Elskiss någon?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
jensyo
Drömmare
Drömmare

Elskiss någon?

Post by jensyo »

Är det någon som känner till om det på nätet någonstans finns ritning för elsystem (schematisk skiss)som man kan ladda ner? Elsystemet på min Vespa Rally 200 från 1970 är helt kajko så jag måste gå igenom hela systemet och då skulle en skiss vara väldigt bra att ha. Har ni några tips om var en sådan går att få tag på?

Må grymt,
Jenny
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

http://www.scooterhelp.com/electrics/pa ... ly200e.htm

Kanske inte exakt rätt (USA) men du bör få en aning om hur den ska kopplas. Vad är det som inte funkar?

Kan sägas som en parentes att Rally 200'ans elsystem funkar riktigt dåligt om man inte har ett batteri inkopplat samt ser till att ALLA lampor funkar.

Mvh

Guran - som också har en Rally 200 Electronic (-73)

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jensyo</i>
<br />Är det någon som känner till om det på nätet någonstans finns ritning för elsystem (schematisk skiss)som man kan ladda ner? Elsystemet på min Vespa Rally 200 från 1970 är helt kajko så jag måste gå igenom hela systemet och då skulle en skiss vara väldigt bra att ha. Har ni några tips om var en sådan går att få tag på?

Må grymt,
Jenny
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Guran - som också har en Rally 200 Electronic (-73)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

- Var det den på scooterbloggen?
Snygg!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Jupp, den är det. Men den har jag ju haft ett tag nu. Över fyra år, närmare bestämt.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Guran - som också har en Rally 200 Electronic (-73)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

- Var det den på scooterbloggen?
Snygg!
jensyo
Drömmare
Drömmare

Post by jensyo »

Hej Guran,

Tack för hjälpen, elskissen gjorde susen! En helt annan följdfråga... bromsarna är helt kass, visst är det bromstrumma på Rallyn? Är det svårt att byta själv och har du några tips på var jag kan köpa reservdelar (i Stockholm)?

Kör så det ryker!
Jenny
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej,

Jag är inte Göran men testar att svara ändå :)

Det är trummbromsar.

Bromsbackarna som sitter original är med all sin asbest oftast bättre än många nyproducerade och det kan alltså löna sig att göra iordning dessa.

Demontera bromstrumman (genom att ta loss centrumbulten under dammkåpan)
Gör rent i bromstrumman med T-röd eller isopropanol, gör det extra rent på bromsytan.
Gör rent även de andra delarna i bromsen.
Om armen går trögt demontera densamma, skipa/gör rent och smörj upp.
Slipa bort den glasade ytan på bromsbelägen lätt med sandpapper ca mellan 250 och 400 korn.
Torka inte bromsbackarna efter slipning.
Montera på trummorna igen.
Spänn muttern med ca 10kg tryck, om inte saxsprinten går in, spänn hårdare (lossa inte).
Kontrollera också att vajerhölje inte flexar och vajrarna är rätt justerade.
/Calle
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jensyo</i>
<br />var jag kan köpa reservdelar (i Stockholm)?

Kör så det ryker!
Jenny

Vespa Service,
Tulegatan 39 113 53 Stockholm - (08) 34 20 50 - Öppettider mån-fre 9 - 18, lör 11 - 15
http://www.eumoped.nu/
jensyo
Drömmare
Drömmare

Post by jensyo »

Hej Calle!

Tack för tipset, ska testa detta! Återkommer i ärendet ;-)

/Jenny
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

bromsen är ju fartens värsta fiende....
/H
jensyo
Drömmare
Drömmare

Post by jensyo »

Förvisso, men man måste ju kunna stanna snabbt om man ser någon snygging ;-)

/J

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by topps</i>
<br />bromsen är ju fartens värsta fiende....
/H
Post Reply