110 km/h eller mer???

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Newbee
Drömmare
Drömmare

110 km/h eller mer???

Post by Newbee »

Hejsan, är ny här och har totalt noll koll på detta med scootrar :oops: Hoppas min fråga inte är för dum men jag tänkte ha tag i en scooter eller nåt till och från jobbet men vill ändå kunna ta mig fram så snabbt som jag brukar med bil, så min fråga är hur fort går en scooter, måste ha tag i en som gör 110 eller mer, och finns det någon speciell modell (modeller) man ska välja då, har bara lätt mc kort så inte mer än 125cc.

Tack för svar
Mvh Markus
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Vespa GTS250ie gör 120.
Alla maxiscooters med 250cc eller mer klarar också den hastigheten.
Det finns maxiscooters med 500cc motor som gör 160, exempelvis Piaggio Beverly, Gilera Nexus eller Yamaha T-max.
Det är bara att välja...

/Jörgen
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

110 kph och 125 cc otrimmat är svårt, behöver du 110 kph? 90 är skönare att köra i.:)
Newbee
Drömmare
Drömmare

Post by Newbee »

Hej, jag misstänkte nästan att ingen 125cc gör 110, fast det är kanske skönare att ligga i 90 med en scooter. Men om man får tag på en 125cc är det svårt att få den att gå fortare? Billigt och enkelt?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Prova först otrimmat, möjligheten finns att du nöjer det med det...:):)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Tyvärr är det så i Sverige, att firmorna inte tar in dom häftiga 125'orna. T ex Gilera och Aprilia har en mängd 125'or som gör över 110, men som aldrig kommer hit!

Den absolut tuffaste scooter-125'an är iallfall Peugeot JetForce Compressor, som med sin kompressormatade fyrtaktsmotor på 125 cc trycker ur sig strax över 20 hp. Den har ett vrid som en 250... Den tas faktiskt in till sverige, men den är dyyyr. JetForce 125 utan kompressor tas också in, och den har 15 hp, väldigt trevlig hoj som går fint, och klarar lugnt motorvägsfart. En hoj jag gärna skulle ha själv om jag böt bort min Kymco B&W 125.

Så visst finns det 125'or, men dom är inte många.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Newbee</i>
<br />Hejsan, är ny här och har totalt noll koll på detta med scootrar :oops: Hoppas min fråga inte är för dum men jag tänkte ha tag i en scooter eller nåt till och från jobbet men vill ändå kunna ta mig fram så snabbt som jag brukar med bil, så min fråga är hur fort går en scooter, måste ha tag i en som gör 110 eller mer, och finns det någon speciell modell (modeller) man ska välja då, har bara lätt mc kort så inte mer än 125cc.

Tack för svar
Mvh Markus
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

I familjen fanns under några år en Yamaha Majesty 125. När den fick varva ut på motorväg toppade den runt 120 (enligt mätaren, troligen mindre i verkligheten). Och då var den fortfarande stabil och trevlig att köra.

Dock är utseendet typisk plastscooter, men det är ju en smakfråga. Men, fördel, det finns ofta lågmilare att köpa till rimliga pengar, just nu fem på Blocket http://www.blocket.se/li?ca=15_s&q=maje ... 1&w=3&sp=1

Hälsn
/jens
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Majestyn är en klassiker nästan. Det enda jag har emot den, är att den ser så satans tråkig ut. Men efter vad jag hört från england, så är dom tydligen scootervärldens svar på Volvo 240 när det gäller driftsäkerhet. Och det är ju ganska skönt om man pendlar, det där att komma fram som man ska.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />I familjen fanns under några år en Yamaha Majesty 125. När den fick varva ut på motorväg toppade den runt 120 (enligt mätaren, troligen mindre i verkligheten). Och då var den fortfarande stabil och trevlig att köra.

Dock är utseendet typisk plastscooter, men det är ju en smakfråga. Men, fördel, det finns ofta lågmilare att köpa till rimliga pengar, just nu fem på Blocket http://www.blocket.se/li?ca=15_s&q=maje ... 1&w=3&sp=1

Hälsn
/jens

Newbee
Drömmare
Drömmare

Post by Newbee »

Ja, en Majesty skulle nog passa mig som handen i handsken, jag tycker inte den ser så fruktansvärt tråkig ut. Det är just det på motorväg som jag vill att den ska klara åtminstone 110 och det verkar den ju klara. Tack för alla svar hör ni.

Mvh Markus
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Hmm....det blir fladdrigt som f-n i såna hastigheter med så små hjul....sidvinds- och turbulenskänsligt. Ta det så nätt, vi slipper gärna se dej i tidningen respektive som premiehöjande faktor i statistiken....

/Richard
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Hmm....det blir fladdrigt som f-n i såna hastigheter med så små hjul<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tycker min Lammy går stadigt som bara den i 110...(och i 140 för den delen också)
( http://lc.mille.nu/bilder/easter06/pages/P1030438.htm )

Visst har dom små hjulen en skillnad mot stora för stabiliteten men det är <u>extremt</u> många fler faktorer än hjulstorleken som är med och påverkar stabiliteten.
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Visst har dom små hjulen en skillnad mot stora för stabiliteten men det är extremt många fler faktorer än hjulstorleken som är med och påverkar stabiliteten.

Håller med Calle. Jag bottnar min mätare (120+) varje dag på väg till jobbet med min PX200 och det var väl bara i början det kändes lite läskigt. Efter ett tag lär man sig att slappna av och njuta istället för att spänna sig så att tandköttet blöder.

Mvh // Bobo
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag säger bara, Lambretta.

Jag åker både Vespa och Lambretta och det är stor skillnad när det börjar gå riktigt fort (120+ typ). Lambrettan går lugnt och stabilt, Vespan känns fladdrigare.

