BP5HS vs B6HS

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

BP5HS vs B6HS

Post by Andréas »

Upptäckte att min V50 hade ett BP5HS tändstift idag.
Har ju hört att man skall ha B6HS så jag införskaffadet ett sådant och satte på. Tycker dock att jag nästan hade bättre bottendrag innan jag bytte. Ingen större skillnad i toppfart heller. Hade 0.5mm gnistgap på det gamla och 0.6mm på det nya.

Någon som kan komma på en förklaring?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Upptäckte att min V50 hade ett BP5HS tändstift idag.
Har ju hört att man skall ha B6HS så jag införskaffadet ett sådant och satte på. Tycker dock att jag nästan hade bättre bottendrag innan jag bytte. Ingen större skillnad i toppfart heller. Hade 0.5mm gnistgap på det gamla och 0.6mm på det nya.

Någon som kan komma på en förklaring?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

visst märker man skillnad på 5 och 6 i värmetal, framför allt innan motorn är varm, det blir mer kick i motorn (upplever man i alla fall).
men det är inte bra när man kör på högre varv, framför allt inte en längre tid

Federico
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Upptäckte att min V50 hade ett BP5HS tändstift idag.
Har ju hört att man skall ha B6HS så jag införskaffadet ett sådant och satte på. Tycker dock att jag nästan hade bättre bottendrag innan jag bytte. Ingen större skillnad i toppfart heller. Hade 0.5mm gnistgap på det gamla och 0.6mm på det nya.

Någon som kan komma på en förklaring?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

visst märker man skillnad på 5 och 6 i värmetal, framför allt innan motorn är varm, det blir mer kick i motorn (upplever man i alla fall).
men det är inte bra när man kör på högre varv, framför allt inte en längre tid

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

På vilket sätt är det inte bra för motorn?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Upptäckte att min V50 hade ett BP5HS tändstift idag.
Har ju hört att man skall ha B6HS så jag införskaffadet ett sådant och satte på. Tycker dock att jag nästan hade bättre bottendrag innan jag bytte. Ingen större skillnad i toppfart heller. Hade 0.5mm gnistgap på det gamla och 0.6mm på det nya.

Någon som kan komma på en förklaring?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

visst märker man skillnad på 5 och 6 i värmetal, framför allt innan motorn är varm, det blir mer kick i motorn (upplever man i alla fall).
men det är inte bra när man kör på högre varv, framför allt inte en längre tid

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

På vilket sätt är det inte bra för motorn?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

lägre värmetal ger varmare gång på motorn (gäller för NGK). med hjälp av tändstiftet kan man reglera en optimal temp på förbränningen. går den för kallt så blir den svårstartad och går dåligt på låga varv. blir den för varm så smälter man hål i kolven (och det kan gå snabbare än man tror)

värmetalet på tändstiftet anger hur snabbt det transporterar ut värmen genom kylflänsarna (de små ringarna i porslinet på stiftet)

Federico
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Hmmm...kan det kanske förklara varför vespan är långsammare nu än när jag köpte den. Gubben jag köpte den av hade precis satt på den detta stiftet...?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Hmmm...kan det kanske förklara varför vespan är långsammare nu än när jag köpte den. Gubben jag köpte den av hade precis satt på den detta stiftet...?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

du kan ju kolla om ditt nya 6 stift är väldigt sotigt/svart efter att du kört med det ett tag. isåfall kanske din motor går lite fett. kallare stift är känsligare för överbestyckat.

Federico
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Jag har för mig att elektroden sticker ut en bra bit på BP.
/P
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Jag har för mig att elektroden sticker ut en bra bit på BP.
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

är den inte bara lite mindre? P är Platinum va?

Federico
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Nej, de stiften börjar på P. Nu tvingade du ju mig att kolla och P står för Projected. Gör en googlebildsökning på NGK BP7HS resp NGK B7HS så ser du skillnaden.
/P
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Ja det är en betydande skillnad.

Det gamla tändstiften var chokladbrunt och det är väl så det ska vara väl?

Men jag ska kolla om det är någon skillnad nu...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Image
Det här är en annan beskrivning hur värmetalet justeras. Avståndet mellan elektrod och där keramiken överför värmen till ståldelen. (Bortse från missledande gänglängd.)
Post Reply