hej gott folk - hittade precis hit, men ingen bra underavdelning för allmänna frågor..
Står i begrepp att köpa scooter. Budgeten tillåter 80- och tidigt 90-tal, och vi pratar nog PX200 - 2 pers ska kunna åka kortare turer med nåtsånär behållning. Några frågor i anslutning till mitt letande:
1) Årsmodellerna..några man ska akta sej för (inbyggda fel/brister)?
2) Vanliga fel finns ju alltid, men
a) vilka är dom
b) var i miltalet brukar dom börja uppträda?
(Jag förutsätter att scootern är körbar men att jag inte får nån relevant service-dokumentation/info av säljaren. Jag kan inget om scooters, så det kan bara bli provkörning och okulär besiktning för att hitta direkta fel.)
3) Om en säljare av en 90-talare påstår att oljetanken läcker...var ska jag leta först, och är det lättfixat? Kan man köra med manuell oljeblandning i stället, temporärt?
4) Punkter (scooterspecifika) att bli direkt allergisk mot vid provkörning/provtittning?
Tacksam för all info. Grejen är att jag vill ha en mek- och problemfri sommar....
Mvh /Richard, Malmö
Halvt OT: Köpråd...?
<i><font color="purple">Hej, ska försöka svara på några frågor:</font id="purple"></i>
<br />hej gott folk - hittade precis hit, men ingen bra underavdelning för allmänna frågor..
Står i begrepp att köpa scooter. Budgeten tillåter 80- och tidigt 90-tal, och vi pratar nog PX200 - 2 pers ska kunna åka kortare turer med nåtsånär behållning. Några frågor i anslutning till mitt letande:
1) Årsmodellerna..några man ska akta sej för (inbyggda fel/brister)?
<i><font color="purple">Vad jag vet så är det prestanda som skiljer mellan modellerna (separatsmörjning, ny (bättre) växellåda), ny (bättre) koppling, skivbroms fram. Men för rätt pris så är en tidig modell riktigt bra ändå även om den inte har nya växellådan m.m. Känner inte till några stora fel, vet att några åsmodeller hade problem med packboxar som inte tålde blyffria bensinen, men det felet borde isåfall redan vara fixat</font id="purple"></i>
2) Vanliga fel finns ju alltid, men
a) vilka är dom
<i><font color="purple">Kan inget om fel på chassie/ram, men motorn kan ju de klassiska slitagefelen som alla vespor; slitet växelkors m.m.</font id="purple"></i>
b) var i miltalet brukar dom börja uppträda?
<i><font color="purple">omöjligt att säga, beror till stor del på tidigare ägare</font id="purple"></i>
(Jag förutsätter att scootern är körbar men att jag inte får nån relevant service-dokumentation/info av säljaren. Jag kan inget om scooters, så det kan bara bli provkörning och okulär besiktning för att hitta direkta fel.)
<i><font color="purple">Om den inte är servad hos någon av de stora riktiga vespa-service firmorna i sverige så är sådan dokumentation ointressant, gör bedömningen utfrån vad du ser istället</font id="purple"></i>
3) Om en säljare av en 90-talare påstår att oljetanken läcker...var ska jag leta först, och är det lättfixat? Kan man köra med manuell oljeblandning i stället, temporärt?
<i><font color="purple">Tror att det är något i plasttanken som brukar gå sönder eller lossna, kanske kan åtgärdas enkelt? att blanda i tanken ska fungera bra </font id="purple"></i>
4) Punkter (scooterspecifika) att bli direkt allergisk mot vid provkörning/provtittning?
<i><font color="purple">Växlar som huppar ur, glapp i bakhjul/framhjul, stora repor/sprickor under motorblocket, rost i motorfäste, rost i golv, rost under baklyset</font id="purple"></i>
Tacksam för all info. Grejen är att jag vill ha en mek- och problemfri sommar....
<i><font color="purple">De flesta PX är otroligt pålitliga och hållbara.</font id="purple"></i>
Mvh /Richard, Malmö
<font color="purple"></font id="purple">
Federico
<br />hej gott folk - hittade precis hit, men ingen bra underavdelning för allmänna frågor..
Står i begrepp att köpa scooter. Budgeten tillåter 80- och tidigt 90-tal, och vi pratar nog PX200 - 2 pers ska kunna åka kortare turer med nåtsånär behållning. Några frågor i anslutning till mitt letande:
1) Årsmodellerna..några man ska akta sej för (inbyggda fel/brister)?