Måste ha med styrgeometri eller liknande att göra. "Det är de små hjulen" säger vissa. Struntprat säger jag.
/jens
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

stabiliteten ligger mycket i däcket. det är extremt stor skillnad att köra fort med bra däck.

(men man kan vinna cannonball på 8" Sava.......)

Federico
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Lambretta har onekligen vissa fördelar framför Vespa, riktig gaffel, motorn placerad i mitten osv, däckens storlek spelar in då man besöker ojämnheter vilket tyvärr är vanligt på svenska vägar. Väghållning beror på mer saker än däckdimenschang.

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

"det är extremt stor skillnad att köra fort med bra däck"

Sant. Och scooterdäcken har förbättrats oerhört sedan 60-talet, som många relaterar till. Fast i mitt inlägg tidigare på denna tråd jämför jag Vespa PX med Michelin S1 med Lambretta serie 3 med Michelin S1.

Fast för körning på hala skogsstigar (Cannonball 2005) har det vissa begränsningar, Dartman & jag kom bara tvåa :wink:
/jens
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

Viktigast är att det KÄNNS som om det går 1 110km/h! Köp en ranglig Primavera - min (min första Vespa, som jag är lycklig ägare till sedan några veckor...) gjorde 90 på mätaren idag! Med vetskapen om vad dryga 25 år gör på en liten Vespa så är det med respekt (läs med skräckblandad förtjusning :wink:) man piskar upp plåtschabraket i hastighet!

Om det är ett "ta-sig-till-jobbet-fordon" du söker så är Vespa da stuff! Du behöver inte kunna åka i 110, då du ändå susar förbi i köerna och därmed kompenserar för tappad topphastighet.

Märks det att jag är nyförälskad i min Vespa? :D
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Lambretta har onekligen vissa fördelar framför Vespa, riktig gaffel, motorn placerad i mitten osv, däckens storlek spelar in då man besöker ojämnheter vilket tyvärr är vanligt på svenska vägar. Väghållning beror på mer saker än däckdimenschang.

jag tänkte inte på storleken utan hur stabila de är, jag hade tjing-tjong däck på min Touring de första åren innan jag fattade att det fanns annat, köpte sedan Continental classicmönstrat och det gjorde skillnad som natt och dag. but it´s still a Vespa ;)

Federico
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Ahh Federico!
Har vi inte alla varit där så säg...:D
Billigare men inte i närheten av bra. Körde på lågbudgetdäck ett tag, de sämsta höll knappt 50 mil innan jag var inne på korden och körde, fullständigt livsfarligt.:D

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Ahh Federico!
Har vi inte alla varit där så säg...:D
Billigare men inte i närheten av bra. Körde på lågbudgetdäck ett tag, de sämsta höll knappt 50 mil innan jag var inne på korden och körde, fullständigt livsfarligt.:D

mm. inte bara sladdriga att köra på alltså. Calles 8" cannonballwinner hade hyfsat mycket mönster kvar när vi strartade. men efter loppet var det inte mycket kvar. ligger man längre tid i 110-120 så blir det rejält varmt och slits som suddgummi. även bra däck med stabil stomme går varma i den farten. man sparar alltså väldigt mycket däck på att ligga 30mil i 70km/h än att köra samma sträcka i 120.

Federico
Lucas
Nybörjare
Nybörjare

Post by Lucas »

Importören Svecia skriver på 50-talet i sina driftinstruktion för Rumi;
"Vid längre sträckor kör man naturligtvis inte hela tiden på fullgas utan håller en medelhastighet av ca 60 km/tim, vilken är den mest ekonomiska farten för Rumi-Superscootern." Toppfarten anges till 90km/tim.
Trotteln i förgasaren var därutöver rörelse-begränsad med en plomberad skruv som succesivt kapades vid service... för att förhindra att oinkörda motorer övervarvades.
Ok, med sol i ryggen och lä fås scootern att varva ut på 4an och stabilt nå 100 strecket... men minsta motstånd visar att 4'an är något fel utväxlad. Kör med odaterade svavelgula scootermönstrade 14" däck, från 60-talet. Föresten vet någon om var fräsha sådana finns?

Tomas
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lucas</i>
Ok, med sol i ryggen och lä fås scootern att varva ut på 4an och stabilt nå 100 strecket... men minsta motstånd visar att 4'an är något fel utväxlad. Kör med odaterade svavelgula scootermönstrade 14" däck, från 60-talet. Föresten vet någon om var fräsha sådana finns?

Jag förmodar att det är en ekorre och inte en myra, med tanke på hjulstorleken. Går förresten fem myror fortare än fyra ekorrar?

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Lucas
Nybörjare
Nybörjare

Post by Lucas »

Ok, 3 eller 4 växlade, enkla eller dubbla förgasare... Generellt; 5st 4vxl-Myror går fortare än vad 4st 4 vxl-Ekorrar skuttar, samtidigt som 5st 3vxl-Ekorrar skuttar ifrån 3 st Bol d'Or Myror.

Tomas
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Gammal tråd, men eftersom jag är så stolt över min nya Vespa GTS 125 vill jag bara rapportera att den lätt kommer upp i 110 km/h (iallafall på mätaren). Sen slår någon form av varvbegränsning till, så mycket fortare än så vill den inte gå. Fort nog för mig, dock.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Dessvärre visar mätaren rejält för mycket på moderna Vespor (även på de gamla?). Om din mätare visar 110 är den verkliga hastigheten sannolikt inte över 95. Bästa sättet att kolla är att använda GPS.
Jag kan i alla fall konstatera att jag får hålla betydligt högre hastighet (enligt mätaren) för att följa trafikrytmen på Vespan jämfört med när jag kör bil på samma vägar.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Post Reply