Guide till SI-Förgasare!
Guide till SI-Förgasare!
Här är en liten snabbguide för dom som inte riktigt förstått hur som olika munstyckena samverkar i SI-förgasaren. Håll till godo, det finns några små överraskningar där, som kanske kan få en och annan att hicka till...
Mvh
Guran
=======================================
Guiden för SI-förgasare
(SI enligt Guran 2010)
=======================================
Luftskruv
Påverkar vid små trottellyft upp tills strax innan halvgas.
Skruvas den in = magrare blandning
Skruvas den ut = fetare blandning
Lågfartsmunstycke (X/Y)
Genom att dela andra talet i benämningen med det första, får man det tal som avgör graden på munstycket. Ju större tal som fås, desto magrare går motorn på halvgas.
Exempel:
140/45 = 3.11 <- Magrast
160/55 = 2.91 <- Fetast
Tabell över lågfartskombinationer, magrast först
160/45 =3.56
120/36 =3.33
140/42 =3.33
160/48 =3.33
160/50 =3.20
120/38 =3.16
140/45 =3.11
120/40 =3.00
160/55 =2.91
140/50 =2.80
140/52 =2.69
120/45 =2.67
120/50 =2.40
100/50 =2.00
100/55 =1.82
Luftkorrigeringssmunstycke (120 - 190)
Kontrollerar mängden luft som blandas med bränslet i mittmunstycket. Ju större tal, desto mer luft = magrare blandning över HELA registret ovanför halvgas.
Mittmunstycke/Emulsionsmunstycke (BE1 - BE6)
Detta munstycke sköter den slutliga blandningen mellan bränsle från huvudmunstycket och luften från luftkorrigeringsmunstycket. Det finns ingen logisk gradering på dessa munstycken, vilket man snabbt konstaterar om man undersöker dem. BE1 ser nästan identisk ut med BE5, det enda som skiljer är diametern på rörets mittdel.
Man får experimentera sig fram med dessa, men grovt beskrivet så styr detta rör HUR den färdiga bränsleblandningen levereras till motorn, dvs vid vilket trottellyft och varvtal. Man kan likna den vid nålen i traditionell förgasare.
Huvudmunstycke (90 -140)
Ju större tal, desto mer bränsle kommer ingå i blandningen i emulsionsröret över HELA registret ovanför halvgas.
Man måste således balansera korrigeringsmunstycke och huvudmunstycke så att man får den blandning man är ute efter. Sedan kan man labba med emulsionsröret för att finjustera.
=======================================
Mvh
Guran
=======================================
Guiden för SI-förgasare
(SI enligt Guran 2010)
=======================================
Luftskruv
Påverkar vid små trottellyft upp tills strax innan halvgas.
Skruvas den in = magrare blandning
Skruvas den ut = fetare blandning
Lågfartsmunstycke (X/Y)
Genom att dela andra talet i benämningen med det första, får man det tal som avgör graden på munstycket. Ju större tal som fås, desto magrare går motorn på halvgas.
Exempel:
140/45 = 3.11 <- Magrast
160/55 = 2.91 <- Fetast
Tabell över lågfartskombinationer, magrast först
160/45 =3.56
120/36 =3.33
140/42 =3.33
160/48 =3.33
160/50 =3.20
120/38 =3.16
140/45 =3.11
120/40 =3.00
160/55 =2.91
140/50 =2.80
140/52 =2.69
120/45 =2.67
120/50 =2.40
100/50 =2.00
100/55 =1.82
Luftkorrigeringssmunstycke (120 - 190)
Kontrollerar mängden luft som blandas med bränslet i mittmunstycket. Ju större tal, desto mer luft = magrare blandning över HELA registret ovanför halvgas.
Mittmunstycke/Emulsionsmunstycke (BE1 - BE6)
Detta munstycke sköter den slutliga blandningen mellan bränsle från huvudmunstycket och luften från luftkorrigeringsmunstycket. Det finns ingen logisk gradering på dessa munstycken, vilket man snabbt konstaterar om man undersöker dem. BE1 ser nästan identisk ut med BE5, det enda som skiljer är diametern på rörets mittdel.