<i><font color="purple">Vad jag vet så är det prestanda som skiljer mellan modellerna (separatsmörjning, ny (bättre) växellåda), ny (bättre) koppling, skivbroms fram. Men för rätt pris så är en tidig modell riktigt bra ändå även om den inte har nya växellådan m.m. Känner inte till några stora fel, vet att några åsmodeller hade problem med packboxar som inte tålde blyffria bensinen, men det felet borde isåfall redan vara fixat</font id="purple"></i>
2) Vanliga fel finns ju alltid, men
a) vilka är dom
<i><font color="purple">Kan inget om fel på chassie/ram, men motorn kan ju de klassiska slitagefelen som alla vespor; slitet växelkors m.m.</font id="purple"></i>
b) var i miltalet brukar dom börja uppträda?
<i><font color="purple">omöjligt att säga, beror till stor del på tidigare ägare</font id="purple"></i>
(Jag förutsätter att scootern är körbar men att jag inte får nån relevant service-dokumentation/info av säljaren. Jag kan inget om scooters, så det kan bara bli provkörning och okulär besiktning för att hitta direkta fel.)
<i><font color="purple">Om den inte är servad hos någon av de stora riktiga vespa-service firmorna i sverige så är sådan dokumentation ointressant, gör bedömningen utfrån vad du ser istället</font id="purple"></i>
3) Om en säljare av en 90-talare påstår att oljetanken läcker...var ska jag leta först, och är det lättfixat? Kan man köra med manuell oljeblandning i stället, temporärt?
<i><font color="purple">Tror att det är något i plasttanken som brukar gå sönder eller lossna, kanske kan åtgärdas enkelt? att blanda i tanken ska fungera bra </font id="purple"></i>
4) Punkter (scooterspecifika) att bli direkt allergisk mot vid provkörning/provtittning?
<i><font color="purple">Växlar som huppar ur, glapp i bakhjul/framhjul, stora repor/sprickor under motorblocket, rost i motorfäste, rost i golv, rost under baklyset</font id="purple"></i>
Tacksam för all info. Grejen är att jag vill ha en mek- och problemfri sommar....
<i><font color="purple">De flesta PX är otroligt pålitliga och hållbara.</font id="purple"></i>
Mvh /Richard, Malmö
<font color="purple"></font id="purple">
Federico
PX-modellerna är ju i princip identiska, det som skiljer dom modernare från dom äldre är växellådans konstruktion (den äldre är marginellt sämre, den nya som jag tror kom 85 är bättre) samt en del andra saker, t ex skivbroms och andra icke-motorrelaterade grejor. En P200 har något högre effekt än en PX, effekten sänktes på PX för att den skulle kunna säljas i USA. Så vill man ha den starkaste motorn, så ska man leta efter en P200.
Miltalet är i princip ointressant om inte hojen har en obruten servicehistorik. Gå istället på det övergripande intrycket: Ser den solid och fräsch ut? Finns det klantlagningar eller annat som skvallrar om okunskap/förfall? Kolla rosten, speciellt kring motorfäste, framskärm, bakljus, fotbräda. Hur känns motorn? En P-PX som är i gott skick startar lätt (vanligtvis på tredje kicken), går problemfritt på låg tomgång, går tyst och känns som en elmotor
när man kör den. Den ska utan problem närma sig 100 km/h fullgas/på plan mark. Vibrerar den mycket, ska man kolla varför. Det smäller alltid en del när man växlar en PX, så det behöver du inte bli skraj för. Dock ska alla växlar gå i utan övertalning och alla reglage ska vara lätta att påverka (trist att börja med med ett vajerbrott...). Kolla skicket på motorn, läcker den olja? verkar den ha slagit i under? Känn på hjulen och styret efter glapp, skall inte finnas något betydande glapp på något ställe.
OBS: om oljetanken läcker så går det att byta den, och det är inte speciellt komplicerat eller dyrt. MEN: det krävs specialverktyg för att lossa oljetanken från bensintanken, och det är ett rätt trist mek som kräver att man tar ur bensintanken, det stinker bensin och så vidare. Hitta ett annat ex om oljetanken är kass är mitt råd.
