packning till insugsröret på PV

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

packning till insugsröret på PV

Post by primavera133 »

Jag har lite problem med tjuvluft på min Primmavera. Jag har lokaliserat problemet till insugsrörets fäste på cylindern (motorn är skitig utav bara h*te men just i skarven är det rent och fint...)

Nu sitter det ju ingen packning där. Varför det? Är det dumt att klippa till en själv i koppar? Alternativet att ta av insugsröret och planslipa det låter förutom tråkigt även osäkert. Tänk om det är ytan på cyllen som är otät...

Problemet har för övrigt accelererat grovt på sistonde då jag gjort lite långkörning (Körde Gbg-Varberg i sommarvädret, motorn gick hyfsat tokvarm, tändstiftet ljusbrunt...). Är det insugsröret som deformeras av värmen eller gammalt guck som förut tätat som nu eldats bort???

/JM
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Vet inte vilken 133:a du har (Malossi direktinsug?) men jag skulle planslipa insugningrröret OCH lägga dit en packning. Röret slipas genom att du lägger ett 400 våtslipppapper på en tjock glasskiva, marmorskiva eller något annat hårt och plant, spraya pappret med olja eller 556 och slipa i mjuka rörelser så röret står plant. Du ser på kontaktytan när den är bra nog. Klipp sedan till en packning av något hårt fibermaterial och på med grejorna.

mvh/
Henrik B
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Det är en polinicylinder. Vet inte vad jag fick för hjärnsläpp häromdagen när jag skrev att insugsröret satt på cylindern, jag menar förstås att det sitter på motorblocket :oops:

/JM
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by primavera133</i>
<br />Det är en polinicylinder. Vet inte vad jag fick för hjärnsläpp häromdagen när jag skrev att insugsröret satt på cylindern, jag menar förstås att det sitter på motorblocket :oops:

/Jonas M
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Orginal ska det definitivt sitta en packning mellan insugsrör och vevhus. Jag har två stycken framför mig här på bordet faktiskt:) I och för sig kan det ju bli lite annorlunda med reedventiler, vevhuskompressionen når ju s a s "ända ut" till reedventilerna när kompressionsplattan är bortfräst och man kanske inte vill ha en simpel "papperspackning" då (som de jag ser framför mig), men planslipat insugsrör och ett hyfsat hårt packningsmaterial (koppar?) borde väl funka även med reed!
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Papperspackning funkar fino även till reedventil...
Att säkra tätheten med flytande packning är dock inte fel.

/Calle
Post Reply