Avd för nybörjarfrågor..är den öppen idag?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bluesman
Lärling
Lärling

Avd för nybörjarfrågor..är den öppen idag?

Post by Bluesman »

Hej folks -

nu har jag kört lite med nyförvärvet (PX200E -86), och har lite frågor kring detta.

a) jag har precis bytt växellådsolja. Trots det så känns växellådan lite "klonkig" och ibland vill den inte hitta 2:an vid nerväxling, utan det blir friläget i stället. Kan det vara justeringssak - växelvajrar som ska spännas till lite så det blir tajtare i handtaget...eller ska dom bara smörjas?

b) Landsvägskörning, 80-90 km/h: mitt intryck är att vespan är spårkänslig i kurvor och extremt känslig för turbulens bakom lastbilar etc, trots att den saknar lagårdsdörr/vindruta. Den svajar friskt med bakänden..kan det vara däcken? Pirelli, från mitten av 90-talet :oops: med massor av mönster och (rund) profil kvar..men kan däckens ålder resp däckvalet göra vespan fladdrig i rumpan? Lufttrycket i däcken..spelar det in?Kanske ska det vara så här = fullt normalt beteende? Jag har ingen anledning att tro att hjullagren är kass, den är nybes.

Comments? (och tack till alla som bidragit med info/länkar etc tidigare)
/R
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Hehe, jo klonkig är väl vad man kan kalla växellådorna. Det går att justera till det en aning, men dom är inte något direkt under av precision. Efter ett tag vänjer man sig, och så tänker man inte på det längre. Dom är lättare att växla med om man justerar in växelvajrarna ordentligt, och sen är det en stor fördel om det är rengjort och välsmort i växelboxen. Dom brukar vara svårnedväxlade om man står still, så se till att växla ner medans du rullar mot stopp s.a.s. Då brukar det inte vara några problem. Men: en Vespa -ska- smälla när man växlar. Det är så man hör att det är en Vespa!

När jag köpte min första Vespa (PX125 -91) så reagerade jag också på att den kändes spår- och vindkänslig. 1) Borttagande av dom två -stora- backspeglarna gjorde att vindkänsligheten försvann, 2) Byte till ett par nya Michelin Dexter-däck gjorde att spårkänsligheten försvann. Lufttrycket spelar -stor- roll, så kolla det först. 1.25 fram och runt 2kg bak. Har hojen stått länge så kan den ha fått en 'platta' på bakhjulet, något som också gör spårkänsligheten större.

Mycket av det man upplever som 'olater' hos Vespa tänker man inte ens på efter en säsong. Det är först när man åker en modern scooter eller hoj som man inser vilket udda, skönt fordon det faktiskt är. :-)

Som sista ord: Det är inte heller onormalt att man får ont i vänster underarm den första tiden. Det tar tid att bygga upp musklerna så att dom fixar den sköna 'kläm-in-kopplingen-och-rotera-handtaget'-rörelsen utan att bli ansträngda. Trust me, I know.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bluesman</i>
<br />Hej folks -

nu har jag kört lite med nyförvärvet (PX200E -86), och har lite frågor kring detta.

a) jag har precis bytt växellådsolja. Trots det så känns växellådan lite "klonkig" och ibland vill den inte hitta 2:an vid nerväxling, utan det blir friläget i stället. Kan det vara justeringssak - växelvajrar som ska spännas till lite så det blir tajtare i handtaget...eller ska dom bara smörjas?

b) Landsvägskörning, 80-90 km/h: mitt intryck är att vespan är spårkänslig i kurvor och extremt känslig för turbulens bakom lastbilar etc, trots att den saknar lagårdsdörr/vindruta. Den svajar friskt med bakänden..kan det vara däcken? Pirelli, från mitten av 90-talet :oops: med massor av mönster och (rund) profil kvar..men kan däckens ålder resp däckvalet göra vespan fladdrig i rumpan? Lufttrycket i däcken..spelar det in?Kanske ska det vara så här = fullt normalt beteende? Jag har ingen anledning att tro att hjullagren är kass, den är nybes.

Comments? (och tack till alla som bidragit med info/länkar etc tidigare)
/R

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

*pustar ut, lättat*

:D

Well, då är det låsmöjligheterna kvar - hur låser ni fast era scooters?

Jag vill gärna ha den i en fet kedja runt ett fast föremål, men framgaffeln är ju inte direkt optimal, eller är den mer svår-itu-meckad än man tror? Har funderat på en fet ögla som skruvas fast i bakre motorfästet, t ex, och som man kan dra kedjan igenom. På det viset slipper man dessutom ha den parkerad med nosen mot föremålet, vilket förr eller senare kommer ge skavsår på framskärmen.

Berätta - hur har ni löst det?

/R
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Förslag till låsning finner du här:
http://www.scooterklubben.com/forum/top ... IC_ID=1016

:):)
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

tack - tänkte inte ens på att söka i forumet (det är väl värmen koffeinbrist eller nåt):oops: /R

Edit: Rätt ringtryck gjorde den s k susen. Helt annan stabilitet i underverket nu. Återstår att se om däcken har blivit fyrkantiga också, men det får en längre provrunda utvisa. Växling går lättare nu, f ö - kanske behövdes det där oljebytet.
Post Reply