BP5HS vs B6HS
BP5HS vs B6HS
Upptäckte att min V50 hade ett BP5HS tändstift idag.
Har ju hört att man skall ha B6HS så jag införskaffadet ett sådant och satte på. Tycker dock att jag nästan hade bättre bottendrag innan jag bytte. Ingen större skillnad i toppfart heller. Hade 0.5mm gnistgap på det gamla och 0.6mm på det nya.
Någon som kan komma på en förklaring?
Har ju hört att man skall ha B6HS så jag införskaffadet ett sådant och satte på. Tycker dock att jag nästan hade bättre bottendrag innan jag bytte. Ingen större skillnad i toppfart heller. Hade 0.5mm gnistgap på det gamla och 0.6mm på det nya.
Någon som kan komma på en förklaring?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Upptäckte att min V50 hade ett BP5HS tändstift idag.
Har ju hört att man skall ha B6HS så jag införskaffadet ett sådant och satte på. Tycker dock att jag nästan hade bättre bottendrag innan jag bytte. Ingen större skillnad i toppfart heller. Hade 0.5mm gnistgap på det gamla och 0.6mm på det nya.
Någon som kan komma på en förklaring?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
visst märker man skillnad på 5 och 6 i värmetal, framför allt innan motorn är varm, det blir mer kick i motorn (upplever man i alla fall).
men det är inte bra när man kör på högre varv, framför allt inte en längre tid
Federico
<br />Upptäckte att min V50 hade ett BP5HS tändstift idag.
Har ju hört att man skall ha B6HS så jag införskaffadet ett sådant och satte på. Tycker dock att jag nästan hade bättre bottendrag innan jag bytte. Ingen större skillnad i toppfart heller. Hade 0.5mm gnistgap på det gamla och 0.6mm på det nya.
Någon som kan komma på en förklaring?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
visst märker man skillnad på 5 och 6 i värmetal, framför allt innan motorn är varm, det blir mer kick i motorn (upplever man i alla fall).
men det är inte bra när man kör på högre varv, framför allt inte en längre tid
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Upptäckte att min V50 hade ett BP5HS tändstift idag.
Har ju hört att man skall ha B6HS så jag införskaffadet ett sådant och satte på. Tycker dock att jag nästan hade bättre bottendrag innan jag bytte. Ingen större skillnad i toppfart heller. Hade 0.5mm gnistgap på det gamla och 0.6mm på det nya.
Någon som kan komma på en förklaring?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
visst märker man skillnad på 5 och 6 i värmetal, framför allt innan motorn är varm, det blir mer kick i motorn (upplever man i alla fall).
men det är inte bra när man kör på högre varv, framför allt inte en längre tid
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
På vilket sätt är det inte bra för motorn?
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Upptäckte att min V50 hade ett BP5HS tändstift idag.
Har ju hört att man skall ha B6HS så jag införskaffadet ett sådant och satte på. Tycker dock att jag nästan hade bättre bottendrag innan jag bytte. Ingen större skillnad i toppfart heller. Hade 0.5mm gnistgap på det gamla och 0.6mm på det nya.
Någon som kan komma på en förklaring?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
visst märker man skillnad på 5 och 6 i värmetal, framför allt innan motorn är varm, det blir mer kick i motorn (upplever man i alla fall).
men det är inte bra när man kör på högre varv, framför allt inte en längre tid
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
På vilket sätt är det inte bra för motorn?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Upptäckte att min V50 hade ett BP5HS tändstift idag.
Har ju hört att man skall ha B6HS så jag införskaffadet ett sådant och satte på. Tycker dock att jag nästan hade bättre bottendrag innan jag bytte. Ingen större skillnad i toppfart heller. Hade 0.5mm gnistgap på det gamla och 0.6mm på det nya.
Någon som kan komma på en förklaring?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
visst märker man skillnad på 5 och 6 i värmetal, framför allt innan motorn är varm, det blir mer kick i motorn (upplever man i alla fall).
men det är inte bra när man kör på högre varv, framför allt inte en längre tid
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
På vilket sätt är det inte bra för motorn?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
lägre värmetal ger varmare gång på motorn (gäller för NGK). med hjälp av tändstiftet kan man reglera en optimal temp på förbränningen. går den för kallt så blir den svårstartad och går dåligt på låga varv. blir den för varm så smälter man hål i kolven (och det kan gå snabbare än man tror)
värmetalet på tändstiftet anger hur snabbt det transporterar ut värmen genom kylflänsarna (de små ringarna i porslinet på stiftet)
Federico
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Upptäckte att min V50 hade ett BP5HS tändstift idag.
Har ju hört att man skall ha B6HS så jag införskaffadet ett sådant och satte på. Tycker dock att jag nästan hade bättre bottendrag innan jag bytte. Ingen större skillnad i toppfart heller. Hade 0.5mm gnistgap på det gamla och 0.6mm på det nya.
Någon som kan komma på en förklaring?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
visst märker man skillnad på 5 och 6 i värmetal, framför allt innan motorn är varm, det blir mer kick i motorn (upplever man i alla fall).
men det är inte bra när man kör på högre varv, framför allt inte en längre tid
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
På vilket sätt är det inte bra för motorn?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
lägre värmetal ger varmare gång på motorn (gäller för NGK). med hjälp av tändstiftet kan man reglera en optimal temp på förbränningen. går den för kallt så blir den svårstartad och går dåligt på låga varv. blir den för varm så smälter man hål i kolven (och det kan gå snabbare än man tror)
värmetalet på tändstiftet anger hur snabbt det transporterar ut värmen genom kylflänsarna (de små ringarna i porslinet på stiftet)
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Hmmm...kan det kanske förklara varför vespan är långsammare nu än när jag köpte den. Gubben jag köpte den av hade precis satt på den detta stiftet...?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
du kan ju kolla om ditt nya 6 stift är väldigt sotigt/svart efter att du kört med det ett tag. isåfall kanske din motor går lite fett. kallare stift är känsligare för överbestyckat.
Federico
<br />Hmmm...kan det kanske förklara varför vespan är långsammare nu än när jag köpte den. Gubben jag köpte den av hade precis satt på den detta stiftet...?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
du kan ju kolla om ditt nya 6 stift är väldigt sotigt/svart efter att du kört med det ett tag. isåfall kanske din motor går lite fett. kallare stift är känsligare för överbestyckat.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Jag har för mig att elektroden sticker ut en bra bit på BP.
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
är den inte bara lite mindre? P är Platinum va?
Federico
<br />Jag har för mig att elektroden sticker ut en bra bit på BP.
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
är den inte bara lite mindre? P är Platinum va?
Federico