Man får experimentera sig fram med dessa, men grovt beskrivet så styr detta rör HUR den färdiga bränsleblandningen levereras till motorn, dvs vid vilket trottellyft och varvtal. Man kan likna den vid nålen i traditionell förgasare.
Huvudmunstycke (90 -140)
Ju större tal, desto mer bränsle kommer ingå i blandningen i emulsionsröret över HELA registret ovanför halvgas.
Man måste således balansera korrigeringsmunstycke och huvudmunstycke så att man får den blandning man är ute efter. Sedan kan man labba med emulsionsröret för att finjustera.
=======================================
Last edited by Hedge on Mon 21 Jun 2010, 13:17, edited 3 times in total.
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Dette har jeg sett skrevet mange steder, MEN jeg begynner og bli ganske overbevist om at tilfellet er omvendt.<i>Mittmunstycke (BE1 - BE6)</i>
Finjustering. Ju större tal, desto magrare går motorn på på mellangas (3/4-gas) (påverkar även fullgas i viss mån).
BE4 gjør i hvertfall at jeg kan bruke en mindre hoveddyse for å få samme brun-tone på tennpluggen ved full gass.
Altså: BE3+135 gir lysere bruntone og er da altså en magrere kombinasjon enn BE4+135.
I mitt tilfelle fjernet BE4 en del tenningsbank også.
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
jag har kastat min si förgasare när det gäller trim, pallar inte med den längre.
jag körde be1 och 120 vilket ska va riktigt fett, böt till be3 och 160 då nöp den omgående. alltså var det en magrare blandning!?
visserligen var det inte förgasarens fel att min nöp men jag tycker den är bökig att justera..
jag körde be1 och 120 vilket ska va riktigt fett, böt till be3 och 160 då nöp den omgående. alltså var det en magrare blandning!?
visserligen var det inte förgasarens fel att min nöp men jag tycker den är bökig att justera..
---------------------------------------------------------
BE1 + 120 är det absolut fetaste du kan sätta i för mellangas.
BE3 + 160 ligger i mitten, men var alltså för magert för din motor.
Jag kanske skulle ha nöjt mig i ditt fall med att byta huvudluftmunstycket ETT steg och sedan 'nålen' kanske till 140. Det gör rätt stor skillnad mellan munstyckena. Så BE2 + 130/140 kanske hade funakt bättre.
Mvh
Guran
BE3 + 160 ligger i mitten, men var alltså för magert för din motor.
Jag kanske skulle ha nöjt mig i ditt fall med att byta huvudluftmunstycket ETT steg och sedan 'nålen' kanske till 140. Det gör rätt stor skillnad mellan munstyckena. Så BE2 + 130/140 kanske hade funakt bättre.
Mvh
Guran
lambrittan wrote:jag har kastat min si förgasare när det gäller trim, pallar inte med den längre.
jag körde be1 och 120 vilket ska va riktigt fett, böt till be3 och 160 då nöp den omgående. alltså var det en magrare blandning!?
visserligen var det inte förgasarens fel att min nöp men jag tycker den är bökig att justera..
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Jeg droppet PHBH-gasseren til fordel for SI26.. Ikke rister den løs på grunn av sprukken gummi og så har man vanlig choke. Du bruker mindre bensin samt at du får brukt hele tanken uten å montere bensinpumpe. Det måtte jeg ha gjort dersom jeg skulle bruke phbh gasseren..lambrittan wrote:jag har kastat min si förgasare när det gäller trim, pallar inte med den längre.
Når du setter på en 160 luftdyse så magrer du ut blandingen i forhold til en 120 luftdyse og da går den jo magrere.lambrittan wrote:jag körde be1 och 120 vilket ska va riktigt fett, böt till be3 och 160 då nöp den omgående. alltså var det en magrare blandning!?
visserligen var det inte förgasarens fel att min nöp men jag tycker den är bökig att justera...
Når jeg skrev BE4+135 mente jeg egentlig 135 hoveddyse og ikke luftdysa som sitter på toppen av mellomrøret.
