försäkringundringar vespa50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
claes
Drömmare
Drömmare

försäkringundringar vespa50

Post by claes »

vilken försäkring passar för en vespa 50 -69. Kommer köras "sporadiskt",har garage. Vill betala så lite som möjligt såklart, så man kan lägga pengarna på vespan istället. Vet att det finns massa veteranförsäkringar,frågan e vilken passar oss vespa50åkare bäst. Tacksam för svar... MVH Claes
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by claes</i>
<br />vilken försäkring passar för en vespa 50 -69. Kommer köras "sporadiskt",har garage. Vill betala så lite som möjligt såklart, så man kan lägga pengarna på vespan istället. Vet att det finns massa veteranförsäkringar,frågan e vilken passar oss vespa50åkare bäst. Tacksam för svar... MVH Claes
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

vad jag har läst mig till så är MHRF:s mopedförsäkring billigast. De kräver att föraren/ägaren är minst 18år och har B (bil) körkort. MHRF fösäkringen är nog inte beroende av var man bor.

Federico
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Kollade upp detta för några år sedan när yngste sonen köpte Vespa 50 och det är exakt som Federico säger. De alternativ jag fann då var:

* "vanlig" mopedförsäkring. Vi bor i central Göteborg och för oss kostade det då (Trygg-Hansa) enbart trafikförsäkring drygt 1300 kr/år, halvförsäkring (alltså även stöld/brand) drygt 2800 kr/år. Men dessa försäkringar varierar mycket mellan bolagen och efter var du bor så ring runt.

* klassiker-försäkring via MC Bilsport (där jag har mina egna registrerade scootrar). Försäkrar inte mopeder :-(

* MHRF-försäkringen. Helförsäkring 234 kr/år oavsett var i landet du bor :-) Men med de regler Federico skriver, dessutom krävs speciell besiktning och givetvis medlemskap i MHRF-ansluten klubb. Och du får bara "nöjesköra" med din Vespa, inte använda den till jobb, skola etc.

Hälsn
/jens
claes
Drömmare
Drömmare

Post by claes »

Tack för tipsen...
..MHRF försäkringen verkar ju passa mig som handen i handsken :)(även om jag konstigt nog har fått en ålder på 12 istället för 29 i min "profile")
..Jag antar det räcker att vara med i scooterklubben, för den är väl MHRF ansluten eller? // Claes
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">..Jag antar det räcker att vara med i scooterklubben, för den är väl MHRF ansluten eller? // Claes

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

japp, om jag har läst på rätt så kan man inte vara medlem i MHRF, utan man är alltid medlem genom någon ansluten klubb.

Federico
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

"Jag antar det räcker att vara med i scooterklubben, för den är väl MHRF ansluten eller?"
Javisst, helt rätt.

Läs mer om bl a MHRF-försäkringen här
http://www.scooterklubben.com/forsakringar.asp
/jens
som en gång i tiden förhandlade in SSK i MHRF

scooterdaddy - gammal är äldst
claes
Drömmare
Drömmare

Post by claes »

Pratade med kontaktmannen för scooterklubben och det verkar vara den billigaste försäkringen för oss v50 entusiaster, vilket är bra...

...ETT KRUX BARA...Den kostar runt 1000 kr första året om man inte varit medlem i scooterklubben i mer än ett år.
-Samt att besiktningsmannen tar 200 kr för att komma och godkänna hojen,= 1200 kr första året.

Ingen fara på taket i och för sig (det kostar att ligga på topp) men kan vara bra att veta för alla vespaägare./// Claes
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Förklaringar finns.

* Om premien första året
MHRF-försäkringen är en försäkring av entusiaster för entusiaster. Man vill inte ha försäkringstagare som "bara" går in i en förening för att snabbt och enkelt få en billig försäkring. Därav denna konstruktion. Allt i syfte att kunna bibehålla de låga premierna.

* Om besiktningen
Besiktningsmännen är kunniga medlemmar i Svenska Scooterklubben som gör det här jobbet på sin fritid. Men det är väl rätt rimligt att du betalar deras resa. Fraktar du scootern till dem istället brukar det vara kostnadsfritt.

Och visst är det en fin förmån att kunna försäkra så billigt!
/jens
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Kollade runt här på forumet och IRL.
Verkar som om Clas Ohlsson är billigast i sthlm trakten på f.-klass 3 lås och kätting.

Sen ringde jag runt bland försäkringsbolagen. Folksam verkar vara klart dyrast med 8k+ per år.
Trygg hansa verkar vilja ha ca 3k+ per år.
Då snackar vi om vanliga försäkringar som tillåter att vespan körs ute i trafik till vardags.

Verkar som att de speciella försäkringarna som man får genom medlemskap här är billigast men med begränsningar.
Sen undrar jag vad ni har för självrisker, trygg hansa har 3000:- ändå lite värt om man ska köpa en beggad V50. De kan ju kosta allt från 7k till 20k

Detta handlar om en V50R från -74
Fyll gärna på med mer info om ni har.

Piaggio Vespa V50R -74
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />Kollade runt här på forumet och IRL.
Verkar som om Clas Ohlsson är billigast i sthlm trakten på f.-klass 3 lås och kätting.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">K-rauta är ett hett tips angående ABUS-kätting 140 cm klass III. Har själv köp tre st där - funkar kalas! Kolla tidigare låstrådar:

http://www.scooterklubben.com/forum/top ... IC_ID=1127

http://www.scooterklubben.com/forum/top ... IC_ID=1016

http://www.scooterklubben.com/forum/top ... PIC_ID=718

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues

------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Gav upp K-Rauta när jag inte kunde bli klok på deras sökfunktion på hemsidan.
Clas Ohlsson hade klass 3 kätting och Abus lås för 857:-
Så för 107:- extra var det värt att slippa ta sig till bromma när man man ändå passera C.Ohlsson varja dag!

Mest intresserad i försäkringsfrågan.
Vad är lagom självrisk på en försäkring. Har ni erfarenhet av att försöka få ut försäkringen? Allmänt erfarenhet av de olika bolagen.

Piaggio Vespa V50R -74
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

jag kollade upp MHRF för några år sedan och då skulle man bifoga fotonegativ på mopeden. gäller det fortfarande?

Crispin
Post Reply