Går sämre på fullgas!!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
bengtic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Går sämre på fullgas!!

Post by bengtic »

Min primavera går bäst med en dryg fjärdedel kvar av gaspådraget.
Det verkar ju som om någonting inte stämmer eller hur.
Bengt
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bengtic</i>
<br />Min primavera går bäst med en dryg fjärdedel kvar av gaspådraget.
Det verkar ju som om någonting inte stämmer eller hur.
Bengt
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

vad händer sedan? bludder eller dör den?

Federico
bengtic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by bengtic »

Den låter lite annorlunda bluddrar liksom speciellt i nerförsbacke känns det som den bromsar upp lite men det är i farter över 80.
Jag har orginaljudämpare som är bytt en gång av förre ägaren så jag vet inte om den är frisk eller inte.
Bengt
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bengtic</i>
<br />Den låter lite annorlunda bluddrar liksom speciellt i nerförsbacke känns det som den bromsar upp lite men det är i farter över 80.
Jag har orginaljudämpare som är bytt en gång av förre ägaren så jag vet inte om den är frisk eller inte.
Bengt

låter som att den går surt (för mycket bensin i förhållande till luft och vad den hinner förbränna). det kan bero på många saker, igensatt luftfilter, sot m.m. eller att det rinner soppa genom flottören.

kolla först så att choken inte ligger på, isåfall ger det samma bludder.

som ett litet test kan man skruva bort luftfilter. sedan testköra och se om den varvar ur bättre.

felinställd tändning kan också vara ett tänkbart fel

Federico
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag har råkat ut för samma problem med en delvis igensatt ljuddämpare också. Då bluddrar den inte (som när den får för mycket bränsle) utan det kändes mera som om en varvtalsregulator gick in, den bara vägrade varva högre.

Kan du få tag på en frisk ljuddämpare att prova med, gör det.

Federico: 800 inlägg på forumet, dessutom alltid kloka, snabba och bra. Respekt!
/jens
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Federico: 800 inlägg på forumet, dessutom alltid kloka, snabba och bra. Respekt!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Grattis Federico!
Kom förbi Ngau Tau Kok och jag bjuder på en mjukglass!
När du gett ytterligare 200st kompetenta svar så har du kommit upp till den otroliga magiska summan av ett tusen intressanta svar, hur skall det firas?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Federico: 800 inlägg på forumet, dessutom alltid kloka, snabba och bra. Respekt!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Grattis Federico!
Kom förbi Ngau Tau Kok och jag bjuder på en mjukglass!
När du gett ytterligare 200st kompetenta svar så har du kommit upp till den otroliga magiska summan av ett tusen intressanta svar, hur skall det firas?

Tackar! jag vet inte hur jag ska fira det här, kanske väntar till 1000. får väl göra en jubileumshemsida.

Federico
bengtic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by bengtic »

Tack så mycket ska prova när vädret blir bättre (sämre).
Bengt
Post Reply