Se heller på det på denne måten: 150(luft)/BE4/135 gir fetere blanding enn 150(luft)/BE3/135
Prøv selv, så ser du!
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
Den gäller för SI-förgasare som sitter orginalmonterade på Piaggios Vespamodeller. Grundprinciperna är -förmodligen- de samma oavsett märke, men det kan jag inte garantera eftersom jag inte har nån erfarenhet av dem.
Mvh
guran
Mvh
guran
paa wrote:Gäller denna guide för nyare varianter av SI-förgasare också, som SPACO/Dellorto? Dom ser ju inte riktigt lika ut runt munstyckena.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Om mina instruktioner funkar på de senaste årsmodellerna av PX kan jag inte svara på. Instruktionerna avser Dellorto SI-förgasare, inte SPACO-kopior. Det -kan-vara samma, men eftersom senare årsmodeller har katalysator och en massa andra moderna finesser, så är det osannolikt att dom inte ändrat grejor på förgasaren.
/G
/G
paa wrote:Dellortolicensierade indisktillverkade SPACO SI-förgasare sitter orginalmonterade på senare årsmodeller av Vespa PX.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Hej

jag funderade lite på munstycket (7) som sitter vid huvudmunstycket på SI 20/17 förgasarna. Det kalls air corrector men kollar man flödet från trottelns högra kant och upp till huvudmunstycket (8) så är där ju en kanal som är många gånger bredare. Nyare SI förgasare har dessutom tagit bort 7:an helt så frågan är om den gör någon egentlig skillnad. Eller blockeras kanalen när man ger fullgas? I så fall är ju luftmunstycket (storlek 185-200) ganska meningslöst i förhållande till 7:an som ligger 130-140.
Någon som vet?
EDIT: Jo vissts blockeras luftkanalen vid trottelns kant av trotteln när man ger fullgas. På de förgasare som saknar vinklat lock sitter istället en strypning i kanalen vid förgasarlocket. Troligtvis innebär detta att motorn går lite fetare på fullgas eftersom huvudmunstyckets luft nu bestäms av locket i serie med för luftmunstycket och locket har ett mindre hål (140 istället för 185). Men mindre luft kan också innebära att det sugs med mindre bränsle till mixern. Det var knepigt...
mvh/HB

jag funderade lite på munstycket (7) som sitter vid huvudmunstycket på SI 20/17 förgasarna. Det kalls air corrector men kollar man flödet från trottelns högra kant och upp till huvudmunstycket (8) så är där ju en kanal som är många gånger bredare. Nyare SI förgasare har dessutom tagit bort 7:an helt så frågan är om den gör någon egentlig skillnad. Eller blockeras kanalen när man ger fullgas? I så fall är ju luftmunstycket (storlek 185-200) ganska meningslöst i förhållande till 7:an som ligger 130-140.
Någon som vet?
EDIT: Jo vissts blockeras luftkanalen vid trottelns kant av trotteln när man ger fullgas. På de förgasare som saknar vinklat lock sitter istället en strypning i kanalen vid förgasarlocket. Troligtvis innebär detta att motorn går lite fetare på fullgas eftersom huvudmunstyckets luft nu bestäms av locket i serie med för luftmunstycket och locket har ett mindre hål (140 istället för 185). Men mindre luft kan också innebära att det sugs med mindre bränsle till mixern. Det var knepigt...
mvh/HB
Re: Guide till SI-Förgasare!
Vad menas med X resp Y?Hedge wrote: Lågfartsmunstycke (X/Y)
Genom att dela första talet i benämningen med det andra, får man det tal som avgör graden på munstycket. Ju större tal som fås, desto magrare går motorn på halvgas.
Exempel:
45/140 = 3.11 <- Magrast
55/160 = 2.91 <- Fetast
Y, är det huvudmunstycket eller något annat?
Och i så fall är väl X lågfartsmunstycket, eller?
Och vad menas då med "graden på munstycket", ifall det är två olika?
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Guide till SI-Förgasare!
