eller en GS?
Bi-bi
Bi-bi