Rapido, gradtal?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
calle
Trollkarl
Trollkarl

Rapido, gradtal?

Post by calle »

Tjena!

Är det någon som har en aning om vilket gradtal tändningen borde stå på vid monterad Rapidocylinder?

VH/Calle
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Ingen erfarenhet själv, men på LCGB verkar de vara överens om 17-18 grader för Rapido 200/225.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Tjena!

Är det någon som har en aning om vilket gradtal tändningen borde stå på vid monterad Rapidocylinder?

VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Tack Göran, jag ställde ner den från 25 (!!!) till 19 och den går tokmycket sämre vilket är skumt... får se hur den blir på ännu lägre gradtal och med 100% rätt justerad gasare, det är f.ö. den vänstra scootern på bilden.

/C
http://scoot.netfirms.com/rideouthkfeb/ ... 020282.htm
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Nog för att bottendraget ska bli lite sämre om du går från 23 till 19, men någon större skillnad skall det ju inte bli. Låter som om det är något annat knas i så fall. Är toppen OK? Det kan ju spela stor roll för hur hojen går. En dåligt utformad topp kan ju teoretiskt vinna på större förtändning...inte vet jag.

Jag ställde ner min Polini 177 från 20 till 16 och upplevde ingen dramatisk förändring förutom litre sämre bottendrag och att spikningarna försvann, vilket var vad jag var ute efter.

Snygg hoj!

Mvh

Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!

Tack Göran, jag ställde ner den från 25 (!!!) till 19 och den går tokmycket sämre vilket är skumt... får se hur den blir på ännu lägre gradtal och med 100% rätt justerad gasare, det är f.ö. den vänstra scootern på bilden.

/C
http://scoot.netfirms.com/rideouthkfeb/ ... 020282.htm
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tack för tipsen!
javisst är det något knas men det reds ut förr eller senare.
Nu vet man ungefär på vilken förtändning man skall börja..!

lambrettans konstruktion gör den nog mer känslig för förtändningsgradtal än en 'modern' slidmatad vespa (el en med kamkolv).

För tillfället har jag knappt en aning om hur lammyn mår men Dr. Kossa som meckat den tidigare har jag förstått inte är någon vidare bra mekaniker så man kan nog förvänta sig en hel del knasigheter.

25grader på en Rapido Race är ju lite magstarkt...

/C
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

AF Rapido är ju i princip en TS1 med stålfoder och utan reed. Porttiderna/komp är ju snarlika. Så 25 graders förtändning på en sån, leder nog till ett ras rätt fort.

Är den tät i toppen? Hur verkar kompet?

Mvh

Guran

<br />Tack för tipsen!
javisst är det något knas men det reds ut förr eller senare.
Nu vet man ungefär på vilken förtändning man skall börja..!

lambrettans konstruktion gör den nog mer känslig för förtändningsgradtal än en 'modern' slidmatad vespa (el en med kamkolv).

För tillfället har jag knappt en aning om hur lammyn mår men Dr. Kossa som meckat den tidigare har jag förstått inte är någon vidare bra mekaniker så man kan nog förvänta sig en hel del knasigheter.

25grader på en Rapido Race är ju lite magstarkt...

/C
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Ja 25° är grovt på den men den har faktiskt hållt ganska länge så.
Det kan bero på att i Hong Kong så kör man inga längre sträckor, det är så att säga omöjligt för att det inte finnns några längre sträckor :D...

Hur den mår i övrigt får vi se när jag hinner skruva mer med den men täthet vid toppen verkar vara fin toppen är sen SIL så det passar nog bra, alla Lammy här är mekaniskt skrotfärdiga så fritidssysselsättningen är s.a.s räddad :)
På tal om det har jag inte sett en enda lammy med hela motorfäste! (silent block) tur man tog med specialverktyget vid flytt...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Hur har det gått med den där Rapidon? Är lite nyfiken, för en för oss gemensam bekant har även han stora problem med att få sin Rapido att gå som den ska. Så hittar du en lösning, vore det ju kanon om den kanske funkar på hans också.

Mvh

Guran - helt sönderbastad efter Finland.

<br />Ja 25° är grovt på den men den har faktiskt hållt ganska länge så.
Det kan bero på att i Hong Kong så kör man inga längre sträckor, det är så att säga omöjligt för att det inte finnns några längre sträckor :D...

Hur den mår i övrigt får vi se när jag hinner skruva mer med den men täthet vid toppen verkar vara fin toppen är sen SIL så det passar nog bra, alla Lammy här är mekaniskt skrotfärdiga så fritidssysselsättningen är s.a.s räddad :)
På tal om det har jag inte sett en enda lammy med hela motorfäste! (silent block) tur man tog med specialverktyget vid flytt...
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

MB har skrivit en hel sida om Rapido, dock ser jag vid en snabb blick inget om tändningsinställning
http://www.mbdevelopments.co.uk/lambretta/lt6.html

De är lite kritiska till vissa porttider som ni ser. Fast sidan är från 2003 så det kan ha hänt en del sedan dess.

Hälsn
/jens
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tjena Göran!

Felet verkar bero på dels att den inte funkar så väl ihop med ScootRS-blåset, att den inte har tillpassade portar och dels att den har en squish på över 3mm!

Hong Kong ligger ju lite som det gör och vi har fortfarande inte fått toppackningar av olika storlekar men räknar att få det i nästa vecka, då tänkte jag ställa ner squishen till strax över 1mm.
Skall även kolla om verkligen blocket är tillpassat portarna...är ytterst osäker på det.

Jag ringde AF-rayspeed i förra veckan och dom meddelade 19° för Rapido Race och 21° för Rapido Classic.

Jag återkommer med rapport!

Ah Hungs lammy har f.ö. en Rapido Race.

/Calle
P.S. Jag har hört att bastning skall vara hälsosamt??
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Enligt MB så är det där kitet inte speciellt bra för daglig använding. Tydligen så är insugsdurationen på runt 155 grader med den kolv som följer med, och portarna ligger på 130 grader. Dvs, funkar inte alls under c:a 6000 rpm... Däremot så är avgaset avstämt till 168 grader, vilket är ok. Problemet är väl att den säljs som ett alternativ till orginal, fast med något mer knuff, men faktum är att den är en rejält trimmad cylinder som bara kommer gå bra på höga varv.

MB säger:

"Our view to improve the cylinder would be to increase the exhaust port timing between 6 and 10 degrees, use a 30 - 34mm carb with a high revving exhaust. This when done correctly could hit around 28 HP! The Asso or Vertex piston wouldn’t quite stand that for long!
BUT this would be far from any decent stage 4 touring engine expected from a bolt on cheapish after market cylinder kit.
It’s a full race spec group six barrel and something that people have never really wanted except for racing!"

Mvh

Guran

<br />Tjena Göran!

Felet verkar bero på dels att den inte funkar så väl ihop med ScootRS-blåset, att den inte har tillpassade portar och dels att den har en squish på över 3mm!

Hong Kong ligger ju lite som det gör och vi har fortfarande inte fått toppackningar av olika storlekar men räknar att få det i nästa vecka, då tänkte jag ställa ner squishen till strax över 1mm.
Skall även kolla om verkligen blocket är tillpassat portarna...är ytterst osäker på det.

Jag ringde AF-rayspeed i förra veckan och dom meddelade 19° för Rapido Race och 21° för Rapido Classic.

Jag återkommer med rapport!

Ah Hungs lammy har f.ö. en Rapido Race.

/Calle
P.S. Jag har hört att bastning skall vara hälsosamt??
Post Reply