Varje munstycke är märkt med två siffror och det är detta förhållande som anges. De äldre förgasarna hade ett fast luftmunstycke i kanten av insugskanalen och jag antar att det är detta som motsvarar den högre siffran. Äldre lågfartsmunstycke har bara en siffra ingraverad.paa wrote:Vad menas med X resp Y?Hedge wrote: Lågfartsmunstycke (X/Y)
Genom att dela första talet i benämningen med det andra, får man det tal som avgör graden på munstycket. Ju större tal som fås, desto magrare går motorn på halvgas.
Exempel:
45/140 = 3.11 <- Magrast
55/160 = 2.91 <- Fetast
Y, är det huvudmunstycket eller något annat?
Och i så fall är väl X lågfartsmunstycket, eller?
Och vad menas då med "graden på munstycket", ifall det är två olika?
mvh/HB
Är det så som Magnus och Trond skriver, dvs att ökat nummer på mittmunstycket ger fetare blandning?TSPS wrote:Hei Magnus.
Jeg du har rett, BE4 er annerledes konstruert en BE3, BE5 osv, den mangler det øverste hullet, men i stedet litt større hull lenger ned. Dette gir mindre luft og fetere blanding gjevnt over registret.
Mvh,
Trond
Rent konkret, är ett BE3 magrare än ett BE4 (förutsatt att alla andra munstycken är orörda...). Står det fel i guiden?
/F2
Har du läst guiden?
Jag citerar mig själv:
"Mittmunstycke (BE1 - BE6)
Finjustering. Ju större tal, desto magrare går motorn på på mellangas (3/4-gas) (påverkar även fullgas i viss mån). "
Så SKALL det fungera i en ideal värld, men jag har sett munstycken som diffat i utseende trots samma benämning, så man får såklart testa sin setup och se att det blir som man vill.
Mvh
guran
Jag citerar mig själv:
"Mittmunstycke (BE1 - BE6)
Finjustering. Ju större tal, desto magrare går motorn på på mellangas (3/4-gas) (påverkar även fullgas i viss mån). "
Så SKALL det fungera i en ideal värld, men jag har sett munstycken som diffat i utseende trots samma benämning, så man får såklart testa sin setup och se att det blir som man vill.
Mvh
guran
fredrikC wrote:Är det så som Magnus och Trond skriver, dvs att ökat nummer på mittmunstycket ger fetare blandning?TSPS wrote:Hei Magnus.
Jeg du har rett, BE4 er annerledes konstruert en BE3, BE5 osv, den mangler det øverste hullet, men i stedet litt større hull lenger ned. Dette gir mindre luft og fetere blanding gjevnt over registret.
Mvh,
Trond
Rent konkret, är ett BE3 magrare än ett BE4 (förutsatt att alla andra munstycken är orörda...). Står det fel i guiden?
/F2
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Klart jag läst din guide Guran, den är ju kanoners och källan för att jag överhuvudtaget kollat på den märkliga konstruktionen. Blev som sagt lite fundersam av kommentarerna till just Mittmunstycket. Kollade lite på SIP's sida efter mitt inlägg och där bekräftas just det du säger i guiden.Hedge wrote:Har du läst guiden?
Jag citerar mig själv:
"Mittmunstycke (BE1 - BE6)
Finjustering. Ju större tal, desto magrare går motorn på på mellangas (3/4-gas) (påverkar även fullgas i viss mån). "
Så SKALL det fungera i en ideal värld, men jag har sett munstycken som diffat i utseende trots samma benämning, så man får såklart testa sin setup och se att det blir som man vill.
Mvh
guran
Tjing o tack /F2
Jo.. I en ideel verden så er det slik. Men fullt så enkelt er det ikke.Hedge wrote: "Mittmunstycke (BE1 - BE6)
Finjustering. Ju större tal, desto magrare går motorn på på mellangas (3/4-gas) (påverkar även fullgas i viss mån). "
Så SKALL det fungera i en ideal värld, men jag har sett munstycken som diffat i utseende trots samma benämning, så man får såklart testa sin setup och se att det blir som man vill.
Den nummereringa viser ikke til styrken på mellomrøret, men heller bare hvilken variant.
BE1 var vel standard i noen av de første SI-gasserne
BE2 også. gs160 og ss180, tror jeg. Kan noen bekrefte?
