Köptips px?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
mlundstrom
Nybörjare
Nybörjare

Köptips px?

Post by mlundstrom »

Hej,
håller på att sälja min gammelvespa gs150 för att istället satsa på en modernare vespa.

Har fastnat lite för px200 eller liknande från 80-talet, är det nån som har tips om såna? Hur känns de att köra i jämförelse med min gamla gs? Är de pigga och stabila? Vad har de för svagheter?

Tyvärr är de inte lika snygga som en gammelvespa, men det kantiga kommer att bli kult!

//Mattias

Vespa gs 150 1960
mlundstrom
Nybörjare
Nybörjare

Post by mlundstrom »

öh.. sökfunktionen är ganska bra såg jag... hittade svaret till de flesta frågorna.

Det som kvarstår är körglädjen i en px200 jmf med gs150, nån som kan svara? GSen körde man ju med ett leende på läpparna hela tiden.

/M

Vespa gs 150 1960
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Sälja en GS 150 för en nyare??? Behåll GS:n och skaffa dig därtill en nyare PX. Jag har hört massor typer gråta över att de sålde den härliga gamla Vespan för en nyare och nu ångrar de sig massor. Så om du inte har problem med att hålla två, så skall du inte sälja förrän du är helt säker.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det kommer alltid att vara skönare att köra en PX än en gammelvespa, men du har inte roligare på en PX. Tvärtom, en hel del av upplevelsen är ju att höra/se folks kommentarer om hojen, och dom uteblir med en PX. Dessutom är ju en GS150 bland det vackraste du kan äga på två hjul, om du frågar mig.

Är du ute efter att finåka vespa, behåll din GS för guds skull! Du kommer aldrig att hitta en igen om du säljer, iallfall inte för överkomliga pengar. Är det pendling som lockar, köp en PX men behåll GS'en.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mlundstrom</i>
<br />öh.. sökfunktionen är ganska bra såg jag... hittade svaret till de flesta frågorna.

Det som kvarstår är körglädjen i en px200 jmf med gs150, nån som kan svara? GSen körde man ju med ett leende på läpparna hela tiden.

/M

Vespa gs 150 1960
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
mlundstrom
Nybörjare
Nybörjare

Post by mlundstrom »

Nu är min GS redan såld till 98%, kommer säkert ångra mig sen - men det är jag van vid sen tidigare försäljningar (kommer aldrig glömma min vackra Alfa Romeo Spider från 1984).

Som det är nu finns det varken tid eller plats för två vespor i fordonsparken tyvärr, och då måste hjärnan få bestämma lite trots att hjärtat säger ifrån.

/Mattias

Vespa gs 150 1960
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hej

GS150 är mycket smidigare och lättare men saknar det där bottendraget som man har i PX. PX går också mjukare och vibrerar inte lika mycket som GS och är också bättre på att ta passagerare. Kort sagt så är PX en maskinellt bättre vespa som egentligen inte har några större brister men utseendet är ju inget vidare.

Håller med om att du borde behålla GS men att pendlingsköra en GS skulle ganska snabbt slita ner den rejält och då är det kaske bättre att den kommer någonstans där man finåker med den.

En snygg kompromiss vore ju en Rally 200 electronic, men de växer inte på träd.

//Henrik B
Post Reply