En P/PX är förmodligen det mest skottsäkra som finns, pajar något är det vanligtvis en vajer som går av. Gas- kopplings- och växelvajrar slits, och är dom gamla så... Ha alltid med extravajer och verktyg i handskfacket om oturen skulle vara framme. En fräsch orginalmotor ska man ha riktigt oflyt med om den ska stanna. Finns folk som åkt Sthlm-Gbg på E4'an och hållit stumt fullgas hela vägen utan att det pajat...
Lycka till!
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bluesman</i>
1) Årsmodellerna..några man ska akta sej för (inbyggda fel/brister)?
2) Vanliga fel finns ju alltid, men
a) vilka är dom
b) var i miltalet brukar dom börja uppträda?
(Jag förutsätter att scootern är körbar men att jag inte får nån relevant service-dokumentation/info av säljaren. Jag kan inget om scooters, så det kan bara bli provkörning och okulär besiktning för att hitta direkta fel.)
3) Om en säljare av en 90-talare påstår att oljetanken läcker...var ska jag leta först, och är det lättfixat? Kan man köra med manuell oljeblandning i stället, temporärt?
4) Punkter (scooterspecifika) att bli direkt allergisk mot vid provkörning/provtittning?
Tacksam för all info. Grejen är att jag vill ha en mek- och problemfri sommar....
Mvh /Richard, Malmö
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Miltalet är i princip ointressant om inte hojen har en obruten servicehistorik. Gå istället på det övergripande intrycket: Ser den solid och fräsch ut? Finns det klantlagningar eller annat som skvallrar om okunskap/förfall? Kolla rosten, speciellt kring motorfäste, framskärm, bakljus, fotbräda. Hur känns motorn? En P-PX som är i gott skick startar lätt (vanligtvis på tredje kicken), går problemfritt på låg tomgång, går tyst och känns som en elmotor

OBS: om oljetanken läcker så går det att byta den, och det är inte speciellt komplicerat eller dyrt. MEN: det krävs specialverktyg för att lossa oljetanken från bensintanken, och det är ett rätt trist mek som kräver att man tar ur bensintanken, det stinker bensin och så vidare. Hitta ett annat ex om oljetanken är kass är mitt råd.
En P/PX är förmodligen det mest skottsäkra som finns, pajar något är det vanligtvis en vajer som går av. Gas- kopplings- och växelvajrar slits, och är dom gamla så... Ha alltid med extravajer och verktyg i handskfacket om oturen skulle vara framme. En fräsch orginalmotor ska man ha riktigt oflyt med om den ska stanna. Finns folk som åkt Sthlm-Gbg på E4'an och hållit stumt fullgas hela vägen utan att det pajat...
Lycka till!
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bluesman</i>
1) Årsmodellerna..några man ska akta sej för (inbyggda fel/brister)?
2) Vanliga fel finns ju alltid, men
a) vilka är dom
b) var i miltalet brukar dom börja uppträda?
(Jag förutsätter att scootern är körbar men att jag inte får nån relevant service-dokumentation/info av säljaren. Jag kan inget om scooters, så det kan bara bli provkörning och okulär besiktning för att hitta direkta fel.)
3) Om en säljare av en 90-talare påstår att oljetanken läcker...var ska jag leta först, och är det lättfixat? Kan man köra med manuell oljeblandning i stället, temporärt?
4) Punkter (scooterspecifika) att bli direkt allergisk mot vid provkörning/provtittning?
Tacksam för all info. Grejen är att jag vill ha en mek- och problemfri sommar....
Mvh /Richard, Malmö
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
TACK för tipsen! Betydligt enklare nu när man åtminstone har lite koll, tack vare er. Motorfästena ..antar att man ser dom om man tar av ena/bägge kåporna på sidan? Åsså bara en sak kvar....hur i hela friden låser man (resp låser fast) en sån här pjäs? Finns ju inte en chans till att knö in ett bromskivelås i dom pyttefälgarna....som verkar solida, dessutom..?
<b>Edit:</b> några timmar senare står den här - en PX200E -86, riktigt fin, med 1600 ohyggligt väl dokumenterade mil på mätaren, varav de sista 100 milen körts sedan 1995....m a o en garagevårdad pärla. Nya däck och ljuddämpare blev en bonus. Hemresan (6 mil) gick såklart klanderfritt trots gammal bensin, mitt inatten och motorväg, och det enda som förefaller behöva justeras är kopplingsvajern/handtaget. EN millimeter, sen är den perfekt. Återigen - tack för all hjälp! NU är det "summer in the city"!