BE3 fantes i de tidlige px125, 150, 200 og cosaene
BE4 var i T5 og senere px200
BE5 var slik jeg har fått det forklart en måte for px125 og 150 å komme seg under noen av de senere års utslippskrav
Og det samme gjelder vel forsåvidt for BE6 også, bare at dette gjaldt cosaene.
Hullene i øvre del av mellomrøret styrer hvor høyt opp i røret bensinen sitter på mellomgass. Høyden på bensinsøylen igjen sier noe om hvor fett/magert den går på alt i fra lav, mellom og full gass ettersom det blandes inn luft fra luftdysa (AC) så lenge det er et visst vakuum i venturien. Ved full gass (åpent spjeld) er det lavest vakuum, og da blandes det inn minst luft fra luftdysa og bensintilførselen er nesten utelukkende fra hoveddysa.
Her er en oversikt over de forskjellige blandinsrøra og deres egenskaper:
..som i bunn og grunn kan kokes ned til en litt forenkla versjon som her:

BE7, BE8, BE6.1 og BE6.2 tror jeg er egne varianter noen har laget ved å borre noen ekstra hull. Så se bort i fra dem..

Det blir bara mer intressant tycker jag!!!
Mitt mål i det hela är att jag skulle vilja testa o köra på etanol i min helt orginal p200e från -83 som har en SI-24 dellorto. Enligt tips från Aryan ska jag öka på bränslemängden 40% rakt över registret (om jag uppfattat det hela rätt.)
Här är vad jag har för munstycken idag med bensin:
HuvudLUFTmunstycke: 160
Mittmunstycke: Be3
Lågfart: 55/160
Huvudmunstycke: 118
Detta är min egna analys av vad jag tror skulle funka med etanol:
HuvudLUFTMunstycket tänkte jag lämna orört, dvs 160
Mittmunstycke: ???? Förslag mottages, Be2 kanske enligt gurans guide eller ett Be5 eller Be6 kanske om jag förstått nått av Magnus nytillkomna tabeller?
Lågfart: 55/100 (Vet inte vad de där siffrorna betyder men tar man värdet från gurans guide på mitt 55/160 (2.91) och drar bort 40% så får man 1,75 => 55/100 som har värde 1.82 )
Huvudmunstycke: Från 118 => 140 (40% större area)
Kom nu med synpunkter. Jag har ingen som helst erfarenhet av den här förgasaren och det vore trevligt att hamna hyfsat rätt i min beställning av munstycken.
/f2
Mitt mål i det hela är att jag skulle vilja testa o köra på etanol i min helt orginal p200e från -83 som har en SI-24 dellorto. Enligt tips från Aryan ska jag öka på bränslemängden 40% rakt över registret (om jag uppfattat det hela rätt.)
Här är vad jag har för munstycken idag med bensin:
HuvudLUFTmunstycke: 160
Mittmunstycke: Be3
Lågfart: 55/160
Huvudmunstycke: 118
Detta är min egna analys av vad jag tror skulle funka med etanol:
HuvudLUFTMunstycket tänkte jag lämna orört, dvs 160
Mittmunstycke: ???? Förslag mottages, Be2 kanske enligt gurans guide eller ett Be5 eller Be6 kanske om jag förstått nått av Magnus nytillkomna tabeller?
Lågfart: 55/100 (Vet inte vad de där siffrorna betyder men tar man värdet från gurans guide på mitt 55/160 (2.91) och drar bort 40% så får man 1,75 => 55/100 som har värde 1.82 )
Huvudmunstycke: Från 118 => 140 (40% större area)
Kom nu med synpunkter. Jag har ingen som helst erfarenhet av den här förgasaren och det vore trevligt att hamna hyfsat rätt i min beställning av munstycken.
/f2
Hej Fredrik
Mitt grundtips är att börja med att få huvudmunstycket rätt så att den går bra i fullgas från mellanvarv och uppåt eftersom då BE och tomgångsmunstycket munstycken inte påverkar gången nämvärt, sedan borde man såklart få tomgången rätt också fast där kan man ju justera en del med blandningsskruven.
