Touring Tank & Bensin

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Bustamente
Lärling
Lärling

Touring Tank & Bensin

Post by Bustamente »

Tog körkortet i förrgår och drog ut på jungfruturen med touringen idag. Tankade full tank och körde sedan GBG-Ljungkile-GBG. Vet inte exakt avstånd men skulle tippa på 10-15 mil totalt. På vägen hem fick jag slå på reserven och väl hemma var tanken så gott som tom. Enligt instruktionsboken så ska den dra 0,22 vid ekonomisk körning, och då ska man komma 36 mil på en tank. Det står inte hur stor tanken är. Någon som vet detta? Om inte jag är helt dum i huvet så får jag det till att tanken borde vara typ 8 liter eller något sådant. Och att min drog minst det dubbla mot vad den borde. Den är helt otrimmad och jag ser ingen anledning att den skulle dra så mycket. Har inte sett några tendenser att det läcker ut soppa någonstans. Någon som vet storleken på tanken och har några idéer vad som kan göra att den drar så mycket?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

stort GRATTIS till körkortet!

Jag har aldrig lyckats tanka 8 liter, men jag tror också att det står så i någon bok. skulle gissa att man får i ca 7 liter.
Min drog 0,3 med en sliten originalmotor blandad körning, en original PX 200:a brukar dra 0,4

Men det kan vara några enkla orsaker till att din drar lite mer:

1. trycket i däcken är för lågt
2. förgasaren läcker lite
3. igensatt luftfilter/lufttilförsel
4. igensatt ljuddämpare
5. dåligt justerad tändning (taskig förbränning)

I en annons för touring från 1960 kan man läsa att tur & retur stockholm-paris-stockholm skulle kosta 70kr! då räknat på 2,2 liter milen...

Federico
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tackar så mycket. Lufttrycket är det inte. Om förgasaren läcker borde det inte bli en liten pöl på garagegolvet om man ställer den med soppakranen på då? Jag får kolla punkt 3-4 och se om det kan vara något där.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

hur känns den att köra? hur fort går den?

Federico
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Har inte så mycket att jämföra med, har bara kört trimmad v50 innan. (och körskolans 750cc Honda :)) Men jag får upp den i 85 utan problem om det inte är för mycket motvind. Men jag har tänkt att plocka isär motorn i vinter och trimma lite grann, blir nog ett sito plus på det också, så jag låter nog den vara som den är nu över sommaren så lär jag väl hitta eventuella fel i vinter.
Post Reply