/R (glad speleman)
<b>Edit:</b> några timmar senare står den här - en PX200E -86, riktigt fin, med 1600 ohyggligt väl dokumenterade mil på mätaren, varav de sista 100 milen körts sedan 1995....m a o en garagevårdad pärla. Nya däck och ljuddämpare blev en bonus. Hemresan (6 mil) gick såklart klanderfritt trots gammal bensin, mitt inatten och motorväg, och det enda som förefaller behöva justeras är kopplingsvajern/handtaget. EN millimeter, sen är den perfekt. Återigen - tack för all hjälp! NU är det "summer in the city"!

/R (glad speleman)
Hej!
Grattis, ser jättefin ut!
Motorfästen sitter strax bakom/ovanför där golvet slutar, det är en stor rackarns bult som går igenom motorn och karossen. MEN din är så fin att detta inte är något att oroa sig för.
Glöm inte att byta växellådsolja, se här: (1MB PDF-fil)
http://lambrettaclub.mille.nu/tech/oljebyte.pdf
VH/Calle
Grattis, ser jättefin ut!
Motorfästen sitter strax bakom/ovanför där golvet slutar, det är en stor rackarns bult som går igenom motorn och karossen. MEN din är så fin att detta inte är något att oroa sig för.
Glöm inte att byta växellådsolja, se här: (1MB PDF-fil)
http://lambrettaclub.mille.nu/tech/oljebyte.pdf
VH/Calle
Fan va kul att du hittade en -fin- vit PX! Dom vita brukar alltid se riktigt dassiga ut, dels för att rost syns så väl om det finns någon, och dessutom för att den vita lacken oxiderar snabbt och det krävs att man håller efter den för att det ska se bra ut. Kan vara värt att vaxa och polera lite då och då för att den ska behålla sin glans.
1600 mil...den är ny m.a.o
Den kommer att ge dig massor med mer mil utan problem.
Edit:
Här är ett par riktigt bra sajter med mektips för Vespa:
http://www.vespamaintenance.com
http://www.scooterhelp.com
Hjälpte mig mycket när jag var ny.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bluesman</i>
<br />TACK för tipsen! Betydligt enklare nu när man åtminstone har lite koll, tack vare er. Motorfästena ..antar att man ser dom om man tar av ena/bägge kåporna på sidan? Åsså bara en sak kvar....hur i hela friden låser man (resp låser fast) en sån här pjäs? Finns ju inte en chans till att knö in ett bromskivelås i dom pyttefälgarna....som verkar solida, dessutom..?
<b>Edit:</b> några timmar senare står den här - en PX200E -86, riktigt fin, med 1600 ohyggligt väl dokumenterade mil på mätaren, varav de sista 100 milen körts sedan 1995....m a o en garagevårdad pärla. Nya däck och ljuddämpare blev en bonus. Hemresan (6 mil) gick såklart klanderfritt trots gammal bensin, mitt inatten och motorväg, och det enda som förefaller behöva justeras är kopplingsvajern/handtaget. EN millimeter, sen är den perfekt. Återigen - tack för all hjälp! NU är det "summer in the city"!
/R (glad speleman)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
1600 mil...den är ny m.a.o

Edit:
Här är ett par riktigt bra sajter med mektips för Vespa:
http://www.vespamaintenance.com
http://www.scooterhelp.com
Hjälpte mig mycket när jag var ny.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bluesman</i>
<br />TACK för tipsen! Betydligt enklare nu när man åtminstone har lite koll, tack vare er. Motorfästena ..antar att man ser dom om man tar av ena/bägge kåporna på sidan? Åsså bara en sak kvar....hur i hela friden låser man (resp låser fast) en sån här pjäs? Finns ju inte en chans till att knö in ett bromskivelås i dom pyttefälgarna....som verkar solida, dessutom..?
<b>Edit:</b> några timmar senare står den här - en PX200E -86, riktigt fin, med 1600 ohyggligt väl dokumenterade mil på mätaren, varav de sista 100 milen körts sedan 1995....m a o en garagevårdad pärla. Nya däck och ljuddämpare blev en bonus. Hemresan (6 mil) gick såklart klanderfritt trots gammal bensin, mitt inatten och motorväg, och det enda som förefaller behöva justeras är kopplingsvajern/handtaget. EN millimeter, sen är den perfekt. Återigen - tack för all hjälp! NU är det "summer in the city"!
/R (glad speleman)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">