Eftersom tomgångsmunstycket säkertär mkt litet, mindre än 0,5 mm i diameter, så ska du räckna med att den ska tas upp mera än 40% ökning av yta, t ex 50-60% beroende på hur liten munstycker var från början. Det beror på att etanolen är mera trögflytande än bensin vilket märks på att små munstycken ger mindre flöde än vad som man skulle förvänta sig, över 1 mm i munstyckediameter är den effekten däremot försumbart och räcker det med 40% ökning av ytan för att det blir rätt.
Är det ingen som vet vad omgångsmunstycke beteckningen har för relation till öppningen, yta eller flöde, så skule jag bara köpa en likadan och en borrsats från Jula som har ju en praktisk borrsats för det både för att mäta (ungefärligt) och att borra munstycken och den kostar bara 49 kr:
artnr 181000 och sedan borra upp den så att du får ex 50% större yta testa om jag fick den att gå bra på tomgång med skruven i ett "normalt" läge och om det inte räcker borra det lite mera. När du borrar som vanligt med dessa tunna borrar går de av nästan direkt. Tricket är att gör det omvänd; spänna upp munstycket i borrchucken och med en liten tång hålla borren stillmot det snurrande munstycke och så borra igenom, då går inte borren av. Jag har skrivit mer om det på http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php där jag också har gjort en beräkningsfunktion för munstycken, fast den tar (ännu) inte hänsyn till att små munstycken ska borras extra (jag jobbar på det).
När både tomgång och fullgas är ok kan du kolla om mellanregistret måste ändras eller ej, och då borde man med hjälp av Maggs tabeller kunna se vilket munstycke som kan vara lämpligt. Stiftet blir sedan mindre (nästan inte alls) svart med etanol men etanolkompatibla Castrol R40 oljan gor att den ändå får en normal brun färg.
/Aryan
Mitt grundtips är att börja med att få huvudmunstycket rätt så att den går bra i fullgas från mellanvarv och uppåt eftersom då BE och tomgångsmunstycket munstycken inte påverkar gången nämvärt, sedan borde man såklart få tomgången rätt också fast där kan man ju justera en del med blandningsskruven.
Eftersom tomgångsmunstycket säkertär mkt litet, mindre än 0,5 mm i diameter, så ska du räckna med att den ska tas upp mera än 40% ökning av yta, t ex 50-60% beroende på hur liten munstycker var från början. Det beror på att etanolen är mera trögflytande än bensin vilket märks på att små munstycken ger mindre flöde än vad som man skulle förvänta sig, över 1 mm i munstyckediameter är den effekten däremot försumbart och räcker det med 40% ökning av ytan för att det blir rätt.
Är det ingen som vet vad omgångsmunstycke beteckningen har för relation till öppningen, yta eller flöde, så skule jag bara köpa en likadan och en borrsats från Jula som har ju en praktisk borrsats för det både för att mäta (ungefärligt) och att borra munstycken och den kostar bara 49 kr:
artnr 181000 och sedan borra upp den så att du får ex 50% större yta testa om jag fick den att gå bra på tomgång med skruven i ett "normalt" läge och om det inte räcker borra det lite mera. När du borrar som vanligt med dessa tunna borrar går de av nästan direkt. Tricket är att gör det omvänd; spänna upp munstycket i borrchucken och med en liten tång hålla borren stillmot det snurrande munstycke och så borra igenom, då går inte borren av. Jag har skrivit mer om det på http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php där jag också har gjort en beräkningsfunktion för munstycken, fast den tar (ännu) inte hänsyn till att små munstycken ska borras extra (jag jobbar på det).
När både tomgång och fullgas är ok kan du kolla om mellanregistret måste ändras eller ej, och då borde man med hjälp av Maggs tabeller kunna se vilket munstycke som kan vara lämpligt. Stiftet blir sedan mindre (nästan inte alls) svart med etanol men etanolkompatibla Castrol R40 oljan gor att den ändå får en normal brun färg.
/Aryan
Last edited by aryan on Fri 08 May 2009, 09:45, edited 1 time in total.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier